Opbrengst snelheidsboetes en boe-geroep (2)

Sinds oktober 2023 regent het in Kortrijk (eigenlijk in de PZ Vlas)  zgn. GAS 5-boetes, dat zijn Gemeentelijke ADMINISTRATIEVE Sancties voor welbepaalde snelheidsovertredingen, vastgesteld middels die verfoeide flitspalen of met trajectcontroles.
Op sociale media lokken die “flitsboetes” de grofste verwensingen uit, nog grover dan men aldaar gewoon is te hanteren.

Twee zaken vallen daarbij op:
– geen mens weet hoeveel die boetes opbrengen,
– en impliciet menen de boe-roepers dat al die miljoenen gewoon enkel en alleen dienen voor het vullen van de lege stadskas van specifiek Kortrijk.

Voor we overgaan tot de de vraag naar de opbrengsten van die boetes, met de bijhorende kosten en de verdeling ervan, zou het toch goed zijn om ons een keer de vraag te stellen hoe men tot het invoeren van die GAS5 is gekomen en welk bestuur daarvoor verantwoordelijk is. Zo weten boe-roepers tenminste op wie zij hun woede kunnen koelen.

Het is een CBS van 28 augustus 2023 dat op de gedachte is gekomen om een “bijzonder politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen” goed te keuren.
Loco-burgmeester was toen Ruth Vandenberghe, omringd door haar quasi-liberale schepenen Maddens, Allijns, en Demeyer; door N-VA schepenen Ronse en Detavernier; en door de Vooruit-schepenen  De Coene en Herrewyn.
(Axel Weydts was verontschuldigd maar ook groot voorstander.)

Al in februari 2021 beschikten gemeenten over de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden administratieve sancties voor snelheidsinbreuken op te leggen.
Het moest wel gaan om plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur en over overtredingen met niet meer dan 20 km per uur op die maximumsnelheid. Daarenboven moesten de snelheidsovertredingen vastgesteld met automatisch werkende toestellen, volledig gefinancierd door de lokale overheid.

Een CBS-besluit om het nieuwe decretale artikel is pas ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 11 september 2023. En dit is nog altijd interessant om weten: de CD&V van toen stemde tegen, samen met het Vlaams Belang. Groen (met raadslid Wemel) was pro.

Pieter Soens ontpopte zich als een fervente tegenstander. Hij wou zelfs weten waarom het bestuur van de Beste Stad van Vlaanderen het nu een keer echt nodig vond om GAS5 in te voeren. Als een melkkoe om de stadskas te vullen?
Soens meende dat in elk geval duidelijk moest gemaakt wat er van die inkomsten zou terecht komen bij de “algemene middelen” of  anderzijds zou bijdragen tot structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheidsbeleid. (Hij ving bot.)

Criticasters over de opbrengsten van GAS5 weten niet dat die gelden verdeeld worden over Kortrijk, Kuurne en Lendelede.
Daartoe is (ook op de GR van september 2023) overgegaan tot de oprichting van een “Interlokale Vereniging (ILV) Verkeersveiligheid regio Kortrijk”. Met een beheerscomité waar niemand van de Kortrijkse Raad weet wie daarvan deel uitmaakt en nog niemand een evaluatie van de werking heeft gezien.
Maar goed. De verdeling van de zonesleutel over kosten en opbrengsten (waar niemand weet waarop die steunt) is nog altijd als volgt:
– Kortrijk: 86,73%
– Kuurne: 10,20%
– Lendelede: 3,07%

In de voorbereidende raadscommissie heeft een onverschrokken raadslid (Benjamin Vandorpe) het gewaagd om te vragen naar de opstartkosten. Daar is een antwoord op gekomen waar niemand achteraf heeft op gereageerd. En het ging om bijna 10.000 euro voor software en 3.250 euro voor…juridisch advies.

Enkel het VB verwierp de oprichting van de I.L.V.
Jean De Bethune vroeg nog even het woord om uit te leggen dat een boete geen retributie is (!). Een volkomen uit de lucht gegrepen schijnprobleem, maar eigenlijk wou vooral laten blijken dat hij de keiharde kritiek op de invoering van GAS5 door zijn partijgenoot Soens niet echt had geapprecieerd.

Beloofd: volgende keer de geinde boete-inkomsten per jaar met de verdeling.