All posts by Frans

Een belasting die heel veel opbrengt

Op de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk wordt een belasting geheven. 0,050 euro per verspreid exemplaar. (Er bestaan een aantal vrijstellingen.)

Hierna per maand de inkohiering van het aantal  belastingplichtigen  met  de ontvangsten voor de eerste helft van dit jaar. Helaas beschikken we (om een niet gekende reden) niet over de inkohiering van de maand juni.

januari: 75 ingeschrevenen / 120.457 euro

februari: 57 / 94.065

maart: 93 / 163.530

april: 98 / 152.414

mei: 112 / 182.305

juni: ?

juli: 87 / 146.919

Totaal, zonder de inkohiering van juni:  859.690 euro.

Als we voor juni een maandelijks gemiddelde aanrekenen van 171.938 euro zou de opbrengst van een half jaar dus alreeds méér dan één miljoen  bedragen.

Maar !

Voor 2013 bedraagt het nog te innen vastgesteld invorderingsrecht niet minder dan 348.481 euro.

Alleen al voor juni van vorig jaar heeft Stad nog 111.572 euro tegoed zeg!

Er zijn zelfs nog te innen bedragen die dateren van het jaar 2004…

De tien pure gemeentebelastingen met de hoogste opbrengsten

Het staat allemaal niet in de gezetten. Hier wel.

De zgn.“aanvullende” belastingen” brengen natuurlijk het meest op.
Dit jaar 54,75 miljoen euro.  
Het gaat om de opcentiemen op de onroerende voorheffing (31,34 miljoen) en de aanvullende belastingen op de personenbelasting (22,20 miljoen).

Maar daarnaast heft Stad ook nog pure lokale gemeentebelastingen en/of retributies.   
33 in aantal, met een opbrengst van 8.741.403 euro. (In 2016 overschrijdt men de kaap van 9 miljoen.)

Parkeren:  3.357.569

Vuilniszakken:  1.400.000

Verspreiding kosteloos reclamedrukwerk:  1.300.000

Bedrijfsvuil:  615.979

Afgifte van administratieve stukken:  329.478

Gebruik van openbaar domein:  387.537

Plaatsrecht kermissen:  271.922

Verblijfsbelasting (hotels):  200.000

Reclameborden:  158.721

Plaatsrecht markten:  144.046

Nog één kabinetsattaché meer

“Gelet op de omvang van zijn bevoegdheden” krijgt SP.a-schepen  Philippe De Coene er sinds juli nog een kabinetschef bij. Dit verbaast onze redactie om meerdere redenen.

Hij nam niet meer deel aan de recente Vlaamse verkiezingen om zich volledig te kunnen toeleggen op zijn schepenambt.  De Coene is geen Vlaams parlementslid meer;  zijn werkdruk is uit de aard der zaak verlaagd.

Bij het begin van de legislatuur ging de schepen er via een persbericht nog wel uiterst prat op dat hij met de twee andere schepenen van zijn partij (Marc Lemaitre en Bert Herrewyn) slechts drie kabinetsleden zou in dienst nemen. Me dunkt zijn het er nu vijf:  twee attachés, twee deskundigen en één administratief medewerker.

De schepen nam die beslissing mede om te illustreren dat het menens was met de bezuinigingspolitiek van de nieuwe tripartite.

De kabinetsformatie bestaat nu uit 1 kabinetschef (bij de burgemeester), 5 attachés, 6 deskundigen, 2,5 medewerkers en 1  chauffeur. Totaal : 15,5.  
Vroeger was overeengekomen dat er maximaal 14,5 kabinetsleden zouden aangesteld worden.

De totale bruto-loonkost van alle kabinetsmedewerkers mag u gerust op méér dan twee miljoen euro schatten. De jaarlijkse loonkost van de nieuwe attaché (A-niveau) zou ongeveer 75.000 euro of 61.000 euro bedragen, naargelang de bron die men raadpleegt. Maar die loonkost zal worden gedragen door het OCMW !

(Schepen De Coene is ook nog OCMW-voorzitter en tevens voorzitter van de Raad van Bestuur van het AZ Groeninge.)

De nieuwe vzw MKKJ – al van gehoord?

MKKJ slaat op Maatschappelijk Kwetsbare Kinderen en Jongeren.

Over wie gaat dat dan?

Zowel jongens als meisjes met een andere culturele achtergrond (meisjes krijgen hier wel aparte begeleiding), kinderen die in armoede leven, kinderen met een handicap, kinderen in  de bijzondere jeugdzorg. In de praktijk gaat het om een moeilijk bereikbare , niet-georganiseerde jeugd tussen 2,5 en 25 jaar.

Het huidige stadsbestuur besloot al in oktober van vorig jaar om een eind te maken aan de veelheid  van  structuren, coördinatoren, organisaties die zich met kwetsbare jeugd onledig houden. In heel deze chaos ging er veel tijd en middelen verloren.  Niemand heeft trouwens zicht op de resultaten van al die actoren in deze vorm van jeugdwerking.

Zonder dat het schepencollege (of de gemeenteraad) hieromtrent jaarverslagen ontvingen,  kregen bijvoorbeeld  vroeger de volgende VZW’s stadstoelagen:  Habbekrats (84.000 euro), Uit de Marge (35.000), Arktos-Jenga (17.000), Pretmobiel  (35.000), Buurtsport (12.500), Boothuis (12.500), JAC (4.000).

De MKKJ is officieel op 5 mei 2014 opgericht en per 1 juli is de nieuwe vzw van start gegaan.

De gemeenteraad van juni kon nog net de bestuurders aanduiden, en op de valreep heeft het Schepencollege  ook nog  net vier jeugdwerkers aangeduid als het “dragend personeel” van de VZW. Iemand die al tewerkgesteld was in de vzw  ‘Uit de Marge’, twee jeugdwerkers uit ‘Arktos’ en een halftijdse jeugdwerker komende van  ‘Boothuis”’. De overkoepelende personeelsleiding berust bij coördinator Tom Verhulst.

Het volledige personeelsplaatje zal bestaan uit 10,5 voltijdse equivalenten (11 koppen).  Stad zal er daarvan 5,5 VTE tewerkstellen en de Buurt- en Nabijheidsdienst (BND) – die toch geen werk heeft – nog 5 VTE.

De personeelskost van de nieuwe vzw MKKJ voor de tweede helft van dit jaar bedraagt 138.377 euro. De werkingstoelage voor dit tweede semester is 44.151 euro.  BDN krijgt 65.000 euro.  ‘Uit de Marge’ krijgt nog zijn 35.000 euro. Arktos rest nog 13.666 euro en ‘Boothuis’ 6.250 euro.

Totaal budget voor MKKJ  voor de rest  van dit lopende jaar is dus 292.445 euro.

Merk op:  de (overigens rijke) vzw Habbekrats wil niet meedoen met de nieuwe overkoepelende  vzw.  Kortrijkwatcher weet niet waarom. (Habbekrats is in het bezit van een luxueus pand alhier aan de Leie en trekt wel een  nogal elitair kwetsbare jeugd aan.)

Met een volledige bezetting zal de personeelskost van MKKJ volgend jaar 246.959 euro bedragen en krijgt de vzw een budget toegewezen  van 359.865 euro.

Het grote voordeel van de nieuwe vzw MKKJ is dat de werking ervan transparant zal zijn. Er komen nu zeker jaarverslagen voor de gemeenteraad, met eindelijk enig inzicht over de resultaten van het georganiseerd omgaan met onze ongeorganiseerde, kwetsbare jeugd.

Evolutie van de financiële schulden en van de leningslasten

Het bedrag van de financiële schulden  slaat telkens op 31 december van het jaar.  Tussen haakjes leest u het bedrag  van de periodieke leningslasten (aflossingen plus intresten).

2014:  141,854 miljoen euro (19,97 miljoen euro)

2015: 159,86 (19,53)

2016: 178,15 (21,89)

2017: 179,32 (24,01)

2018: 173,02 (23,20)

In de gazetten (de lokale ‘embedded press’) kun je altijd maar weer opnieuw vernemen  dat stad Kortrijk in 2016 zal schuldenvrij zijn.  Dat is in deze zin waar: in dat boekjaar is het budgettaire resultaat positief:  +3  miljoen euro. EEN RAMING.
Maar dit is slechts éénmaal  het geval in deze bestuursperiode. Zie de evolutie van de ramingen:

2014: -38,03 miljoen euro

2015: -8,44

2016: +3,02

2017: -889.662 euro

2018: -753.825 euro

Redactie van “Kortrijkwatcher” naar onbewoond eiland

De voltallige redactie van deze elektronische krant trekt voor enkele weken naar een ver, onbewoond eiland om aldaar aan teambuilding te doen. Voor hoelang dan wel? Gewoon, tot er een oplossing in zicht komt.

Raar dat de reguliere pers daar niet over rept. Ze vertikken het gewoon. Die embedded press!

Eigenlijk al sinds het ontstaan deze krant ( januari 2005!) botert het niet tussen de directie en de redactie.  De directie bestaat enkel  uit aandeelhouders , zonder enige onafhankelijke bestuurder,  en is slechts uit op winstmaximalisatie.  De leden ervan pleiten nu zelfs voor meer foto’s in de krant en grotere, schreeuwende  koppen.  Zij wil een veelkleurige lay-out invoeren zoals die van “Het Laatste Nieuws” .

Het managementteam is ook al niet content.

De oplage van “kortrijkwatcher” is continu dalend en de trend is niet stopgezet door het stijgend aantal dagelijkse prints. Men dreigt zelfs met een ‘ manangement buy-out’.  Anderen pleiten dan  – op café althans – voor een ‘leveraged buy-out’,  met deelname (steun) van andere blogs  zoals  “Kortrijk scheef bekeken”.

En dat is nog niet alles.

Er woekeren nu ook binnen de redactie onderhuidse conflicten. Tussen oud en jong,  tussen de negativo’s en de positivo’s, tussen rechts en links. Tussen nog veel. Er zijn zich nu aparte kliekjes aan het vormen: zij die het vorige stadsbestuur beter vinden dan de nieuwe tripartite en omgekeerd.  Onze onderzoeksjournalist Dieppe Throot doet er zijn beklag over dat hij geen gehoor meer vindt bij de sossen.  Wat onder de vorige coalitie wel het geval was.  En hij wijt dit aan de teneur van de editorialen van de opiniërende hoofdredacteur.

Zelfs bij een bepaald lezerspubliek heerst beroering.

Vooral de wat jongere lezers  dreigen er mee om hun abonnement stop te zetten. Ze vinden “Kortrijkwatcher” saai. Al die cijfers!  En nooit een keer iets over loombandjes  en pandabeertjes.

Teambuilding is dus hard nodig.

De redactieleden worden op dat onbewoond eiland begeleid door een zenuwarts, een sportfysioloog, een manuele therapeut, een wildplukker, een stervensbegeleider, een seksuoloog en een indiaan.  We krijgen ginder  bovenal een lachtherapie. Met spelletjes zoals schootzitten,  hula hoop doorgeven, letters draaien , stoelendans.

Wat komt die indiaan daar doen, zegt u?

Op dat onbewoond eiland zijn we verstoken van Tinternet. En toch kunt u hier tijdens de teambuilding  minstens  wekelijks nog wel een stukje zien verschijnen.  Onze  indiaan zal die namelijk doorsturen met gebruik van rooksignalen.

Blijven lezen !

KVK (3): terugverdieneffecten van de commerciële investeringen

De voetbalclub doet in dit tussenseizoen aan de tribunes 2, 3, en 4 een aantal  verplichte investeringen in het kader van de veiligheid.  Daarnaast  komt er een betere verlichting en een hoogspanningscabine:  279.875 euro.

Maar er zijn ook commerciële investeringen gepland waarvan men hoopt dat die op termijn wat gaan opbrengen.

Tribune 1

Aanpassen gradins  (480.438 euro) , nieuwe zitjes (56.114 euro),  binneninrichting (303.909 euro).

Voor het seizoen 2012-2013 bedragen de inkomsten voor de verkoop van abonnementen  en tickets 497.020 euro.  ‘Club 13’  brengt 83.024 op.  Ten gevolge van de investeringen, het verhogen van de abonnementsprijs voor een outside seat,  een stijging van de verkoop van de “losse” outside seats verwacht men in het seizoen 2013-2014 een meeropbrengst van bijna 80.000 euro.  Vanwege het cumulatie- effect  hoopt  men  voor de jaren 2013-2018 (vijf  seizoenen) zelfs op een  meeropbrengst van 1,3 miljoen euro.

Ledboarding

Investering: 605.000 euro.

Inkomsten 2012-2013: 333.180 euro.  In de komende vijf seizoenen verwacht men hier een meeropbrengst van ca. 700.000 euro.

Horeca

Uitbreiding van de drankgelegenheid vergt een investering van 396.335 euro. Momenteel zijn er twee drankchalet met telkens 4 tapkranen.  Deze 8 tapkranen worden bevraagd door 5.000 toeschouwers…Men zal nu de zones tussen tribune 2 en 1 en 3 dichtmaken  en overdekken. Er komt een lange toog met een eetstand. Huidige horeca inkomsten (kantines, chalets, de kouter): 321.753 euro.  Volgend seizoen verwacht men aan een omzetstijging van net geen 100.000 euro. De komende vijf seizoenen moet  de investering meer dan 700.000 euro omzetstijging genereren.

Kortrijkwatcher volgt  de zaak voor u op. We kijken met spanning uit naar de balans en de resultaten van het huidige boekjaar. Die worden gepubliceerd in de loop van de maand september.  Het bestuur van de voetbalclub hoopt op winst, hoofdzakelijk omwille van de transfers  van o.m. Zukanov en Mitrovic.

Volgens de laatst bekende balans is de cvba ‘Kortrijk Voetbalt’ niet solvabel en lijdt men verlies.  En de vzw ‘Jong Kortrijk Voetbalt ‘ (dat bestaat ook) heeft een negatief eigen vermogen van min 72.767 euro…

KVK (2): prognose van de inkomsten in eerste semester 2014

Zoals in het vorige stuk de geraamde ontvangsten  van het eerste semester volgend jaar met tussen haakjes de (echte) ontvangsten  in dezelfde periode van dit jaar.

Gate-ontvangsten

650.000 euro  (970.000 euro)

Sponsors en reclame

654.000 euro  (idem)

Aandeel sponsoring hierin:  317.124 euro (idem)

Broadcasting

1.150.000 (1.450.000)

Commerciël e ontvangsten

350.000 euro  (325.000 euro)

Hierin aandeel merchandising:  50.000 euro  (idem)

Subsidies Stad

806.350 euro  (890.000 euro)

TOTAAL  ONTVANGSTEN  (zonder de transfers)

3.825.875 euro  (4.304.625 euro).

De geraamde ontvangsten voor het eerste semester  van volgend jaar zijn dus nogal wat lager dan die  van dit jaar. De geraamde uitgaven 2014 zijn slecht 200.000 euro lager dan die van 2013.

P.S. Ons feuilleton over KVK loopt verder…

KVK (1): prognose van de uitgaven eerste semester 2014

Aangezien de Kortrijkse  voetbalclub dit jaar van Stad in één keer een investeringssubsidie van 900.000 euro krijgt ,zag bestuur  van de cvba Kortrijk Voetbalt zich genoodzaakt om aan de gemeenteraad een masterplan voor te leggen .  Hierna de geraamde uitgaven voor de periode van 1 januari tot en met 30 juni van volgend jaar, tussen haakjes vergeleken met de uitgaven van de eerste semester van dit jaar.

De uitgaven behorend tot mogelijke  transfers van spelers  tellen niet mee.  Let er intussen ook eens op hoe het gaat om mooie ronde getallen  en hoe vaak de bedragen onveranderd blijven.

In een volgend stuk gaat het over de inkomsten in voormelde semesters,  en later krijgt u wat toelichting en commentaar.

Personeelskosten

Eerste semester 2014:  3.035.500 euro (een raming) . (Eerste semester 2013: 3.035.500 euro)

Hierin steken ook de spelerslonen voor één semester:   2,5 miljoen (2014) en 2,7 miljoen (2013).

Matchdag

2014: 250.000 euro  (idem)

Agent fees

125.000 euro  (idem)

Niet-voetbaluitgaven

375.000 (idem)

TOTAAL  VAN  DE OPERATIONELE  UITGAVEN

4.115.000 euro  (4.315.000 euro)

We geven u nu reeds het totaal van de inkomsten: 3.825.875 euro  (eerste semester  2014) tegenover 4.304.625 euro  (2013).

Het negatief saldo zou dus  in de eerste semester 2014 kunnen oplopen  tot min 289.125 euro.  Was vorig jaar in het semester min 10.375 euro.  En toch:  het KVK- bestuur ziet de toekomst optimistisch tegemoet hoor.  Vanwege  nieuwe commerciële ontvangsten en de opbrengst van transfers.

 

De nieuwe team coaches

Weinig verrassingen in het nieuwe organogram van de stadsadministratie.  Vier kandidaten van B-niveau krijgen de verloning als een ambtenaar van A-niveau.  Meerkost : 2.600 euro per persoon.

  • Directie Mens en Samenleving (Nils Vanantwerpen)
  • Onthaal: Geert Van Robaeys
  • Burgerzaken: Joery Beulque
  • Samenleven (armoedebestrijding, criminaliteit): ?
  • Bibliotheek: Carol Vanhoutte
  • Kunstencentrum:  Petra Flamand ( Marc Matthys van het Conservatorium mag nog even blijven)
  • Cultuur- en  (nieuw) Muziekcentrum:  Liselotte Deforce
  • Musea en erfgoed: Lies Buyse
  • Sport: Mia Maes
  • Jeugdcenrum en Warande: ?
  • Evenementen en Verenigingen: Ilse Naessens
  • Directie Ruimtelijke en Economische Stadsontwikkeling (Frederik Chanterie)
  • Bouwen, Milieu, Wonen: Ciska Vereecke
  • Ruimtelijke Planning en Realisatie: Peter Tanghe
  • Wegen, Afval, Parken: Yves Baptiste
  • Economie, Werk en Leren (ook met toerisme): voorgestelde teamleider verlaat de administratie
  • Directie Bedrijfsvoering (Domien Desseyn)
  • Exploitatie (van stadsbezittingen): Frank Mahieu
  • Kernadministratie (financiële dienst): Sophie Beke
  • Klant en Service (personeelszaken): Cornelia Hauspie
  • Projecten: Mathieu Desmet

In dat nieuwe organogram is er nog een Managementteam aan het werk  (stadssecretaris, ontvanger, strategisch coördinator), een team Strategisch Programmamanagement (Frans Van Den Bossche als coördinator met Machteld Claerhout als programmadirecteur) en een team Communicatie en Recht (Yves Vanneste).

Voorts zijn nog er nog zes programmadirecteurs voorzien voor de thema’s Veilige stad,  Digitale stad, Innoverende en ondernemende stad,  Betaalbare, kind- en jongerenvriendelijke stad,  Klimaatstad,  Kortrijk Spreekt (communicerende stad).

Het is er blijkbaar niet eenvoudiger op geworden….