All posts by Frans

Onze sociale economie –actoren doen het goed

Stad Kortrijk heeft met diverse actoren die werkzaam zijn in de sector sociale economie samenwerkingsovereenkomsten gesloten . Nu is nagegaan of die betrokken organisaties de afspraken zijn nagekomen in het jaar 2014 en of ze dan ook nog  – zoals voorheen- aanspraak kunnen maken op subsidies.
VERWACHT VOORAL GEEN BOEKHOUDKUNDIGE GEGEVENS.

vzw Buurt- en Nabijheidsdienst

Levert goed werk af maar er is nog marge tot verbetering want men kon nog niet ten volle de vruchten plukken van een bijgestuurd intern beleid.
Inzake financies stelt men vast dat de beoogde investeringen in de kinderopvang niet werden behaald.  Maar dat komt nog wel door bijvoorbeeld een nieuwe locatie in Kortrijk-Centrum (Zwevegemsestraat?) en een relocatie met uitbreiding in Heule.

Deltagroep (Kringloopcentrum en vzw Constructief)

Zit inhoudelijk zeker op het goede spoor. Misschien is er een ruimere inspanning verwacht rond het sensibiliseren en inzamelen van hardware.
Financieel beter formuleren hoe de overheidsteun in regel is met de Europese normen.

cvba Kanaal 127

Inhoudelijk ligt de organisatie op schema. Alle beschikbare ruimtes zijn nu verhuurd met uitzondering van de oude loodsen die in erg slechte staat verkeren.
Financieel voldoet men aan de verwachtingen zoals die door het OCMW zijn vastgelegd in een meerjarenplan.

vzw Mentor

De inhoudelijke evaluatie is in grote mate positief, met ruimte voor groei. Er zijn een aantal werkpuntjes die men niet uit het oog mag verliezen.
Er is een duidelijke verantwoordingen van de ontvangen middelen.

Stal 13 (vzw Bolwerk)

Inhoudelijke evaluatie is positief over de hele lijn. Vooruitgang is mogelijk inzake consultatie van de stad bij plannen tot verhuizing en nader afstemming rond Klimaatstad.
De financiële rapportering is in overeenstemming met het financieel plan.
(Noot van de KW-redactie. De samenwerkingsovereenkomst is nooit voor de gemeenteraad gekomen. Stal 13 krijgt zéér veel geld.)

Burgemeester Vincent Q loopt er steeds beter gekleed bij

Onze kuisvrouw op de redactie van Kortrijkwatcher kan er niet over zwijgen.  
Sinds onze burgemeester samen met zijn moeder nooit meer kleren gaat kopen in Brusselse warenhuizen loopt hij er steeds beter en vooral diverser gekleed bij.

Kuisvrouw heeft nu ZELF ontdekt hoe dat komt. (Eerst dacht zij dat het onder impuls van zijn vrouw Anouk kwam.)
Bij de tandarts heeft ze een exemplaar kunnen inkijken van “Sabato”, een luxe-weekend magazine bij de krant ‘De Tijd’.

Het nummer dat ze op de kop kon tikken en intussen is ondergebracht in ons archief dateert van 13 juni.
Een stuk is getiteld  “THE FLYING TAILOR”. Het gaat over Dominique Vindevogel, de Kortrijkse CEO van het kledingmerk Butch Tailors, die als flying tailor de wereld rondreist om prinsen, diamantairs en steenrijke zakenmannen en burgemeesters van wereld- én centrumsteden dure maatpakken en accessoires (hemden, strikjes, slipjes) aan te smeren.

Speed dial

Alreeds in de inleiding van het stuk kon onze kuisvrouw vernemen dat Vincent Van Quickenborne op speed dial staat bij de vliegende kleermaker.
En even verder staat er tot tweemaal toe te lezen dat Vindevogel politici als Geert Bourgeois, Alexander De Croo en Vincent Van Quickenborne tot zijn klanten mag rekenen. Meer nog: “ Quickie belt me zelfs op om te vragen wat hij moet aantrekken.”

Het stuk is overigens in zijn geheel genomen heel informatief.
– Dominique is de broer  van Yvan Vindevogel die samen met Marc Coucke Omega Pharma oprichtte.
(Yvan Vindevogel  is intussen eigenaar van het befaamde hotel Damier op de Grote Markt van Kortrijk en kameraad van Quickie.)
– De moeder van de broers had indertijd twee boetieks in Kortrijk die een periode heel veel geld in het laadje brachten maar later net niet failliet gingen.
– Een handgemaakt pak van de vliegende kleermaker gaat van 1.450 tot 12.500 euro. Vindevogel ontwerpt dat – naar het verluidt – maar doet voor die maatpakken een beroep op ateliers in Milaan en Puglia. De corporate-bestellingen worden evenwel afgewerkt in Turkije.
– Butch Tailors telt twee winkels in Kortrijk, twee in Knokke, één in Nieuwpoort en één in Roeselare.

Over de sprongsgewijze evolutie van de opbrengst van de gemeentelijke administratieve sancties

Sinds mei 1999 kregen gemeenten de mogelijkheid om bepaalde inbreuken op hun lokale  politieverordening zelf te sanctioneren door middel van ‘gemeentelijke administratieve sancties’ (GAS) in plaats van door middel van politiestraffen opgelegd door de politierechter.

Het gaat dan bijvoorbeeld over lawaaihinder, hondenpoep, wildplassen, wildplakken, graffiti, en verder nog over winkeldiefstallen, beledigingen van een politieambtenaar, drugsverbonden overlast, foutief stilstaan of parkeren.

Volgens de jaarrekening 2014 bedroeg de GAS-opbrengst vorig jaar “slechts” 26.478 euro.

Maar bekijk nu eens de evolutie van die opbrengsten zoals vermeld in de vierde aanpassing van het Strategisch Meerjarenplan (goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 juni laatstleden). Het gaat om geraamde bedragen.
– Dit jaar 2015 maken we een sprong naar niet minder dan 146.940 euro.
– Volgend jaar 144.000 euro.
– En in 2017 wordt het bedrag geraamd op 100.000 euro.

Vanwaar die verhogingen?
Ligt dit aan de verhogingen van de administratieve geldboete? (Nu maximaal 350 euro, en voor minderjarigen max. 175 euro.) Of aan het feit dat ‘foutief stilstaan of parkeren’ nu ook in aanmerking kan komen voor een financiële GAS?

We begrijpen er niets van.
Want in 2018 daalt de geraamde opbrengst plotseling weer fors naar 28.370 euro.

P.S.
De verhoogde opbrengst kan ook niet liggen aan het feit dat het werkgebied (de gemeenten van de politiezone VLAS) is uitgebreid met de drie gemeenten van de PZ Grensleie (Wevelgem,  Ledegem, Menen) want dat was al in 2013 het geval.

De gigantische campagnebudgetten van “Citymarketing Kortrijk” (2)

Om Kortrijk (vooral het centrum dan) op de kaart te zetten zijn er dit jaar vijf campagnes voorzien waarbij de loutere promotie ervan minstens 180.000 euro zal kosten.  
Hierna dus een lijst van de ondersteunende campagnebudgetten vanuit het samenwerkingsverband van de acht stakeholders onder de noemer van “citymarketing”. (Zie een vorige kosteloze editie van kortrijkwatcher.)

Goed bedenken dat onderstaande evenementen zelf onnoemlijk veel geld kosten en daarnaast (daar bovenop) dus nog volop genieten van financiële steun van Stad of van gemeentelijk vzw’s.  
Een voorbeeld, nu.
Voor “Zomer in Kortrijk” gooit de door Stad gesubsidieerde vzw” Feest in Kortrijk” er 131.900 euro tegenaan en voor “Winter In Kortrijk” 107.500 euro.

De promotiebudgetten voor:

– Januari-februari:  Kortrijk Cupido  (20.000 euro)

– Maart-april-mei:  Kortrijk ’t Kriebelt  (40.000 euro)

– Juni-juli-augustus:  Zomer In Kortrijk  (40.000 euro)

– September-oktober-november:  We are Creators (40.000 euro)

– December:  Winter in Kortrijk (40.000 euro)

Er zijn tevens budgetten voorzien voor de pure promotie van bijzondere evenementen “met heel hoge meerwaarde” (50.000 euro) en voor “risico’s en opportuniteiten” (20.000 euro)

De gigantische campagnebudgetten van “citymarketing Kortrijk” (1)

Maar laat het ons eerst even hebben over de werking en de structuur van wat  heet: “citymarketing Kortrijk”.  
Meteen zal u alreeds een inzicht krijgen over de te besteden budgetten.

CITYMARKETING KORTRIJK is een feitelijk samenwerkingsverband van acht stakeholders, elk met een bepaalde financiële inbreng en een bepaald aantal stemmen.

De stuurgroep komt driewekelijks samen op donderdagochtend in een eigen kantoor, in het stadhuis.  
Verslaggever is Eliza Bruneel, ambtenaar bij vzw Toerisme Kortrijk. (Geen raadslid die daar al ooit een verslag heeft van kunnen inzien, terwijl de projecten waarlijk van enorm gemeentelijk belang zijn.)

Het is een onderdeel van de BTW-plichtige VZW Handelsdistrict Kortrijk Centrum (Leiestraat 22), een vzw die steun krijgt van Stad maar PERTINENT weigert om budgetten en rekeningen publiek te maken. De Raad van Bestuur van het Handelsdistrict is officieel bevoegd, maar de opdracht ‘citymarketing’ is feitelijk in handen van de stuurgroep, en de “rode draad” doorheen beide is schepen van Economie Rudolphe Scherpereel (N-VA).

Hierna even, met naam en toenaam de lijst van stakeholders met hun inbreng en aantal stemmen (in principe 1 stem per 25.000 euro).

– Union (de vroegere NV Sint-Janspoort van het winkelcentrum): Dominique Desmeytere  met  125.000 euro en hiermee 5 stemmen.

– K in Kortrijk: Domique  Desmeytere met 25.000 euro en dus nog 1 stem erbij.

– Decathlon: Bohdan Lamon met 25.000 euro en 1 stem.

– Stad Kortrijk: Mick Vos (kabinetchef van de burgemeester) met 25.000 euro en 1 stem.

– Vzw Handelsdistrict  Kortrijk Centrum:  Nele Muylle met 25.000 euro en 1 stem.

– Kortrijk Xpo: Saskia Soete de Boosere met slechts 15.000 euro en toch 1 stem.

– vzw Toerisme Kortrijk: Eliza Bruneel met slechts 10.000 euro en toch 1 stem.

– De Lijn: nog in onderhandeling.

Het totale budget (zonder inbreng van De lijn) bedraagt dus 250.000 euro.  
Dominique Desmeytere van “K in Kortrijk” heeft de grootste inbreng (150.00 euro ) en overheerst aldus – in nauwe samenwerking met de burgemeester en hier en daar een schepen, als het past – het samenwerkingsverband “Citymarketing” met zijn 6 stemmen.

De vijf voorziene campagnes voor dit jaar om Kortrijk op de kaart te zetten (in elk geval het centrum) zullen minstens 180.000 euro kosten.

(Wordt vervolgd.)

Het spoorrapport van Leiedal over de regio Kortrijk

Naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling die de  NMBS lanceerde eind vorig jaar heeft de intercommunale Leiedal enkele bedenkingen en voorstellen gemaakt om het treinaanbod in de regio te verbeteren.

Er worden alvast twee minpunten geformuleerd:

– De verbinding met Rijsel blijft ondermaats met een te lage snelheid (duurtijd 37 minuten) en een magere frequentie van één trein per uur.

– De verbinding met Brugge (en Oostende) is erop achteruitgegaan. Alle treinen stoppen nu in alle stations,  wat de snelheid drastisch heeft verlaagd. In theorie zou dit een IC-verbinding zijn,  in de feiten is het een L-verbinding. (In de ochtend- en de avondspits zijn er wel twee P-treinen.)

Voorstellen op korte termijn:

– Uitbouw van de P-trein tussen Poperinge-Kortrijk- Gent tot een vaste verbinding met stops in Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem en Bissegem.

– Verhogen van het aantal P-treinen tussen Kortrijk en Brugge als snelle verbinding.

Voorstellen op lange termijn (station Kortrijk):

– 3 treinen per uur richting Gent (2 IC en 1 L) waarvan er twee doorrijden naar Brussel en één naar Antwerpen.

– 3 treinen per uur richting Roeselare-Brugge (1 IC en 2 L) waarvan twee verder rijden naar Oostende.

– 3 treinen per uur naar Menen-Ieper-Poperinge.

– 3 treinen per uur naar Oudenaarde (1 IC en 2 L) waarvane er twee doorrijden naar Brussel en één naar Gent-Eeklo.

– 2 treinen per uur naar Lille-Flandre (één vanuit Oostende en één vanuit Antwerpen).

– 1 trein per uur naar Doornik.

P.S. Een werkgroep met vertegenwoordigers van Leiedal, VOKA, KULAK, HOWEST, VIVES en UG campus Kortrijk wil de terugkeren naar de oude regeling voor de treinverbinding Kortrijk-Brugge-Oostende.

De vraag van Jamal Qnioun

Sinds enige tijd kunnen inwoners van Kortrijk zich een half uur voor de zitting van gemeenteraad wenden tot het College van Burgemeester en Schepenen (CBS).
De tussenkomst mag maximaal vijf minuten duren en kan een vraag, een standpunt of een toelichting betreffen aangaande een Kortrijks belang. Ook het CBS krijgt vijf minuten tijd om te antwoorden. Een repliek van een minuut is mogelijk. De tussenkomst moet minstens vijf dagen voor de zitting aangevraagd.
Hierna volgt letterlijk de ingediende tekst van aanvrager Jamal Qnioen (op FB aka Mounir) voor de komende gemeenteraad van maandag 9 maart.
“Het Nieuwsblad” van vandaag schenkt er veel aandacht aan. Grote kop: “Ophef om ‘discriminerende vraag in Kortrijk Spreekt”. Raadslid Roel Deseyn (CD&V) ergert zich aan de passage over het alcoholgebruik bij jongerenverenigingen.

Beste,

Als voorzitter van Vzw people HELP people krijg ik bijna dagelijks mails, reacties en berichten binnen van jongeren die gediscrimineerd worden in de uitgaansbuurt en zich geen kortrijkzaan voelen als Jan en Ann.

Ook heb ik argumenten dat er een quota is ingevoerd door de meeste zaakvoerders waar beveiligingsagenten de opdracht krijgen om maximum vier tot vijf kleurlingen binnen te laten.

Mijn vraag is nu, zijn deze jongeren nog welkom in Kortrijk en worden ze gezien als kortrijkzanen en zoja wat kan Stad doen aan deze aanslepende problematiek?

Ook zijn er veel jongeren die niet weten waar gegaan in hun vrije tijd en dolen maar wat rond op straat met alle gevolgen van dien.

(Ze worden op grote schaal gediscrimineerd)

Ik heb dit al meermaals aangekaart aan de burgemeester en tal van politici maar geen haan die ernaar kraait.

Om een zaal te huren om te voetballen is onbegonnen werk en is steeds volzet .

Steun vragen aan Stad heb ik geprobeerd en weinig gehoor.

Schepen Bert Herewein weliswaar doet moeite maar zelfs hij krijgt deze pijnpunt nauwelijks geklaard.

Aansluiten in jongerenvereniging?

We zien dat de hoofdactiviteit 90% het overmatig drinken van alcohol is.
Mijn tweede vraag is nu …

Waarom alleen maar repressieve maatregelen treffen en systematische controleuitvoeringen en nooit positiviteit of gelijke kansenbeleid?

Benader deze jongeren, bied hen een luisterend oor en doe wat aan hun noden en behoeften want Stad laat hen echt diep in de steek en worden door alles en iedereen uitgesloten .

Uitzichtloosheid, ongelijkheid, discriminatie, repressie en onrechtvaardigheid dat heeft de gekleurde kortrijkzaan hard te verduren in Kortrijk.

Hopelijk kan er daar iets aan gedaan worden !

We moeten onze jeugd perspectieven aanbieden en hen bijstaan met respect, positiviteit en rechtvaardigheid .

De cultuurraad versus de cultuurpausen in de zaak Pé Vermeersch van ‘Radical Hearts’

Het is blijkbaar tot een incident gekomen tussen onze plaatselijke Cultuurraad (afdeling  ‘Verenigingsplatform’) en wat die Raad zelf aanmerkt als zijnde de “de gevestigde Kortrijkse kunstensector”, met name het Buda-kunstencentrum en de Schouwburg.

De cultuurraad adviseerde  een positief advies bij een projectsubsidieaanvraag van de vzw ‘Radical Heart’s, – waarover straks meer. Daarbij vindt de Cultuurraad het bovendien nodig en zeker jammer om op te merken dat voornoemde semi-professionele kunstorganisatie van Pé Vermeersch op niet méér ondersteuning kan rekenen vanuit  – ja dus  – ‘de gevestigde kunstensector’, bijvoorbeeld om een voorstelling van de groep in Kortrijk mogelijk te maken.  Meer zelfs: “ uit contact met Buda KC bleek dat deze organisatie aldaar niet ondersteund wordt omwille van een gebrek aan kwaliteit.”

Die zit.

Nochtans –  zo oppert het Verenigingsplatform – staat het project van ‘Radical Hearts’ wél geprogrammeerd in het cc De Ververij in Ronse en in De Spil in Roeselare. En het Platform voegt er nog aan toe dat de kleine vzw ‘Radical Heart’ inspanningen doet om zo laagdrempelig mogelijk te werken: lage toegangsprijzen, goeie promotie,… Tegelijk slaagt ze er toch in om een goed artistiek project af te leveren waarin diverse disciplines vermengd worden.

Over ‘Radical Hearts’

De vereniging is sedert 2007 in Kortrijk actief en heeft een werkplek met dansstudio uitgebouwd in een groot pand vlakbij het oud gerechtsgebouw (Koning Leopoldstraat 12). Daar gingen in het verleden al heel wat voorstellingen door waarin – zo zegt men dat – “de grenzen worden afgetast tussen beeldend werk, dans, lichaam, op de interessante snede van de interculturaliteit”.

De spil van de organisatie is ongetwijfeld Petra Sandra Vermeersch aka Pé. Zij is méér dan een dubbeltalent want staat bekend als filosofe, zangeres, danseres, choreografe en beeldend kunstenaar.

Sedert 2010 is de vzw ‘Radical Hearts’ door Stad erkend als semi-professionele kunstorganisatie en krijgt aldus als het ware ipso facto een jaarlijkse subsidie van 1.600 euro. Ook als er weinig of niets gecreëerd wordt, – zoals vorig jaar. Daarenboven kreeg de vzw al sedert 2007 reeds vijfmaal een subsidie voor een bijzonder en vernieuwend project.  o ook dit jaar dus, 1.500 euro voor de creatie van een solowerk van Pé Vermeersch getiteld “Time to with.draw?”

Over “Time to with. Draw?”

In deze performance verbindt de kunstenares haar tekentalent met dans en zang. “De choreografie wordt opgevat als een virtuele caligrafie vol onverwachte wendingen. Een spoor van lijnen  die ook visueel zichtbaar worden gemaakt in een videowerk met tekeningen”.  De performance is in Kortrijk gemaakt met de hulp van een internationaal team vanuit Parijs, Den Haag, Turnhout en Brussel.  De uitgaven zijn geraamd op 16.350 euro.

De voorstelling wordt vooralsnog dus niet getoond in Kortrijk. De eigen werkplaats  van ‘Radical Hearts’ is  daarvoor te klein en zoals supra al verteld hebben Buda KC noch de Schouwburg het werk dit jaar geprogrammeerd.

De première gaat door in cc De Ververij (Ronse) op 21 november. Standaardprijs 10 euro. In de Spil (Roeselare) vraagt men 16 euro voor de voorstelling op 26 november. Op de websites van deze centra kunt u meer lezen over het evenement.

Wat deden onze semi-professionele organisaties in 2013 voor kunst- en cultuurspreiding en wat krijgen ze van ons ? (1)

Ongeacht de inzet, de omzet, de intensiteit of aard van de werking krijgt praktisch iedere organisatie onveranderlijk 1.600 euro als jaarlijkse stadstoelage. Uitzondering evenwel voor Jeugd en Muziek (3.000 euro) en Parkjazz (1.500 euro)

Vzw Euterpe.

Realiseert een 6-tal kamermuziekconcerten met aandacht voor Vlaamse componisten en jonge talenten. Totaal aantal bezoekers: 1107. Omzet:27.796 euro.

Kortrijk Brass band.

Brengt brassmuziek op hoog niveau. Wekelijkse repitite in Kanaal 127. 10-tal concerten in binnen- en buitenland. Doet mee aan internationale wedstrijden. Omzet: 11.315 euro. Nieuw elan door aantrekken van jonge, nieuwe dirigent. .

The Concord Jazz Ensemble.

Brengt jazmuziek op hoog niveau. Wekelijks repetitie. 4 concerten. Omzet: 10.562 euro.

Archeologische stichting Zuidwest-Vlaanderen.

Opgravingen en in kaart brengen van vondsten. Voordrachten, rondleidingen, studiereizen. Vier publicaties. Omzet: 32.000 euro.

West-Vlaamse Gidsenkring – afdeling Kortrijk.

1108 gidsbeurten. 10 lezingen, diverse bijscholingen, voorbereiding viering 50-jarig bestaan. Omzet: 105.231 euro.

Respiro Dell’ Arte.

Muziekschool met 114 leerlingen, 5 leerkrachten in loondienst en 3 vrijwilligers. Muziekstages, diverse projecten, barok muziek ensemble trad 7 maal op. Omzet: 69.208 euro.

Radical Hearts.

Hedendaagse dans in combinatie met diverse kunstdisciplines. Performance- en tentoonstellingsproject “Wat weeft in mij” in het Raveelmuseum, optreden in tijdens Russisch Perm Festival. Omzet: 17.345 euro. (Een geval apart. In 2013 werden geen nieuwe projecten gecreëerd. Krijgt dit jaar nog 1.500 euro terwijl er geen activiteiten gebeuren in Kortrijk.)

Jeugd en Muziek Kortrijk.

55 klasconcerten, schoolconcerten en workshops, 3 openbare concerten. Omzet: 28.578 euro. (Stadstoelage 3.000 euro.)

 

De pakmadams brengen veel geld op

“Naheffingen op betalend parkeren” noemt men dat heel deftig.  De boetes die je krijgt bij het ontbreken van “een geldige parkeersessie”.  25 euro. Ongelooflijk hoeveel die (15?) parkeerwachters opbrengen.

Hierna een overzicht van de maandelijkse ontvangsten gedurende de eerste helft van dit jaar, samen met het aantal “ingeschrevenen”. Maar de maand juni ontbreekt weer in de archieven, om een reden die we niet kennen.

januari : 3.560 ingeschrevenen / 89.000 euro
februari: 3.489 / 87.255
maart: 2.633 / 65.825
april: 2.711 / 67.775
mei: 2.325 / 58.125
juni: ?
juli: 2.447 / 61.175

Totaal, zonder de maand juni:  429.155 euro.

Wie zo’n boete krijgt kan een bezwaarschrift indienen bij het schepencollege. Je wordt dan gevraagd om te verschijnen op een hoorzitting. De annulatie van de naheffing gebeurt zelden of nooit.  Aangezien sms-parkeren niet zo eenvoudig  is wordt de boete  wel eens kwijtgescholden bij een eerste vergissing. Later niet meer!

Tegen de beslissing van het schepencollege kan men nog beroep instellen bij de rechtbank van eerste aanleg in Brugge, maar niemand doet dat.