Helaas moet we even onze artikelenserie over “de voortschrijdende privatisering bij de politie” onderbreken voor een uitspraak die we zouden benoemen als “HET leugentje van de dag”.
De quote komt van Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne en is te vinden op pag. 25 van het weekblad “De Krant van West-Vlaanderen”.
Quickie kreeg vandaag in dat Roularta-blad vanwege (sport)journalist Frank Buyse een interview te verduren, gespreid over 5 bladzijden met 6 foto’s (waarvan één gespreid over twee volle pagina’s – een unicum in de regionale pers en elders ook).
Op pag. 25 komen de corona-mondmaskers ter sprake.
Vincent zegt daarbij wat volgt. “Ik zei (…): stop met die zever van de mondmaskers! Elke gemeente moet daar zélf voor zorgen! Dat is gelukt, hé.”
De interviewer had nu stante pede keihard kunnen vragen of dat wel goed is gelukt, in Kortrijk dan meer speciaal. Hé?
Maar dat is hem verdomd niet gelukt. Onze plaatselijke persjongens staan er bekend om dat zij veel dossierkennis missen, en als ze dan soms (of veel wél) iets weten waarover de coalitie niet fier kan gaan, doen ze regelrecht aan zelfcensuur. Ze reppen er met geen woord over. Zo. Weer even wat gal uitgespuwd door de senior-writer van dit blad. Het lucht niet op.
Onze vraag is hier dientengevolge in welke mate de aankoop en de verspreiding van mondmaskers door de aankoopcentrale Kortrijk voor 15 gemeenten uit de buurt is “gelukt”. Hé!
De aanbesteding
Stad heeft als aankoopcentrale voor 15 gemeenten 24 firma’s aangeschreven en er liepen 14 offertes binnen. Een vergelijking van die aanbieders (prijs/kwaliteit en leveringstermijn) is nergens openbaar gemaakt. Is die wel gemaakt?
Maar zoals te verwachten, is de aanbesteding op vrijdag 25 april besteed aan 2 lokale bedrijven: Verdolux uit Harelbeke en (om de burgemeester aldaar content te stellen) ook Celesta uit Wevelgem. (Pas nu is uitgekomen dat de maskers in Portugal werden geproduceerd, en “helaas” weer door een vraag van het VB.)
Stad bedong dat het grootste deel van de levering zou geschieden op 30 april, en de rest dan kon gespreid tot ten laatste op 4 mei. Hoe is dat afgelopen?
– Verdolux leverde een eerste lading op 13 mei en de laatste stuks gespreid tot op 16 mei.
– Celesta kon de levering doen in twee dagen: op 12 en 14 mei.
De prijs
Verdolux kreeg de gunning van 207.100 stuks aan 1,6 euro per stuk voor 400.945 euro. En Celesta voor 100.100 stuk aan 1,2 euro voor 145.345 euro.
Maar stad had nog geen weet dat de BTW begin mei (tijdelijk) zou dalen van 21% naar 6% zodat de verlaging van het BTW-tarief voor een daling van de totale prijs zou zorgen met 67.722 euro. In hoever dit al is verrekend met de leveranciers is ons onbekend.
De kwaliteit
Burgemeester Van Quickenborne heeft in de gemeenteraad duidelijk gesteld dat de mondmaskers zouden getest worden, en via de pers (“De Krant van West-Vlaanderen”) laten weten dat ze veilig werden bevonden.
Raadslid Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) heeft de testrapporten opgevraagd maar het stadsbestuur heeft die nooit kunnen voorleggen. Het stadsbestuur verdedigt zich nu met te zeggen dat er geen norm bestond in België en dat men dus geen kwaliteitstesten kon houden.
Verkeerde instructie
Bij de verdeling van de maskers werd in een begeleidend schrijven toegevoegd waarbij werd aanbevolen om ze te wassen op 60 graden en te strijken. Nu is het zo dat maskers uit polyester (die van Wevelgem) zo’n temperatuur niet verdragen en niet moeten gestreken worden.
Klachten
Er liepen 104 meldingen binnen om te zeggen dat men geen mondmaskers had ontvangen.
39 meldingen gingen over te weinig ontvangen mondmaskers voor het huishouden.
De firma Celesta werd in gebreke gesteld
Vooreerst omwille van de laattijdige levering. De boetes konden oplopen tot 50 à 60% van de kostprijs. Celesta riep overmacht in en stad is daarop ingegaan.
Wel werd een resterende levering van 67.600 maskers geannuleerd.
De firma Verdolux werd ook in gebreke gesteld
Hier ging het om een aantal defecte mondmaskers. Stad bedwong een prijsverlaging voor een laatste 29.000 stuks.
De terugvordering van de kostprijs bij de deelnemende gemeenten is gewijzigd.
Men had er geen rekening me gehouden dat alleen Wevelgem enkel maskers van Celesta werden bedeeld.
Ziedaar hoe de aankoop van maskers door Kortrijk is gelukt, hé!
Category Archives: veiligheid
Over de voortschrijdende privatisering van de PZ VLAS (deel 2)
In onze vorige editie hadden we het over de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst van onze politiediensten met de bewakingsfirma SECURITAS.
Volgens een contract (al voorgelegd aan de politieraad van januari 2020) zou die firma voor nog een keer 1 jaar volgende vier taken mogen vervullen: dispatching van camerabeelden, call talking, onthaal en veiligheidsrondes uitvoeren rond en in het politiecommissariaat.
Intussen is er door de PZ Vlas zelf op 10 juli een persnota verspreid waaruit blijkt dat het partnership met de bewakingsfirma blijkbaar is uitgebreid. En dit zonder enige gekende bespreking of goedkeuring in een of andere politieraad.
1. Securitas opereert dag en nacht over heel de politiezone Kortrijk, Kuurne, Lendelede.
Dat mag natuurlijk. Firma’s, bedrijventerreinen, winkelcentra, ontspanningsfaciliteiten, banken, enz. kunnen uit eigen wil en mits betaling natuurlijk beroep doen op een private veiligheidspartner. Maar nu blijkt volgens voornoemde persnota dat de politie en Securitas nauwer en beter georganiseerd gaan samenwerken om bijvoorbeeld verdachte voertuigen, personen en handelingen te signaleren. Securitas zal dit niet enkel doen aan de betrokken (betalende) aanvragers voor de private bewaking maar dus ook aan de politie.
2. Meer nog.
Die toezichtpatrouilles (5 mobiele bewakers) zullen vanaf nu (midden juli) vertrekken vanuit het nieuwe politiecommissariaat in de Minister De Taeylaan. Hou u vast! Ze krijgen daarvoor een eigen afgescheiden en beveiligd lokaal, plus 5 vaste en ook beveiligde parkeerplaatsen. Niet te geloven! En volgens de persnota van Vlas is er hierbij geen meerkost voorzien voor Securitas…
3. De korpschef Filip Devriendt wil de informatie-uitwisseling met Securitas nog intensifiëren.
PZ Vlas kan op vandaag geen gedetailleerde politionele informatie doorgeven aan een private veiligheidsdienst. Maar er zullen met Securitas nu toch goede afspraken gemaakt over welke info er kan gedeeld worden en welke niet.
Zo zal de PZ wel publieke en algemene informatie en tips kunnen geven aan de bewakingsagenten van Securitas die op het terrein aanwezig zijn. Met andere woorden: er zal dus permanent contact zijn tussen politie en de Securitas-patrouilles op straat (die eigenlijk door privépersonen of organisaties zijn ingehuurd). Een gestructureerde en snelle signalering, alarmering en infodoorstroming wordt mogelijk.
We begeven ons hier op zeer glad ijs!
En weer: méér nog…
De korpschef zou het wettelijk vastgelegd protocol met het parket willen aanpassen zodat de medewerkers van Securitas in de toekomst ook de info kunnen krijgen die nu al via de officiële BIN’s, WIN’s en SAVE-netwerken wordt verspreid.
Werk aan de winkel voor onze burgemeester, tegelijk federaal parlementslid. Wetsvoorstel op het politieambt indienen!
(Wordt nogmaals vervolgd…)
Over de voortschrijdende privatisering binnen de politiezone VLAS (1)
Pas met een persnota van 10 juli laatstleden heeft de PZ Vlas (Kortrijk, Kuurne, Lendelede) het bericht verspreid dat de “mobiele ploegen van Securitas een startbasis krijgen bij de politiezone”. Plus nog heel wat andere zaken die zeker niet geagendeerd waren in de politieraad van januari.
Het punt “samenwerking met Securitas” is namelijk al op 27 januari 2020 voorgelegd aan de politieraad. Een verslag daarvan is intussen nog altijd niet gepubliceerd zodat we niet weten wat de raadsleden hierbij zoal geopperd hebben, en zelfs niet weten of en hoe er is gestemd.
Het enige wat we intussen konden lezen op de website van de PZ was dat in de politieraad van 27 april (ja, april!) van dit jaar alles “zonder opmerkingen” is goedgekeurd. Niet te geloven!
Eigenlijk werkt VLAS al sinds 4 maart 2019 samen met de private veiligheidssector, meer bepaald met SECURITAS. De politieraad heeft daartoe indertijd ingestemd op 25 februari 2019, en daar is wél een (interessant) verslag over te vinden. Komt hier later nog ter sprake hoor!
Hierna geven we puur weer voor welke taken de bewakingsfirma nu bevoegd is geraakt, en natuurlijk ook wat dit kost, want dit staat allemaal niet in de gazetten.
1. Dispatching.
De personeelsleden van Securitas (dat zijn dus burgers) kunnen nu in ‘real time’ de beschikbare beelden van onze huidige 200 veiligheidscamera’s en 23 slimme camera’s in en rond Kortrijk monitoren. Zij kunnen zelfs een eerste triage doen van de ANPR-hits die binnenkomen. Van maandag tot en met woensdag worden ze ingezet van 8 tot 22 uur, en voor de rest van de week tot 02 uur.
2. Call talking
De Securitas medewerkers binnen de dienst dispatchting behandelen ook de vele honderden binnenkomende telefonische oproepen, voor zover die van administratieve aard zijn. (De echte dispatchers doen de operationele oproepen.)
3. Onthaal
Momenteel werken in het onthaal 2 onthaalbedienden en 4 vrijwilligers; volgens een bepaalde uurregeling. Maar in het verleden had men vaak te maken met ziekteverzuim. Indien het onthaal niet bemand is, nemen de personeelsleden van Securitas het fysiek onthaal van de burgers op zich.
4. Veiligheidsrondes
Securitas doet veiligheidsrondes in en rond de politiecommissariaten. (En nog meer ook, waarover later.)
Volgens de toelichtingsnota bij de zitting van de politieraad van 27 januari 2020 is er evenwel nog een WERKPUNT.
De personeelsleden van de private bewakingsfirma hebben (het zijn waarlijk zichtbaar echte macho’s) nood aan opleiding om de onthaalfunctie “nog beter” te kunnen waarnemen. Een desbetreffende opleiding is reeds ingepland voor dit jaar. (Wie zal dat betalen?)
P.S.
Er is nog een werkpunt, enkel vermeld in de persnota van de politiezone.
Een politiedienst kan geen gedetailleerde politionele informatie doorgeven aan een private veiligheidsdienst. Het omgekeerde is wel mogelijk.
De korpschef Filip Devriendt zou minstens willen dat politie de informatie van de BIN’s, de WIN’s en de SAVE-netwerken kan doorgeven aan de Securitas-medewerkers. Maar daarvoor moet het wettelijk kader nog aangepast. Dat is pas ware privatisering!
K0STPRIJS
Vooraf dit.
Het contract met Securitas is eigenlijk al afgelopen op 3 maart van dit jaar. Maar het politiecollege heeft alreeds zijn toestemming gegeven om het contract te verlengen voor de duur van 1 jaar, meer bepaald van 4 maart 2020 tot en met 3 maart 2021.
In het budget van 2019 was er 255.000 euro voorzien om te kosten te betalen voor de samenwerking met de private veiligheid. Dat staat tenminste zo te lezen in de toelichting bij de zitting van 27 januari.
Maar in de toelichting van 25 februari 2019 (toen het eerste contract met Securitas werd goedgekeurd) had men het wel over een budget van 225.000 euro. De offerte van Securitas bedroeg 255.512 euro, incl. BTW. Er was dus een begrotingswijziging nodig voor 30.512 euro.
Intussen heeft de ervaring geleerd dat de zone gemiddeld 17.000 euro per maand betaalt voor de inzet van Securitas in de dispatching, plus nog 3.000 euro per maand voor de inzet in het onthaal. Die bedragen telkens vermenigvuldigen met 12. Dat brengt de kostprijs voor de begroting 2020 op 240.000 euro. (Uit hoeveel personeelsleden de poule bestaat weten we niet. Voorheen waren het er zes.)
GEEN MEERKOST…
In de officiële nota van de PZ VLAS, gedateerd op vrijdag 10 juli 2020, staat onder punt 3.4 (pag. 4) als titel: KOSTELOOS.
Maar dat is héél dubbelzinnig: “aan deze uitbreiding van het partnership is zowel voor PZ Vlas als Securitas geen meerkost verbonden.” (Men wil waarschijnlijk zegge: de kosten zijn niet hoger dan vroeger.) Er was geen aanbesteding nodig was door gebruik te maken van het bestaande raamcontract. Overigens nooit geen evaluatie gezien.
(Wordt zeker vervolgd!)
Al een stoffen mondmasker met elastiek gekregen van de gemeente?
Stad Kortrijk deed dienst als aankoopcentrale van mondmaskers voor de gemeenten van de Hulpverleningszone Fluvia plus Wervik. Totaal: 15.
En stad Kortrijk (met Leiedal) stak er vaart achter. De voorwaarden en de wijze van gunnen werden goedgekeurd in een schepencollege van 23 april en de gunning kwam er waarlijk al op 24 april.
Men heeft niet minder dan 24 firma’s uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure, wat 14 offertes opleverde.
Men raamde de kosten op 600.000 euro (excl. BTW). Aandeel van stad Kortrijk: 150.000 euro. Het merendeel van de totaliteit moest (in XPO) geleverd op donderdag 30 april, met de mogelijkheid tot spreiding tot ten laatste op maandag 4 mei.
Omdat de leveringscapaciteit van één firma blijkbaar onvoldoende bleek, is de opdracht toegewezen aan twee bedrijven:
– het confectiebedrijf Celesta uit Wevelgem (prijs per stuk 1,20 euro (excl. BTW) of 1,45 euro (incl. BTW);
– Verdolux uit Harelbeke (1,60 euro – 1,94 euro).
Het totaal bedrag van de opdracht voor alle 15 gemeenten samen kwam op 451.480 euro (excl.) of 546.290,80 euro (incl. BTW).
Celesta staat in voor 100.100 stuks (in polyester) en dat kost 145.345,20 euro (incl.) en Verdolux levert 207.100 stuks (in katoen) voor 400.945,60 euro.
Specifiek voor Kortrijk gaat het om 71.100 stuks, geleverd door Celesta voor 126.436,44 euro. Als het waar is dat de provincie met 1 euro per mondmasker zou tussenkomen zou de netto kost voor stad Kortrijk 55.336,44 euro bedragen.
P.S.
Dat aantal van 71.100 stuks slaat op Kortrijkse bewoners vanaf geboortejaar 2008.
Opvallende misdrijven uit de recente criminaliteitsstatistiek (3)
Er eerst nogmaals op wijzen dat men nu geen onderscheid meer maakt in de feiten gepleegd op grondgebied Kortrijk of Kuurne of Lendelede. De cijfers slaan op de gehele politiezone VLAS. Aldus kunnen we niet vergelijken met andere centrumsteden. (Was dat de bedoeling?)
We brengen de gegevens van achtereenvolgens de jaren 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019.
Vandalisme
694
706 (+2%)
526 (- 25%)
575 (+9%)
602 (+5%)
Informaticabedrog
33
43 (+30%)
53 (+23%)
69 (+30%)
159 (+40%)
Hacking
11
10 (-9%)
22 (+120%)
42 (+17%)
81 (+33%)
Fietsdiefstal
779
691 (-11%)
499 (-28%)
578 (+16%) 14% opgehelderd
611 (+6%) 28% opgehelderd
Winkeldiefstallen
252
279 (+11%)
315 (+13%)
333 (+6%) 86% opgehelderd
347 (+4%) 86% opgehelderd
Belaging
77
107 (+39%)
122 (+14%)
162 (+33%) 95% opgehelderd
208 (+28%) 96% opgehelderd
Slagen en verwondingen binnen familie
204
211 (+3%)
193 (-9%)
214 (+11%)
256 (+20%)
(Altijd voor 100% opgehelderd)
Openbare zedenschennis
32
23 (-13%)
54 (+135%)
39 (-28%) 72% opgehelderd
37 (-5%) 86% opgehelderd
Verkrachting (altijd zonder dood tot gevolg)
19
20 (+5%)
24 (+20%)
15 (-38%) 100% opgehelderd
19 (+27%) 84% opgehelderd
Bedreigingen
144
185 (+28%)
219 (+18%)
265 (+21%) 94% opgehelderd
336 (+27%) 95% opgehelderd
Drugs
780
834 (+7%)
705 (-15%)
823 (+17%)
866 (+5%)
Dronkenschap en alcohol
398
398
415 (+4%)
425 (+2%)
461 (+8%)
GAS (totaal)
246
226 (-8%)
263 (+16%)
250 (-5%)
335 (+34%)
GAS – natuurlijke behoefte doen op openbare plaatsen
119
127 (+7%)
153 (+20%)
127 (-17%)
112 (-12%)
Criminaliteitsbeeld in politiezone VLAS (2)
De PZ VLAS beslaat de gemeenten Kortrijk, Kuurne en Lendelede.
Het verslag over de criminaliteit in de zone bestaat uit 37 pagina’s. We beperken ons tot enkele opmerkelijke gegevens.
We dachten ook van onze aandacht toe te spitsen op Kortrijk. Maar dit kan praktisch niet meer voor de diverse soorten misdrijven!! Een groot euvel! De juiste, accurate gegevens over criminaliteit in een centrumstad als Kortrijk kennen we dus niet… Worden ons (met opzet?) onthouden.
Het totaal aantal feiten met de procentuele groei.
Kortrijk
2015: 7.486
2016: 7006 (- 6%)
2017: 6.302 (- 10%)
2018: 7014 (+ 11%)
2019: 7.966 (+ 14%)
Kuurne
In de jaren 2017 en 2018 was er een negatieve groei.
In 2019 telde men 617 feiten met een positieve groei van + 10%.
Lendelede
In 2018 132 feiten (- 10%).
In 2019 quasi stabiel: 133 feiten.
Totaal voor de zone:
2016: 7.804 (- 4%)
2017: 7.045 (- 10%)
2018: 7.709 (+ 9%)
2019: 8.716 ( + 13%)
Ophelderingsgraad per jaar
Kortrijk
In 2015 slechts 60%.
In 2017 en 2018: 68%.
In 2019: 70%.
Kuurne en Lendelede hadden in 2015 en 2016 een heel lage ophelderingsgraad: resp. 57% en 46%. IN 2019 gaat het naar 69% en 67%.
Voor de gehele zone een gestage hogere ophelderingsgraad: van 60% in 2015 naar 70% in 2019.
Aantal feiten per klasse in de gehele zone
Eigendom
Na 2017 sterke stijging: van 3.229 naar 3.888 in 2019.
Persoon en gezin
Zéér sterke stijging in 2018 (+12%) en 2019 (+22%)
Bijzondere wetten: groot aantal feiten en sterke stijging in 2018 en 2019.
2018: 2252 (+10%)
2019: 2.506 (+11%)
Voor alle (5) klassen een stijging na een relatief “goed” jaar 2017.
De ophelderingsgraad is het slechts voor misdrijven in de klasse eigendom: slechts 40% in 2019.
Misdrijven tegen eigendom in de gehele zone
Grootste aantal feiten: diefstal.
– Zonder VZO
2019: 1.824 (+4%)
– Met VZO:
2019: 650 (-1%)
Ophelderingsgraad in de 10 subcategorieën misdrijven tegen eigendom is laag. In 2016 was dat nog 50%. In 2019 slechts 26%.
Inbraken (alweer in de gehele zone)
In bedrijven en openbare gebouwen dalende tendens.
Maar sinds 2017 niet meer in woninginbraken.
2018: 290 (+10%). Opheldering: 32%
2019: 308 (+6%). Opheldering: 28%.
Winkeldiefstallen (in de zone)
Stijgen voortdurend sinds 2015. Maar minder snel in 2018 (333) en 2019 (347).
Opheldering: 86%.
P.S.
In een volgend stuk wat gegevens over ietwat meer “pikante” misdrijven.
Coming soon: de criminaliteitcijfers 2019 (1)
Burgemeester Vincent Van Quickenborne is dit keer niet zeer scheutig met het vrijgeven van de criminaleitcijfers van vorig jaar voor de politiezone VLAS ( Kortrijk-Kuurne-Lendelede). Toen die vroeger nogal gunstig uitvielen kreeg de plaatselijke pers ze al spoedig in het jaar ter beschikking, zelfs nog eerder dan de raadsleden. En natuurlijk met dat traditioneel juichend commentaar.
VB-raadslid Wouter Vermeersch vraagt al maanden om cijfers maar kreeg die niet te pakken. En nog in de laatste gemeenteraad verwees men de vraag van raadslid Benjamin Vandorpe (CD@V) naar de politieraad van april.
Die cijfers zijn dus pas gisteren, net voor het begin van de politieraad, openbaar gemaakt, zodat van een echt debat geen sprake kon zijn.
Raadslid Vermeersch acht het nu zijn plicht om de gegevens publiek te maken, aangezien de website van de politiezone het (nog) niet doet.
Hoeveel personen mogen inbreuken vaststellen op de Gas-wet?
We waren een beetje de tel kwijt, maar menen nu toch de actuele stand van zaken te kennen.
Bij het gemeentepersoneel zijn er eind vorig jaar 5 personen bijgekomen die geslaagd zijn in het examen (40 uur opleiding in maximum 10 dagen) om inbreuken vast te stellen die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS).
Dat maakt in het totaal 25.
Bij de parkeerwachters van PARKO moeten we onderscheid maken. Van de 29 zijn er 12 die uitsluitend de “gewone” inbreuken op de Gas-wet mogen vaststellen.
Maar daarnaast zijn er nog 17 die specifieke inbreuken op het nieuwe art. 3,3° van de Gas-wet mogen vaststellen. Zij hebben nog een extra-opleiding gekregen van 8 uur zodat zij mogelijke overtredingen betreffende “stilstaan en parkeren” mogen vaststellen (en dat zijn er véél, en de boetes brengen goed op). Plus nog de overtredingen van de verkeersborden C3 (verboden toegang) en F103 (voetgangersgebied) zoals vastgelegd door camera’s.
Het lang gekoesterde streefdoel is dus bereikt: alle parkeerwachters zijn ergens bevoegd voor de toepassing van de Gas-wet.
Merk nog op dat politieambtenaren, agenten van politie en bijzondere veldwachters bevoegd blijven om inbreuken op de Gas-wet vast te stellen.
In dit verband doet er een gerucht de ronde dat er tussen politie en parkeerwachters alhier een soort een soort taakverdeling bestaat.
Personeel van Parko zou zich uitsluitend bekommeren om eventuele inbreuken op plaatsen met een specifiek parkeerregime, en daarom ook slechts optreden tussen 9 en 19 uur. De rest van het grondgebied is dan prioritair weggelegd voor de politie. (Dit is dus een gerucht.)
Het kan nog stiller worden in Kortrijk
Woord vooraf
Onderstaand stuk heeft niet het minste verband met de volstrekt onnozele, idiote oproep én actie van drie schepenen om in stad Kortrijk na 22 uur stilte te bewaren. Laten we even hun namen heel beleefd vanwege die stupiditeit achterwege laten.
Hierna willen we het eerder hebben om een ernstige, zorgwekkende voorgenomen beleidsdaad omtrent ordehandhaving. Onze journalistieke taak, nietwaar?
Op 23 september liet onze burgemeester via de geschreven pers aan de Kortrijkanen (dus ook aan de raadsleden) weten dat de binnenstad inmiddels geleidelijk wordt bezaaid met nu 185 bewakingscamera’s. In de woonwijken (wat zijn dat??) komen er later camera’s met nummerplaatherkenning. Wees gerust, die zgn. ANPR-toestellen (waarvan de politie er al wat in bezit heeft) zullen later heel dienstig zijn voor gezichtsherkenning.
In de audio-visuele pers (WTV) voegde burgervader Vincent Van Quikcenborne er evenwel nog iets onrustwekkend aan toe. Hij stelt ook de installatie van camera’s in het vooruitzicht die in staat zijn om geluid op te nemen. Hij had daarvoor een bijzonder belachelijke, potsierlijke – maar tegelijk pertinent leugenachtige – motivatie voor in petto. Zal de Kortrijkse rally (“de 6 uren”) nog wel kunnen doorgaan?
Immers. Volgens Q zouden die camera’s dienen om “verkeerscowboys” te betrappen, namelijk chauffeurs die veel te snel optrekken en daarmee enorm veel lawaai maken. Een motivatie die toch om te gieren is? Burgemeester Vincent weet toch beter zeg! Dit soort camera’s dient om via geluidsdetectie bijv. kleine (ook echtelijke…) ruzietjes op te sporen, een gevecht, een opstootje, of om de kreten van betogers af te luisteren. Men kan er ook gesprekken van individuen (geliefden bijv.) mee opnemen…
P.S.
Het wordt tijd dat er in de gemeenteraad weer eens een debat komt over dat alsmaar groeiende en zéér kostelijke cameraplan.
– Waar en hoe worden die beslissingen genomen? En telkens met dezelfde firma?
– Over de tegenstrijdigheid om steeds meer cameratoezicht te houden in openbare ruimte en anderzijds de roep om”meer blauw op straat” en meer patrouilles.
– En wat denkt de SP.A-coalitiegenoot in de tripartite van die camera-hysterie? (Schepen Philippe De Coene was altijd van oordeel dat het plaatsen van camera’s per locatie moet bekeken worden en hun nut dienen te hebben. En van N-VA-schepen Awel Ronse weten we al sinds een jaar dat hij voorstander is van camera’s met geluidsherkenning.)
– CD@V en ook Groen zien meer heil in preventief beleid: straathoekwerkers, wijkagenten, SAVE-netwerken.
– Het VB wil alles tegelijk: meer camera’s én meer agenten.
Wordt u herkend?
Op 21 mei hadden we het hier al over het feit dat de politiezone nu beschikt over software waarbij intelligente camera’s de opgenomen beelden kunnen ‘filteren’ op bepaalde karakteristieken van mensen of dingen. Bijvoorbeeld op zoek gaan naar uitsluitend witte bestelwagens (u weet waarom?), naar een meisje met rode jasje, of naar een man met een blauwe rugzak.
De pers kreeg intussen informatie over dat “meest geavanceerde systeem van het land” gekocht bij het Amerikaans bedrijf Briefcam via de onvermijdelijke firma RTS uit Ieper. Kostprijs van deze ‘update’? (100.000 euro zegt men. Weerom zo’n rond getal. Aandeel van Stad en Politiezone?)
De lokale verslaggeving hierover was zoals verwacht lamentabel.
De zakenkrant “De Tijd” van 25 mei (p.54-55) deed het beter. Onder de kop “U wordt herkend” gaat men uitvoerig in op het gebruik of eventueel misbruik van slimme bewakingscamera’s.
Het Kortrijkse systeem kwam ook ter sprake.
En in de krant benadrukt woordvoerder van de politie Thomas Detavernier dat men de software niet gebruikt voor gezichtsherkenning. “Maar het kan wel.”
Detavernier erkent dat het niet is toegelaten om slimme camera’s te koppelen aan databanken met persoonsgegevens. Volgens de nieuwe camerawet van vorig jaar is dit enkel toegestaan met het oog op de automatische nummerplaatherkenning (art. 8.1).
Nochtans oppert Detavernier dat men “in zeer uitzonderlijke omstandigheden , op strikt verzoek van een onderzoekrechter” het systeem van gezichtsherkenning wel kan inschakelen.
Waar haalt hij dat?
In de camerawetgeving is daar toch geen juridisch kader voor voorzien?
P.S.
Ook “De Tijd” heeft het over 170 camera’s in Kortrijk. Terwijl we weten dat de politiezone VLAS de licenties van 200 vaste camera’s betaalt.
.