36 miljoen voor straten, pleinen en voetpaden: veel of niet veel? (2)

Trui Steenhoudt (N-VA) is onze nieuwe schepen van mobiliteit.
Voor zover men dat nu reeds kan vaststellen lijkt het toch een no-nonsense-madam die weet van aanpakken. Wars van  flauwekul, zo lijkt het toch. In de gemeenteraad staat ze haar mannetje.
In ‘Het Laatste Nieuws’ van  30 mei laat zij zich wel verleiden tot enkele  nogal vlotte uitspraken die nadere toelichting of nuancering kunnen verdragen.  Dat zij zich (van opleiding ingenieur zijnde) zal inzetten op kerntaken en daarbij heel planmatig wil tewerk gaan, dat kunnen we enkel toejuichen. Tegen oktober wil zij uitpakken met een concreet plan over prioritair aan te pakken straten, in het bijzonder ook kwaliteitsvolle voetpaden.
Concreet zou het voor deze bestuursperiode van zes jaar gaan om  een globaal budget van 36 miljoen.

Maar dan laat zij zich door stokebrand Peter Lanssens  van HLN verleiden tot ietwat boude uitspraken over het verleden.
Trui wil een achterstand van zo’n twintigtal  jaar wegwerken.  Zij voorziet namelijk een gemiddelde stijging van de  investeringen (voor straten, voetpaden en pleinen) van 3 naar 6 miljoen per jaar. Vandaar dat totaal van 36 miljoen.
Hier past een eerste kritische aanmerking. (Maar dat is voor straks.)

Voorts wil zij blijkbaar dringend (maar niet holderdebolder) de toestand van de voetpaden onder handen nemen. Hierbij zal  een bepaalde score  de prioritaire plaatsen aangeven waar nu echt moet worden ingegrepen.
Hierbij past een tweede bemerking, die we nu maar meteen aangeven.

Schepen Trui Steenhoudt wekt hier (ongewild?)  de indruk als zou  de aanpak van  “voetpadbedekking”  (bestuursjargon) in geen geval  kosten zal meebrengen voor de Kortrijzaan.

Is Trui er dan als kersvers schepen  nog onkundig van dat hier een verhaalbelasting in voege is voor wat heet: “voetpadbedekking”?
Wat zegt het retributiereglement, of althans de commentaar erbij?
Twee, of – zo u wil – drie zaken:
–  De aanleg of het vernieuwen van een trottoir is steeds op kosten van de  eigenaar van het aangelande eigendom aan de openbare weg. (Kan in de praktijk de aanvrager zijn, de gebruiker.)
–  Onderhoudskosten komen evenwel niet ten laste van de boordeigenaar.
–  Bij herstel van schade  worden de kosten  – naargelang de situatie  –
teruggevorderd bij de betrokken partij.

Beste Trui,
U merkt de mogelijke dubbelzinnigheden die tot enig geredetwist over de drager van kosten zou kunnen  leiden. Waaruit zal uw aanpak van stadswege van een trottoir op deze of gene plaats bestaan? Gaat het om  de aanleg van een heel nieuw voetpad? Een vernieuwing?  Een onderhoud? Een herstel?
Zal u al uw ingrepen bestempelen als “onderhoud”?

Beste Trui,
Kortrijkwatcher heeft een keer nagegaan wat de verhaalbelasting voor trottoirs heeft opgebracht in de vorige bestuursperiode (de tripartite waar de N-VA van deel uitmaakte).
Ontvangsten :
2019:  1,43 miljoen.
2020:  1,36 M
2021:  1,47 M
2022:  1,29 M
2023:  1,41 M
De opbrengst in het voorbije jaar 2024 is wel merkwaardig.
Men begrootte de retributie-inkomsten op 1,53 miljoen en er is slechts voor 467.000 euro aangerekend.
Heeft dat verband met de verkiezingen? Burgers niet boos maken??
En dan maar de ingrepen beschouwen als ‘onderhoud’??

(Wordt vervolgd.)