Komen de verkeersboetes via camera’s van een melkkoe? (1)

We hebben het dus over de vaste flitspalen, de  mobiele camera’s  en die gehate tools die aan trajectcontrole doen, allemaal om de verkeersveiligheid te verhogen. Niet om het verkeer te regelen, alhoewel dat in Kortrijk van nut zou kunnen zijn.
Niets kan een Kortrijkzaan meer opwinden tijdens een leuk familiefeest dan een discussie over de opbrengsten (genaamd: pesterijen) van die camera’s.  Dan hoor je de meeste fantastische (fantaisistische) bedragen. De gemiddelde burger is overigens van oordeel dat die boetes alleen maar dienen om de putten van de algemene middelen in de stadskas te vullen. Quickie heeft als burgemeester wel altijd beweerd dat die ontvangsten (boetes) geheel naar het budget van de politiezone zouden worden overgeheveld. Nog geen spoor van gevonden. Of toch? Er is bij de laatste aanpassing van het meerjarenplan van de vorige legislatuur sprake geweest om de helft van de netto-opbrengst  door te schuiven naar VLAS. Eén miljoen?

Nu die  paal uit de Rollegemsestraat  verhuist naar de Aalbeeksestraat (kostprijs voor de verplaatsing méér dan 30.000 euro) staat het verleden van die verfoeide vaste camera in de Rollegemsestraat momenteel wel even in de belangstelling.
Hoeveel heeft die flitspaal aldaar wel opgebracht? We gaan dat even vlug zeggen, om valse geruchten de kop in te drukken. Twee kwartalen slechts nam die gluurder vorig jaar de zgn. laagvliegers bij de lurven. In kwartaal Q2 had hij veel succes: een opbrengst van niet minder 491.621 euro. Een waar record. en als dusdanig wellicht niet echt representatief voor Kortrijkse flitspalen.  In Q3 begonnen voorbijrijdende habitués blijkbaar de locatie te kennen. In dat derde kwartaal vielen de boetes terug tot de som van 233.156 euro.

Het stadsbestuur verwacht dat de algemene bruto-opbrengst van de boetes door cameracontrole in de loop der jaren een zekere DEGRESSIE zal kennen. 

Voor flitspalen lijkt dat wel het geval.
Voor de fanaten onder ons (en de belangstellende bewoners van die buurten) hebben we dat even opgezocht, aan de hand van de officiële kwartaalcijfers  (code Q) van vorig jaar 2024.

.Erasmuslaan (2024)
– Q2: 300.935 euro
– Q3: 247.696 euro
– Q4: 164.388 euro

Hoge Dreef (2024):
– Q2: 70.593 euro
– Q3: 65.174 euro
– Q4: 49.754 euro

Zo.
Nu hebt u tenminste een idee over één aspect van de boetes die we torsen. Maar u verwacht een inzicht op de opbrengsten van een vol jaar, en voor alle camera’s samen. Dat komt nog.
Het stadsbestuur hanteert voor de lopende bestuursperiode (vanaf 2026) een soort vuistregel. Gebaseerd op de gekende ontvangsten, daadwerkelijk geïnd in het eerste kwartaal (Q1) van dit jaar 2025..

Leer die regel van buiten, daar kun je indruk mee maken in uw stamcafé !
1.
We gaan uit van een bruto-opbrengst van 600 K per kwartaal uit mobiele camera’s.
2.
Voor vaste camera’s en trajectcontrole  rekenen we op 250 K, ook bruto en weer per kwartaal.
3.
Op jaarbasis levert dat dus in principe  iets van  3,4 M bruto op (ietwat afgrond naar boven) .

Maar nu mag u een zaak, of twee, niet vergeten. 

Punt 1. Die ontvangsten zijn wel degelijk bruto.

° Er zijn nog directe exploitatiekosten (vaste en variabele), diverse kleine kosten en kosten voor het wagenpark van de politie.
° En natuurlijk zijn er nog de investeringen, het ene jaar al wat meer dan het andere.

Punt 2. Die ontvangsten slaan wel degelijk op verkeerscontrole in heel de politiezone VLAS.

Het aandeel van Kortrijk-stad inzake netto-ontvangsten bedraagt nu 87,88 procent. Stad draagt immers toch de meeste lasten,
Voor dit jaar dan verwacht Stad een netto-ontvangst van 2,533  miljoen euro. Dat is nog een raming.  In 2024 ging het reëel om 1,859 miljoen.

(Wordt vervolgd.)