“Cijfers interpreteren” zegt schepen Kelly Detavernier (3)

Of de bewering van de schepen van Financiën dat er “tussen 2014 en 2020 voor 200 miljoen zal geïnvesteerd worden” al of niet juist is doet in feite niet ter zake.
Die (overigens koffiedikrijke) vaststelling van de schepen is compleet  irrelevant als men ten minste het door de jaren heen gevoerde  beleid van de tripartite ietwat correct wil   beoordelen.
Het enige wat telt is de vraag of de tripartite het gestelde doel  inzake investeringen aan het eind van de rit wel zal behalen.

Maar wat was dat doel alweer?  (Weet er dit nog iemand?)
Al bij de start van de bestuursperiode (2013) riep het College van Burgemeester en Schepenen zich triomfantelijk uit tot een “INVESTERINGSCOLLEGE”.
Een historisch ongeziene golf van investeringen zou de stad overspoelen.
In een periode van zes jaar (2013-2018) zou Stad zelf niet minder dan 160 miljoen investeren.
In dertig jaar niet gezien.
   Stond allemaal breed uitgesmeerd in onze lokale perse.

Nu weten we uit een vorig stuk dat de vastleggingen altijd lager liggen dan de voorziene verbinteniskredieten.  In gewone mensentaal:  de effectief gedane investeringsuitgaven zijn altijd kleiner dan wat in de budgetten  was begroot.
Overschot van branie.

Voor de jaren 2013 tot en met 2016 zijn de rekeningen gekend.  De werkelijk gedane verbintenissen met de aannemers of leveranciers.  Op basis daarvan konden we hier vaststellen dat er gedurende die vier jaren  – afgezien van de kapitaalsverhoging bij Gaselwest – voor slechts 72.414.333 euro daadwerkelijk werd vastgelegd aan investeringen.

Om aan het gestelde doel van 160 miljoen te komen moeten we dus in 2017 en 2018 samen nog zowat 87,5 miljoen daadwerkelijk realiseren als investeringen.
Volgens de begrotingen (ramingen) van die twee jaren althans zou dit theoretisch kunnen!
Die budgetten verbinden er zich namelijk toe om gedurende die laatste twee bestuursjaren van de tripartite nog vlug voor 88,2 miljoen te investeren.
Laat ons zeggen:  bijeenscharrelen.  Wat men een inhaalbeweging noemt.

Maar uit het verleden leerden we dat we die voorziene bedragen onmogelijk volledig kunnen realiseren.

P.S.
De rekening van 2017 zullen we pas kennen in mei 2018.
En die van 2018 pas in mei 2019.  Dat is wel NA de gemeenteverkiezingen…
Dat is ietwat bizar.  Op het ogenblik van de verkiezingen van oktober 2018 zullen we nog niet echt heel precies weten of de tripartite zijn belofte inzake investeringen van ter waarde van 160 miljoen is kunnen nakomen.

Ga dan maar stemmen.

“Cijfers interpreteren” zegt schepen Kelly Detavernier (2)

Dat gaan we dus eens doen bij haar bewering ‘(Kortrijks Handelsblad’ van 15 december) dat de tripartite tussen 2014 en 2020 meer dan 200 miljoen zal geïnvesteerd hebben.
Kelly Detavernier (N-VA) doet hierbij alsof de begrote investeringen (dat zijn ramingen!) daadwerkelijk worden uitgevoerd (vastgelegd) én betaald (aangerekend).
Dat er dus in 2017 voor 38.927.323 euro wordt geïnvesteerd en in 2018 voor niet minder dan 49.280.797 euro.  ( In 2019 en 2020 wordt die bedragen volgens het meerjarenplan plots aanzienlijk minder: resp. 22.886.483 euro en 17.108.293 euro.)

Het verleden wijst uit dat de realisatiegraad van de geplande investering telkenjare laag ligt.  Een keer zelfs heel laag.
In 2013 (het eerste jaar van de nieuwe coalitie (VLD-N-VA en SP.a) voorzag men in “buitengewone dienst” (dat was toen nog de gangbare term) voor 20.637.227 euro “pure” investeringen (zonder de overdrachten en schulduitgaven).  In werkelijkheid is er toen voor slechts 14.477.598 euro aan uitgaven vastgelegd.  (De tripartite kon toen maandenlang niets investeren bij gebrek aan begroting. ) Realisatiegraad: 71%.
– In 2014 is er op het eerste zicht geweldig geïnvesteerd: 45.186.772 euro.  Maar dit bedrag is zéér vertekend omdat daarin een deelname van een kapitaalsverhoging bij Gaselwest stak van maar liefst 23,4 miljoen.  Abstractie gemaakt van die kapitaalsverhoging bedroeg de werkelijke realisatie eigenlijk 21.779.285 euro.
– In 2015 gaven we volgens de rekening slechts 17.561.061 euro uit aan investeringen.  Realisatiegraad tegenover het voorziene budget van 48.666.211 euro? 36 procent!
– 2016 nu.  Dat is het laatste jaar waarbij we de jaarrekening kennen en die reële cijfers dus kunnen afzetten tegenover het budget.  Gedane investeringsuitgaven: 18.596.389 euro.  Budget? 35.019.532 euro.  Een realisatiegraad van 53%.

(Wordt nog vervolgd.)

“Cijfers interpreteren” zegt schepen Kelly Detavernier (1)

Naar aanleiding van de bespreking van het budget 2018 en de (tiende!) aanpassing van het meerjarenplan 2014-2020 in de gemeenteraad van 11 december besteedt de “De Krant van West-Vlaanderen” (‘Het Kortrijks Handelsblad’) nogal wat aandacht aan de gemeentefinanciën.

Hierbij geeft de schepen van Financiën Kelly Detavernier (N-VA) grootmoedig toe dat de oppositie de cijfers kritisch mag bekijken maar men moet ze “wel interpreteren zoals ze zijn“.
Wel, we gaan dat eens doen aan de hand van een uitlating  van de schepen zelf over de investeringen van Stad .  Zij  beweert namelijk (pag. 16 van’ Het Kortrijk Handelsblad’ van 15 december) dat er tussen 2014 en 2020 meer dan 200 miljoen zal geïnvesteerd worden.
Die vaststelling (haar “interpretatie”) is puur volksbedrog.

(Wordt vervolgd in een volgende editie.)

Stadsmagazine krijgt nieuwe (propagandistische) rubrieken

Vanaf de editie van januari 2018 zal men in de stadskrant enkele nieuwigheden lanceren.  Sommige van die nieuwe rubrieken passen electoraal  bekeken wonderwel in een verkiezingsjaar.

Zoals de rubriek: “Vroeger en nu”.
Men zal telkens 1 pagina publiceren met sprekende foto’s van ‘nieuwe’ infrastructuurwerken (verlaging Leieboorden, stationsomgeving, Heuleplaats,..) vergeleken met de vroegere toestand.   Hierdoor zal de argeloze lezer menen dat de vorige coalitie (CD&V-VLD) niets heeft gedaan.

De nieuwe rubriek “Inwoners aan het woord” (2 pagina’s) wordt zeker ook electoraal interessant.
Ge denkt toch niet dat er hier ook maar één criticaster aan het woord zal komen?

Het stadsmagazine zal ook meer aandacht schenken aan de deelgemeenten: “Focus op  deelgemeenten”  (2 à 3 pagina’s).
Wees er maar zeker van dat ook hier de verwezenlijkingen van de tripartite goed aan bod zuilen komen.

Nog een nieuw rubriek is getiteld “Helden van hier”. (1/4 pagina)
Hier zal  men een of andere stadsdienst een pluim geven naar aanleiding van een actueel thema.  Zie eens hoe goed onze politie werkt, onze zoutstrooiers, onze afvalophalers.  Enzovoort.

De UIT-kalender wordt vernieuwd.
Hij zal minder druk ogen. Elke maand worden 5 events is de kijker gezet, evenwel bij voorkeur die van stadsorganisaties of partnership.

P.S.
Zie nog ons stuk waarbij we wijzen op het feit dat minister Homans de gemeenten net aanmaant om tijdens het verkiezingsjaar in officiële publicaties geen propaganda te maken over het gevoerde beleid.

Wat de brandweer ons kost?

De tem “brandweer” past niet meer.  Slaat nergens meer op !  Die gasten doen meer dan branden blussen  (of wat we ons kunnen  inbeelden)  en ten tweede is ons korps al sinds 2015  ingelijfd in een “hulpverleningszone” bestaande uit 15 gemeenten uit het zuiden van West-Vlaanderen.
Iedere gemeente van de HVZN draagt bij in de exploitatiekosten en investeringen volgens een verdeelsleutel die al is vastgelegd in 2014 en sindsdien onveranderd is gebleven.

De dotatie van stad Kortrijk is sindsdien bepaald op 37,26 %
.
In 2015 bedroeg het macrobudget van de zone 9.611.614,45 euro.
Bijdrage van Kortrijk was toen dus:  3.581.287 euro.
Dat is de hoogste van de 15 gemeenten.
Waregem kwam op de tweede plaats met een dotatie van 10,83% oftewel 1.040.937 euro.   Menen staat op de derde plaats: 9,95% oftewel 956.355 euro.
De kleinste bijdrage is die van Helkijn met 61.514 euro (0,64% in 2015.).

Evolutie van de dotatie van Kortrijk:
2015:  3.581.287 euro
2016:  3.801.003
2017:  3.967.229
2018:  4.014.618
2019:  4.077.816

De gehele zone kost sinds 2016 méér dan 10 miljoen.  (Dit jaar 10.647.432 euro.)

De financiële bijdrage van de gemeenten kan gesplitst in een exploitatie- en investeringstoelage.
Voor 2018 geeft Kortrijk 3.401.691 uit aan exploitatie.
Die dotatie is in ons budget niet meer aangezien als een personeelskost wat een vals beeld geeft over de schijnbare daling van de personeelsuitgaven in onze stad.

P.S.
De website van Fluvia is beneden alle peil.
Daar moet echt iets aan gedaan worden.

“Play 18” mag meer dan 1 miljoen kosten

Het is hier al geruime tijd geleden aangekondigd.
De tripartite besliste om net tijdens het verkiezingsjaar 2018 een groots , langdurig spektakel (“stadsfestival”) op te zetten genaamd PLAY (“spel” in het Nederlands).
Een en ander gaat door vanaf zaterdag 23 juni tot en met  zondag 12 november.

De projectleider Karen Wulgaert is er al sinds juli van dit jaar volop mee bezig.
Er zijn daarenboven twee curatoren aangeduid: Hilde Teerlinck (van de Han Nefkens Foundation uit Barcelona) en Patrick Ronse (van B-Part, Waregem).
Verder is er nog een budgethouder mee gemoeid,  iemand voor de financiële administratie, een communicatiemedewerker, iemand voor publieksmedewerking, diverse mensen voor de productie, een stuurgroep, een projectteam.  En ongeveer alle stadsdiensten zijn erbij betrokken.
De vzw Stedelijke Musea is aangeduid als praktisch uitvoeringsorgaan. (Bestuurders weten nergens van.)

Het wordt dus een heel ambitieus project waarvan de tripartite zeker een electoraal succes wil van maken.
Waarover gaat het?
PLAY Kortrijk 2018 is een interactief kunstenparcours met een mix van bestaande en nieuwe creaties van (inter)nationale kunstenaars.  Play wil via deze creatieve ingrepen intussen de stedelijke ontwikkelingen belichten.  (Het is verkiezingsjaar.)
Er zijn diverse locaties (8) binnen bestaande gebouwen (vooral op Buda) en 11 locaties buiten (vooral in het centrum).

Projectbudget
Is voorlopig geraamd op +/- 1.225.000 euro.
–  productie: 700.000
–  communicatie: 180.000
–  publiekswerking:  62.000
–  projectteam: 312.848,63 euro.

Investeringsbudget
– 130.000 euro voor Brick Play op Kortrijk-Weide
–  202.000 euro voor permanente installaties

Inkomsten
–  Het stadsaandeel wordt principieel gemaximaliseerd op 600.000 euro, plus de inschakeling van bestaand personeel (56.000 euro).
–  Het honorarium voor de projectleider (75.179 euro) wordt terug gevorderd bij de vzw Stedelijke Musea.  Maar de vzw krijgt wel een werkingstoelage van 380.000 euro.
–  Vlaams Ministerie van Cultuur: 250.000
–  vzw Musea: 100.000
–  Be-Part:  100.000
–  Bezoekersgidsen: 30.000
–  Sponsoring:  75.000
–  Leiedal, Eurometropool, Mondriaanfonds, Pro Helvetia, (enz): nog niet gekend..

ZO.
Nu weet u er ook als Kortrijkzaan al iets al iets meer over dan wat hierover in de gazetten staat.  En zal staan, als alles voorbij is.

 

Het wordt een lange gemeenteraad vanavond 4 december

Niet enkel omwille van het aantal en het belang van bepaalde agendapunten.
Ook niet omwille van het grote aantal (9) ingediende vragen van gemeenteraadsleden.
Maar ook omwille van dat ene te behandelen punt in besloten zitting:  “Ontslag stadsmedewerker ten gevolge van definitief vastgestelde beroepsongeschiktheid.”
Wie ons vorig stuk ter harte nam weet waarover het gaat.

Lees maar weer eens alweer wat op de website van de Raad van State staat te lezen

Weet u niet wat te doen tijdens dit troosteloze, grijze weekend?
Ga nu volkomen kosteloos naar de website van de Raad van State, rubriek ‘recente uitspraken’ of ‘arresten’, over de zaak A.220.186.
Een zaak zonder weerga in Kortrijk.   (En elders ook niet? )

Tik gewoon in.  Doe maar.  Kost niks.
Het  rolnummer is 240.023 van de zaak A.220.186/X-16720

En lees dan als Kortrijkzaan het voorwerp van de  vordering , het verloop van de rechtspleging, de beoordeling en de beslissing.
19 pagina’s.

Val dan maar van uw  stoel, beste Kortrijkzaan.
En een andere zaak is nog lopende.  En ten slotte  moet de drastische conclusie van het College van Burgemeester en Schepenen nog geagendeerd worden op de gemeenteraad.
We houden u verder nog op de hoogte.

 

VLD-raadslid Marie-Claire Vandenbulcke neemt ontslag

Verrassend nieuws.
Want Marie-Claire is altoos aangezien als een onverwoestbare, vaste waarde in de partij en de fractie.  (Zij was ook drie jaar schepen en een tijd fractieleider.)
Maar aangezien zij verhuist naar de kust (daar heeft ze met haar echtgenoot Raymond al lang een tweede verblijf) liet ze in een brief van 20 november (op het stadhuis pas ontvangen op 29 november) weten dat zij per 31 december wenst  ontslag te nemen als gemeenteraadslid.

Wie haar opvolger wordt is (ook door haar) nog niet gekend.  Maar de partijleiding (zeg maar gewoon: de  burgemeester) zal daar al wel een mening over hebben gevormd.
De ambitieuze Tiene Castelein  (tweede opvolger) maakt zeker een kans maar dan moet zij haar adviseurschap bij schepen Wout Maddens laten vallen.  (Ze kunnen natuurlijk nog naar mekaar bellen, als het nodig is.)
Stephanie Demeyer is eerste opvolger maar zetelt alreeds in de OCMW-raad.
De derde opvolger Moniek Gheysens  (gewezen raadslid) heeft er waarschijnlijk nog weinig zin in.
Vierde opvolger is Henri Vanneste en de vijfde is Liselot Vermeersch.

De aktename van haar ontslag is geagendeerd op de gemeenteraad van 11 december (niet die van 4 december).  Zolang er geen opvolger is geïnstalleerd blijft Marie-Claire nog raadslid.  Dan is zij dat al 23 jaar!

Een congres over fietsPARKEERbeleid

Dat gaat door op 5 december in onze Budascoop.
En het gaat over parkeren met fietsen.
(Misschien ook over wat dat kost?
Aan ons of aan niet-fietsers?)

Is georganiseerd door ‘Fietsberaad Vlaanderen’ en de ‘Vlaamse Stichting Verkeerskunde’ (VSV).
Op de websites van deze verenigingen vindt u ook het uitgebreide programma en een inschrijvingsformulier.
Kostprijs 150 euro!  (Tot 23 november kon het nog voor 75 euro.)
De dagvoorzitter is de bekende Rik Vanwalleghem die nu directeur is van het Centrum Ronde van Vlaanderen.
Er is een hele resem van gastsprekers in meerder sessies.  (Een sessie is enkel voor beleidsmakers en wordt geleid door schepen Axel Weydts.)
Het congres duurt van 10 uur tot 16u30.  Een eenvoudige lunch is voorzien.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert