Het begint met een belletje, van een callcenter. Meisje vraagt of er iemand van “customers solutions” mag komen om na te gaan of je niet te veel betaalt voor uw aardgas- en electriciteitsverbruik. Laat maar komen, zeg je dan, want je weet nooit of het wat oplevert.
Heel vriendelijke man aan de deur, stipt op tijd. Heeft heel klein, aandoenlijk rekenmachientje bij zich. Een draagbare PC om bij VREG een prijsvergelijking uit te voeren is niet nodig.
Blijkt al vlug dat je veel te veel betaalt. Expert scharrelt wat in papiertjes met prijzen na de komma. HA. Schudt meewarig het hoofd. Dat je dat niet wist. (Ongelooflijk hoe mensen zich laten bedotten.) Bij NUON zul je niet minder 340 euro besparen. Nuon is MOMENTEEL gewoon de goedkoopste. Dat is zo hoor. Nergens voor nodig om te vergelijken. En daarbij, als de situatie relevant verandert, – dan hoor je nog wel van ons, over een half jaar zeker.
Je vertelt dan aan de onafhankelijke adviseur dat je de overstap nog wat wil uitstellen. Want in september zullen ambtenaren van Stad en van de FOD Economie en Selor (421) alle Kortrijkzanen de gelegenheid bieden om een advies in te winnen over de in uw geval de beste leverancier qua prijs, contract, tarief.
“HOHO,” zegt uw bezoeker van”customers solutions”. Dat gaat niet door. Daarom ben IK juist hier. Dat initiatief van Johan Vande Lanotte gaat niet door. Te duur, te weinig personeel. Te tijdrovend. Te weinig expertise. Ik ben door “het ministerie” (sic) en de leverancier die u kiest betaald om op een andere manier de actie “durf vergelijken” vorm te geven. We lopen hier nu in Kortrijk rond met 14 adviseurs.
NASCHRIFT
De campagne “durf vergelijken” gaat door in 473 gemeenten.
In Kortrijk op 24 en 25 september. Laat u niet beetnemen.