Naar een ‘afbouwscenario’ van de ledwalls in Kortrijk

Zonder veel inspraak van de bevolking zijn volgende zaken beslist in verband met de beeldschermen:

–  De ledwall van Heule wordt weggenomen naar aanleiding van de herinrichting van ‘Heule platse’  en zal niet meer herplaatst bij gebrek aan geschikte locatie.
–  Er komen geen bijkomende beelschermen in Aalbeke en Kooigem.
–  Er komt geen ledwall op Campus Kortrijk Weide.  (Wel zijn er wachtbuizen voorzien.)
–  De nog bestaande ledwalls in Bellegem, Rollegem, Marke, Overleie, Lange Munte blijven nog behouden, evenwel  tot er zich aanzienlijke herstelkosten voordoen of andere aanleidingen zoals een herinrichting van de omgeving.
– Het grote scherm op de Grote  Markt blijft bestaan (hoewel daar geen kat naar kijkt, tenzij als er een voetbalmatch wordt vertoond).

Wat is de motivatie van dit afbouwscenario?

*  Er zijn meer en meer bedenkingen in verband met het nut en het bereik van het publiek via beeldschermen.  Steeds meer mensen ontvangen informatie via digitale kanalen.
*  De kosten zijn aanzienlijk.
Voor de aankoop, de installatie, de aansluiting op het netwerk en elektriciteit kunnen nu oplopen tot 40.000 euro per toestel.  Verbruik van elektriciteit kost jaarlijks van ca. 2.000 tot 3.500 euro.  Onderhoudskosten lopen ook hoog op.  (Ze worden trouwens niet meer systematisch uitgevoerd.)
 

Meent de Kortrijkse burgemeester wel wat hij zegt ?

Op 1 maart van dit jaar vroeg de voltallige redactie van kortrijkwatcher zich dat al luidop af.
Wat was de (zoveelste) aanleiding?
Burgemeester Van Quickenborne haalde eind van de maand februari tevoren immers zowel de geschreven pers als de VRT (“Terzake”) met een  niet geheel nieuw, maar niettemin  toch tamelijk nogal ophefmakend voorstel om de stroomfactuur voor ons allen te doen dalen.   Zeker met 40 euro “per gezinslid”…

Hoe dan?
Hij wou het jaarlijkse rendement van de aandelen van de gemeenten bij de netwerkbeheerders  voor gas en elektriciteit (voor Kortrijk is dat Gaselwest) doen krimpen van – zoals hij toen dacht – 6,2 procent naar een meer marktconform tarief van 2 procent.  Ja.
Zodat de netbeheerders hun facturen evenredig zouden laten dalen.  (Verstaan allemaal?)

In de voltallige redactievergadering van kortrijkwatcher is toen een zeer slimme (toch sluwe!) lakmoesproef bedacht om  na te gaan of het bij die uitlating van Q gewoon alweer ging om een zoveelste populistische zet van de burgervader.

Hoe zouden we dat nu kunnen uitvissen?
Heel eenvoudig.
Telkenjare komt in het voorjaar het jaarverslag en de rekening  van Gaselwest op de gemeenteraad.  Daarbij is ook aan de gemeente gevraagd om haar goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering van Gaselwest.  Zoals die zijn voorgelegd.  Zijn ook aan te vullen.
Dit was alhier het geval op de laatste zitting van de Kortrijkse Raad van 12 juni.

Voor Kortrijk is sinds 2013 (en tot begin 2019) VLD- raadslid Wouter Allijns aangeduid als vertegenwoordiger van Stad op de Algemene Vergadering van Gaselwest, met VLD-raadslid Marie-Claire Vandenbulcke als plaatsvervanger.

Op die Kortrijkse raadszitting van 12 juni hebben die betreurendswaardige vertegenwoordigers vanwege de burgemeester géén enkel  mandaat (niet het minste) gekregen om het voorstel te agenderen om de opbrengst van het gemeentelijk dividend te verlagen  tot 2 procent.  (Ze weten trouwens van toeten of blazen.)
Het is zelfs niet ter sprake gekomen, door niemand.
Conclusie: het voorstel van februari van de burgemeester was puur voor de galerij bedoeld.   Dat heet : perceptiepolitiek voeren.
Minder deftig geformuleerd:  komedianten-politiek.

P.S.
Voor 2016 bedraagt het Kortrijkse dividend van Gaselwest 5.014.710 euro.
Overkoepelende netbeheerder  EANDIS liet weten dat de “billijke kapitaalsvergoeding” (men houdt aldaar niet van de term ‘dividend’) voor de gemeenten in 2016 dan 5,24 procent zou bedragen.
En verlaging naar 2 procent zou in dit geval voor Stad een te besparen bedrag (een kost) betekenen van 3.100.399 euro.

 

 

Gemeenteraad steeds meer voor schut gezet

In de gemeenteraad van gisteren 12 juni kreeg nieuwbakken VLD-schepen Vandendriessche (“zeg maar Arne”), tevens co-voorzitter van Feest in Kortrijk (FIK), vanwege raadslid Roel Deseyn (CD&V) een rist vragen over de werking van zijn gemeentelijke  VZW.
Arne was daar blij om, want het was de eerste keer dat hem dit overkwam. (Gelukkig maar.)
Maar Arne vond het toch tegelijk wel beetje miserabel dat Deseyn  een bepaalde vraag “24 uur te vroeg stelde“.
Waarom?
Het ging om de vraag in hoeverre ook deelgemeenten zouden betrokken worden bij de komende zomerconcerten.
“Morgen meer daarover,” zei Arne. . .
Want morgen (dat is dus vandaag 13 juni) zou hij over het programma van die concerten een persconferentie houden.

Dit alles getuigt van een aangrijpende nieuwsoortige  minachting voor de Raad.
Raadsleden moeten nu wachten op de krant ‘van morgen’ (op een persconferentie!) om antwoord te krijgen op een vraag op een zitting ‘van de dag voordien’.  (Snuiter Arne beseft dat gewoon niet hoe falikant dat is..) 

Het  is een geheel nieuw gegeven in de toenemende mate waarop de Kortrijkse tripartite de gemeenteraad meent te moeten diskwalificeren.

Alle raadsleden van nu (ook van de meerderheid) zijn het al gewoon om via onze  plaatselijke persorganen  te vernemen wat ze twee weken officieel later te lezen krijgen in de notulen van het schepencollege.

Overigens kregen we  vandaag in de kranten weer enkele in het oog springende berichten die volkomen kaderen in de problematische zienswijze van de tripartite over de omgang met de gemeenteraad.

In ‘Het Nieuwsblad’ van vandaag verscheen  vanwege  – jawel –  onze Arne (nochtans géén schepen van ICT) een uitgebreide toelichting over de wijze waarop Stad in de toekomst passanten gaat tellen en registreren.  Dat punt was gisteren geagendeerd op de gemeenteraad.  Die toelichting van Arne aan de gazet dateert duidelijk van voor de gemeenteraad.

Het zéér bizarre incident met de bloembakken op de zitbanken van de Veemarkt mocht gisteren niet ter sprake komen in de gemeenteraad.  De burgemeester gaf gisteren intussen wel enige informatie over het gebeuren aan de kranten en aan de radio.

Allemaal politiek zeer onzindelijke gebruiken, stuitend  en tenen krullend, maar het is een weloverwogen populistische keuze van de tripartite.

 

Voor het geval u niet weet wat te doen in het weekend…

Lees dan maar de arresten van de Raad voor Vergunningsbetwistingen  dd. 28 maart over de verzoekschriften tot vernietiging met vordering tot schorsing van de werken rondom het stationsproject.

Ga naar de website van de Raad, rubriek rechtspraak, en tik in het zoekformulier volgende rolnummers in:
1516/RvVb/0833/SA
1516/RvVb/0830/SA

Pers weet me dunkt weer nergens van…
Menig raadslid ook niet.

Heeft de verzoeker L.D.  (een wel  befaamd iemand in de juridische wereld) een verzoek tot voortzetting van de rechtspleging  ingediend nu de vergunningsbeslissingen niet zijn geschorst?
DAT WE HET NIET WETEN.

 

 

En de nieuwe benaming voor de campus “Kortrijk Weide” is…

…KORTRIJK  WEIDE !

Stad deed via diverse kanalen bij de bevolking een oproep om een nieuwe naam te bedenken voor de campus Kortrijk Weide, de site waar een nieuw zwembad komt, een plein, een park, een evenementenhal, een incubator “Loods”, een soort jeugdhuis.

Daartoe liep er van 18 april tot 7 mei een wedstrijd.
Er kwamen 296 inzendingen binnen, waarvan 225 voorstellen verschillend waren.
Een negenkoppige jury van personen die op een of andere manier betrokken zijn bij de site beoordeelde de inzendingen.
Er kwam een ‘long list’ met 23 verschillende namen.  Daaruit koos men dan een top 5:
Leiepark, De  Weide, De Blekerie, Westerpark.
Maar “Kortrijk Weide” kreeg dus het grootste aantal punten.

Burgemeester geen co-voorzitter meer van vzw Citymarketing & Toerisme

Ergens begin van de maand mei diende burgemeester Vincent Van Quickenborne zijn ontslag in als co-voorzitter van de vzw Citymarketing en Toerisme Kortrijk.

Stad kan via de gemeenteraad 11 bestuurders voordragen voor de Raad van Bestuur van de VZW.
De burgemeester liet zich  in de zitting van 7 december 2015 onverhoeds aanstellen tot co-voorzitter, naast N-VA-schepen Rudolphe Scherpereel.
In vervanging van ene Abbas Ladha.

De motivering van het (wel vrijwillig!)  ontslag is opmerkelijk:

” Na één jaar werking is gebleken dat een structuur met 2 co-voorzitters niet echt nodig is.”
En dat kunnen we best wel geloven. Niet nodig.
Ten eerste is er statutair al een ondervoorzitter voorzien.
En op de eerstkomende gemeenteraad van 12 juni krijgt Scherpereel  namelijk een nieuwe VLD-waakhond aan zijn zijde.
Met name niemand minder dan de rechterhand van de burgemeester:  VLD-schepen Vandendriessche (“zeg maar Arne”).

In de Raad van Bestuur  (de 11 leden voorgedragen door Stad) zetelen dus twee VLD’ers die tegelijk raadslid zijn:  de genaamde Arne en Hilde Verduyn.
De N-VA telt er één.  En voor alle andere fracties gaat het om “gewone” burgers.
Wel curieus is dat het Vlaams Belang nog is vertegenwoordigd.  Die fractie  bestaat toch niet meer??

P.S.
Waarom telt de vzw “Feest in Kortrijk” (FIK) nog altijd twee co-voorzitters?
En waarom zijn dat schepenen (Arne en Kelly Detavernier)?  Politiek-ethisch is dat wel een ongezonde situatie.  (Maar dat begrijpen ze totaal niet.)
In het schepencollege moeten zij dan een oordeel vellen over het jaarverslag (de werking) en over de stadstoelage voor hun eigenste organisatie, van een gemeentelijke vzw waar zij uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn.

 

Twee BV’s gespot in Kortrijk

Vorige zondag (28 mei) op een zachte vooravond zag ik Marc Didden met zijn “beste vriend” tafelen op een terras aan onze Grote Markt, – aan de zonnige kant dan.

Ik dacht (hoopte) : zal hij daarover iets of wat rapporteren in de krant ‘De Morgen’?
En jawel hoor.
In “Zeno” van vandaag 3 juni (een bijvoegsel van De Morgen) wijdt hij zijn wekelijkse column aan zijn verblijf alhier ter stede.
Titel: “een boeiend bestaan“.

Nu een uittreksel.
De naam van die beste vriend (wereldwijd bekend) vermelden we niet aangezien Didden het ook niet doet.

Verzuringsgraad
” ’s Avonds was het te doen op een terras van een pizzeria op de Kortrijkse markt, waar mijn gezelschap en ik ons tegoed deden aan twee soorten carpaccio, die qua uitzicht en kruiding erg deden denken aan mediterrane  sferen (…) maar uiteindelijk toch niet zo lekker smaakten als verhoopt, vanwege een erg hoge verzuringsgraad bij het voltallige personeel.”
DIE ZIT.

We vroegen ons nog af wat voor gebeuren beide bekende heren dan wel naar Kortrijk kon hebben gelokt.

Een parel van een zaal
” De bedoeling van deze uitstap (…) was een bezoek te brengen aan de prachtige Kortrijkse Stadsschouwburg.  (…) Het is een parel van een zaal die helemaal gebouwd lijkt om er mensen gelukkig te maken (…) waar de mensen zich (…) gelukkig voelen als een klad kermisvogels terwijl ze met een Bavik in de hand wachten op het grote moment.”
ZIT GOED

P.S.
Die avond van 28 mei was er in de schouwburg een recital te horen van Will Tura “en zijn veelkoppige en uitstekende band”.

MAAR WAAR HEEFT DIDEN EN VRIEND GESLAPEN?

 

70.000 euro om van Kortrijk een “Europese Sportstad 2018” te maken (3)

Om de kandidatuurstelling bij  die schimmige ACES Europe te financieren voorziet ons stadsbestuur dus een budget van 70.000 euro.  Stel u voor dat het niet lukt zeg…

In onze vorige editie zagen we dat het simpele feit alleen al  dat de burgemeester naar de voorzitter van ACES een brief schrijft om de kandidatuur aan te kondigen een ‘fee payment’ vergt van 1.800 euro.
Volgens de “General regulations” van ACES moet Stad ook een uitgebreide “bid file” opmaken over het sportleven in de stad.  Ook dat zal wel een pak  geld kosten, maar we weten niet hoeveel.
Er komt voor drie dagen een Evaluation Committee op bezoek.  Een cadeautje van 100 euro is toegestaan.  De delegatie zal bestaan uit 3 of 5 personen.
Alle hotelkosten en maaltijden zijn ten laste van de stad.
We moeten ook zorgen voor drie flight tickets.  Kostprijs voor dit alles maakt het schepencollege niet bekend.

Uit een appendix bij de “General regulations” leren wat meer over “de requirements for candidate cities during the evaluation committee visit”.

Over de “content of the visit” leren we dat van de drie dagen er zeker een volle dag moet besteed aan een stadsbezoek en de presentatie van een politiek programma voor sportpromotie.
ACES Europe zal ook aanduiden welke sportfaciliteit men grondig wil bezoeken.
Daarover moet stad een ‘fact sheet ‘ opmaken met een beschrijving van de site, het aantal gebruikers, de toegang bij middel van openbaar vervoer, een overzicht van evenementen op de site.
Stad mag ook zelf bepalen welke sportfaciliteiten men daarnaast nog kan bezoeken.  Wellicht het toekomstige terrein van het KVK-stadion op het industriegebied Evolis?  Dat wordt een boost!

–  Verder moet er een persconferentie georganiseerd waarbij men  de kandidatuur van de stad nader zal toelichten.
–  Stad zal op de laatste dag van het bezoek gedurende twee uur een “defense of candidature” (DOC) houden.  Liefst met video’s.
–  De gaststad zal tevens zorgen voor een deftig lokaal alwaar de jury kan delibereren en stemmen over de kandidatuur.
– Tenslotte zal het bezoek eindigen met een “gala diner”.

Wat dat alles moet kosten weten we dus niet.
Gedurende het jurybezoek (18 tot 20 augustus) zal stad waarschijnlijk nog wat evenementen organiseren en met veel trompetgeschal (bevlagging en communicatie) de bevolking laten weten  wat er gaande is.
De blabla wordt totaal.  Jury zal verbluft staan.
En wij ook.
En de plaatselijke pers ook.

70.000 euro veil om van Kortrijk “Europese sportstad 2018” te maken (2)

De  vzw Sportplus is een van de best gesubsidieerde gemeentelijke vzw’s (150.000 euro) alhier.
Daar komt nu nog 70.000 euro bij omdat enige mensen  (drie?) van de tripartite besloten om hun eigenste glorie op te vijzelen  door Kortrijk kandidaat te stellen bij ACES Europe als “Europese Sportstad” voor volgend jaar.
De aanvraag met brief door de burgemeester op zichzelf al kost 1.800 euro.  “Fee payment“.

Dat is op zichzelf al kluchtig.
ACES Europe is een nog al schimmige non-profit organisatie (met zetel in Brussel) die het zich veroorlooft om ieder jaar één ‘capital’,  meerdere’cities’, ‘communities’ en  ’towns” te bekronen met bijv. de titel “sportstad van iets”.

ACES  staat voor European Capitals and Cities of Sport Federation.
Aan de bekroningen van ACES zijn geen prijzen of ander voordelen verbonden. Integendeel : vijf verplichtingen.

Modaliteiten voor de kandidatuurstellingen zijn opgenomen in een document van 39 pagina’s  getiteld: “General regulations governing (…) selection process“.
We pikken er die artikels uit die slaan op mogelijke kosten verbonden aan de kandidatuurstelling.
Maar hoe komen we in godsnaam aan die geraamde kost van 70.000 euro?
Dat is de vraag.  Hierna een poging tot transparantie.

ART. 19.  Candidate bid file
Kandidaten moeten een “bid  file” opsturen.
Dat wordt een lijvig document waarin men zeer uitvoerig, gedetailleerd moet beschrijven wat er op sportgebied zoal gebeurt of staat te gebeuren in de stad.  Met enorm grondige beschrijving van de infrastructuur, organisaties  en zelfs met een aanduiding van het aantal participanten.
Dat document moet binnen tegen eind deze maand.  Hoeveel geld Stad daarvoor heeft voorzien weten we dus niet.  Neemt Sportplus hiervoor ook externen in dienst?  Een of ander communicatiebureau?
Dat het een luxe- uitgave wordt met veel kleuren en foto’s staat wel vast.

ART. 20.  City hospitality
Er komt een jury op bezoek tijdens het weekend 18/19/20 augustus.
Een delegatie van 3 tot 5 personen.  Het juiste aantal kennen we niet.
Maar Stad moet wel de hotelkosten en de maaltijden betalen.  Plus maximaal drie vliegtickets.
Geraamde kosten?  Weten we alweer niet.
Maar dat Stad de delegatie in de watten zal leggen is duidelijk.  Dure hotels en etentjes. Een aperitiefje alhier en ergens aldaar.
Mogen we het “Evaluation Committee” een geschenk aanbieden?
Ja!  Maar voor niet meer dan 100 euro.

ART.26 par. 4.  Sponsorship Agreement
Dit artikel geldt enkel  in geval Kortrijk de titel binnenhaalt.
Een winnende stad moet met ACES Europe een ‘sponsorship agreement ‘ afsluiten.  Stad moet op zoek gaan naar sponsors (maximum 4) die samen 10.000 euro in de weegschaal leggen.  In afwachting mag Stad dit bedrag voorschieten.

APPENDIX 1;  Requirements
De appendix is belangrijker dan de artikels zelf…
Zie onze volgende editie.

70.000 euro veil om van Kortrijk “Europese Sportstad 2018” te maken (1)

Het schepencollege verhoogt de toelage aan de gemeentelijke vzw Sportplus met 70.000 euro.  (Dit is een onvoorstelbaar bedrag.)
Het  is blijkbaar noodzakelijk om de diverse stappen van de kandidatuurstelling bij ACES Europe te financieren om Kortrijk te laten uitroepen tot één van de meerdere Europese Sportsteden  van 2018.   Manmanman.
We zoeken uit hoe men aan die 70.000 euro kosten komt want het schepencollege geeft daar geen uitleg over.  De hoop om dat uit te klaren is evenwel zéér gering.

P.S.
Voor 2017 is in België dan de “award” gegaan naar Oostende.  Al iets van gemerkt?
Heeft dat de stad iets opgeleverd?  Wat zou men aldaar betaald hebben om dit te bereiken?

 

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert