“De schulden zullen niet stijgen” ???

“Het Nieuwsblad” publiceert vandaag in zijn regionale bladzijden de resultaten van het Kortrijkse “gemeenterapport” en laat hierbij burgemeester Vincent Van Quickenborne uitvoerig aan het woord.
Hierna een eerste uitlating van hem die enige correctie vereist.
De schulden zullen niet stijgen, daar sta ik borg voor“.
Zo’n zinnetje blijft hangen bij de lezers maar dat is dus pure nonsens.

We halen er even het strategisch meerjarenplan 2014-2019 bij, de zesde en meest recente aanpassing.
Daar vind je op pag. 49 de zgn. tabel M2 met een overzicht van de financiële schulden gedurende de planningsperiode 2014-2019.
Hierna de evolutie van de schulden op 31 december van het jaar (tot aan het eind van deze bestuursperiode) met daaronder de periodieke leningslasten (aflossingen plus intresten).

2014
– Schuld: 143,07 miljoen euro
– Periodieke last: 19,91 miljoen euro
2015
– 144,04
– 19,12
2016
– 152,01
– 20,78
(In dit jaar gaat men nieuwe leningen aan voor niet minder dan 31 miljoen euro.)
2017
152,40
22,28
2018
– 149,51
– 21,41

Waarover men niet spreekt

Wat daarnaast onvoorstelbaar oploopt is wat men noemt “financiële schulden ten laste van derden”. We gaan van 16 miljoen schulden naar 45 miljoen. Het gaat hier om schulden bij bijvoorbeeld de politie, Parko, het stadsontwikkelingsbedrijf (SOK). Dat zijn verbintenissen waarvoor bij de terugbetaling mogelijk een beroep zal gedaan worden op de gemeente. Stad (niet de burgemeester) staat hier letterlijk borg voor. (Voor die schulden was gewezen schepen van Financiën Catherine Waelkens heel beducht.)

Evolutie van deze “indirecte schuld”
2014
16,06 miljoen
2,60 miljoen
2015
– 25,67
– 2,63
2016
– 35,59
– 3,35
2017
– 43,49
– 4,20
2018
45,73
4,75

Ontslagnemende Kortrijkse N-VA-schepen: “Ik had niets te zeggen…”

Vandaag, 25 januari 2016, is aan het begin van de gemeenteraad het ontslag van de N-VA-schepen van Financiën (en nog zowat) formeel bekrachtigd. Catherine Waelkens is op de gewone banken van de raadsleden gaan zitten, in de buurt van de andere drie onafhankelijke raadsleden. Haar vervangster Kelly Detavernier heeft inmiddels de eed afgelegd.
Mevrouw Waelkens deed in haar afscheidspeech als schepen haar reputatie alle eer aan.
Kurkdroog, onderkoeld en ultra kort gaf ze als reden van haar ontslag aan dat dit niets te maken had met spanningen binnen de partij.
Ze zei: “Als schepen van financiën had ik niets te zeggen over de uitgaven in het budget of het meerjarenplan.” En: “Ik kan geen verantwoordelijkheid opnemen als ik zonder invloed ben op de besluitvorming.” Daarna volgde nog in één zin een heldere diagnose van het populistische beleid van de tripartite: “men acht de politieke haalbaarheid belangrijker dan de financiële.”

En hoe startte zij haar afscheidspeech? Alweer dodelijk ironisch.
Zij wou allereerst de aanwezige journalisten danken voor het feit dat zij haar hadden medegedeeld wie haar opvolgster zou worden. “Onze regionale pers is een duidelijke aanvulling op de (soms) gebrekkige communicatie binnen de stad.” (Kortrijkwatcher gaat hier niet mee akkoord. De regionale pers is “embedded”.)
Verder betreurde ze wel dat zij zich had neergelegd bij het door de coalitie opgelegde verbod om in het kader van haar ontslag in december contact te leggen met de pers. Zo zijn een aantal verkeerde interpretaties ontstaan.

De nieuwe N-VA-fractieleidster (nu nog twee leden) Liesbet Maddens klapte tweemaal in de handjes, maar heel flauwtjes.

Nog meer vaststellers van parkeerovertredingen

Sinds 1 februari van vorig jaar kunnen nu ook medewerkers van het autonoom gemeentebedrijf Parko vaststellingen doen inzake parkeerovertredingen die kunnen leiden tot een gemeentelijke administratieve sanctie. De GAS-boete, voor parkeren alhier “naheffingen” genoemd. 25 euro. Momenteel zijn er 11 personeelsleden van Parko hiertoe bevoegd. (Men moet slagen in een examen, na een opleiding van 40 uur.)
In de komende gemeenteraad van aanstaande maandag zal men nog drie mensen van Parko aanwijzen als vaststeller. En in de loop van de eerste helft van dit jaar komen nog bijkomende aanstellingen. Het uiteindelijke streefdoel is zelfs dat alle Parko-medewerkers bevoegd worden. Die naheffingen brengen immers veel geld op en de opbrengst van de boetes die Parko zelf kon uitschrijven gaan rechtstreeks naar het bedrijf zelf.
Sinds februari vorig jaar konden de 11 van Parko tot op heden zowat 3.000 vaststellingen doen. Het gaat voornamelijk om parkeren op voetpaden, het negeren van een parkeerverbod of te lang blijven staan op shop&go plaatsen.

P.S.
In 2014 brachten de naheffingen in totaal 1,69 miljoen euro op. Enkel dankzij de politie.

Breaking news : Kelly Detavernier wordt de nieuwe N-VA-schepen

Catherine Waelkens (N-VA) diende met een aangetekende brief van 8 december 2015 haar ontslag in als schepen (van Financiën) bij de voorzitter van de gemeenteraad. (Ook een N-VA’er.)
Een ontslagnemende schepen blijft het mandaat uitoefenen tot er een opvolger is geïnstalleerd, en dat moet binnen de twee maanden gebeuren.
Maar hier is de zoektocht naar de opvolger blijkbaar toch snel verlopen. In feite had de Kortrijkse N-VA-fractie geen andere keuze.
Het komt dus raadslid Kelly Detavernier toe. Morgen aan de reguliere pers voorgesteld. En in de gemeenteraad van aanstaande maandag 25 januari legt zij de eed af.
De partij moet nu op zoek naar een andere fractieleider.
En er blijft slechts één “gewoon” raadslid meer over…Liesbet Maddens. Dat wordt een éénvrouwsfractie.
Zo kluchtig allemaal. In deze centrumstad.

Een poule van fotografen in dienst van Stad en OCMW

In augustus van vorig jaar besliste het bestuur van Stad en OCMW tot oprichting van een team van fotografen die voor de komende vier jaar opdrachten zouden krijgen op vijf gebieden. Pas nu zijn de winnaars van de offertes bekend geraakt. In totaal waren er zes deelnemende firma’s.

– Inzake fotografie van persmomenten en campagnebeelden is gekozen voor een niet nader genoemde fotograaf (enkelvoud?) die werkt (of werkte) onder de hoede van de “Gusto Activiteitencoöperatie”, dat is een organisatie uit Kanaal 127 die via coaching werkzoekenden (starters) ondersteunt met het oog op de uitbouw van een rendabele zelfstandige beroepsactiviteit.
– De opdrachten inzake reportages (evenementen) en luchtfotografie gaan naar het Agentschap Belga uit Brussel.
– Voor portretfotografie vond men de toewijzing aan één fotograaf niet wenselijk omdat de stijl van het portret en het gebruik ervan per opdracht verschilt. Er wordt hiervoor een nieuwe procedure opgestart.

Stad en OCMW voorzien voor die poule voor de komende vier jaar een budget van 65.945 euro (incl. BTW).

Bib koopt voor 12.800 euro stripverhalen

Het schepencollege besliste dat de stadsbibliotheek voor dit jaar meer strips mag kopen dan voorheen, vanwege de stijgende vraag ernaar. Men dacht hierbij aan een uitgave van 12.800 euro, incl. BTW.
Er werden drie firma’s (boekhandels) aangeschreven om een offerte in te dienen. Twee uit Kortrijk en één uit Brugge.
Slechts één kandidaat ging daarop in: de BVBA “Boekenwolf” uit de Meensesteenweg. Prijs: 12.800. Er wordt een korting aangeboden van 20 procent op de gangbare kleinhandelsprijs.
(De winstmarge op strips is relatief hoog.)

Het Erfgoedhuis is onderhands verkocht (2)

Er is intussen al wat meer informatie beschikbaar over deze zaak.
Het schepencollege gaf al op 3 november vorig jaar zijn zegen om het Erfgoedhuis onderhands te verkopen aan de NV Kortrijk Service.
De familie Verschetse van voornoemde NV is immers alreeds de aanpalende eigenaar van de panden 39-41-43 in de O-L-Vrouwstraat en van nog een pand (nr. 20) in de Handboogstraat.
Aldaar in de buurt is er al een hotel in aanbouw, overigens met een aanzienlijke restauratiepremie.
Een andere aanpalende eigenaar, met name het OCMW (in het bezit van de panden 22 tot en met 30 in de Handboogstraat!) liet al weten geen interesse te hebben in de aankoop van het Erfgoedhuis. Daarmee is minstens één voorwaarde vervuld om een stadseigendom onderhands te kunnen vervreemden.

Andere voorwaarde die een onderhandse verkoop van stadspatrimonium rechtvaardigt is dat het project een doelstelling van “algemeen nut” (belang) nastreeft.
Volgens het schepencollege is dit wel degelijk het geval. Het gaat immers om de uitbouw van grootse, exclusieve hotelaccomodatie in Zuid-West-Vlaanderen met voorzieningen zoals een keuken, restaurant, vergaderzalen, ontmoetingsruimten, wellness, kamers en suites. Het project heeft volgens het schepencollege een semi-publiek karakter en draagt bij tot de bevordering van de tewerkstelling, de lokale handel en de plaatselijke economie.

Prijs volgens het schattingsverslag? 650.000 euro. (Grondoppervlak: 447 m².)

Het Erfgoedhuis is onderhands verkocht (1)

Het schepencollege van vorige week maandag gaf zijn goedkeuring aan de onderhandse verkoop van het Erfgoedhuis in de O-L-Vrouwstraat 45. Koper is de Konvert-groep (de NV Kovert Service) van de familie Verschetse. Prijs onbekend.
De zaak moet wel nog voor de gemeenteraad komen. (De eerstvolgende zitting is pas op 25 januari.)
Een stadseigendom kan niet zomaar verkocht. Bij elke onroerende vervreemding van gemeentelijk patrimonium is trouwens openbare verkoop de regel. Slechts bij heel bijzondere motivering is in een specifiek geval de onderhandse verkoop toegestaan om reden van algemeen belang. Zeer benieuwd hoe het schepencollege de onderhandse verkoop zal verdedigen, want het gebouw krijgt zeker geen sociale bestemming. De familie Verschetse wil er namelijk een uitermate luxueuse B&B in onderbrengen met meerdere slaapkamers.
Benieuwd ook of het schepencollege kan aantonen dat de nodige publiciteit is gegeven aan de verkoop. En of alle aangelanden zijn aangeschreven.

Cijfers van KW-Kortrijk en van onze KW (kortrijkwatcher)

De KW-Kortrijk (Krant van West-Vlaanderen) gaf vandaag onder de titel “Gemeenteraad Halfweg” een terugblik op de eerste helft van deze legislatuur en pakt daarbij uit met enkele cijfergegevens. Voor de jaren 2013 en 2014 geeft het weekblad aan wat er per inwoner is ontvangen aan belastingen of uitgegeven aan schuldenlast en toelagen.
Men gaat uit van een inwonersaantal van 75.219, en dat is het officiële aantal op 1 januari 2015.
Kortrijkwatcher (KW) heeft enkel voor het jaar 2014 nagegaan of de cijfers van de beroepsperse kloppen. Wij (burgerperse) vonden enkele verschillen.
Ongelooflijk. Neem maar (weer eens aan) dat onze cijfers de juiste zijn.
Burgerjournalisten raadplegen geen secundaire bronnen.

Belastingontvangsten
– KW-Kortrijk: 937 euro (per inwoner)
– Onze KW: 964 euro

Leningslast
– KW-Kortrijk: 266 euro
– Onze KW: 256 euro

Schuldenlast
(Hier heeft de krant het plots over het jaar 2019, dat zal wel een drukfout zijn? Geen idee waarom.
Maar zelfs al zou het om dat jaar gaan, dan nog verschilt onze uitkomst (1.871 euro) merkelijk met die van de krant.)
Voor eind 2014 dus:
– KW-Kortrijk: 2.526 euro
– Onze KW: 1.902 euro
(En als men de schuldenlast van begin 2014 zou in rekening brengen, dan nog komen wij aan een bedrag van 2.102 euro.)

Toelage aan OCMW per inwoner
– KW-Kortrijk: 156 euro
– Onze KW: 192 euro

Dotatie aan de Politiezone VLAS
– KW-Kortrijk: 180 euro
– Onze KW: idem (oef!)

Nog over het onvoorstelbaar geklungel bij de dienst Financiën (2)

In een vorige bijdrage alhier kon u lezen dat de toezichthoudende overheid de jaarrekening 2014 niet kon goedkeuren zodat er een totaal nieuwe versie moest voorgelegd in de gemeenteraad van 14 december laatstleden. Die “aangepaste” jaarrekening is op 8 december 2015 druk besproken in een zgn. ‘Verenigde Raadscommissie’, dat is een soort gemeenteraad waarbij er niet wordt gestemd.

De stadsecretaris Geert Hillaert maakte hierover een schriftelijk verslag.
Zéér opvallend is dat de schepen van Financiën blijkbaar nergens en over niets het woord nam. Wist de bevoegde schepen Catherine Waelkens dat zij ongeveer ’s anderendaags ontslag zou nemen? Of heeft men de schepen ingepeperd dat zij best kon zwijgen? (Die flapuit?)
Het was dus de stadsontvanger (nu ‘financieel beheerder’ genaamd) Johan Vanhoutte die moest opdraaien voor de toelichting bij de gedane aanpassingen en de vele correcties van de nieuwe jaarrekening 2015.

Gewezen CD&V-schepen van Financiën Alain Cnudde stak de lont aan het vuur.
Hij wou namelijk weten hoe dat zo kon gebeuren dat er zovele fouten werden gemaakt bij de opmaak van de rekening. We citeren nu letterlijk het antwoord van de financieel beheerder, zoals te lezen in het verslag.
“Het gaat om diverse verantwoordelijken. Los van deze verantwoordelijkheidsvraag en het antwoord daarop, heb ik wel mijn verantwoordelijkheid genomen om dit ‘accident de parcours’ zo snel mogelijk uit de weg te ruimen in het belang van de stad en iedereen, zoniet kwam de vaststelling van het budget 2016 in het gedrang. Zelf wil ik hierop wel persoonlijk antwoorden dat diverse factoren hierbij een rol hebben gespeeld. We zijn duidelijk ook niet de enige in dit geval. Er is momenteel sprake van een 20-tal besturen in Vlaanderen. We werden geconfronteerd met de omschakeling naar B.B.C. terwijl we nog niet over en budget 2013 beschikten, met voorlopige n werkten en nieuwe onderrichtingen ons ook niet steeds tijdig bereikten. Vergeet ook niet dat dat thans reeds de zesde wijziging aan de meerjarenplanning 2014-2019 voorligt met dito budgetwijzigingen op nog geen twee jaar tijd. Het zijn telkens diezelfde paar mensen die ook instaan voor de dagdagelijkse boekingen, kredietcontroles, jaarrekeningen, budgetten en -wijzigingen, voor wie uiteindelijk de tijd ontbreekt om nog de nodige controlewerkzaamheden uit te voeren voorafgaand aan de afsluiting van de officiële documenten. Bovendien werden we in extremis nog verplicht om de jaarrekening tegen 30 juni 2015 aan de gemeenteraad voor te leggen om te voldoen aan diverse verplichtingen zowel in het kader van sectoriële subsidies als globaal.”

Ook voormalig burgemeester Stefaan De Clerck had een vraag.
Hij wou weten of de vele correcties ook het gevolg waren van het advies van externe consultans.
Antwoord van de financieel beheerder: “We hebben beroep gedaan op de expertise van een externe accountant en ook op het softwarebedrijf waarmee we werken om dit zo snel mogelijk op te lossen aangezien intern de nodige expertise ontbrak.”

Dit alles vergt wel enig commentaar.
En dat is voor later.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert