Quote van de dag: “Omdat hij in West-Vlaanderen woont”

Carl Decaluwé is raadslid in Kortrijk en Vlaams volksvertegenwoordiger. In deze laatste hoedanigheid is hij door de CD&V en zichzelf ook uitgeroepen tot mediaspecialist en geselt de laatste tijd de vroegere BRT-leiding. Ondermeer omdat de openbare omroep niet altijd gehoorzaamt aan de wet op de openbare aanbestedingen (het principe van de mededinging). Als het Kortrijkse stadsbestuur hierin faalt, merkt het raadslid dit evenwel niet. Dit terzijde.

Bovenstaande inleiding helpt om onderstaande quote te vatten.

Een journalist van “De Morgen” interviewt vandaag (pag.13) Dany Vandenbossche, de voorzitter van de mediacommissie.

Speelt Carl Decaluwé de commerciëlen niet in de kaart door zijn scherpe kritiek op de VRT?
“Dat denk ik wel. Hij lijkt de private omroepen soms te verdedigen. Dat vind ik ook bizar.”

Waarom doet hij dat?
“Misschien omdat hij in West-Vlaanderen woont? (lacht)”

Naschrift.
Eerlijk gezegd, ik begrijp dit antwoord niet helemaal.
Of zinspeelt Dany Vandenbossche op het feit dat Carl Decaluwé een fan is van WTV en het Roeselaarse Roularta?

De kop van het jaar

Beroepshalve neem ik wekelijks “Het Kortrijks Handelsblad” door.
Om toch maar geen verslag te missen van onze gemeenteraad en die van naburige gemeenten.
En je weet nooit of er weer niet ergens een nog grotere pompoen dan vorig jaar is waargenomen door de reporter ter plaatse.

In het laatste nummer van vrijdag 4 juli staat op bladzijde 31 de volgende grote kop: “GEMEENTERAAD KOMT SAMEN
Waar dan? In Kuurne.
En onder die kop volgt een loutere opsomming van de agendapunten, met enkele tussentitels om het geheel leesbaar te houden.

De reportage over de gemeenteraad van Spiere-Helkijn is altijd goed. Altijd klaar om gedrukt te worden.
“De 200ste gemeenteraad (van de burgemeester) viel op door zijn bondigheid”.
En het jeugdbeleid is een gemeentelijke bevoegdheid.

Quote van de dag: “De Kortrijkzanen zijn al helemaal gek”

Het is de gereputeerde Jan Loones die dat zegt. Vlaams volksvertegenwoordiger voor de N-VA (voorheen VU), wonend in Oostduinkerke en schepen in Koksijde.
Kortrijkzanen, bel hem maar een keer. Die dikke nek.
Hij maakte deze opmerkelijke vaststelling in het Vlaams Parlement op 2 juli, bij de bespreking van de nieuwe beheerstructuur voor de luchthavens van Oostende-Brugge (EBOS) en Kortrijk-Wevelgem (EBKT). Het was al laat op de avond.
Niemand riep hem tot de orde, terwijl het toch om een persoonlijk feit ging ten opzichte van onze raadsleden Bart Caron en Carl Decaluwé.

Volledige zinsnede:
“Ik zal me niet bemoeien met Wevelgem, mijnheer Bossuyt. Ik vind het inderdaad een beetje gek, maar de Kortrijkzanen zijn al helemaal gek, dus laat ze maar dan.”

Laat ze maar dan. Die is goed zeg. Meneerke woont daar zeker ook goed in de duinen? Lijdt aan woestijngekte?

Ter info nog.
Die Mijnheer Bossuyt waar Jan zich toe richt is de collega volksvertegenwoordiger (SP.A) in het halfrond. Hij (het gaat om Gilbert) is burgemeester van Menen. Houdt niet van Kortrijk. Heeft toen hij een tijdje (2003-2004) minister was van Mobiliteit toch een “overbruggingskrediet” voor EBKT goedgekeurd. Is eigenlijk tegen Wevelgem maar kan het nieuwe juridisch bedenksel (wat heeft dat gekost?) voor het gelijkaardig beheer van de luchthavens van Oostende en Wevelgem niet helemaal afwijzen want dan snijdt hij in de vingers van zijn partijgenoot en opperkoning Vande Lanotte van Oostende. Verstaan?

P.S.
In een van de volgende bijdragen laten we de tegenstanders van ons vliegveld aan het woord.

BREAKING NEWS / Kortrijk in 2010 géén cultuurgemeente

Het is nu al de tweede tegenslag van dit jaar althans die onze stad op gebied van cultuur moet incasseren. De vorige loer die minister Bert Anciaux onze Stad (of is het onze burgemeester IN PERSOON?) heeft gedraaid bestond erin dat hij het Museum 1302 niet erkent als lokaal, of regionaal of landelijk museum. We verliezen daarmee een pak subsidies.

Zopas heeft de minister bekend gemaakt dat in 2010 de stad Oostende de titel verdient van cultuurgemeente, met een project rond Ensor. Insiders wisten al geruime tijd dat Oostende zou winnen. Zoals men al wist dat het in 2012 Turnhout wordt. Hoe zou nu zo iets in zijn werk gaan? Moet ik dit nu even vetjes drukken? Dat iedereen wist dat voor 2010 Oostende het zou halen. En dan Turnhout.

Heeft er daar iemand enige uitleg over te melden?

Kortrijk had nochtans een schoon en innovatief dossier ingediend, en was dan ook door de jury terecht geselecteerd als één van de kanshebbers. We hebben over het project nog niets verteld, om geen stokken in de wielen te steken.
Meer nieuws volgt, van zodra het juryrapport in ons bezit is. (Als we het ooit te zien krijgen.)
’t Is niet plezant.
We zijn weer niet boos maar wel verdrietig.

Stad zelf (directie cultuur) heeft het nieuws moeten vernemen via de media, en kreeg nog altijd geen rapport noch conclusie van de minister bij de keuze van de cultuurgemeente. Beleefd is anders.

Openbaarheid van bestuur en ICT

(In de update nog een vraagje.)

Een stukje schrijven als je kwaad bent is nooit goed. Het is daarom zeer mogelijk dat dit verhaaltje op vandaag niet wordt beëindigd.
Dat er morgen nog een update komt op deze bladzijde.
Waarom ben ik kwaad? Boos en tegelijk verdrietig?
De aanleiding is de klassieke druppel die de emmer doet overlopen.
De agenda van het schepencollege van gisteren 1 juli staat alweer nog altijd niet op de website van Stad. Al dagen “tijdelijk onbeschikbaar”. Het is al een paar keer gebeurd dat er geeneens een agenda te zien was. Communicatieambtenaar. Ik zeg u: dit is niet om te lachen, want voor wie een beetje serieus de Kortrijkse politiek wil volgen (vooral datgene wat staat te gebeuren) is deze agenda onmisbaar. Soms vraag ik me af wanneer en hoe de schepens de wekelijkse agenda met de broodnodige stukken te zien krijgen. Of schepens al dat papier dan lezen, in het weekeinde. Ja, dat vraag ik me af. Laten ze dat dan maar even over aan hun kabinetsleden?

En nu we toch boos zijn, nog een sneer: het College van onze schepens permitteert het zich om binnenkort niet meer te vergaderen gedurende vijf volle weken. Dit is ontoelaatbaar. Maar wie wordt er in die tijdspanne waarnemend burgemeester? Toch weer niet onze Lieven Lybeer ? Hij is in staat om tijdens dat verlof nog vijf rare dingen te doen. Weet nog niet welke.

We gaan daar nu niet erg diep op in, maar er zijn twee vormen van openbaarheid van bestuur.
Actieve vorm van openbaarheid van bestuur betekent dat bestuursinstanties aan de verplichting voldoen om de bevolking 1) systematisch, 2) correct, 3) evenwichtig, 4) tijdig en 5) op verstaanbare wijze voor te lichten over het beleid. Dat slaat dus op bijvoorbeeld de openbaarmaking van de agenda van het College. (De notulen mogen we nog altijd niet zien.) En probeer eens een verslag te vinden van de OCMW-Raad. Van het bestuur van het Stadsontwikkelingsbedrijf (SOK). Enzovoort.
Gemeenteraadsleden, doe eens een poging om de verslagen te lezen van de zgn. (uiterst belangrijke) ‘strategische colleges’. Weet u dat onze topambtenaren nog altijd denken dat beleidsvoorbereidende stukken (door hen ondertekend) niet openbaar zijn?

Zoals u ziet, ik ben kwaad. Niet boos, eerder verdrietig.
Op de wekelijkse persbabbels op dinsdagmiddag zegt de burgemeester wat hij kwijt wil en op eigen houtje (in den duik) wel eens zou willen beslissen. Neemt een enkele persjongen dan even apart. Weet die veel. Kijkt nooit een dossier in. Andere leden van het schepencollege doen het van thuis uit ICT-matig met de pers. Bellen de jongens gewoon op. Bestellen zelf een fotograaf. Zeggen: morgen ben ik daar, jij ook?

De passieve vorm van openbaarheid van bestuur betekent dat al wie daarom vraagt bijna om het even welk bestuursdocument kan in handen krijgen. Desnoods met uitleg. Er zijn zelfs raadsleden die dat niet geloven.

Hier past nu mijn persoonlijk verhaal…

In de maand december van vorig jaar emailtje gestuurd naar burgemeester en secretaris met de vraag om voortaan in principe inzage te krijgen in de documenten die raadsleden ontvangen. Bijvoorbeeld de notulen van het College, begrotingen en rekeningen, verslagen van raadscommissies, het jaarverslag van de Stad, enzovoort. Ik vraag nog beleefd om een onderhoud teneinde een aantal modaliteiten te bespreken. Praktische schikkingen. Wat met elektronische dragers? Voor papieren documenten ben ik bereid om de nodige retributie te betalen.
(Bedoeling is dat ik dan niet om de andere dag naar het stadhuis moet lopen.)

Bon.
In januari van dit jaar loop ik burgemeester en secretaris tegen het lijf, maar rep niet over mijn email. Gun ze nog wat tijd om te antwoorden.
Februari. Stadssecretaris roept me in de wandelgangen van het oud stadhuis in de gauwte toe dat er nog een rendez-vous op ons programma staat. Ik beaam dit.
Nog februari. Met burgemeester op café. Ik herinner hem aan de email. Hij weet er nog van maar zegt dat zo’n vraag naar allerhande documenten moeilijk valt. “Stel je voor, Frans, dat iedereen zoiets vraagt.”
Maart. Secretaris is heel verbaasd dat ik nog geen antwoord heb gekregen op mijn email. De verbazing is wederzijds.
April. Secretaris ziet mij bepaalde documenten afschooien bij een raadslid. Er volgt een haastig gesprekje. Nog altijd geen afspraak voor een audiëntie. Secretaris geeft mij nog mee dat raadsleden toch wel van bepaalde prerogatieven genieten.
Ik zou niet weten dewelke. Iedere burger mag zowat alle documenten in de ruimste zin van het woord en ongeacht de vorm (de drager) opvragen. De weinige uitzonderingen zijn vanzelfsprekend en interesseren toch niemand (bijv. een tuchtdossier).

Tot op vandaag dus nog altijd geen afspraak of regeling met burgemeester, secretaris, communicatieambtenaar.

Naschrift.
Nu er een heel systeem van e-decision (ICT) met intranet is ingevoerd kan het bestuur mij via één klik van alles toesturen. Kost niets.
En daarbij, met permissie. Ik beschouw mezelf wel als een journalist.
De redacteurs van “Gent blogt” mogen zelfs de persbabbels van het schepencollege aldaar bijwonen.

Nog een vraagje.
De pc’s van ambtenaren op het stadhuis zijn blijkbaar beveiligd.
Is het waar dat ambtenaren die via Google kortrijkwatcher opzoeken stoten op de mededeling dat het gaat om een onbereikbare pornoblog?
Als dit waar is, hebben we hier te maken met een volstrekt ongeoorloofde vorm van censuur.

AFFAIRES TRANSFRONTALIERES (3): de kostprijs van de trein Kortrijk-Rijsel

Burgemeester Stefaan De Clerck is federaal volksvertegenwoordiger (en quaestor!) van de Kamer.
Burgers, Poorters van deze fiere Stad.
Begin dat nu toch een keer te weten. U hebt ervoor gestemd. Hij vertegenwoordigt u. Alles wat Stefaan doet is in uw naam. Begrijp dit nu toch.

HOE RICHTEN WE ONZE BLIK ?

U kunt zien dat het waar is, live op donderdagnamiddag op Tinternet, als er tenminste plenaire zitting is. wuwuwu.dekamer.be.
Schoon om te zien hoe enthousiast Stefaan kan applaudiseren, totaal in de stijl van een trouwe partijsoldaat. En hij is geen backbencher hoor. Zit naast Bart De Wever (N-VA), niet zo ver van Ulla en Freya. Kijk eens hoe het er daar geregeld aan toe gaat, op die banken. Nog erger dan in Kortrijk. Je gelooft je zintuigen niet. Toch wel. Begin je een en ander te begrijpen wat niet in de krant staat? De lichaamstaal.

BTW. Mag men daar in het parlement nog roken? Staan al onze meest flamboyante volksvertegenwoordiger buiten kou te lijden? In den trek? Het trekt daar, achteraan toch. Hebben zij daar in de buurt een of ander rooketablissement? Waar ze over onze problemen heen zitten te puffen?

In zijne hoedanigheid van volksvertegenwoordiger stelt Stefaan DC schriftelijke vragen voor het Bulletin van Vragen en
Antwoorden.
Tot op heden alle drie over grensoverschrijdende samenwerking met Noord-Frankrijk. Onderwerpen: het belastingsstelsel en sociale zekerheidsstelsel van werknemers in de EGTS, de samenwerking op gebied van gezondheid (ratificatie van het kaderakkoord, u weet wel), en de kostprijs van het grensoverschrijdend openbaar vervoer op het traject Kortrijk-Rijsel.

Burgemeester is één van de instigators van het eurodistrict Lille-Kortrijk-Tournai, de metropool die al een paar miljoen euro publiek geld heeft verslonden (ik overdrijf niet) en waar sinds de officiële oprichting van een rechtsfiguur (EGTS) met overbevolkte besturen en een heir van secretaressen en werkgroepen en seminaries in de loop der tijden nog altijd niet het minste resultaat heeft opgeleverd.
Als het niet waar is moet men het maar een keer zeggen.

Met het virtuele bestaan van deze metropool kan onze Kortrijkse burgemeester zich tot in China opwerpen als een soort gouwleider van een regio met 2 miljoen inwoners. Chinezen uit Wuxi lachen daar niet mee. Zijn veel beleefder dan wij, Kortrijkzanen. (Sinezen hebben al eeuwen geleerd om na ontvangst van Vlaamse delegaties thuis te boeren.)

We geven hier in extenso de vraag weer over de kostprijs van de trein naar Rijsel. In verband met ons dagdagelijks leven. Tariefstructuren.
Dat interesseert Kortrijkzanen die ginder gaan floreren. Onze plaatselijke mandatarissen minder, want die nemen ook de wagen om over de schreve flessen drinkwater in te laden. Meer dan dat. Kleedjes voor de vrouwe. Chocolade. Vis. Lingerie. Schilderijen. Allemaal Dingen waar gemiddelde Kortrijkzaanse treinreizigers van hier naar Lille en terug het bestaan niet van kennen.

Nu de vraag.

“Kortrijk is een dynamische centrumstad, die ook haar blik richt op Rijsel. Het is een grote uitdaging een Frans-Belgische metroppol (sic) Rijsel-Kortrijk-Doornik te maken op Europees niveau. Het is de ambitie om binnen het Eurodistrict hinderpalen weg te werken dewelke het dagdagelijks leven van de inwoners verstoren. Een van de concrete acties betreft het grensoverschrijdend openbaar vervoer. Zo kost een ticket enkele reis Kortrijk-Rijsel 8 euro, en dit voor een traject van 32 km (daarvan gaan 4,80 euro naar de NMBS en 3,20 euro naar de SNCF).
Indien deze verbinding als een binnenlandse verbinding zou worden aanzien is de prijs 4,40 euro. Het forfait voor een internationale verbinding weegt dus zeer zwaar door op een kort traject. Aan de huidige prijzen blijft veel marktpotentieel onderbenut. Het is daarom noodzakelijk een uniform en voordeliger tariefsysteem uit te tekenen teneinde het grensoverschrijdend treinverkeer niet te verhinderen.
Naar ik verneem zijn er zesmaandelijkse onderhandelingen tussen de NMBS en de SNFC waarop ook dit punt dient te worden besproken.
1. Is dit punt betreffende de tariefstructuur voor het traject Kortrijk-Rijsel reeds besproken?
2. Welke houding wordt in deze aangenomen door de overheid?”

Op de website van de Kamer staat dat het antwoord op de vraag (eerste maal op 30 november 2007 ingestuurd en hernomen op 13 maart 2008) aan minister Vervotte van Overheidsbedrijven is ontvangen.
Dat antwoord van Inge is in het Bulletin nog altijd niet gepubliceerd. Het desbetreffende bulletin BO21 trouwens ook niet. Het duurt daar in Brussel al evenlang als hier in Kortrijk met het bulletin van onze raadsleden.
Burgemeester weet het antwoord van Vervotte blijkbaar al. Waarom niet voorlezen in de eerstvolgende Kortrijkse gemeenteraad?

Maar hoeveel betalen de fransmans uit Rijsel die met de trein naar hier komen? Hoeveel zijn er dat? Wat komen ze hier doen?
Over Doornik hebben we het nu even niet. Misschien nooit meer. (Je kunt er wel goed uitgaan, en zo lelijk is dat plaatsje niet.) CORA ligt toch onderweg?

P.S.
Burgemeester heeft in Brussel geleerd hoe vragen te stellen.
Eerst de situatie uit de doeken doen. Dan de vragen. Flo ! Neem daar een keer een voorbeeld aan.

Weg met het fijnstof in onze rookcafés ! Een premie voor fijnstofafvangers !

Een artikel in de veel gelezen wetenschappelijke rubriek van “Het Laatste Nieuws” van vandaag moet elke kroegganger in Kortrijk wel doen opschrikken.
Vroeger liepen we allemaal van portiek tot portiek, schuilend voor de zure regen. Overgeleverd aan het ozongat. Nu blijkt onomstotelijk dat we in ons stamcafé nog meer fijnstof binnenkrijgen dan op straat, en zelfs meer dan op de verkeersdrukke Meensepoort of KVK.
Meer binnen dan buiten. Staat allemaal in het laatste nieuws.

In Kortrijk-centrum kun je gelukkig nog zonder altoos veel problemen om de haverklap binnen wandelafstand gezellig vertoeven tussen soortgenoten druggebruikers, ook in brasserieën waar wordt gegeten. Dat is enorm bevorderlijk voor de sociale cohesie onder Kortrijkzanen en nieuwkomers, want een beetje ervaringsdeskundige weet dat rokers gezelliger, meer flamboyante burgers zijn dan niet-rokers. Cf. onze burgemeester. Pijpsmoorders – zeker die met een krom model – even buiten beschouwing gelaten.
Het is intussen zover gekomen dat er al minstens één café in het centrum heeft verzaakt aan zijn vroeger met veel publiciteit omgeven rookverbod. Andere exploitanten van verstokte peukloze locaties passen nu ongeziene reclame- en andere marketingtechnieken toe om toch maar geen (stam)gasten te verliezen. Zelfs met medewerking van onze plaatselijke persjongens.

We hadden gedacht dat er stilaan een beweging was op gang gekomen die het rookprobleem in cafés als opgelost kon beschouwen.
Dat er een soort gewaarborgde vrijheid van mening én vergadering was uitgedacht waarbij op eigen houtje was besist om al of niet actief of passief te gaan roken in een drankgelegenheid.
Simpel toch?

Maar neen.
De Liga der Genotslozen zadelt rokers nu op met een nieuwe vaststelling. In locaties waar wordt gepaft is het aantal kilo fijnstofdeeltjes nog veel zwaarder dan langs de eerste de beste autoroute. Een of andere medische freak meent zelfs te weten dat hij gevallen kent van hartlijders die binnen twee uren na hun kroegloop doodvallen. Van de consumptieprijzen zeker? Het zien van de lege geldbeugel?

Mogen we nu eens met een zéér fijn positief voorstel uitpakken?
Zou Groen binnen onze gemeenteraad dit niet even kunnen overnemen en indienen in de eerstvolgende gemeenteraad?
Stad verleent een premie aan cafébazen die een fijnstofafvanger placeren. Zo’n afvanger is gewoon een draadje en een gaas in de buurt.

Raadslid Cathy Matthieu van Groen en schepen Stefaan Bral van milieu, u weet allebei dat elektrische lading de koers van deeltjes bepaalt, hoe ze ook heten.
Vandaar: we spannen in de lucht een dunne geladen draad die een stroom van elektronen afgeeft. Cathy, niet bang zijn. Die stroom is onschadelijk. Het is een beetje elektrisch veld zoals er al zovele bestaan in de natuur (denk aan de bliksem). Het is als het ware een groen elektrostatisch dak in het café dat een elektrische lading aanbrengt op fijne stofdeeltjes (PM10) zodat die een positieve lading krijgen. We gaan er nu wel even vanuit dat die stofdeeltes negatief van aard zijn!
Als we nu ergens in het café een negatief geladen gaas ophangen, dan trek je daarmee die verdomd onzichtbare positieve stoffen aan.
De kastelein verzamelt ze daarna bij sluitingsuur en voert ze af naar het open containerpark. Met de wagen. Die wagen heeft een gesubsidieerde roetfilter. Indien niet verplichten we kastelein mits een nieuw transportreglement de fiets te gebruiken, kosteloos aangeboden, via de structureel gesubsidieerde vzw Mobiel.

Cathy en Stefaan. Dat fijnstof reductie systeem FDRS-PM10 is toepasbaar in tunnels, “urban canyons”, open weggedeelten.
Dus tevens op open terrassen. Een draad over de Grote Markt en heel Hartje Kortrijk. Het gaas rond de binnenring. Taak voor het handelsdistrict (de BID).
Stad moet nu wel dringend haar milieubeleidsplan bespreken en aanpassen.

Naschrift.
Bij nader toezien, positief voorstel van afvangers toch even in beraad houden tot na het verlof !
Hoe milieu-belastend is de productie van die draad en het gaas?
Hoeveel elektriciteitsproductie vergt de werking ervan ?
De opmaak van een milieubalans is nodig. Schepen Bral, a.u.b., doe iets.

Raadslid Eric Flo stand-up in ’t Wit Kasteel

Raadslid Flo is al in april 2007 uit de fractie gezet van Vlaams Belang.
Aanleiding was dat voor hem de staatsieportretten van koning en koningin eigenlijk evenzogoed konden blijven hangen in het stadhuis, terwijl zijn partij daar mordicus tegen was.
Sindsdien beschouwt het stadsbestuur Flo als een “onafhankelijk” raadslid, en als het aan de burgemeester ligt blijft dit zo tot aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen.
De optredens van het raadslid in de gemeenteraadszittingen zijn nu al legendarisch. Bijvoorbeeld die keer dat hij het voorstel deed om tropische bomen te planten in Kortrijk aangezien de aarde opwarmt. Hij wou een andere keer dat Stad 500 mobiele airco’s van Chinese makelij zou kopen om neer te planten in rusthuizen, jeugdhuizen, ontmoetingscentra, enz.
Kortom, Eric heeft nu en dan last van de warmte.

Ergens in de herfst vorig jaar ontpopte hij zich als aanhanger van de lijst van Jean-Marie Dedecker. Begon zelfs één (1) keer briefpapier te gebruiken met het logo van de partij.
En waarlijk, op één van de vele websites van LDD (er bestaat een www3….) prijkt al geruime tijd zijn naam en foto als voorzitter van de Kortrijkse afdeling. Hoe die verkiezing is verlopen weet niemand.
Nog volgens de LDD-website is Christaan Delodder uit Bissegem de ondervoorzitter en Björn Verheye de secretaris.
Andere bestuursleden zijn Frank Bertin (Marke), Wim Glorieux (Kuurne), Peter Vandekerkhove (Kortrijk), Ronny Van Eeckhoutte (Marke), Domique Viaene (Bellegem).

Dit alles is, nogmaals, de huidige stand van zaken volgens een officiële LLD-website.
Er is zelfs een regionaal LDD-bestuur voor Kortrijk-Menen-Waregem. Voor momenteel twee bestaande plaatselijke, gemeentelijke besturen. Daar zetelen ook Kortrijkzanen in: Theirry Deneire uit Marke is zelfs regionaal voorzitter. Jan Amssons is ondervoorzitter.

Maar er is al enige tijd een nieuw bestuur voor de afdeling Kortrijk.
Flo behoort erbij, maar we weten nog niet of en hoe hij tot voorzitter is verkozen. Nieuwe bestuursleden zijn: Fleur Debrabander, Christiaan Delodder.

Het staat nog niet op de kalender van de LLD-website, maar blijkt dat Flo zijn nieuwe ploeg zal voorstellen op dinsdag 8 juli in ’t Wit Kasteel (Doorniksesteenweg 210).

Dat belooft !
Eric Flo heeft immers al in de vorige gemeenteraad deze startmeeting aangekondigd met de belofte dat hij het in zijn speech even wou hebben over burgemeester Stefaan en over de raadsleden (fractieleiders) Philippe De Coene en Koen Byttebier.
Flo is het gewoon om niet op de bal te spelen.
Dat wordt volgende dinsdag tegelijk een stand-up komedie en een stand-up fight. Gegarandeerd, tenzij men bij de top van de LLD begint te beseffen wat er nu weer in huis is gehaald.

Jean-Marie Dedecker komt ook, naar elkeen verwacht: vergezeld van de schone slaapster Ulla Werbrouck, volksvertegenwoordiger uit Lendelede.

We hopen nog dat LDD-ondervoorzitter en geldschieter Iwan Sabbe uit Hulste en Oekraïne op de startmeeting zal aanwezig zijn. En de partij-ideoloog prof. Boudewijn Bouckaert. De gewezen kabinetchef van Fientje Moerman, nu provinciaal LDD-voorzitter Rudy Aernoudt.

Niet te vroeg weglopen (Boudewijn!), want als je denkt dat Flo zijn speech ongeveer ten einde loopt, begint hij opnieuw.

De meeting start om 19u30. Wees erbij ! Het wordt het eerste politiek historisch moment van deze eeuw in Kortrijk.

Ja, waarom staken onze lokale ambtenaren? (2)

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) werpt zich stilletjes meer en meer op als DE werkgever van lokale openbare diensten.
Dat is heel raar. Zie nog infra.
Deze vzw is nu wel bestuurd door hoofdzakelijk burgemeesters, schepenen, OCMW-voorzitters uit diverse windstreken (wie bepaalt die?), maar heeft toch eerst en vooral een informatieve en adviserende taak tegenover gemeentebesturen (inclusief ambtenaren!) en raadsleden. Tussen haakjes, niemand van het Kortrijkse schepencollege maakt tegenwoordig deel uit van de Raad van Bestuur of het Directiecomité van de vzw, wel onze stadssecretaris Geert Hillaert. Die aldaar veel invloed heeft.
In vroeger tijden was gewezen schepen Frans Destoop daar nog de ook al niet te onderschatten ideoloog.

Wie zwaait er bij het bepalen van VVSG-standpunten eigenlijk de plak? Me dunkt: enkele bepaalde personeelsleden van de vzw, zij die namelijk de materie beheersen. Geen mandatarissen ! En die twee of drie personeelsleden van de vzw die het echt voor het zeggen hebben weten maar al te goed hoe zij hun vooral christen-democratische burgemeesters-werkgevers uit Vlaanderen naar de mond kunnen praten. Vooral: op vergaderingen beetje wederzijds indruk maken onder het gezelschap van volstrekt onkundige schepens en burgemeesters. In Roeselare (cf. infra) goed gegeten en het was interessant.

De VVSG is daarenboven sinds haar bestaan gewoon een nauwelijks ondermijnd CD&V-bastion. Zeg maar dat het niet waar is.

Over de werking van de VVSG nog nooit een deftig jaarverslag gezien. Geen verslagen van Algemene Vergaderingen of andere besturen. Balansen? Jaarrekeningen? Begrotingen? We hebben het hier wel over minstens 10 miljoen euro, waar de gemeenten misschien wel de helft toe bijdragen, plus een ongeziene uitermate winstgevende boekencommercie met één uitgeverij, en circa 100 personeelsleden. Het is een kluwen. Op de website van de vzw staat niet eens te lezen wie er deel uitmaakt van de Algemene Vergadering. Probeer maar eens de statuten te vinden van de vzw VVSG.

De VVSG heeft in een Algemene Vergadering van 19 juni in Roeselare (de burgemeester Luc Martens is lid van de Raad van Bestuur) zijn standpunt bepaald inzake de onderhandelingen met de ambtenaren over het nieuwe sectoraal akkoord (dit is geen CAO!) 2008-2009.
Wisten onze stakende Kortrijkse ambtenaren hiervan?
Waarom gingen ze daar niet even enkele deuren sluiten?

Het standpunt komt hierop neer: de vakbondseisen zijn “voor een grote groep van gemeenten en OCMW’s” financieel totaal onhaalbaar.
Het is bijna zeker dat onze stakende Kortrijkse pompiers en vuilnisophalers en zwembadmeesters over van alles niet helemaal op de hoogte zijn. Schepens ook niet. Bevolking niet. Pers niet.
Het gaat om een klassenstrijd tussen enkele diehards van – grof geschetst – twee zichzelf opfokkende onderhandelingspartners die daarenboven binnen eigen intieme kring strijd voeren om wie het voor het zeggen heeft.
Laat dit nu maar eens gezegd zijn.

Volgens de VVSG stijgen de personeelskosten (welke?) ten opzichte van vorig jaar in 2008-2009 alreeds ‘spontaan’ met 7,95 procent.
Hoe dan? Vanwege de inflatie (de index), de baremieke aanpassingen. Verder nog door de verhoogde kostprijs van de hospitalisatieverzekering, de toenemende uitgaven vanwege de toepassing van de nieuwe rechtspositieregeling voor het personeel. Over de gunstige bepalingen (financiële en andere, uit de sfeer van HR) voor de ambtenaren in dit nieuwe personeelstatuut rept het gemeenschappelijk vakbondsfront met geen woord.

Voorts wijst de VVSG er nog op dat er de voorbije 10 jaar reeds heelwat extra inspanningen voor het personeel zijn gedaan. Ook hierover hoor je de vakbonden niet. Zonder volledig te zijn verwijst de VVSG naar aanpassingen van de weddeschalen op diverse niveaus, de derde salarisschaal voor contractanten, de invoering van de hospitalisatie, de toekenning van maaltijdcheques, het optrekken van het vakantiegeld, de verhoging van de eindejaarstoelage.

Is de VVSG dan tot niets bereid?
Concreet wil men wel de eindejaarspremie verhogen tot op het niveau van het personeel van de Vlaamse overheid. Dat is ongeveer alles. De loonmassa zou hierdoor stijgen met 1 procent.

Maar burgemeesters en OCMW-voorzitters mogen nu ook weer niet al hun personeel tegen zich in het harnas jagen.
Vandaar deze opening: als er zich nieuwe feiten zouden voordoen is men bereid om aangepaste voorstellen te formuleren en om de onderhandelingen met de vakbondsorganisaties opnieuw op te nemen.

Wat zouden dan mogelijke nieuwe feiten kunnen zijn?
Dat men zoekt naar nieuwe inkomsten voor gemeenten en OCMW’s via de hogere overheid…
Bij een protestactie van de drie vakbonden (9 juni) voor het kantoor van de VVSG dacht men als eerste piste aan nog een verhoging van het Gemeentefonds. Of zou men de mogelijkheid kunnen creëren om een deel van de vennootschapsbelasting naar de lokale besturen te laten stromen? (Gemeenten lopen vele inkomsten mis doordat vrije beroepen en zelfstandigen zich voordoen als een vennootschap.) Of misschien kan men de overheidspremies voor gesubsidieerde contractuelen verhogen?

_____

Hierboven vonden we het al raar dat de VVSG – een vzw – zich voordoet als een werkgever van ambtenaren.
Het zit zo.
De onderhandelingen tussen ‘overheid’ versus ‘vakorganisaties’ van ambtenaren steken heel ingewikkeld in elkaar. We houden het simpel en vereenvoudigen zelfs ietwat. Niet eenvoudig.
* Voor het personeel van alle Belgische lokale besturen wordt overlegd en onderhandeld in het zgn. Federaal Comité C voor Provinciale en Plaatselijke overheidsdiensten. Dat is bijvoorbeeld bevoegd voor de brandweer.
* Voor het personeel van alle Belgische overheidsdiensten (dus op alle niveaus: Vlaams, federaal, lokaal of provinciaal) is er het Gemeenschappelijk Comité A.

* Wat ons hier interesseert is het Vlaams Comité C voor de Vlaamse lokale en provinciale besturen. Voor personeel tewerkgesteld bij gemeenten, OCMW’s, gemeentebedrijven en intercommunales spreekt men van het Comite C1.
Het is in dat Comité C1 dat de VVSG zich nu sterk bemoeit als zijnde een onderhandelingspartner langs werkgeverszijde. Volgens de wet (een federale) kan dit niet, maar toch staat de Vlaamse overheid toe dat de VVSG en de VVP (provincies) en de VOV (openbare ziekenhuizen) langs overheidszijde mee aan de gesprekstafel zitten.
(Die VVP is waarlijk een zootje ongeregeld.)

* Het is nog ingewikkelder. We gaan door.
In iedere gemeente afzonderlijk zijn er voor sociaal overleg of onderhandeling nog Lokale Comités.
Er is vooreerst het Bijzonder Onderhandelingscomité. Dat dient voor onderhandelingen. Over het letterwoord (BOC) bestaan meningsverschillen want er is nog een andere BOC.
Daarnaast heb je het Hoog Overlegcomité (HOC). Sure. Dat dient voor overlegmaterie. Beide Comités vergaderen meestal samen.

Gesnapt? Waarschijnlijk nog niet.
* Want per gemeente kan een lokaal bestuur beslissen om Basisoverlegcomités (voor brandweer, RVT’s, bijv.) op te richten. Daarenboven zijn er Tussenoverlegcomités voor – afzonderlijk – het gemeentepersoneel en het OCMW mogelijk, maar die staan tussen de Basiscomités en het HOC.
Zo zit dat in elkaar, in de klassenstrijd tussen patroons en ambtenaren.

P.S.

Hoe gaat het er hier plaatselijk aan toe in Kortrijk?
Dat ik het niet weet. En de gemeenteraadsleden (geen één) ook niet. Krijgen nergens verslag van die lokale comités. En als er dan een keer een verslag(je) in een of ander dossier steekt is het volstrekt onbenullig. Laat ons zeggen: onbetrouwbaar.
Schepen Lieven Lybeer en een tweetal ACV’ers zwaaien er de plak. De liberale VSOA schittert door afwezigheid, of is soms – naar men zegt – niet eens uitgenodigd.
Schepen van personeel Hilde Demedts is tegenwoordig vaak op reis.

Ja, waarom staken onze lokale ambtenaren?

Die vraag is vandaag gesteld aan de lezers op de website van “Het Nieuwsblad”. Nog niet veel antwoorden gezien, maar deze reactie is wel leuk: “Ambtenaren staken omdat ze een witte stippelijn willen in de inkomsthall, zodat wie te laat komt niet meer zou botsen tegen wie te vroeg naar huis gaat.”
In Kortrijkse stadsdiensten of directies kan zo’n verkeersmaatregel vooral op vrijdag een dienst bewijzen. Nu nog spiegels voor dode hoeken. Nog meer camera’s.

Wordt vervolgd…
We proberen uit te vissen waarom ambtenaren van lokale besturen staken. De daling van de koopkracht is een alibi.
Verder willen we weten hoe er onderhandeld wordt over de loon- en andere vakbondseisen. Of die revendicaties een kans maken.
Wat eventueel de onvermoede gevolgen kunnen zijn als bijvoorbeeld een lineaire loonsverhoging met 3,5 procent wordt in de wacht gesleept.
En hoeveel kost ons stadspersoneel nu eigenlijk?
Wat voor eisen zijn er vroeger al ingewilligd?

De eisenbundel

Het is niet te geloven. Op de websites van de representatieve vakbonden voor het overheidspersoneel (ACOD, ACV-Openbare diensten, VSOA) is nog altijd geen duidelijk en nauwkeurig overzicht te vinden van de vakbondseisen ter invulling van het nieuwe sectoraal akkoord 2008-2009. Naar het schijnt zou het eisencahier al bestaan van in november 2007, toen het probleem van koopkrachtverlies nog niet echt acuut leek.
Ook van de zijde van de werkgevers (regering, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, Vereniging van Vlaamse Provincies) vergt het een hoop gescharrel op internet om een repliek te vinden op de vakbondseisen. Men kan zich afvragen waar de stakende ambtenaren de informatie halen waarmee zij tot staken worden gedreven.

Ook over het verloop van de onderhandelingen over het sectoraal akkoord is nauwelijks iets te vinden. Zelfs de data waarop de onderhandelingen zijn afgesprongen verschillen volgens de geraadpleegde bronnen. We houden het even hierbij. De vakbonden hebben de onderhandelingstafel verlaten op 25 februari. Pas op 4 maart is hierover een persbericht verschenen. Daags daarna kwam er een pamflet waarbij een stakingsaanzegging werd gedaan voor onbepaalde duur. Een aanzegging vanaf 17 maart?

Centen of procenten?

De vakbondseisen evolueerden blijkbaar in de loop der laatste weken, via informeel overleg. (Is er wel een dialoog geweest?)
Qua salarissen vroegen de ambtenaren uiteindelijk op 9 juni een lineaire loonsverhoging van 3,5 procent. In een pamflet is evenwel sprake van 5 procent “koopkrachtverhoging”. Te realiseren door niet enkel een verhoging van de salarisschalen maar ook door de eindejaarstoelage en door het werkgeversaandeel in de maaltijdcheques. Er kwamen nog andere eisen op tafel. Voor het politiepersoneel, de brandweer, het pensioen van het contractueel personeel.

De repliek van werkgeverszijde is ook al niet duidelijk te vinden op internet.
In een document van de Vlaamse overheid (van vorig jaar, zonder datum) maakt men gewag van een beschikbaar budget van 3,93 miljoen.
In het Vlaams Parlement (12 maart) zei minister Geert Bourgeois dat er in het kader van de meerjarenbegroting een “marge” is van 7,05 miljoen euro (300 euro per persoon), terwijl de vakbonden meer dan 60 miljoen vragen.
Naar het schijnt zou de Overheid een “onderhandelingsdocument” hebben voorgelegd dat de vakbonden als provocatief bestempelen. En dat gaat dan niet enkel om geld.
Bepaalde statutaire rechten zouden worden afgebouwd. Een nieuwe verregaande ontslagregeling voor ambtenaren die weigeren in te gaan op interne mobiliteit.

De VVSG was bereid om in 2008 en 2009 een bijkomende loonsverhoging toe te kennen van 1 procent. Bovenop de baremieke verhogingen en de indexaanpassingen, in de vorm van een hogere eindejaarstoelage. In totaal zou het gemeente- en OCMW-personeel hiermee op twee jaar tijd 7,6 procent loonsverhoging krijgen.

(Wordt vervolgd…)

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert