Wat kost dat kwalitatief onderzoek inzake cultuurbeleving ?

Alvorens nader in te gaan op de inhoud en conclusies van het onderzoek van het bureau Callebaut zeggen we maar vlug iets over de kostprijs van de enquête. De papieren perse laat ons hierover onkundig, maar er is een lokale weblog die daarover alweer een totaal gefantaseerd bedrag lanceert. Het gevaar bestaat dat straks raadsleden of persjongens dat cijfer voor waar aannemen. Zo zijn ze wel.

Het onderzoek werd door het schepencollege van 23 februari gegund aan Callebaut & Co voor een totaal bedrag van 44.860 euro (BTW inbegrepen). Voor het pure kwalitatieve onderzoek vraagt het bureau 29.735 euro. Maar Callebaut bedong nog ongevraagd de ontwikkeling van een monitoringinstrument en krijgt hiervoor nog 15.125 euro. Tenminste als de opvolging van de onderzoeksresultaten zich beperkt tot Kortrijk en de regio. Indien men verder wil gaan in geheel Vlaanderen, dan zou Jan daarvoor 21.780 euro vragen. Het curieuze is nu dat het onderzoeksbureau NU alreeds (vrouwelijke) respondenten heeft opgezocht in Gent en Antwerpen, terwijl het schepencollege uitdrukkelijk vroeg om zich te beperken tot de regio.

Er zijn in december vorig jaar zeven firma’s aangeschreven. Drie daarvan dienden een offerte in: Synovate (32.737 euro), Groep C (59.012 euro) en Callebaut (44.860 euro).
Callebaut dacht zowat 26 uur te besteden aan het ondervragen van de duo-respondenten.
Wat Jan daarbij nog zal verdienen aan de bijkomende monitoring (vervolgonderzoek “op geregelde tijdstippen”) zal later blijken. Overigens is het zo dat het schepencollege nu laat weten dat kwantitatief onderzoek toch ook weer zal nodig zijn, terwijl men voorheen ten stelligste beweerde dat het stadsbestuur over voldoende cijfermateriaal beschikt.

De studie beweert dat de steekproef voldoende representatief is inzake spreiding man-vrouw, stadskern en stadsrand en sociale klasse. Profielgegevens krijgen we evenwel niet.
De steekproef is verder opgesplitst in een groep ‘cultuurbarbaren’ versus ‘fanaten’, en in leeftijdscategorieën. (Zie vorig stuk.) Eigenaardig blijft dat bij de cultuurbaren plotseling de categorie laatstejaarsstudenten opduikt.
En bij de niet-Kortrijkzanen dan vrouwen uit Gent en Antwerpen. Waarom is niet gemikt op vrouwen uit Waregem of Roeselare, of desnoods Rijsel?
Opvallend is nog dat de studie uitdrukkelijk vermeldt dat men bij alle categorieën heeft gezocht naar personen die interesse hebben in shopping en uitgaan. Dit vertekent al op voorhand bepaalde conclusies.
Plus. Die respondenten uit Antwerpen en Gent vinden onze stad natuurlijk maar niks, en de zgn. uitgaanders vinden dat Kortrijk onvoldoende cafés telt om na te praten. ZE KENNEN DE STAD NIET.
Nog eigenaardig – voor een wetenschappelijke studie althans – is dat we geen notulen te zien krijgen van de ondervragingen. Zelfs de gestelde vragen mankeren. (Bon. Alleszins in het rapport dat kortijkwatcher in handen kreeg.)

Waarom was deze studie nodig?
Betere vraag is of de cultuurintendant dat onderzoek niet zelf aankon.
Maar goed. De officiële motivatie berust eigenlijk op een vooronderstelling.
Stad Kortrijk – zo zegt men – stelt sinds jaar en dag een substantieel deel van zijn middelen in op het beleidsdomein cultuur en het “aanvoelen” (sic) is dat de resultaten verhoudingsgewjjs als onvoldoende ervaren worden bij inwoners en bezoekers. Ja?
Is dat allemaal wel waar? Of: JUIST?
Besteedt Kortrijk buitensporig veel geld aan cultuur? Cijfers daarover hebben het nooit over de netto-kost, en vergelijkingen met andere centrumsteden blijven uit. (Weet je wat? De personeelskosten in in het domein cultuur zijn waarlijk substantieel, dat wel!)
En is het echt waarlijk zo dat onze inspanningen op cultureel vlak te weinig voldoening opleveren op het vlak van bekendheid, beleving, bezoekersaantallen en aanbod??
De roep is dat de studie-Callebaut “vernietigend” is? Nou, nou.
Even goed lezen. Niet in de krant…

(Wordt vervolgd.)

Een kwalitatief onderzoek naar cultuurbeleving in Kortrijk

Jan Callebaut is tegenwoordig uitgeroepen tot een autoriteit inzake motivationeel marketingonderzoek. (“Hij heeft Leterme gemaakt.”)
Het stadsbestuur – of beter: de cultuurintendant – kreeg al vorig jaar behoefte aan een kwalitatief onderzoek naar de wijze waarop Kortrijkzanen hun cultuurstad ervaren en wees de opdracht toe aan de peperdure compagnie van Jan Callebaut. De studie is sinds lang klaar, maar raadsleden kregen die pas nu in handen. Bepaalde conclusies zijn immers niet zo vleiend uitgevallen.

De papieren perse (je weet wel, die van de dode bomen) ontving al enkele dagen geleden een samenvatting van de studie en herleidde de uitkomst tot de vaststelling dat het Kortrijk ontbreekt aan horecazaken om na een of ander evenement in de late uurtjes nog wat na te praten. Tijd dus om op kortrijkwatcher wat uitvoeriger in te gaan op het onderzoeksrapport.

De steekproef van Callebaut omvat 4 duo’s niet-Kortrijkzanen en 10 duo’s uit Kortrijk.
De Kortijkzanen werden opgesplitst in twee gelijke groepen: 5 duo’s die actief en belangstellend participeren aan cultuur en andere 5 die slechts incidenteel aan cultuurparticipatie doen. De 4 geraadpleegde duo’s niet-Kortrijkzanen wonen op minstens 30 km van onze stad en participeren zo nu en dan aan cutuurevenementen alhier. Curieus (en niet uitgelegd) is dat Callebaut in de steekproef bij de niet-Kortrijzanen plotseling duo’s van louter vrouwen uit Antwerpen en Gent heeft betrokken. En niet curieus is dus dat bij die ondervraagde Gentenaars en Antwerpenaren de perceptie van Kortrijk vrij vernietigend is.

De scores van Kortrijk (of meningen over de stad) zijn zeer uiteenlopend.
Dat komt omdat de intens participerende Kortrijkzanen zijn opgedeeld in drie categorieën: één duo van jonge tweeverdieners zonder kinderen, één duo van jonge gezinnen met kinderen tussen 6 en 14 jaar, drie duo’s met “empty nesters” tussen 50 en 65 jaar oud. De weinig participerende Kortijkzanen zijn plotseling opgedeeld in twee duo’s laatstejaarsstudenten, één duo jonge tweeverdieners zonder kinderen en twee met jonge kinderen.

Het is duidelijk dat volgens de levensfase waarin men zich bevindt de accenten die gelegd worden in de vrije tijd (en cultuurbeleving) heel divers zijn.
Vijfigplussers wiens kinderen de deur uit zijn zoeken gemakkelijk naar activiteiten die hen jong houden. Zij willen nog wel eens op ontdekkingen uit zijn. Studenten willen lol maken, gezellig “connecteren”. Ouders met jonge kinderen zoeken heilzame ontspanning. Jonge tweeverdieners willen intellectuele en lichamelijke uitdagingen.

Typisch voor dit soort onderzoek is dat zowat de helft van de studie gewijd is aan sociologische uitweidingen met het gepaste jargon en diagrammen.
Callebaut definieert het begrip “leefomgeving” in de breedte en de diepte, heeft het over emotionele satisficatie, over de betekenis en de beleving van “vrije tijd”, over soorten cultuuraanbod (kaskrakers, volkse varianten en bewonderenswaardige beweging (toneel en dans bijvoorbeeld), over fundamentele behoeften (entertainment, “social bonder”).

(Wordt vervolgd.)

Agenda niet beschikbaar

De agenda van het schepencollege van woensdag 17 augustus is nog altijd niet beschikbaar, op de website van Kortrijk, stad van design, innovatie en creatie. Geen mens (raadslid, journalist) maalt daarom.
De notulen van de schepencolleges van de maand juli bereiken nu stilaan en bij mondjesmaat de gemeenteraadsleden.
Ach en och…, ’t is zomercarnaval.

Rariteiten in het nieuwe mobiliteitsplan

Tegen 2014 dienen er 4 km nieuwe fietspaden aangelegd en 9 km bestaande moeten verbeteren.
Bij het tellen van het aantal auto’s in onze huishoudens is men blijven steken in het jaar 2006.
Bij het tellen van het aantal parkeerplaatsen in het jaar 2007.
Tegen 2018 moeten er minstens 15 laadpunten voor elektrische voertuigen komen.
Er komt een sneltram tussen Kortrijk (via het industrieterrein Evolis) en Roeselare.
De heraanleg van de stationsomgeving vergt 772 parkeerplaatsen en 238 fietsenstallingen.
Anderzijds moeten er op straat 574 parkeerplaatsen verdwijnen.
In de nabije toekomst wordt de Lange Brugstraat (tussen Houtmarkt en achterzijde Overbekeplein) toegevoegd aan het voetgangersgebied. Daardoor zal parking Boerenhol en parking Begijnhof niet meer bereikbaar zijn via deze straat.
Er komt eenrichtingsverkeer (staduitwaarts) in Doorniksewijk.
Er komt géén mobiliteitsraad. Schepen Guy Leleu heeft dat beslist.
De aanleg van de N328 zou 7 miljoen euro gaan kosten.

Hoeveel meer onzin kan schepen Guy Leleu nog bestellen bij dure studiebureaus?

Bent u kandidaat bij de gemeenteraadsverkiezingen?

Partijen zijn bezig met het ronselen van kandidaten voor de komende raadsverkiezingen.
Daarbij wordt niet gepeild naar enige kennis van zaken.
Nochtans, doe maar niet mee als u geen afdoend antwoord te binnen valt op volgende vijf vragen.
Het gaat effenaf over een minimum aan basiskennis.

1. Wat is er dan wel zo buitengewoon aan een “buitengewone” uitgave?
2. Geef de orde van grootte van een gewone (een gewone hoor!) begroting op 100 miljoen euro nauwkeurig.
3. Duid Kortrijk aan op een blinde kaart.
4. Hoelang duurt een gemeenteraad?
5. Mag u als raadslid blijven zitten in de besloten (geheime) zitting?

Nog een schiftingsvraag.
Wanneer gaan de komende gemeenteraadsverkiezingen door? (Zorg dat u thuis bent, al van begin van dat jaar, anders krijgt u een onverkiesbare plaats. Stel uw eisen.)

Inventaris van netwerken en overlegorganen voor sociaal beleid in stad

Het is niet mogelijk.
In een ambtelijk stuk van het stadhuis vonden we een lijst van 26 van die dingen, vergaderingen om te vergaderen. Van een aantal zeggen we erbij waarover het gaat opdat u het zou weten. Het gaat hier dus niet om instellingen of organisaties voor sociaal welzijn met eigen gebouwen en personeel.

In onderstaande lijst zijn de regionale netwerken niet inbegrepen.
Voorbeelden daarvan zijn: overleg OCMW-voorzitters, Samenwerkingsinitiatief Thuiszorg, netwerk palliatieve zorg, Lokaal Gezondheidsoverleg, ATD-Vierde Wereld, Overleg Bouwmaatschappijen, Huurdersbond, interlokale vereniging Wonen. Enzovoort. Zie nog de “Sociale Kaart” op internet.

Schattingen van het aantal sociale organisaties – in de brede zin van het woord – alhier werkzaam hebben het over een 300-tal.
Bij Leiedal is men bezig met een regioscreening. Men wil de “bestuurlijke verrommeling” tegengaan en experimenteren met vernieuwde vormen van beleid. Zie www.sterkeregio.be

Overleg kinderopvang
Brugprojecten (??)
Toegankelijkheid
J-Komma (kansarme jongeren)
NT2 (taalcursussen)
Overleg talenplan (dat is breder dan NT2)
Netwerk vreemdelingen
Raad intercultureel samenleven
Drugoverleg (over drugs)
Leerwinkel (volwassenonderwijs)
Samenwerkingsinitiatief Eerste Lijn (SEL) (dat is thuiszorg)
Lokaal netwerk opvoedingsondersteuning
Netwerk Buren voor Buren (voor 75plussers)
Stuurgroep SURPLUS (vrijetijdsbesteding voor kwetsbaren)
Stuurgroep thuisloosheid (een rondetafel met professionelen)
Werkgelegenheidsforum
Woontafels
Overleg zorgleerkrachten
LOP basis en secundair (over flankerend onderwijs)
Overleg jaar van de armoede
Stuurgroep buurtsport
Psychosociaal hulpverleningsnetwerk
Stuurgroepen toegankelijke gezondheidszorg (voor kansarmen)
Overleg woonzorg met private actoren

De tien gevaarlijkste kruispunten in de stad

De meting slaat op de periode 2006-2009. (Dure mobiliteitstudies – door schepen Leleu op ons kosten besteld – ten spijt.) Het eerste getal slaat op het totaal aantal ongevallen, het tweede op het aantal slachtoffers. Er waren op die plaatsen en in die periode geen dodelijke slachtoffers.

Dolfijnkaai/Handboogstraat/Leiestraat: 26 – 16
R8-E17/Oudenaardsesteenweg: 21 – 17
R8/Pottelberg: 21 – 8
Bruyningstraat/Pottelberg: 18 – 11
Brugsesteenweg/Ringlaan: 15 – 8
Deken Degryselaan/Hugo Verriestlaan: 15 – 11
R8/Meensesteenweg: 14 – 8
Jan Palfijnstraat/Koning Albertstraat: 14 – 9
Broelkaai/Budastraat/Reepkaai: 13 – 10
Bissegemplaats/Meensesteenweg: 13 – 2

Elders in Groot-Kortrijk vielen er wel doden en nog zwaargewonden en lichtgewonden. Maar in de beschouwde periode zijn voor de diverse categorieën geen significante stijgingen of dalingen vastgesteld.
2006: 3 doden – 42 zwaargewonden – 341 lichtgewonden
2007: 5 – 46 – 383
2008: 3 – 53 – 401
2009: 3 – 50 – 321

Het pas goedgekeurde mobiliteitsplan wil dat alle gevaarlijke locaties tegen 2018 worden aangepakt. De eerste doelstelling is dat het aantal zwaargewonden jaarlijks daalt met 5 procent.
Men wil nog bijkomende zones 30 in de woongebieden en zones 50 in de industriezones. Plus de maximum toegelaten snelheden verlagen van 90 naar 70 en van 70 naar 50.

P.S.
De website van de politiezone VLAS geeft cijfers van 2004 tot 2006. Cijfers van 2006 zijn verschillend van die uit mobiliteitsplan. We kunnen niet tellen bij de politie. Of bij de verkeersdeskundigen van Tritel.

Sportjournalist verzorgt algemeen nieuws

Vandaag meldt Benny Wouters, de derde (minder bekende) lokale persjongen van “Het Nieuwsblad” dat de criminaliteitscijfers zijn gestegen. Welke? Wat voor soort? Die van Kortrijk of Kuurne of Lendelede? Sinds september van vorig jaar zijn er 75 brutale overvallen gebeurd, zegt Benny. (De minder brutale zijn niet meegeteld.)
Titel van het stuk: “Opnieuw gewelddadige diefstallen in binnenstad”. (Overvallen zijn diefstallen, als het van Benny afhangt.)

Dezelfde Benny Wouters liet in zijn krant van de dode bomen van 3 augustus weten dat “de criminaliteit alhier een dalende lijn vertoont”. Zo zegt hij: “De jongste maanden werd het centrum geregeld opgeschrikt door criminele praktijken maar voorlopig lijkt de rust teruggekeerd.” En commissaris Kurt D’Hondt vertelt: “We merken dat het aantal feiten afneemt. Het verhoogde toezicht werpt duidelijk vruchten af.”

Beste krantenlezer, wat moet u daar nu mee? Dat het aantal feiten of cijfers of PRAKTIJKEN afneemt en toeneemt? Weet dat de op 3 augustus geciteerde D’Hondt van ons korps dezelfde is van vandaag 6 augustus.
Weet dat onze Benny (woonachtig te Desselgem) gespecialiseerd is in sportnieuws, meer speciaal uit Waregem. (Benny wil niet meer naar KVK komen.) Benny heeft nog nooit gehoord van de criminaliteitsbeeldanalyse van de politiezone VLAS. Die van het jaar 2010. Benny is dus niet in staat om te vragen naar die van de eerste helft van dit jaar.
Benny (WBK) moet tijdens de vakantie van zijn twee collega’s even inspringen om over het Kortrijkse te berichten. Kortrijk coveren.

Geen enkele krant schonk aandacht aan de relatief gunstige cijfers van 2010. Geen enkele krant vroeg naar de juiste cijfers van september tot december 2010, of die van de eerste maanden van dit jaar.

Over onze parkeerstrategie

Het nieuwe mobiliteitsplan opgesteld door het bureau Tritel dateert van juni dit jaar. De cijfers waarop men zich baseert om een nieuwe parkeerstrategie uit te werken steunen op een studie van het bureau Vectris en dateren van het jaar 2007.
Uit die inventarisatie van vier jaar geleden dus vernemen we dat er binnen de R36 een totale capaciteit is van 5538 parkeerplaatsen , waarvan 2153 in parkings en 3385 op openbaar domein. Uit die verouderde studie blijkt dat er een permanent aandeel van vrije parkeerplaatsen is van 436 plaatsten of 8 procent. Bijgevolg kan het aantal parkeerplaatsen in Kortrijk gereduceerd worden, zo zegt het nieuwe mobiliteitsplan van dit jaar. In elk geval mag het aanbod binnen de R38 niet stijgen. “Parkeerplaatsen op straat moeten verdwijnen vooraleer nieuwe parkings worden ingericht.”

Er zijn een aantal minpunten in het huidig beleid.
Er is sprake van overbezetting op bepaalde plaatsen, deels te wijten aan de mogelijkheid om gratis te parkeren of aan de te lage tarieven.
De park&ride kent geen succes: er zijn immers voldoende alternatieven in de binnenstad en de parking is slecht bewijzerd.
Het openbaar vervoer wordt te weinig gebruikt, de wagen in de binnenstad parkeren is in sommige gevallen goedkoper dan een busticket.
Er is tevens een overaanbod aan parkeerplaatsen in en rond de binnenstad. Zonder de nieuwe parking De Kien, moeten er 574 parkeerplaatsen verdwijnen op straat.

Nochtans, centraal in de binnenstad is er een parkeertekort vastgesteld (in 2007 zeker?) van in totaal 171 parkeerplaatsen: zowel de Houtmarkt, de Veemarkt als de omgeving Grote Markt zijn overbezet.
In het richtinggevend gedeelte stelt het mobiliteitsplan voor om de parking Broeltorens uit te breiden, in combinatie met de aanleg van een parking aan De Kien (Gasstraat, Nijverheidskaai).
De bouw van een nieuwe ondergrondse parking aan de Houtmarkt wordt volstrekt afgeraden als de huidige bovengrondse blijft bestaan.
De gratis Park&BIKE-mogelijkheden dienen geoptimaliseerd te worden.

Denk nu vooral niet dat onze schepen van mobiliteit Guy Leleu zich ook maar iets zal aantrekken van heel dat mobiliteitsplan ! Ja, soms wel, als de aanbeveling in zijn kraam past. Of als hij er zelf eigenhandig een richtlijn heeft aan toegevoegd.
Trouwens, wat een onzin allemaal.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert