Bijna 200 miljoen investeringen rondom het Kortrijkse multifunctionele megacomplex Sint-Jan

Nauwkeurig: 190.600.000 euro.
Waarvan de “private” sector ca. 175.000 euro en de “publieke” ca. 15.000 euro.

Burgemeester Stefaan De Clerk heeft ooit eens in een alhier onbekend en ongelezen tijdschrift (naam en jaar vergeten, ’t is lang geleden) beloofd dat hij Kortrijk zou doen “sidderen“.
Nou, met de bouw van het winkel- en wooncomplex Sint-Jan (een voorlopige naam) in hartje Kortrijk siddert “hartje stad” wel op zijn grondvesten.
En nu we een soort van ‘indicatieve’ begroting in verband met het project in handen kregen, kunnen we proberen rustig te slapen.
Met die begroting krijgen we al min of meer een beetje zicht op wat de nasleep van het project van Foruminvest gaat kosten aan de publieke sector.
Dat zijn wij, belastingsbetalers.
Wat is dus de ‘inbreng’ van Stad, het Stadsontwikkelingsbedrijf (SOK), Parko, ons OCMW (ja!), en ook het Vlaamse Gewest bij de komst van het complex?

Tussendoor. Een evident belangrijke historische vraag is nog altijd niet beantwoord.
Er is ook niemand die ze stelt. Waar, wanneer, waarom en vooral door wie is beslist dat men ‘Hartje Kortrijk’ zou platgooien om daar een megawinkelcomplex neer te ploffen? Ten overvloede weze hier herhaald dat dit project in geen enkel kiesprogramma voorkwam. En dat er oorspronkelijk heel andere plannen bestonden voor de wijk. Restauratie, wonen boven winkels, studentendorp, een park, – dat waren de intenties!

De NV Sint-Janspoort investeert 160 miljoen voor de bouw van het complex. Daarnaast heeft de NV 100.000 euro veil voor de ‘parkeerroute’. (Parko: 350.000.) Voor het Pandenfonds: 2 miljoen. Er zijn forfaitaire of jaarlijkse bijdragen van de NV voor het “Ondernemerscentrum” (300.000), het Centrummanagement (300.000), het Overlegplatform (65.000).

Stad pakt ten dienste van Foruminvest het openbaar domein rondom het project aan.
Publieke pleinen worden heraangelegd. Overbekeplein (1 miljoen), Boerenhol (300.000), Grote Kring (200.000).
Doortocht R 36 (Gentpoort-Zwevegemsestraat): 800.000 euro. (AWV 2,2 miljoen).
Groene gordel: 500.000.
Het Lichtplan kost Stad 350.000 euro.
Er is ook nog een studie ‘heroriëntatie’ (100.000) en een niet nader aangeduide ‘participatie’ (50.000).

Omwille van de komst van het winkelcomplex worden nog stadsvernieuwingsprojecten op gang gebracht.
Voor de herinrichting van de Zwevegemsestraat voorziet Stad, SOK en OCMW 2,5 miljoen. De ‘privaat’ of PPS ook 2,5 miljoen.
Spoorweglaan: 500.000 vanwege SOK.
Vlasmarkt: 1 miljoen. (Publiek-private samenwerking PPS: 2 miljoen).
Parking Palace: 1,7 miljoen vanwege SOK en niet minder dan 4,7 miljoen PPS.
Pluimstraat: 500.000 (SOK) en nog eens zoveel door PPS.
Tuinstraat-Nieuwstraat: 500.000 en 2,5 miljoen vanwege de NV Tsyon.

Een en ander samengeteld zal de Kortrijkse belastingbetaler zowat 15 miljoen moeten ophoesten. En de private sector evenveel. (Via Vlaamse belastingen betalen we natuurlijk ook mee voor de doortocht R36: 2,2 miljoen.)
Stad en OCMW willen iets doen om “sociale verdringing” tegen te gaan.
Sociale verdringing wil gewoon zeggen dat bij een wijkvernieuwing de arme sukkelaars het veld moeten ruimen.
Om dit te beletten wordt een “Fonds betaalbaarheid woningen” opgericht met een SOK-kapitaal van 1 miljoen.
Er is ook een Pandenfonds van 3 miljoen (1 miljoen van SOK en 2 miljoen van Foruminvest) dat leegstand en verwaarlozing in Hartje Kortrijk wil aanpakken.

Hier past toch wel een historische terugblik.
Toen men de volkswijk rond de Grote Kring heeft platgegooid voor het project “Overbekeplein” werd ook beloofd dat er geen sociale verdringing zou gebeuren. (De term bestond toen nog niet.) De nieuwe appartementen zouden zeer betaalbaar blijven voor de oorspronkelijke autochtone bewoners. En het zouden allemaal volkswinkels en volkscafés zijn.
Ga maar eens kijken wie van die bewoners daar nog verblijft. Ze zijn allemaal weggetrokken. Allemaal.

Kortrijkse delegatie opnieuw naar Wuxi (3)

Stad Kortrijk is verzusterd met welgeteld vier steden.
Wuxi is daar niet bij. Ten gevolge hiervan zouden we zeggen dat onze schepen van jumelages (Lieven Lybeer) niet in aanmerking komt om te behoren tot de vijfkoppige delegatie die op zondag 28 oktober aanstaande (een dag te laat voor het Forum) naar China trekt.
Stad Kortrijk heeft een stedenband met welgeteld 1 stad.
Jumelage-steden dienen voor snoepreisjes van Lieven en Connie.
Een stedenband ook, maar dan onder de mom van hulp aan de Derde Wereld. Composteren in Cebu.

En Wuxi hoort bij dit alles niet bij. De schepen die zich bezighoudt met ontwikkelingssamenwerking (Alain Cnudde) mag volgens ons dientengevolge ook NIET mee.
Wie dan wel?
Natuurlijk onze burgemeester, want hij is bevoegd voor externe betrekkingen. Meer zelfs: ook voor cultuur. En, laat dit nu net het thema zijn van het derde Sister Cities Forum in Wuxi.
Wie nog van het Schepencollege? Jean de Bethune, want hij is tenslotte ondermeer bevoegd voor onderwijs. En dat is alles, gezien het onderwerp van de meeting.
Voor het overige zou de delegatie dus – volgens ons – gerust kunnen bestaan uit cultuurfunctionarissen, zoals Machteld Claerhout, Rooske Desmet, Becky Verthé (van design) en Gunther Broucke (AGB Buda). Noels van de bib mag ook.

Alhoewel.
De uitnodiging van Wuxi, zoals gericht aan zusterstad Alameda (Californië) laat enige ruimte toe in de keuze van deelnemers.
Men suggereert als mogelijk representatief ook beleidsmensen uit domeinen als opvoeding, gezondheidszorg, milieu. Letterlijk worden zelfs de ‘chief of Police’ en de ‘library Director’ als kandidaten voorgesteld.

In Alameda kent men iets van openbaarheid van bestuur.
De uitnodiging van burgemeester Mao Xiaoping (die al van begin augustus dateert) staat letterlijk in facsimile op de website van Alameda. En het stadsbestuur van Alameda neemt van de gelegenheid gebruik om ook nog eens het “Memorandum of Understanding” tussen de stad en Wuxi integraal te publiceren. En al die documenten zijn voorgelegd aan de ‘City councel’ van Alameda op 21 augustus. Met ‘background’, ‘discussion’, ‘budget’, ‘recommendation’. De deelnemers krijgen een ‘pre-tour meeting’ om een en ander te leren over China en om het thema voor te bereiden. Staat allemaal op Tinternet.

Openbaarheid van bestuur.
Bij ons ter stede niets van dit alles. (Wuxi is niet eens te vinden op onze website.)
De raadsleden weten nergens van.
Hebben nog niet eens al kunnen kennismaken met de “letter of intent for friendly exchanges and cooperation in the field of economy and trade, culture and education” tussen Stad en Wuxi. Dat document is in maart 2004 door onze burgemeester ondertekend tijdens een West-Vlaamse (geen puur Kortrijkse) handelsmissie naar China.
Nu zal de burgemeester het ‘friendship agreement’ in onze naam en die van de gemeenteraad ondertekenen. Voor vijf jaar geldig. We gaan uitwisselingen opzetten, in het bijzonder op het vlak van design, maar ook op het vlak van economie, handel, onderwijs, cultuur, sport, gezondheid, …
Ja, op welk beleidsdomein dan niet?

Gauw zeg.
Zo bezien kunnen blijkbaar alle schepenen mee.

P.S.
Over de goddeloze Sinezen van Wuxi (uitspraak ‘woesjie‘) is hier al meerdere malen verteld. Ze zijn hier ook al eens geweest !
Zie bijv. stukken van 31 augustus 2005, 24 september en 17 november 2006.

Kortrijkse delegatie opnieuw naar Wuxi (2)

Het journalistieke onderzoek naar de vraag waarom er binnenkort vijf Kortrijkse bestuurders naar Wuxi trekken, en waarom zij dat doen, schiet niet echt goed op.
Al vele, vele uren doorgebracht op Tinternet. (Op de website van Stad is het nodeloos zoeken.)

Shi Yu van het WUXI Municipal Foreign Affairs Office neemt ook al geen telefoon op (0510-5012879). Hebben die Sinese ambtenaren geen prikklok?
Maar toch al wat feitelijke sporen waargenomen.
Al min of meer gevonden wie er op het “3de Wuxi Sister Cities Forum” zal aanwezig zijn uit andere zogenaamde zustersteden van Wuxi. Alameda. Bocholt. Misschien Leverkusen. Chattanooga is bijna zeker daar.
Wuxi zelf schat het aantal zustersteden wereldwijd op een twintigtal. Dat lokt aldaar voor de kaderleden van de partij heelwat internationale uitstappen uit. Die spions.

Ook al gezien wie er van het Kortrijkse bestuur eigenlijk NIET zou meemogen, bekeken vanuit het standpunt van de gastheer zelf. Want Wuxi doet bij de uitnodiging zelf suggesties ter zake.
En eindelijk het thema ontdekt van het internationale forum in Wuxi ! Cultuur ! Maandag even Machteld en Rooske bellen. Wie mag er mee, van de twee? Of is het de beurt aan Isabelle? Véronique?

(Wordt vervolgd.)

Kortrijkse delegatie opnieuw naar Wuxi (1)

In groot-Wuxi wonen om en bij vier, komma vijf miljoen goddeloze Sinezen.
Op 28 oktober vertrekt er vanuit onze stad (74.000 inwoners) een vijfkoppige officiële delegatie naar onze zogezegde ‘zusterstad’ in het oosten.
Tot op heden nog niet gevonden wie beslist heeft om mee te mogen en waarom. De PVDA (kommunist Peter Degand) ? Het lijkt alsof wij Kortrijkzanen het niet mogen weten. Zelfs geacht worden niets af te weten van die verplaatsing. In elk geval: niettegenstaande de wekelijkse persbabbels van het College staat het nog niet in de gazetten. Mag WTV eindelijk eens mee?
En waarom toch zo’n reis naar het verre China?

We zoeken het voor u op !
Wordt dus vervolgd. Onderzoeksjournalistiek !

Maar nu reeds onze delegatie op een constructieve wijze waarschuwen voor mogelijke gevaren.
De kwaliteit van het kraantjeswater (de douche!) in Wuxi is sinds de ramp van mei dit jaar met de algen in het vlakbij gelegen Taihumeer alginder misschien wat beter geworden, maar nog niet zodanig goed om daarover meteen naar huis te schrijven. (Als u tenminste naar huis màg schrijven, van die kommunisten.)
Logeer zeker niet in de jeugdherberg “wuxi guoji qingnian lushe”. Geen vliegenraam, geen ontbijt, geen telefoon.
Anderzijds, als u toch logement in het Sheraton krijgt aangeboden van burgemeester Mao Xiaoping , vermijd dan liefst de bars in de buurt. Die meisjes met spleetogen – zeker als ze werden bijgewerkt – zijn enkel op uw geld in dollars uit, en als zij voor de zoveelste maal om een biertje vragen er altijd even op letten of ze geen geel gekleurd water drinken uit het Taihumeer.

Delegatie ! Kom behouden terug !
De puur Chinese burgerpiloten (niet die van Taiwan) komen nogal eens overgewaaid uit het leger van Mao. Gaan soms wat militaristisch om met passagierstoestellen. Remmen bij landing soms ietwat onconventioneel.
Als zij over Europa vliegen maken ze soms gebruik van minder actuele luchtvaartkaarten. Hebben een tolk nodig om met de verkeersleiding te praten. Bijwijlen kent die tolk ook weinig engels, zelfs weinig mandarijns.
Alleszins geen gebruik maken van binnenlandse vluchten. Die nieuwe snelheidstrein vanuit Sjanghai naar Wuxi doet er nu slechts een uur over. Wel het juiste raam vinden om een ticket te kopen.
Niet op de grond spuwen.

Een tweede begrotingswijziging zonder kommentaar (2)

Stel dat vader zomaar op eigen houtje heeft beslist van 24.000 euro te gaan lenen in plaats van de 15.000 die in het gezinsbudget oorspronkelijk was voorzien. Dat hij het plan om die 6.000 euro die hij zou lenen in naam van tante heeft verlaten. En dat hij de voorziene onderhoudswerken in de keuken voor 2.400 euro van de kaart veegt.
Daar zou toch een hartig woordje worden over gepraat binnen de familie?

Een gemeente is geen gezin.
Niettemin is het naar analogie onbegrijpelijk dat de gemeenteraad van vorige maandag zonder enig kommentaar de tweede
budgetwijziging van Stad heeft goedgekeurd.
We hernemen bovenstaande familiale beslissingen even, nu vertaald naar het stadsbudget.

Het College besliste via de laatste budgetwijziging om dit jaar 24 miljoen euro te gaan lenen in plaats van de oorspronkelijk voorziene 15,4 miljoen. U hoort goed. Staat weer niet in de gazetten.
Anderzijds.
De doorgeeflening aan de politiezone VLAS van 610.000 euro is geschrapt.
De 243.785 euro, voorzien voor het buitengewoon onderhoud ‘facility’ (stadsgebouwen) zijn ook geschrapt.
Idem voor de 50.000 euro aanpassingen bij KVK.
Idem voor de 35.000 euro die men zou besteden aan het “huis Tack”. (Wat is dat eigenlijk?)
De werken aan de President Kennedylaan (750.000 euro) gaan voorlopig niet door.
De studie “groenconcepten” kost plots 75.000 euro minder.
Geen renovatie van het kerkhof Sint-Jan (min 30.000 euro).

Daarentegen zullen we wel voor 50.000 euro méér meubilair kopen dan oorspronkelijk gedacht. (Wanneer zal dat een keer ophouden?)
En de aankoop van een gebouw “opvoedingswinkel” (wat is dat?) zal 150.000 euro kosten in plaats van 50.000.
De post “openbare verlichting” gaat van 277.000 naar 435.000 euro.
“Infrastructuur elektriciteit”: van 60.000 naar 240.000 euro.

Intussen zien we dat het totaal van de ‘schuldontvangsten’ op de buitengewone begroting van dit jaar van ca. 18,2 miljoen naar ca. 26 miljoen is opgelopen.
Schuldontvangsten is een wat misleidende term. Dat zijn hoofdzakelijk “ontvangsten” uit opgenomen leningen.
Voor de terugbetaling van geheel onze gemeentelijke schuld (intresten, kapitaalaflossingen) betalen we bruto jaarlijks zowat 16 miljoen. Dat bedrag stagneert de laatste jaren nogal vanwege de gunstige rentevoet.

Zoals gewoonlijk bij budgetwijzigingen beschouwt het College al dit soort beslissingen als puur technisch van aard.
Een artikel uit de begroting schrappen is toch ook een beleidsdaad? En zeker als het gaat om een beslissing die tevoren door de gemeenteraad werd goedgekeurd.

De raadsleden laten maar begaan.
Dat is politiek.

P.S.
Voor de schepen van Financiën.
Bij iedere begroting of wijziging is er een apart document toegevoegd, getiteld “programma van de uit te voeren buitengewone werken”. Daarin worden de investeringen vermeld. Alain, zou het niet goed zijn om in de kolom ‘opmerkingen’ aan te geven in welke gemeenteraad die investeringen zijn goedgekeurd?
Dan kunnen raadsleden des te beter nagaan welke door henzelf voorheen aanvaarde beslissingen achteraf van tafel zijn geveegd.

Een tweede begrotingswijziging zonder kommentaar (1)

Laatstleden maandag kwam de tweede begrotingswijziging voor 2007 op de agenda van de gemeenteraad.
Geen interventie, tenzij van onafhankelijk raadslid (voorheen VB) Eric Flo. Hij had het over iets van vorige jaren, maar zijn vraag werd onontvankelijk verklaard vanwege te technisch. Alain Cnudde, schepen van Financiën, meent namelijk nog altijd verkeerdelijk dat zgn. technische vragen enkel thuishoren in de raadscommisies. Zo komt hij ermee door.

Hierna volgt een technische vraag, gevolgd door een meer politiek getinte.
Met die tweede budgetwijziging stijgen de uitgaven in gewone dienst van 104,3 naar 105,9 miljoen euro. Verschil: 1,5 miljoen.
De begrotingscommissie (stadsontvanger, secretaris, schepen van Financiën) meent deze meeruitgave te financieren met de nog te ontvangen opcentiemen op de onroerende voorheffing (OV) van de vorige jaren. En waarlijk: de begroting voorziet nu inzake OV-ontvangsten een verhoging van het oorspronkelijk geraamde bedrag van 24,8 miljoen naar 26,3 miljoen. Verschil: 1,4 miljoen. Dus net niet genoeg voor het financieren van die bijkomende uitgaven in de gewone dienst.
Maar kom.

We gaan het nu eens moeilijk maken.
Volgens de Vlaamse Belastingsdienst (die instaat voor de doorstorting van de OV) mag Kortrijk zich dit jaar aan 23,6 miljoen voorschotten verwachten.
Verschil met het nu geraamde bedrag: niet minder dan 2,6 miljoen.
Het lijkt me nogal gewaagd om te veronderstellen dat Stad dit jaar nog die 2,6 miljoen zal kunnen recupereren. (Tot en met september ontving Stad daadwerkelijk 15,7 miljoen.)

Schepen Alain.
Ik heb eens gekeken naar de OV-bedragen die we van vorige jaren theoretisch nog mogen verwachten van de Vlaamse minister van Financiën. Die Dirk.
Dat staat allemaal op Tinternet.
We gaan terug tot 1999. Voor dat jaar moet er theoretisch nog (afgerond) 109.000 euro doorgestort.
Voor geheel de periode 1999 tot en met 2006 dient er nog 1,6 miljoen doorgestort. (Voor 2006 alleen: ca. 429.000 euro.)
Dat komt dus wel enigzins overeen met wat de begrotingscommissie dacht te recupereren uit vorige jaren. Maar heeft de Vlaamse minister werkelijk beloofd om dit achterstallige bedrag nog dit jaar door te storten?

Alain. Iets technisch nog, tussendoor.
Allerhande cijfers uit uw begrotingsdocumenten verschillen nogal met wat de Vlaamse Belastingsdienst op Tinternet vertelt.
We beperken ons tot het jaar 2006.
Volgens de stadbegroting 2006 verwachtten we vorig jaar 24,5 miljoen aan OV-belasting.
Volgens het Vlaamse Ministerie van Financiën bedroeg het inkohieringsbedrag 25,5 miljoen. Na aftrek van de onwaarden kwam men op een saldo van 25,3 miljoen. Welnu, volgens de stadsrekening 2006 bedroegen de vastgestelde rechten (wat we zeker moeten krijgen) : 23,2 miljoen.
Alain, leg dat maar eens uit, in de commissie.

Alain, nog iets.
Herinnert u zich nog de zaak-Rosoux? Rosoux was die ambtenaar die uitbracht dat de federale minister van Financiën (Reynders) volgens de klokkenluider moedwillig de doorstorting van de aanvullende personenbelasting (APB) naar de gemeenten vertraagde.
De gemeente Lennik heeft indertijd (1999) de Staat in gebreke gesteld en eiste zelfs een schadevergoeding. Na een arrest van het Hof van Cassatie in 2006 werd de zaak verwezen naar het Hof van Beroep van Antwerpen. Sindsdien niets meer van gehoord.

De schepen van Financiën zal zich ongetwijfeld herinneren dat ook onze stad – in navolging van Lennik en andere gemeenten – een proces heeft aangespannen tegen minister Reynders.
Ik meen in 2003, via huize Laga.
We horen daar ook niets meer over.

Maar Alain, wat let u om “in proces te gaan” tegen de Vlaamse minister van Financiën? Toch niet omdat de CD&V in Vlaanderen meeregeert?
De achterstallige OV bedraagt reeds 1,6 miljoen ! Is dat niet de moeite waard? Intrest opeisen !
Dit is een politieke vraag. Kan gerust beantwoord in de gemeenteraad.

Rapport Vlaamse ombudsman ook in Kortrijk behartenswaardig

Het rapport van de Vlaamse ombudsman Bernard Hubeau over de onregelmatigheden op het kabinet van Vlaams minister Fientje Moerman inzake overheidsopdrachten en nog een en ander is sinds gisteren officieel.
We citeren daaruit een aantal uitspraken en aanbevelingen die alhier bij ons Kortrijks stadsbestuur enige aandacht zouden kunnen verdienen. Bij de in de in de maak zijnde plaatselijke deontologische code ook nog.

De ombudsdienst zegt dat de wetgeving over overheidsopdrachten hoe dan ook naar de letter en de geest moet worden toegepast.
Natuurlijk.
Bijvoorbeeld het fundamenteel uitgangspunt dat overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten altijd worden gegund op basis van de concurrentie op de vrije markt. Het heilige principe van de mededinging.
Te Kortrijk zou dit principe bijvoorbeeld kunnen gelden voor diensten: de keuze van de raadsmannen bij geschillen, de offerte van leningen en verzekeringen.
Men mag terzelvertijd niet vergeten dat de overheidsopdrachtwetgeving ook van toepassing is bij het OCMW, de kerkfabrieken, Leiedal, gemeentebedrijven, de politiezone. Bij gemeentelijke VZW’s?
In verband nog met Leiedal is er hier een constructie in voege die men toch dubieus kan vinden. Stad heeft zich al lang geleden verbonden om bepaalde opdrachten exclusief uit te besteden aan Leiedal. En de intergemeentelijke vereniging schuift dan nogal eens op zijn beurt diezelfde opdrachten door naar een of ander extern bureau. Tja…
De wet op de overheidsopdrachten verbiedt de opsplitsing van werken of leveringen of diensten om daarmee onder een bepaalde financiële drempelwaarde te komen en om zodoende een opdracht te kunnen gunnen via onderhandelingsprocedure. (Voor de kennissen.)
Voor werken is dit bijvoorbeeld 67.000 euro, zonder BTW.
Het is iets waar schepen Jean de Bethune nogal eens mee worstelt.

De Vlaamse ombudsdienst vindt dat een overheidsopdrachtendossier volledig moet zijn.
Dit behelst dat in het dossier alle relevante briefwisseling én e-mails te vinden zijn. Hubeau zou eens kunnen komen kijken of dit bij ons wel altijd het geval is. Neen!
En bij sommige uiterst technische bestekken kan men zich afvragen wie die heeft opgemaakt. Of onze ambtenaren in bepaalde gevallen wel voldoende technische bagage hadden om dit soort ingewikkelde bestekken op te maken. Bijvoorbeeld als het gaat om nieuwe technologieën, ICT, verlichting. Tot welke firma of persoon hebben ambtenaren zich dan gewend, om raad te vragen?
(Waarom zouden we dit niet vermelden in het dossier?)
Zijn die raadgevers dan nog, en op een of andere wijze betrokken bij de gunningsprocedure? Bij de inschrijvingen zelf?? Zonder dat het stadsbestuur het misschien daadwerkelijk beseft?
En herlees nog maar eens dat stukje (11.09.06) over de aankoop van een wagen voor de burgemeester. Hoe bestekken kunnen veranderen in de loop der tijden.

De ombudsdienst houdt absoluut niet van verlengingen van opdrachten.
Zeker niet als die stilzwijgend gebeuren.
Samen met de juridische dienst van het departement Bestuurszaken vindt Bernard Hubeau zelfs dat contracten aangegaan via een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking nooit mogen verlengd worden, zonder aanbesteding of offerteaanvraag.
Een teer punt bij ons is de toepassing van de wetgeving op aanvullende opdrachten die de oorspronkelijke aannemer – of de opdrachtgever, het stadsbestuur ! – zogezegd niet kon voorzien. Cf. het nieuwe stadhuis, bijvoorbeeld. Cf. onze traditionele raadsman in het geschil over CORA. (Herhaling van een eerste opdracht.) De Lange Munte.
Nogal eens wordt alhier een gunning zonder verdere toelichting gemotiveerd met de loutere zinsnede dat men vroeger goede ervaringen heeft gehad met de uitverkoren aannemer, de leverancier of dienstverlener.
(Hoe zou je zelf zijn?)

De ombudsdienst heeft zo zijn bedenkingen bij het beroep doen op experten door kabinetten.
Hierbij worden diverse standpunten aangehaald.
Volgens de Inspectie van Financiën is de expertenopdracht door een kabinet de facto te vergelijken met de aanstelling van het eigenlijke kabinetspersoneel.
De Vlaamse minister van Begroting vindt het aangewezen om een geprononceerd onderscheid te maken tussen (quasi-) voltijdse experts en deeltijdse consultants. De experts worden de facto als kabinetspersoneel beschouwd.
De consultants worden aangetrokken op basis van een gunning op grond van de wet op de overheidsopdrachten. Voor die consultants geldt dan uitdrukkelijk de regel van de tijdelijkheid of van de specificiteit van de opdracht.
Het is hier ter stede in het verleden al mogelijk geweest dat insiders met een grote graad aan zekerheid konden voorspellen wie de opdracht van het stadsbestuur zou in de wacht slepen.
Ter stede wordt geen onderscheid gemaakt tussen experts en consultants.

Minister Fientje Moerman maakt zelf onderscheid tussen twee soorten experten, naar gelang van de aard van de expertise.
Als de expertise de interne werking van het kabinet betreft gaat het om een expert (een persoon) die als het ware deel uitmaakt van de ministeriële staf en wordt verondersteld dat hij de maatschappijvisie van de minister deelt. Gaat het om expertise (kan hier ook een rechtspersoon zijn) betreffende externe werking dan spreekt de minister van “consulting”.
De Vlaamse ombudsman houdt het in verband met deze materie eerst bij een algemene aanbeveling. Er moet een volledige transparantie komen met betrekking tot de omvang en de samenstelling van de kabinetten, inclusief gedetacheerde en aangestelde experten, en met betrekking tot de consultancy-opdrachten.
Maar dan komt het.
“De Vlaamse overheid moet de gunningsprocedures voor overheidsopdrachten voor beleidstrategisch advies principieel zo organiseren dat die procedures niet door de kabinetten, maar door de departementen worden uitgevoerd.”

Een zeer netelige kwestie: de politieke ideologie van de experts
Het is een publiek geheim (geen namen) dat allerhande studiebureaus een politiek-ideologisch stempel dragen, of desgevallend geliefd zijn bij een of ander partij.
“Maar het komt de Vlaamse Ombudsdienst voor dat opdrachten, betaald met overheidsgeld, sowieso principieel ideologisch neutraal zouden moeten zijn. Van een professioneel consultancy-bureau kan voldoende inlevingsvermogen verwacht worden, ook zonder dat er enige band is met de politieke partij van de betrokken minister.”

En nu komt er vanwege de ombudsdienst een onvoorstelbaar gevaarlijke uitlating. (Staat niet in de gazetten.)
Volgens de ombudsman zou als gunningscriterium ook “het vermogen om zich in te schakelen in de beleidsinzichten van het kabinet” kunnen gehanteerd worden als objectief of minstens objectiveerbaar criterium.

Wel merci.
Voor “interne” expertise kan men dit nog billijken, maar toch niet voor “externe” consultancy?
Waarom zou een (stads)bestuur dan nog iemand consulteren, als men van de studie (het advies) al op voorhand verwacht dat die strookt met de beleidsinzichten van uw eigenzelve opdrachtgever?

P.S. (1)
Grote les?
Voortaan maakt Stad Kortrijk in de kosten voor expertise onderscheid tussen experten en consultanten.
’t Komt allemaal goed.

PS. (2)
‘Maatschappijvisie’ is een compleet nieuw woord.
Tot voor kort ging het over: gedachte(n)goed.
Voorheen: idee-logie
Lang geleden: oorlog en klasse(n)strijd.
Nu over: beleidsinzicht.

Een geheimzinnige helikoptervlucht

Gelukkig heb ik altijd mijn verrekijker van 10X50 bij.
Aangezien het schemergetal ervan 22,4 bedraagt en de schijnbare beeldhoek zelfs 70 graden, kon ik duidelijk de inzittenden identificeren van die helikopter die gisteren verdacht laag en lang rond de Xpo (de Hallen) toerde.
Niemand minder dan onze burgemeester, vergezeld van Karel Debaere van Leiedal en Saskia van de Xpo zelf waren de inzittenden.
Zij staan in de laatste uitgave van het weekblad “Trends” niet voor niets te prijken op de ware powerlist van Kortrijkse machthebbers.

Maar wat richtten ze daar gisteren in ’s hemelsnaam uit?
Naar verluidt zou de tocht er gekomen zijn op instigatie van Luc Glorieux van Busworld.
Immers, op 19 oktober start in en rond de Xpo opnieuw de internationale vakbeurs voor de autocar- en buswereld.
En van Luc Glorieux (ereburger van Stad) is al lang bekend dat hij soms een beetje dreigt om met zijn vakbeurs naar elders te trekken. Vindt hier geen plaats en parkeerfaciliteiten genoeg. Er moest dus van boven uit de hemel een en ander worden verkend.

Waarom mochten onze schepenen van mobiliteit en stadsplanning niet mee in de lucht?
Wisten ze wel af van die vlucht ? Is er een rapport uitgebracht?

P.S.
Zo’n incentive vlucht voor 3 personen en gedurende 30 minuten kost al vlug iets van 400 euro.

Tutti Frutti is niet helemaal wat u dacht

Lang in de waan geleefd dat “Tutti Frutti ” (TF) een rock-‘n-roll liedje was van Little Richard.
Daarna dat het ging om een boek van Gerrit Komrij.

Mis.
Sinds het lezen van de stadsbegroting 2006 weet iedereen dat het qua TF in Kortrijk gaat om “technische benodigdheden voor het personeel”, weliswaar onder de vorm van appels en peren.
Want het was onder deze post in de begroting dat de kostprijs voor de wekelijkse bedeling van fruit in stadsdiensten is ondergebracht. Met nul krediet, in die begroting.
(Wie doet er dat, waar, wanneer, waarom? Hoe gaat dat? Zijn het gewoon tikfouten?)

Het project TF is een uitvinding van doktoren en ambtenaren en lokale fruitsappers van het Lokaal Gezondheidsoverleg (LOGO) uit Marke, en overgewaaid vanuit een mislukt project uit de scholen. Zou me niet verwonderen dat schepen Lybeer er toen ook al lokaal achter zat.

Bedoeling met TF is om ons voor ons zorgend stadspersoneel helemaal preventief gezond te houden
Waarna dit kan blijken uit het stijgend aantal gevallen van absenteïsme vanwege diarrhee.
Tutti Frutti is hier ter stede een landelijk zeldzaam toeterenietdoe project in het kader van het beleid: “sociale dienstverlening”.

In 2006 is voor de actie 3.718 euro uitgetrokken. Het ging toen om 830 ‘stukken’ fruit per week. 4,47 euro per “stuk” is dat, over het jaar heen.
Let wel: de fruitbegroting sluit de weken van de schoolvakanties uit en heeft het NIET over de maanden juli, augustus en september. In die periode wordt op het stadhuis immers wat minder gewerkt dan gewoonlijk en dat objectief meetbare gegeven op zichzelf maakt mensen gezond.

Begrotingspost creëren

Het College heeft nu in Stad een “structureel” fruittekort vastgesteld en trekt daarom het aantal ‘stukken’ op tot 900 per week.
De totale kostprijs bedraagt nu plots 5.040 euro. Dat is dan 5,6 euro per stuk.
Ambtenaren hebben het onder mekaar op het dakterras van het stadhuis ingezien hoe grappig dat was om fruitbedeling onder te brengen in de begrotingspost “technische benodigdheden voor het personeel”. Maar een nieuw artikel heeft men nog niet gevonden. Het moet nog “gecreëerd worden” door de directie Financiën ! Hoe kan men voor die uitgave dan een visum verlenen?
Suggestie voor schepen van Financiën, Alain Cnudde.
Art. 620/124-06, uit de rubriek ‘Landbouw, Visserij, Voedselvooziening’: “prestaties van derden, eigen aan de functie”.

De verhoogde kostprijs voor de fruitstukken is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat er voortaan te Kortrijk op twee momenten van het jaar specifieke acties zijn voorzien: éénmaal met fair trade fruit – eerlijke handel is duurder dan valse – en éénmaal met bio-fruit. Die momenten (welke?) kosten elk 335 euro.
Of er bij de aankoop van al dat fruit een offerte is gemaakt, dat is nergens aangegeven
Fair trade wil in België zeggen zeggen dat de beste wint.
Op Tinternet vindt men bij leveranciers uit de streek aan scholen prijzen die schommelen van 4,8 euro over 6 tot 8 euro per leerling en per schooljaar.

Zeg !
Die 900 stuks? Zou dat betekenen dat er hier in Stad effectief 900 personeelsleden zijn? Koppen, eenheden?
Dan is de vraag naar het aantal personeelsleden, die we hier tot vervelens toe over zes bijdragen hebben gespreid, indirect opgelost.
Maar de kabinetten krijgen geen fruit !
Tsjomme.
Geef ze biofruit.

Handelsdistrict met een heikel punt: het takenpakket (2)

(Zie onderaan nog een update.)

Over de mogelijke taken van het BID zal onvermijdelijk een politiek-ideologische discussie losbranden.
Of het zou toch moeten (kunnen).

Uit buitenlandse ervaringen kan men leren dat BID’s zich met van alles bezighouden.
Tot en met sociale projecten zoals bestrijden van (jeugd)overlast, werkprojecten voor verslaafden, verdringen van prostitutie.
Zogenaamde basisdiensten zoals onderhoud en ontwerpen van de publieke ruimte, veiligheid.
Verder nog aanvullende diensten als bereikbaarheid (circulatie, mobiliteit), bewegwijzeringen, parkeerproblematiek, economische ontwikkeling (werkgelegenheid, investeringen, nieuwe activiteiten), sociale dienstverlening.
Plus nog marketing, communicatie, evenementen. Leegstand ook !
Er zijn handelsdistricten waarbij de participanten zelfs overgaan tot de collectieve aankoop van goederen (mazout!) en diensten (straatvegers).
Vooral in de Verenigde Staten vervullen BID’s taken die wij in het Avondland beschouwen als strikt behorend tot de kerntaken van de overheid, en dat komt vanwege de aldaar in de Far West heersende weerzin tegen een regulerende overheid. Als zo’n Amerikaanse stad zich in genendele bekommert om zwervers, dan laat men dat probleem over aan BID’s of liefdadigheidsinstellingen.

Maar ook het omgekeerde kan zich voordien.
En in verband met ons in Kortrijk op te richten handelsdistrict is hier wellicht een waarschuwing op zijn plaats.
Als dat BID er komt of die VZW Centrum Kortrijk, kan het bij krapte van de beschikbare middelen heel goed zijn dat het stadsbestuur maar al te graag ziet dat het handelsdistrict taken oppakt waar Stad tevoren zelf traditioneel voor instond. Voorbeeld: het handelsdistrict beslist om op eigen houtje camera’s te plaatsen. Dat brengt dan een gevoelige besparing mee in de stadsbegroting en bij de politiezone VLAS.
En toch: vermeden moet worden dat Stad het BID als lapmiddel gebruikt om achterstallige, niet-uitgevoerde investeringen of diensten te compenseren.

Hoe pragmatisch men het ook probeert te benaderen, het opmaken van een takenpakket voor het BID is niet eenvoudig.
Er moeten afspraken gemaakt worden
Fundamentele vraag is wat Stad beschouwt als zijnde haar kerntaken. Die vraag is evenwel nog nooit aan bod gekomen en wordt continu uitgesteld. Te moeilijk. Ideologische botsingen binnen onze stedelijke coalitie van ACW, Unizo en liberalen van allerlei strekkingen zijn hierbij onvermijdelijk.

Men kan die politiek-filosofische vraag ook negeren, en gewoon praktisch nagaan wat het huidig niveau is van de gemeentelijke dienstverlening in en voor het handelsdistrict. Daarna kan men zich buigen over de vraag wat volgens de BID-participanten het gewenste niveau zou kunnen zijn, en wat het BID daar eventueel kan toe bijdragen. Effectief of als extra impuls.
Deze wijze van benadering kan misschien het spanningsveld tussen het karakter van de BID-taken en deze van de overheid wat ontmijnen.

Het blijft ingewikkeld.
Géén probleem als het BID taken op zich neemt die niet behoren tot het ‘publiek goed’ (overheidstaken) en toch een meerwaarde inhouden voor het handelsdistrict. Stad kan er bijvoorbeeld niet tegen zijn als handelaars van het district beslissen om over te gaan tot de gezamenlijke inkoop van energie.
Maar wat als men toch op het terrein treedt van de overheid?
Is dat dan “privatisering”?
Zelfs uitgesproken voorstanders van overheidsbemoeienis kunnen niet naast de vaststelling dat Stad niet alle taken met het karakter van ‘publiek goed’ per definitie kan uitvoeren. De beschikbare financiële en organisatorische middelen zijn nu eenmaal beperkt.
Straten moeten vernieuwd in het handelsdistrict?
Haha ! Stad zegt: geen geld ! BID zegt: wij wel !!
Wat dan?

Het maatschappelijk en bedrijfsbelang kunnen samenlopen.
Voor de participanten in het handelsdistrict moeten de baten opwegen tegen de lasten (de BID-bijdrage). Anders doet men niet mee.
We moeten er geen doekjes om winden.
Zo’n HANDELSdistrict dient in de eerste plaats om de omzet van de betrokken ‘ondernemers’ te vergroten en sommige kosten te verlagen.
Maar hoe zit dat dan?
Een overheid kan slechts een verplichte BID-bijdrage (heffing, belasting) invoeren als bij de activiteiten van het handelsdistrict op de achtergrond een collectief maatschappelijk belang is gemoeid of gediend. Een overheid dient toch per definitie het algemeen belang?

En ja…
Puur maximaliseren van de winst in een district is ook van gemeentelijk belang. Belastingontvangsten stijgen. En Stad kan daarmee allerhande problemen aanpakken waar de ondernemers in een handelsdistrict zich nooit zouden om bekommeren. De zwervers en bedelaars niet wegjagen – zoals commerçanten geneigd zijn te doen, maar ze bijv. onderdak verschaffen.

De oprichting van een BID aanzien of herleiden tot een “privatisering” van overheidstaken is wellicht wat te simpel.
Zoals men dat zegt: kort door de bocht.
Er is recht en ruimte voor experiment.

Update.

Op 1 oktober laatstleden was er een besloten vergadering met enerzijds de burgemeester, de schepenen Jean de Bethune en Wout Maddens en anderzijds een luttel aantal handelaars:Koen Byttebier (ook VLD-raadslid), John Deroo (DE COMMERCANT van Hartje Kortrijk), Hans Carrein, Mathieu Desmet(?). Nog aanwezig was de ontslagen ‘centrummanager’ Moena Langenraedt.
Daar werd een voorstel gelanceerd over de ‘gemeentelijke heffing’, per beschikbare handelsoppervlakte. Bijvoorbeeld voor een handelspand tot 100 m²: 150 euro. Daarna per 250 m² méér: telkens 100 euro meer.
Over De Raad van Bestuur van de BID dacht men aan 1 vertegenwoordiger van Stad, 1 van het SOK, 2 van de handelaars, 2 van Foruminvest. Maar daarnaast zouden de handelaars nog maximaal 2 waarnemers krijgen. En er wordt nagegaan of er een ‘externe’ voorzitter kan ingepast.

Kommentaar.

Buitenlandse ervaringen leren dat het opstarten van een BID in diverse goed doorwrochte fasen en in alle openheid moet gebeuren, en dat er niemand voor het blok mag gezet. Anders kweekt men geen draagvlak. Pas als alle voorgaande fasen van verkenning zijn doorlopen kan de zaak voor de gemeenteraad gebracht.
Hier gaat men dus totaal omgekeerd tewerk.
Want pas over “enkele weken” krijgen alle handelaars uit het district een toelichting over het BID-systeem.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert