11-daagse Kortrijk Feest

Ter gelegenheid van 11 juli worden een aantal bestaande evenementen en initiatieven gebundeld gedurende een zogenaamde elfdaagse tijdens de periode van 1 tot 11 juli.
Au fond zijn er slechts twee nieuwigheden te bespeuren, niettegenstaande de oprichting van een nieuwe vzw “Kortrijk 1302” en een brainstormvergadering met allerhande verenigingen. 

Het belangrijkste evenement is ongetwijfeld de opening van de “site Kortrijk 1302”.
Dat is het nieuwe museum in het Begijnhofpark dat ook dienst zal doen als “streekbezoekerscentrum”.
De officiële opening vindt al plaats op donderdag 29 juni.
Of de multimediale evocatie van de Guldensporenslag met alles wat daar sindsdien historisch aan vasthangt helemaal zal klaar zijn valt nog enigszins te betwijfelen.
(Zie stukken van 1 april en 31 maart.)
Vanaf zaterdag 1 juli zal er op die site één heuse echte ridder (in harnas!) rondlopen. Ontdaan van zjn gulden sporen. En in dat weekend lanterfanten dan nog een zestal verklede middeleeuwers rond in de stad. Ongetwijfeld met pruik.
In het streekbezoekerscentrum zal men tweemaal van een echt middeleeuws ontbijt kunnen genieten. Voor maximum 80 personen. Voedselvergiftigingen zijn niet te vermijden.
Ook worden er een aantal “nocturnes” georganiseerd. Over de Vlaamse Identiteit ! Mark Grammens vragen, en Marc Reynebeau, en vader Anciaux ! Dyab Abou Jahjah ! Of Guy Mortrier en Geert Van Istendael. Dirk-Jan Eppink !
Thema’s als film, design, solidariteit (met de Walen ??) en geschiedenis komen aan bod. De gastsprekers zijn nog onbekend maar volgens de reguliere pers zou de moderator Franky Devos zijn (van Anno’02 en nu Buda bis Kunstencentrum ).

Een andere innovatie is het “Festival van het Nederlandstalige Lied”.
Door de vzw Bruisende Stad georganiseerd op het Casinoplein op 8 en 9 juli.
Deelnemers en opzet nog niet officieel gekend.

Op maandag 10 juli moeten we met zijn allen om 18 uur naar het beeld van “De Maagd van Vlaanderen”, onder de nog altijd niet schoongespoten Groeningepoort door.
Die Maagd bestaat nu 100 jaar ! Er is een toespraak van minister-president Yves Leterme die onverwijld B-H-V zal splitsen. Ook ene An De Moor van de vzw Vlaanderen-Europa en van nog veel, (zie morgen meer) komt grenzen verleggen. Om 19u05 verlaten we in stoet de Maagd richting nieuw museum, alwaar voor de VIP’s een receptie is voorzien. (Zijn de afstammelingen van de hoge Franse ridders nu al uitgenodigd? Mag Philippe Dewinter ook komen?)

Op dinsdag 11 juli zelf is er heel de dag van alles te doen op de Grote Markt.
Veel muziek, – dat is weer het thema van dit jaar – met als orgelpunt: de rechtgeaarde Yasmine!
’s Avonds nog vuurwerk aan de Broeltorens. Maar vergeet ook de eucharistieviering niet van het Davidsfonds. Al om 10 uur in de Sint-Michielskerk.

Tijdens de 11-daagse organiseren de klassieke, bestaande actoren hun ding.
Kortrijk Paard(t), Kortrijk Proeft, Humorologie, braderie Leieboorden, enz.
Schepen Bral verzorgt in zijn fief te Bissegem enige personal branding met zijn Minnekesfeesten. Net als CD&V-fractieleider Filip Santy met zijn maskerproject met inwoners van Aalbeke.
De “Krant van West-Vlaanderen” mag reclame maken met een fietszoektocht.
Er is ook heelwat sportbeoefening. Guldensporenmarathon (tot in Brugge en vanuit Kuurne), triatlon, duatlon, rollerparade.

Zo.
Het Guldensporencomité mag nog voor de viering van de Vlaamse Feestdag iets doen (coördineren) in de deelgemeenten. Wat zal dat worden?
Twee zaken vallen nog op. Geen kruisbestuiving met andere steden (Brugge, Roeselare, Gent, Brussel) te bespeuren en geen vermelding van een specifiek initiatief van Buda Kunstencentrum. Kan het vroegere Limelight niet een keer iets subversief bedenken?
Zodat de mensen op WTV zeggen: ” ’t Is een keer iets anders hé.”

Morgen meer over hoe een guldensporenfeest organiseren.

Kies uw stadsfiguur

Nog tijd tot en met donderdag 13 april.
Lezers van “Het Nieuwsblad”, “Het Volk” (dat is hetzelfde) en luisteraars van Radio Be One hebben voor Kortrijk een longlist opgemaakt van hele of halve Kortrijkzanen die voor dit jaar de titel zouden kunnen krijgen van “Stadsfiguur 2006”.

Er staan 20 namen op.
Bijvoorbeeld ook de belleman Peter Caessens.
En Piet Goddaer. Pastoor John Dekimpe. Baksteenbakker Christian Dumoulin. Geen Stefaan Bral !
Persoonlijk heb ik goede herinneringen aan Chris Lomme. Vaak vroeg in de morgen mee op de trein naar Brussel gezeten.
Breng uw stem op www.stadsfiguur.be.
U mag er drie kiezen.

Uitslag op 2 juni.

Voetbalhooligans zijn dure vogels

Van de aangeleverde kosten voor de ordehandhaving bij het voetbal maken de ingezette manschappen het grootste deel uit van de kosten.
Zo’n peleton is gemiddeld samengesteld uit 3 % officieren, 13 % middenkader en 84 % basiskader en hulpagenten.
Een politiecommissaris kost gemiddeld 26 euro per uur, een hoofdinspecteur 21 euro en een gewone inspecteur (agent) 16 euro. 

In tweede klasse werden in het vorige seizoen 2004-2005 in het totaal 36.999 uren gepresteerd. Totale kostprijs: 627.033 euro.
Dit zijn nog voorlopige gegevens en de eindronde en de thuismatchen in het kader van de Belgische beker zijn er niet bij gerekend.
Bij KV Kortrijk ging het om 1.296 uren. Kosten: 21.967 euro.
Die kosten worden geenszins teruggevorderd bij de clubs.

Ter vergelijking.
De inzet van politiediensten kostte bij Club Brugge 374.448 euro, bij Cercle Brugge 68.964 euro, bij R.Excelsior Mouscron 97.605 euro, KSV Roeselare 51.698 euro, SV Zulte-Waregem 32.697 euro.
In eerste klasse werd er vorig seizoen 3,6 miljoen euro gespendeerd aan de hooligans, racisten, bierdrinkers, hyperkeneten en Vlaams Blokkers op en rond de voetbalvelden.

Bron:
Schriftelijke vraag in het Bulletin van Vragen en Antwoorden van de Kamer (QRVA 51/ 110, 27 februari 2006, pag. 20604-20608).

Hoeveel zal de verbouwing van de Pentascoop uiteindelijk kosten?

Momenteel weten we het nog niet, en niemand zal dit ooit weten. 

Maar we beloven van alles zo goed als het kan bij te houden.
Voor de goede orde er eerst nog even aan herinneren dat Stad de Pentascoop niet heeft aangekocht. Men heeft het complex in erfpacht genomen jegens de N.V Pentascoop, zeg maar de familie Bert.
De pacht is me dunkt recent verhoogd, maar ik vind de prijs niet terug.

De kosten voor de verbouwing van het bioscoopcomplex werden oorspronkelijk geraamd op 2,3 miljoen euro.

De eerste “verrekeningen” lopen intussen binnen.
* Ruwbouw en afwerking (lot 1) zou oorspronkelijk 1,4 miljoen kosten, maar het werd 1,5 en daar komt nu nog ca. 45.000 euro bij.
* Elektriciteit (lot 2) schatte Stad ongeveer juist op ca. 331.000 euro maar het werd toch een luttele 3.000 euro meer.
* De verwarming, ventilatie en sanitair (lot 3) zou 270.000 euro kosten en dat liep op tot 377.000 euro en nu is er 37.000 euro in méér.

Kortom, de drie eerste loten alleen al vergen een “verrekening” van ca. 85.000 euro.
Wel te verstaan: ten opzichte van de gunningsprijs, en niet t.o.v. de door Stad geraamde prijs.
Daar moet natuurlijk een bijkomend ereloon van 8 procent op berekend worden: plus 6.837 euro voor het architectenbureau D’Hondt.

Er zijn nog loten hoor, bijvoorbeeld voor liften en heftoestellen. U hoort er nog wel over.
En er komen er nog nieuwe ook. Ontwerpdossiers moeten nog gemaakt door het studiebureau TTASS uit Gent.
Maar nu is al bekend dat er bijvoorbeeld voor bovenzalen 1 (film) en 2 (dans) bijkomende “technische uitrusting” moet komen. Dat slaat dan op de geluidsinstallatie, spots, prakticabels en ja, ook stoelen. Van die stoelen herinner ik mij dat die van KVK zouden komen !
De bijkomende technische uitrusting wordt nu al geraamd op 183.411 euro.
In de begroting 2006 was er een “prijsherziening” voorzien van 100.000 euro.
Dat artikel moet dus gewijzigd worden.

En dat is nog niet alles.
Om vanuit de Holvoettoren (bergplaats en omkleedruimte voor artiesten) naar de multifunctionele zalen te komen was men genoodzaakt om een klein perceeltje grond te kopen bij de vzw Woon en Zorg (H.Hart). Er is daar ook een brugconstructie voor nodig en die naar zaal 2 althans moet nu dan toch wat schuiner. En er mocht ook geen inkijk zijn bij de eigendom van het H.Hart, dus was er een perceelscheiding nodig. Een muurtje denk ik. Kosten voor dit alles bij kortrijkwatcher onbekend.

Er was ook een nieuwe aansluiting nodig op het aardgas- en electriciteitsnet. Ca. 9.000 euro.

En ’t is nog niet gedaan.
Die historie van het dakappartement !
In het kader van de erfpacht kreeg de familie Bert gratis de beschikking over het dakappartement en ook de kelder onder de Holvoettoren. Bij die gelegenheid werd nog beslist dat de buitenzijde van het appartement zou worden “gesaneerd”: veranda weg en herstelling van de dakbedekking. Kostprijs ??
Maar de “Bertjes” hebben het appartement intussen verlaten. Daarbij hebben ze tegen de afspraken in een paar dingen weggenomen. En werd bij die “wegneming” ook her en der wat schade aangericht. Tot een rechtszaak is het gelukkig niet gekomen. Er is een voor de Bertjes gunstig soort dading geregeld: er werd 10.000 euro afgetrokken van de eerstvolgende betaling van het canon.

En ’t is nog niet gedaan.
Die ruimte op het gelijkvloers langs de Kapucijnenstraat had bij de opmaak van het ontwerp nog geen bestemming. Daar komt een “ontmoetingsruimte”.
De bar/foyer op de eerste verdieping dient ook nog “opgewaardeerd”. De bestaande aannemers kunnen er maar van genieten.

Voorts.
Komt er nu al of niet een ruimte voor multimedia-dinges en voor de postopleiding van artiesten (vzw Buda I)?
Zal er zich nog een probleem stellen rond de riolen, of is er al asbest ontdekt?
Zal de vzw Buda-kunstencentrum II nog met nieuwe desiderata naar buiten komen ?
En hoeveel heeft de afbraak van café “Beverly’s gekost?

Hier is ooit voorspeld dat de “grondige renovatie ” van Pentascoopcomplex drie miljoen euro zal kosten.
Net het bedrag dat we van de hogere overheid hebben gekregen voor héél het Buda-verhaal.

Er hangt weer electriciteit in de lucht (3)

Vorige stukken over deze kwestie dateren van 16 en 18 november 2005.
En vandaag beginnen we voor één keer met een positief voorstel.
Om energie te besparen.
In Utrecht gaat de straatverlichting aan en uit, naargelang de behoeften.
Lichtsensoren sturen bij (on)voldoende licht een berichtje naar de centrale die dan signalen uitzendt naar de diverse schakelpunten in de stad.
———————————————————————————-
In de komende gemeenteraad van maandag aanstaande zal bij de keuze van de electriciteitsleverancier aan stadsgebouwen, OCMW, politiezone VLAS, parkeerbedrijf Parko en openbare verlichting opnieuw gewerkt worden met een openbare aanbesteding. 

De maneuvers om toch maar niet los te geraken van onze standaardleverancier Electrabel Customers Solutions dateren al van in 2002. Intussen hebben in april van vorig jaar al zeker 177 gemeenten via een openbare aanbesteding gekozen voor SPE.

Stad heeft zich ook al een paar keer aan een openbare aanbesteding gewaagd.
Maar schepen Jean de Bethune vond de prijzen onaanvaardbaar hoog.

In 2003 dacht men nog aan zoiets van 1,17 miljoen euro.
Nu is dat al opgelopen tot 2 miljoen.
Dat is bijna een verdubbeling, en plots vindt Stad dit nu blijkbaar “aanvaardbaar”. (Hoeveel zou de huidige, bestaande kostprijs wel zijn?)

Bij de vorige en laatste openbare aanbesteding bood SPE 1,7 miljoen, en Stad vond dit bedrag weer veel te hoog. SPE kreeg wel het lot “openbare verlichting” toegewezen. Voor een bedrag van 252.000 euro, terwijl schepen de Bethune eerder aan 335.000 euro had gedacht.
Vorig jaar besloot het Schepencollege om een andere weg te bewandelen: de keuze van de leverancier zou gebeuren via onderhandelingsprocedure. Dat mag niet, maar schepen de Bethune dacht toch van al begin dit jaar via discrete gesprekken met een oplossing voor de dag te komen.

Stad heeft het altijd al moeilijk gehad met zijn ramingen.
In 2005 bijvoorbeeld schatte men de totale kostprijs zonder openbare verlichting op ca. 1,18 miljoen en in 2003 op ca. 1,17 miljoen met openbare verlichting.
Ook nu heeft men het weer lastig.
Een Collegebesluit van 21 maart raamde de jaarlijkse meerprijs van 10 procent groene stroom op 50.000 euro en misschien zelfs 100.000 euro. En week later vond het College dat 7.000 euro misschien wel genoeg zou zijn. Alleen electriciens kunnen dit begrijpen.

Intussen is er weer iets gebeurd. Een soort kortsluiting.
Om een reden die niet wordt toegelicht aan de gemeenteraadsleden heeft SPE zijn lopend contract voor de openbare verlichting met ingang van 1 januari 2007 opgezegd. SPE laat daarbij wel uitdrukkelijk weten dat de NV als een “waardig medespeler” zal mededingen bij een volgende openbare aanbesteding.
Die nieuwe aanbesteding is nu gepland op 12 mei en schepen Jean de Bethune streeft ernaar om de aankoop en levering van elektriciteit nog voor eind juni toe te wijzen.
Blijf dus maar lekker slapen, de openbare verlichting zal blijven branden.

Stad zal bij de aanbesteding opnieuw werken via Gedis, zijnde een Gemeentelijk Samenwerkingsverband voor Distributiebeheer. Aangesloten gemeenten zijn dezelfde als deze welke zich vroeger hadden verbonden met producent Electrabel.
Benieuwd naar de uitkomst. SPE was met zijn 1,7 miljoen in 2004 dan 12 procent goedkoper dan Electrabel CS.

Zwerfkatten krijgen vrij spel !

Bij katten is 1+1=6 en dit tweemaal per jaar. 

En uitgerekend nu, terwijl de kattennatuur haar gang gaat, wordt de Kortrijkse aanpak van het rekenprobleem zeker met een maand uitgesteld.
De verlenging van de overeenkomst met de vzw “Stichting Dier” is afgevoerd van de agenda van de komende gemeenteraad van 10 april.
Uw poes even waarschuwen ! Niet buiten laten, hoe erg het ook met haar is gesteld.

In het kader van het milieubeleidsplan heeft schepen Philippe De Coene in 2002 beslist om zwerfkatten te laten castreren en kattinnen te steriliseren (ovariotomie of ovariohysterectomanie, keuze te over). Want zo’n poes kan twee drie nestjes per jaar aan met gemiddeld vier tot zes kittens. Katers gaan daarbij niet vrijuit! Dat is bekend. Gecastreerden nu gaan minder zwerven en geven geen nachtconcerten.

De aanpak van zwerfkatten past eigenlijk niet echt in in het kader van de bescherming van het leefmilieu of natuurbehoud.
Het is de Raad van State die dit zegt (advies van 18 november 2003, Vlaams Parlement, stuk 1611). Citaat: “Het lawaai dat ’s nachts veroorzaakt wordt door zwerfkatten kan wel hinderlijk zijn, maar het is een vorm van natuurlijk lawaai en niet te beschouwen als een aantasting van het leefmilieu.”
De Raad van State merkt nog op dat uit de definitie van zwerfkatten (we laten die hier achterwege) ook valt af te leiden dat maatregelen tegen zwerfkatten geen betrekking hebben op natuurbehoud. En maatregelen die betrekking hebben op “dierengezondheid” of “dierenwelzijn” behoren tot de bevoegdheid van de federale overheid.
Vandaar dat het Vlaamse Gewest geen subsidies kan verstrekken aan gemeenten die geld uittrekken voor de behandeling van zwerfkatten.

En dat kost geld!
Een sterelisatie kan oplopen tot 95 euro, en een castratie tot 47 euro.
Maar dierenartsen mogen kortingen toekennen of aan een uurtarief werken. Bijvoorbeeld krijgen ze dan ongeveer 33,34 euro per begonnen kwartier en daarin is alles inbegrepen: materiaal, medicijnen, werk. Op één uur mogen twee kattinnen worden gesteriliseerd of vier katers gecastreerd. Per dierenarts. De speciale bakken waarin de dieren gevangen worden kosten redelijkerwijze 117,77 euro (exclusief BTW) per vangkooi. Een kooi met sluis om dieren een kalmerend of verdovend spuitje te geven kost zowat 70,67 euro.

Hoeveel de vzw “Stichting Dier” en de betrokken dierenartsen nu hier per geval of voor de kooien aanrekenen is niet echt bekend. In het milieubeleidsplan voor 2002-2004 dacht men aan 200.000 BEF, per jaar of voor drie jaar?
In de begroting van dit jaar is op de post 876/124-04 een bedrag van 1 miljoen euro voorzien, maar – niet paniekeren – dit slaat op “technische prestaties van derden voor huisvuilverwerking” en daarin zit ook IMOG.

In de periode maart 2004 -januari 2006 heeft de vzw “Stichting Dier” 43.181 euro gefactureerd. Van maart 2004 t/m januari 2005 vind ik het cijfer 21.775 euro.
Er werden in de eerst vermelde periode 480 zwerfkatten gevangen en hiervan werden 274 poezen behandeld en 194 katers. En 12 kleine tijgertjes kregen een zachte dood.
Dat is 89,96 euro per stuk.
Volgens het oude contract met de vzw “Stichting Dier” zijn de transportkosten wel gratis.

De eerstkomende gemeenteraad van deze maand nu zou de overeenkomst met de stichting verlengen.
En schepen De Coene wou het aantal ingrepen reduceren tot maximum 200 per jaar. En enkel de gevallen behandelen die zijn ontvangen bij het meldpunt Rap&Rein.
Want de stichting zonder winstgevend oogmerk begon waarschijnlijk een beetje te overdrijven met zijn interventies. Motivering: particulieren zetten hun jonge poesjes gewoon op straat.

Dat punt is nu plots afgevoerd van de agenda.
Ten eerste wil de schepen van milieu nieuw overleg met de vzw over het stijgend aantal zwerfkatten en “dierenartsen moeten ook hun steentje bijdragen”. Lees: ze zijn te duur.
Ten tweede heeft de schepen nu plots opgemerkt dat er bij de “Stichting Dier” een wisseling van personeel heeft plaatsgevonden en hij vindt blijkbaar dat een vroeger contract met de vzw daardoor alleen al kan herzien worden.

Dat van die personeelswisseling is waar.
Twee leden van de Raad van Bestuur (waarvan één Kortrijkenaar) hebben ontslag genomen. Weet u wanneer? Al in april 2005, enkele dagen nadat Stad nog een nieuwe verlenging van het contract had goedgekeurd.

De nieuwe voorzitter van de Stichting woont in Zwitserland, maar is wel geboren in Kortrijk. De secretaris-penningmeester woont in Beselare maar is ook geboren in Kortrijk.
Dat staat allemaal niet in de toelichting die de gemeenteraad heeft gekregen.

Wat er ook niet te lezen valt is wat volgt.
Niet alleen de Raad van Bestuur is veranderd van samenstelling.
De “Stichting Dier” bestaat niet meer!
Dat is nu “Zwerfdier vzw” geworden, met integraal nieuwe statuten. De zetel van de vereniging is wel nog in Beselare gevestigd.
Zie Staatsblad.

Weet je wat?
De gemeenteraad zou kunnen voorstellen aan schepen De Coene dat hij een keer een openbare aanbesteding doet voor ingrepen bij zwerfdieren.
Er zijn nog vzw’s die dit aankunnen.
Hun Raden van Bestuur moeten niet noodzakelijk door Kortrijkzanen bevolkt worden.
En niet noodzakelijk met die of die dierenarts samenwerken.

Die guldensporenslag komt ons nog duur te staan ! (2)

Die BVBA Maverick ICS heeft zijn naam niet gestolen.
ICS staat voor “Innovative Communication Solutions”.
En waarlijk, pas op 17 maart jongstleden kon de zaakvoerder van de BVBA aan museumconservator Isabelle De Jaegere melden (communiceren) dat zijn werk aan de evocatie van de guldensporenslag wat meer zou kosten dan gedacht, en dat er ook een termijnverlenging van drie maanden nodig was. De BVBA is minstens al van in juni 2004 bezig met die multimediale evocatie van 1302.
En nu laat de firma weten dat het spel ca. 300.000 euro zou moeten kosten in plaats van ca. 200.000 euro.

Kon Stad dat dan niet een beetje in de gaten houden?
Want er zijn nogal wat personen betrokken (geweest) bij heel het project.
Al in september 2003 werd er een “kernwerkgroep” opgericht om de zaken op de rails te houden. Voor het inhoudelijk aspect van de evocatie zou Véronique Lambert (van de Erfgoedcel) instaan. Daarnaast was er ook een “wetenschappelijk comité” en een werkgroep “streekbezoekerscentrum” die regelmatig overleg pleegden met Maverick. En een “commissie ad hoc” van externe deskundigen (Frank Herma, Peter Slosse, Peter van Mensch).
Plus nog de onlangs opgerichte vzw “Kortrijk 1302” die volgens de gazetten niet eens mag bestaan.

Even terug in de tijd. Maar niet te ver.
Voor de evocatie van de guldensporenslag waren er aanvankelijk 17 kandidaten. Daarvan werden er 7 weerhouden. Op 29 juni 2004 besloot het CBS om de opdracht definitief toe te wijzen aan Maverick uit Goetsenhoven. Het honorarium zou 105.000 euro bedragen. (Zit dat honorarium eigenlijk in het bedrag dat in mei 2005 werd afgesproken: 207.986 euro?)
Nog even dit. De realisatie van de multimediale presentatie van het streekbezoekerscentrum en de evocatie van de guldensporenslag omvat feitelijk zes loten: 1) interieur, 2) maquette, 3)sculpturen, 4) videofilms en multimedia, 5)audiovisuele apparatuur, 6) audioguides.
Het vooropgestelde bedrag voor al die loten was 1.050.000 euro, inclusief erelonen en BTW.
Hier hebben we het nu enkel over lot 4, want daar valt dus al een formidabele overschrijding van het geraamde budget te constateren. (Maverick bemoeit zich ook met andere loten hoor!)

Op de website van de BVBA Maverick zijn slechts enkele prentjes te zien.
Maar het team bestaat wel degelijk uit zaakvoerder Johan Schelfhout (audiovisuele technieken, enz.) en Niek Kortekaas (decors en zo). Of men speciaal voor het Kortrijkse project baron Stijn Coninx heeft aangetrokken is niet duidelijk.

Waaraan is de méérprijs voor lot 4 nu te wijten?
De nu geconcipieerde videofilm verschilt van wat oorspronkelijk werd voorgesteld.
In plaats van 1 acteur in 1 setting zijn er nu drie in verscheidene settings.
Er zijn bijvoorbeeld opnames in het Vlaams Parlement, in de werkplaats Gilles Li-Muisit en in het atelier van Nicaise De Keyser. Plus in virtuele settings, en dat brengt veel werk mee.
Bovendien wordt de productie nu uitgevoerd in HDTV standaard, in plaats van de veel goedkopere “broadcastnorm”. Véél meer pixels. Dat het “wetenschappelijk comité” daar niet eerder heeft aan gedacht !

DIEPGANG
Maar dat wetenschappelijk comité is blijkbaar ook enigszins verantwoordelijk voor de meerkost.
Conservator Isabelle en erfgoeddeskundige Véronique hebben namelijk gevraagd (wanneer?) om de film “Zeven eeuwen beeldvorming van de Guldensporenslag” wat meer “diepgang” te geven. Want: “dat is een zeer complexe en politiek gevoelige kwestie”. (Zullen we de graaf van Vlaanderen horen Frans spreken? Zullen onze Waalse strijdmakkers van 1302 in beeld komen? Krijgen we de lijkschennissen te zien? Zien we onze plaatselijke boeren de ridders van hun paard trekken? Dat was absoluut verboden!)

Vandaar dat Stijn Coninx zich genoodzaakt zag om met drie personages te werken.

Bon.
Na wat gepalaver over het aantal draaidagen (is men nu eigenlijk al bezig of niet?) is het scenario door Isabelle en Véronique (het wetenschappelijk comité) op 14 maart goedgekeurd. Let eens op de data. De zaakvoerder verantwoordt zijn meerprijs met een brief van 17 maart.
Vooral vanwege het terugschroeven van het aantal draaidagen (tot 60?) blijft de meerkost beperkt tot 73.105 euro, op een gunningsbedrag van 207.986 euro. 35 procent is dat.
Er is een termijnverlenging toegestaan tot 23 juni, want hoe dan ook: het nieuwe museum/streekbezoekerscentrum moet open op 29 juni aanstaande.

U zal zich die dekselse tien-procent-regel herinneren uit ons archief (11 en 12 januari).
Als de geraamde kostprijs van een werk, of levering, of dienst met méér dan 10 procent wordt overschreden moet de zaak opnieuw voor de gemeenteraad. (De openbare werken aan de Groeningestraat kosten ook 35 procent meer dan geraamd, en daar kraait geen haan over.)

Hoe zal men nu die mééruitgave financieren?
Wel, op de begroting van 2006 is er géén budget hiervoor beschikbaar. Er moet dus een begrotingswijziging komen.
Maar de directie cultuur zal bij het Vlaams Parlement (??) een dossier indienen voor volledige subsidiëring van deze meeruitgave.
Burgemeester, laat schepen Bral daar maar buiten en ga ook eens klappen met de minister van Spirit-SP.A en volksvertegenwoordiger en toekomstig raadslid Bart Caron.

Nog even herinneren aan de woorden van de burgemeester in de gemeenteraad van 11 april 2005. Net een jaar geleden. Men besprak toen de wijze van gunnen voor 4 loten van het nieuwe museum. Ook dat lot over de videofilm en multimedia.
Burgemeester: “Ik heb de cijfers hier niet bij mij, maar het is zo dat we perfect op schema zitten, financieel en binnen de vooropgestelde ramingen, zowel wat het stadsaandeel betreft als wat betreft het gedeelte dat met hogere overheden en de Europese Unie wordt gefinancierd”.

Ze zullen hem niet temmen

Die guldensporenslag komt ons duur te staan ! (1)

In het nieuwe museum aan het Begijnhofpark (ook “streekbezoekerscentrum” genoemd) zal er een multimediale presentatie (evocatie) te zien zijn van de Guldensporenslag, en alles wat daar in de voorbije eeuwen en tot op vandaag mee samenhangt.De uitwerking ervan is vorig jaar – officieel dan – toevertrouwd aan de firma “Maverick ICS” uit Tienen. In april, maar men was zeker al een jaar tevoren in gesprek met de firma.
Iedereen blij ! Niet in het minst omdat regisseur Stijn Coninx door de firma (of de burgemeester himself?) werd opgevist om mee te werken aan de multimedia-film.
Ik dacht toen al: dat kan een een duur geval worden. Daar zal in de loop der tijden méér aan gedaan dan door ons Kortrijks “wetenschappelijk comité 1302” en de “kernwerkgroep” ooit is bedacht. Beetje meer acteurs nodig, wat meer settings, beetje betere pellicule. Computer graphics! Zo gaat dat. U kent dat. Artiesten!

In mei 2005 dus gunde het College (dat is niet de gemeenteraad) de opdracht voor het maken van de “videofilms en multimedia” aan Maverick voor een bedrag van 207.986 euro. (Ik ken nog een andere datum: CBS van 29 juni 2004!)
Ik dacht toen al: als dat nu een schone Vlaamse zaak wordt en “politiek gevoelige kwesties” kunnen vermeden mag dat toch wat kosten. Wat is nu 8 of 9 miljoen BEF voor de evocatie van een slag die we gewonnen hebben? Met gulden sporen die na enig geknuppel met de goedendag zomaar voor het rapen vielen.

Maar nu blijkt dat er door de zaakvoerder van de firma “Maverick ICS” een meerkost kon aangerekend van 93.433 euro. Dat is 45 procent méér dan voorzien.
Na wat besprekingen met o.a. museumconservator Isabelle De Jaegere kon het aantal draaidagen beperkt worden en bleef de meerkost steken op een bedrag van 73.105 euro.
Dat is 35,15 procent méér dan het oorspronkelijke gunningsbedrag. Zowat drie miljoen oude franken méér. Op oorspronkelijk 8 miljoen Belgische franken.

Hoe dat allemaal zo kon uitdraaien zal hier nog wel uitgelegd worden.
Waarom vandaag dan nog niet?
Wel, kortrijkwatcher is nog altijd lid van de Algemene Vergadering van de Stedelijke Musea. Amper één week geleden was er nog zo’n vergadering. (Heb toen ook nog gereclameerd dat we nooit verslagen krijgen van het Bestuur.)
U denkt toch niet dat daar ook maar één woord over deze historie werd gezegd? Ook schepen Bral van cultuur liet na om even op het probleem te wijzen terwijl de opening van het “streekbezoekerscentrum” toch wel ter sprake kwam.

We moeten het dus weer allemaal zelf uitzoeken.
En de memorie van toelichting over deze zaak die aan de eerstkomende gemeenteraad (10 april) wordt voorgelegd is waarlijk weer een kluifje voor tekstexegeten.

Tot een volgende keer.
Help!

Skateconstruct opent nieuwe gebouwen

Het beloofde debat over de kerntaken van het stadsbestuur is hier nooit van de grond gekomen.
Maar stel nu dat het wel gebeurd was. Zou u zich dan kunnen inbeelden dat Stad zich zou onledig houden met bijvoorbeeld de productie en verkoop van skatetoestellen, de aanleg en verkoop van skateparken? Ook buiten de stad? Met het leveren van allerhande technische en logistieke producten en diensten die met jeugd en “spelen” te maken hebben? Neen dus. Dat zijn pure besognes voor de privé-sector die totaal niet behoren tot het domein van een openbaar bestuur.
Dit bij wijze van inleiding.
——————————————————————————-Vandaag opent “Skateconstruct-Spel-O-kee” zijn nieuwe gebouwen in de Kampstraat (omgeving Pottelberg). De uitnodigingen komen van het stadsbestuur, meer speciaal schepen Lybeer.
Skateconstruct-Speel-O-kee is een cvba met zetel in een stadsgebouw: het JOC in de Filip van de Elzaslaan.
Opgericht in juni 2005. Tot de oprichters behoorden de vzw “Jongerenatelier” (bestaat al lang, van in 1995), het Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap, de vzw “Constructief”.
EN de afzonderlijke vzw “Speel-O-kee” ook nog, opgericht in maart 2002.

Al deze instanties zouden eenvoudig weg niet (kunnen) bestaan zonder stadsubsidies, of steun van het OCMW en toelagen van andere overheden. Zouden ook niet kunnen functioneren zonder materiële (gebouwen) en personele steun van Stad.

Dat is een belangrijke vaststelling, want in de nieuwe wet op de overheidsopdrachten (dezer dagen besproken in de Kamer) is voorzien dat al dit soort besturen wel degelijk onder toezicht komen van de gemeentelijke overheid. Zullen waarschijnlijk beschouwd worden als gemeentelijke VZW’s. Nu gaan voornoemde besturen zonder enige controle compleet hun eigen gang. Met enorm veel publiek geld en ambtelijke steun.

Tot de bestuurders van Skateconstruct behoren ondermeer Lieven Lybeer. Dat is een schepen. Verder nog Bart Verhaeghe en Ronny Declercq. Dat zijn hoge ambtenaren.
Dezelfde bestuurders (met nóg een ambtenaar: Henk Vandeghinste) vindt men ook terug in de vzw Speel-O-kee en het “Jongerenatelier”.
Het maatschappelijk kapitaal van Skateconstruct én Speel-O-kee bedraagt 20.000 euro, waarvan 6.200 euro als vast wordt aangezien.

Bekijk nu eens de subsidies die vanwege de Stad gaan naar bepaalde oprichters van de cvba Skateconstruct-Speel-O-kee.
Voor dit jaar alleen al krijgt Speel-O-Kee 43.000 euro. Voor de speelpleinen en voor “projecten uitgevoerd door derden” krijgt de vzw “Jongerenatelier” dan nog apart in totaal 262.903 euro.
Geen mens die weet hoeveel daarvan specifiek gaat of afgeleid wordt naar Skateconstruct met zijn nieuwe gebouwen.

Vorig jaar zijn een aantal ambtenaren en skate-fans alhier erin geslaagd om zichzelf uit te roepen tot Vlaams Expertisecentrum voor Skate, Blade en Bike (SBB).
Van minister Bert Anciaux kregen ze hiervoor 20.000 euro, voor een half jaar.

Binnenkort is er opening van de nieuw skatebowl (rolkombaan, zie stuk van 14 maart) aan de Leie, de Groeningebrug.
Spijts al die SBB-experten is tot op de dag van vandaag nog altijd niet bekend wat er zoal staat te gebeuren op de openingsevenementen. Men zegt dat Bertje ook komt.
En stadsambtenaren spellen nog altijd de naam verkeerd van die “bowlriders” die hier een wedstrijd zullen houden.
Onze experten organiseren wel weer een infosessie over SBB voor stadsbewoners. Op 13 april in het Overleiecentrum.
En de echte skaters zorgen morgen (1 april!) weer voor een niet-officiële vooropening.

Ligt het HUIS VAN DE STREEK nu echt in duigen?

Weet het waarlijk nog niet.
Morgen wellicht meer hierover. Of overmorgen. Op deze bladzijde.
Want het wordt een echt vervolgverhaal. Met aan het eind zoals altijd een positieve noot.
Intussen nog even lezen wat hier alreeds in dit verband werd verteld op 23 januari 2005. Titel: “Huis van de Streek geraakt niet gemakkelijk in de steigers”.
De banbliksems geslingerd richting kortrijkwatcher waren toen niet uit de lucht. Ik was weeral zwaar fout. Een negativo.
———————————————————————————–In elk geval: Leiedal breidt nu wel degelijk zijn kantoren uit aan het President Kennedypark 10, en dat ziet er helemaal niet goed uit voor de toekomstige werking van het “Huis van de Streek”, gepland in en rond het kasteel van Syntra West (het Vormingsinstituut) op ” ’t Hooghe”.
Het Huis van de Streek had als voornaamste bedoeling een “ontmoetingshuis” te zijn voor allerhande organisaties die bezig zijn op het vlak van intergemeentelijke of regionale samenwerking.
Dus ook voor Leiedal.

Dat kasteel van personen uit de Kortrijkse middenstandsorganisatie (een NV) werd trouwens gekocht door de provincie. Dat wil zeggen: op 24 februari 2005 heeft de provincieraad een machtiging gegeven aan de Bestendige Deputatie om het kasteel ’t Hooghe te verwerven met inbegrip van de voormalige bowling, park en de rozentuin. Voor 1,3 miljoen. (Is het al wel gekocht? Daarnet nog gaan kijken: nog geen spoor van verbouwingen.)

Even recapituleren.
In maart 2002 al ondertekenden het provinciebestuur, de intercommunale Leiedal en het toenmalige streekplatform Rebak een samenwerkingsprotocol om het concept “Huis van de Streek” (HvS) uit te werken. Het HvS kreeg een voorlopig en duur (de huur) onderkomen in de Orangerie Broel aan de Dam. Die twee of drie ambtenaren die aldaar ten kantore niet weten wat te doen, zitten er nu nog. Al vier jaar.

Een stuurgroep zocht naar een definitieve locatie en de ene na de andere potentiële plaats (bijv. Collegetoren, Maria’s Voorzienigheid)werd verworpen. Want de aandeelhouders van de NV ’t Hooghe (het Vormingsinsituut en christendemocratische middenstanders die schepen Jean de Bethune zegt niet te kennen) wilden hun kasteel kwijt. Veel kosten aan, en men had een bijkomend en nieuw onderkomen gevonden in het Ondernemerscentrum van schepen Jean de Bethune in de Overleiestraat.
De keuze viel dus op het kasteel. (Maar het OCMW oftewel ACW was daar niet zo gelukkig mee. Frans Destoop van Leiedal ook niet.)

Op de gemeenteraad van 12 mei 2003 werd beslist dat er een nieuw BPA voor de site moest worden opgemaakt en de ontwerper werd…Leiedal.
Raadsleden kregen toen ook een vermoeden van de kostprijs, naast de aankoop van de gebouwen en terreinen.
De renovatie van het kasteel zou 750.000 euro kosten. De voorlopige herinrichting van de bowling (nu klaslokalen) en de sloping ervan (ja! eerst herinrichten en dan slopen) plus de nieuwbouw waarschijnlijk 3 miljoen.
Met andere woorden: heel dat HvS zal aan het eind van de rit zeker 5 miljoen hebben gekost.

Maar het is een prachtig project ! Concept !
Bedoeling was van het Huis van de Streek een ontmoetingsplaats te maken voor alle mogelijke publieke en semi-publieke organisaties van de regio. Met vergaderzaal en kantoren voor instanties zoals het Welzijnsconsortium, LOGO, RISO, Overleg Cultuur, Open Net, het Regionaal Technologisch Centrum, STC, Conferentie voor Burgemeesters,enz. En daar zou vergaderd en getafeld worden ! Parking voor 85 plaatsen.

De bedoeling was ook om de kantoren van de intercommunale Leiedal aldaar op de site van het kasteel onder te brengen. Logisch.
En wat vernemen we nu?

Leiedal heeft een offerte uitgeschreven voor een studieopdracht om ZIJN kantoren aan het Presidentpark 10 uit te breiden. (NvdR: kunnen ze het zelf niet?) Dat is toch een eind van het kasteel weg? Die uitbreiding is er niet enkel nodig om de 47 medewerkers te huisvesten, maar ook om de verscheidene overlegstructuren van de regio een onderdak te bezorgen. Zo staat het helemaal te lezen in de toelichting bij de studieopdracht.

Kunnen we nu nog goed lezen of niet?
Die beslissing van Leiedal ondermijnt totaal het voornemen om van het Huis van de Streek een “pool van regionale diensten” te maken.
De Kortrijkse gemeenteraad weet van deze ommezwaai nog niets. Maar zal straks wel een verhoging van de bijdrage aan Leiedal moeten goedkeuren.
De Provincieraad ook niet.
De laatste Nieuwsbrief (maart) van het HvS in de Orangerie zegt er ook niets over.
En de publieke berichten van het Bestuur van Leiedal geven ook geen kik.

Hoeveel kosten de nieuwe kantooruitbreidingen van Leiedal?
Het beschikbaar bedrag is 1.022.000 euro. Exclusief BTW en erelonen.
Dat wordt de moeite waard.
Zal Leiedal nu het HvS nog één cent aan investeringen waard achten?

O ja.
Op de begroting 2006 van Leidal is er geen cent voorzien voor die uitbreiding van kantoren. Een begrotingswijziging is nodig.

Zoals beloofd, alweer een constructief voorstel.

Men is de laatste tijd druk in de weer om een zgn. grensoverschrijdend Eurodistrict uit te bouwen.
Met delen van West-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk.
Als dat district er komt heeft het een maatschappelijke zetel nodig met een vergaderzaal, een secretariaat, een bar. Een STAF ! (Twintig VTE lijkt me niet overbodig.)
Welnu, burgemeester Stefaan De Clerck, en ministers, staatsecretarissen en parlementariërs alhier, en…ook bestuurders van Leiedal!
Zorg er nu een keer voor dat de zetel van het Eurodistrict in Kortrijk komt, op het KASTEEL ! Zet Kortrijk op de kaart !

P.S.
Jean de Bethune weet niet wie de aandeelhouders zijn van de NV “Kasteel ’tHooghe”.
Is hij dan vergeten dat zijn vader in mei 2005 herbenoemd is als bestuurder?
Heel het College weigert te zeggen welke leden van de gemeenteraad aandeelhouder zijn. Dus vermelden we maar even dat de burgemeester in mei 2002 ook al werd herbenoemd als bestuurder, voor een periode van 6 jaar.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert