Hoever staan we met het cameraplan ?

Dat we het niet weten !
De stuurgroep die bestudeert of we camera’s op openbaar domein in Kortrijk-Kuurne-Lendelede gaan plaatsten of niet – en zo ja: waar? – laat niets van zich horen. De leden van die groep zijn zelfs niet gekend. Is er expertise ingehuurd?
Van enige beslissing hebben we ook geen weet.
Nochtans.
In de politieraad van mei is een eerste begrotingswijziging 2011 goedgekeurd. De investeringenuitgaven stegen met 123.000 euro. En waarom? Voor de herinrichting van de dispatchingruimte in het commissariaat en de aankoop van materiaal voor het cameratoezicht.
We zullen nooit de echte prijs kennen van dat cameratoezicht. Men zal die kosten op een sluipende manier camoufleren.
Er zijn ook LED-schermen gekocht voor 49.817 euro. En nieuw dispatchingmeubilair voor 31.733 euro. Wees er maar zeker van dat dit alles niet enkel nodig was omdat er bewakingscamera’s komen in de cellen.

Terwijl we het nu toch even hebben over politie.
Waarom is de criminaliteitsanalyse 2010 nog altijd niet verschenen op de website van PZVLAS?
Die cijfers vielen toch goed mee?
Ze onderstrepen alleszins niet de absolute noodzakelijkheid van tientallen peperdure camera’s op openbare plaatsen.

Een voetnoot.
Kortrijkwatcher gaf al enige gegevens bloot over die criminaliteitsanalyse 2010.
Reguliere pers (die van papier) neemt die niet over.

De Zorgelozen vallen weer in de prijzen

Zopas maakte minister Joke Schauvliege bekend (WAT ZE GRAAG DOET) dat de “Unie der Zorgelozen” een investeringstoelage krijgt van 514.000 euro. En de vzw kreeg al een keer 174.000 euro. Die gelden moeten dienen om de nieuwe stek van de Unie te renoveren. De Zorgelozen hebben in 2009 de Scala gekocht, lang geleden een dans- en feestzaal in de Pluimstraat. (Dichtbij de Vleesmarkt zegt de minister…wat een illustratie is van dossierkennis.) Een project van 1,4 miljoen, zegt men. Aanvraagdossier nergens te bekennen.

De Unie der Zorgelozen is een sociaal-artistieke kunstorganisatie met een bijzondere bekommernis voor sociaal kwetsbaren uit de buurt van de Veemarkt en de Venning. Wel kort bij die andere kwetsbare gasten in de voormalige ciné Palace in de Zwevegemsestraat. Corebusiness van de Unie is geëngageerd theater, onder regie van drijvende kracht Geert Six en met Klaartje Mertens als zakelijk leider. Contextprojecten (een gebruikelijk jargon bij marginalen) zijn bijvoorbeeld kookprogramma’s. Stamcafé van de kansarme Zorgelozen is ” ’t Filosoofke” op de Veemarkt.

De Unie beschikt over goede lobbyisten om subsidies in de wacht te slepen. De vzw krijgt steun van twee kanten: uit de welzijnssector en uit die van de kunst. Vele honderdduizenden euro. Van Stad, het OCMW (borg, met voorwaarden), de provincie, de Vlaamse gemeenschap. En van de Nationale Loterij !

De naar schatting 200 Zorgelozen van de club weten daar niks van.
De Unie heeft een website. Zorgelozen kijken daar vaak bezorgd naar. Vinden daar dan niet de minste gegevens over de financiering van de vzw. VAN HUN EIGENSTE CLUB.
Geen balansen, geen jaarrekeningen. Geen verslagen van bestuursvergaderingen of Algemene Vergaderingen. Niets. Zelfs geen lijst van bestuursleden. Ene Joost Bonte is sinds januari de nieuwe voorzitter in opvolging van Lionel Vergote. Dat staat ook nog altijd niet op de website.

Nu ja, laat ons zorgeloos blijven.

Openbaarheid van bestuur ??

Traditioneel vertoont men de uitslag van een stemming in de gemeenteraad op een projectiescherm. Aantal stemmen vóór, stemmen tegen, onthoudingen. Bij een openbare stemming kan men ook zien hoe de individuele raadsleden hebben gestemd.
Het systeem (TOOL in onze SMART CITY) vertoont nog altijd kinderziektes.
In de gemeenteraad van vorige maandag slaagde men er niet om het stemgedrag van de individuele raadsleden te projecteren.
Kortrijkwatcher is de uitslag van bepaalde agendapunten vandaag dan maar gaan opvragen in het stadhuis. (Zie vorig stuk, waarom!)

Inzage geweigerd!
Volgens het secretariaat gaat het om een intern document. In Stad Kortrijk beschouwt men de uitslag van een stemming als een intern document. Terwijl die nominatieve uitslag al jaren open en bloot wordt geprojecteerd in de raadzaal.

Ge moet dat een keer aan gewone mensen of een gouverneur gaan vertellen.

En kortrijkwatcher moet wachten tot het verslag wordt openbaar gemaakt! Dit gebeurt pas na de volgende gemeenteraad.
Wat nu?
We laten het daar niet bij natuurlijk.

Drie heel merkwaardige stemuitslagen in de gemeenteraad

Gisteren dus kwam het in de Kortrijkse gemeenteraad tot drie zeer merkwaardige stemmingen. Eén ervan was zelfs uniek, want het gevolg van een wisselmeerderheid.
Die ene historisch-unieke stemming kwam er ten gevolge van een motie van aanbeveling van raadslid Bart Caron (Groen) handelend over de dreigende afschaffing van milieuconvenanten tussen gemeenten en Vlaamse regering.
Een andere curieuze uitslag gold de stemming over drie amendementen van Maarten Seynaeve (Vlaams Belang) bij het nieuwe reglement van het Fonds voor Sociaal Kapitaal. Gesteund door raadsleden van de CD&V.
En tenslotte was daar Philippe De Coene (SP.a) met zijn voorstel tot splitsing van de stemming over het oude en nieuwe reglement inzake huisvestingspremies.

Morgen meer details hierover. Als we die krijgen.
Het ontbreekt onze gemeenteraadwatcher nog aan nauwkeurige gegevens.
Kortrijkwatcher duldt geen fouten.

P.S.
Administratie slaagt er niet in om stemuitslagen weer te geven in gemeenteraad. Er is altijd iets aan de hand. Ook qua geluid. Kortrijk is een smart city.

Voor wanneer UITZICHT op het crematorium op Hoog-Kortrijk?

Vanavond komt ook het jaarverslag 2010 van “Psilon” ter sprake in de gemeenteraad. “Psilon” is een lengtemaat (44 stappen?) maar ook de naam van de intercommunale vereniging van 22 gemeenten uit Zuid-West-Vlaanderen die instaat voor de bouw van het crematorium “Uitzicht” op Hoog-Kortrijk. Lieven Lybeer is daar voorzitter van. (Kosten bestuurswerking vorig jaar: 50.000 euro, dienend voor presentiegelden en verplaatsingskosten.)

Een actiecomité genaamd “Samen sterk” verzet zich als sinds 2007 met man en macht tegen de komst van die drie ovens waar men mee lijken wil verbranden. Eerst probeerde men het met bezwaarschriften en administratieve beroepen bij de Vlaamse minister. Later met het indienen van schorsings- en vernietigingsberoepen bij de Raad van State. Tenslotte met een procedure milieustakingsvordering bij de Rechtbank van Eerste Aanleg, en inmiddels bij het Hof van Beroep. Tot op heden kenden alle juridische procedures een gunstig verloop voor Psilon.

Maar er zijn nog procedures lopende!
* De milieustakingsvordering in beroep bij het Hof van Beroep te Gent. Pleitdatum pas op 7 december.
* De vernietigingsaanvragen bij de Raad van State voor zowel de bouw- als de milieuvergunning. Vonnis verwacht ergens in het najaar.
Een vernietiging van die vergunningen is – zegt Psilon zelf! – niet uit te sluiten. Een recent advies (11 februari) van de adjunct-auditeur bij de Raad van State wil althans de milieuvergunning vernietigen. En er is betwisting omtrent de motivering voor de afwijking van het gewestplan door het BPA “Kerkhof Hoog-Kortrijk”.

In de Raadscommissie van vorige dinsdag vroeg VB-raadslid Maarten Seynaeve zich af of die rechtszaken gevolgen hadden of nog hebben op het verloop van de werken.
Volgens Psilon hoeft een eventuele vernietiging van de vergunningen geen stopzetting van de werken te betekenen. De intercommunale neemt zich voor om dan gewoon onmiddellijk vernieuwde aanvragen in te dienen. Een dergelijke procedure laat toe om de lopende werken verder te zetten, aldus Psilon.

De juridische procedures hebben een globale vertraging meegebracht van één tot anderhalf jaar, maar dan wel vóór de aanvang van de werken. Psilon is opgericht in maart 2005, de vergunningen kwamen er aan in 2008 en de werken startten in februari 2010.
De oplevering van de werken is contractueel bepaald op 22 september 2011.
Op de website van Psilon zijn twee data te lezen over de inwerkingtreding van het crematorium. Start van de dienstverlening: eind 2011. Opening: voorjaar 2012.

Psilon laat zich bijstaan door het advocatenkantoor van Stad: Publius. Advocatenkosten in de periode 2009-2010: 55.000 euro. Volgens het jaarverslag 2010: 33.787 euro.

P.S.
Psilon vergat een rechtszaak.
Bij de offerte voor de bouw van de ovens en filters is er een betwisting geweest voor de Raad van State. Hierna pas kon men kiezen voor de laagste bieder: het Italiaans-Amerikaans consortium Gem-Matthews.
Psilon vergeet nog een rechtszaak. Vindt dat het actiecomité een tergend en roekeloos geding heeft ingespannen. Maar volgens voorzitter Lieven Lybeer moeten we daar niet veel belang aan hechten.

Werkt die gemeentelijke vzw FIK nog wel?

Volgende maandag 6 juni komen een serie jaarverslagen en resultaatrekeningen 2010 van onze stedelijke vzw’s (genre Sportplus, de Warande, de Musea, enz.) ter sprake in de gemeenteraad. (Nou ja, ter sprake? Men zegt er bijna geen woord over! Raadsleden lezen die verslagen niet.)
Het jaarverslag van de vzw “Feest In Kortrijk” is daar ook weer bij. Normaliter vermeldt zo’n verslag ook hoeveel maal en wanneer de Raad van Bestuur is bijeengekomen. Zo niet ons FIK. Men maakt uitsluitend melding van een vergadering op 19 april van dit jaar, de dag waarop de jaarrekening en het verslag van vorig jaar is goedgekeurd. Vijf aanwezigen, waaronder de voorzitter en twee ambtenaren. Een Raad van Bestuur en een Algemene Vergadering! Burgemeester Stefaan De Clerck en afgevaardigden vanuit de gemeenteraad lieten zich verontschuldigen.

Omdat de stadstoelage indertijd is gereduceerd tot 250.000 euro heeft de FIK zijn werking beperkt tot slechts drie evenementen: de Sinksenfeesten, iets rondom 11 juli en iets ter gelegenheid van Kerstmis (“Eiland van Licht”). Dat beweert de FIK althans, maar het is net omgekeerd. Juist omdat de vzw nog slechts voor drie feesten zou instaan is de subsidie vanwege Stad verlaagd. Overigens is dit een een verkeerde voorstelling van zaken. In 2009 kreeg de vzw 250.000 euro plus een bijkomende toelage van 31.500 euro. In 2010 ging het om 230.000 euro, maar daar kwam weer 13.000 euro bij. En het is zo dat FIK voor het evenement van 11 juli gewoon niets heeft uitgevoerd. Enkel heeft gezorgd voor de financiële afwikkeling van de contracten.

Dit jaar zal FIK nog minder bedenken of uitvoeren. Twee evenementen staat er nu op het programma: 1) de Sinksenfeesten, die nog altijd moeten uitgroeien tot een waar stadsfestival en 2) “Eindejaar in Kortrijk”, voorheen “Eiland van Licht” genoemd.
Maar nu moet u dit weten.
Ook voor de eindejaarsevenementen heeft het bestuur van de gemeentelijke vzw alle werk uit handen gegeven. Men heeft namelijk niet minder dan acht gespecialiseerde bureau’s aangeschreven om gedurende de laatste twee weken van december een aantal activiteiten te bedenken in de binnenstad. De nadruk moet liggen op drie pleinen: de Grote Markt, het Schouwburgplein, de Veemarkt.

Voor die activiteiten moet het winnende project het stellen met een budget van 60.000 euro, met als hoogste limiet 67.000 euro. (Weet u waarom? Indien men bij de offerte was hoger gegaan moest het zaakje voor de gemeenteraad komen.)
De motivering van dit budget is niet te verstaan. Men poneert dat “Eiland van Licht” traditioneel heeft af te rekenen met 100.000 euro vaste kosten (verlichting, communicatie, activiteiten in de deelgemeenten), en dat er dus een marge bestaat van 60.000 euro. Nou, dat begrijpt de boekhouder van kortrijkwatcher dus niet. De resultatenrekening van 2010 vermeldt voor “Eiland van Licht” een uitgave van 45.845 euro. Voor 2009: 49.000.

De rekening 2010 ziet er goed uit. 285.253 euro ontvangsten en 276.559 euro uitgaven. Boni: 8.693 euro.
Volgens het verslag is er een over te dragen winst van 23.058 euro. Volgens de balans: 15.876 euro.

De FIK doet niks zegt u?
En dat overvol programma van de Sinksenfeesten dan?
Ja zeg. Dat is allemaal het werk van onze stadsambtenaren van de dienst evenementen, toerisme, cultuur.
De FIK heeft zo’n 11 à 12 personeelsleden ter beschikking en er is daarenboven nog een werkgroep per evenement. Vraag het maar eens aan Marnix Theys.
En die boekhouding wordt toch verzorgd door de dienst Financiën? Door Maureen Claus? Klopt dat?

Kan de FIK-voorzitter (raadslid Koen Byttebier) niet even zijn vzw opdoeken?
Benieuwd naar zijn toelichting bij het jaarverslag, maandagavond in de gemeenteraad.

Oups

Wat is er nu weer aan de gang?.

Oups! On dirait que cette page est manquante.
This site has been suspended.

Het moet ergens al donderdag zijn gebeurd, op Tinternet.
Indien maandag niet in de papieren perse is het niet ernstig.

Felix De Clerck over criminaliteitsbestrijding in Kortrijk en elders

Ene Matti Vandemaele (rijzende ster-groene jongen uit Heule op zijn weblog met naam +wordpress.com, bijna 200 foto’s) heeft het met enige regelmaat over de Kortrijkse politiek. Had het onlangs over wat naar zijn inzichten het stadsbestuur en politie kunnen doen ter bestrijding van de (kleine) criminaliteit. Van hangjongeren en andere.

Dat is Felix De Clerck (zoon van) niet ontgaan. Dat gaat dan zo, met of onder jongeren. Over CRAPUUL.
Gisteren reageerde Felix fluks via facebook op het stuk van Matti. Hierna de volledige weergave van de repliek, letterlijk.

“Ik denk dat je met uitspraken als: betonboeren, rechts populistische repressie, etc minder zal bereiken dan opbouwende kritiek. Ik ben geen kenner van (lokale) politiek omtrent veiligheid, maar ik weet wel dat het altijd een ENEN verhaal zal zijn. Er wordt al veel bemiddeld door de stad, men heeft begeleidingsprojecten voor het “ergste” jonge crapuul. Langs de andere kant zijn camera’s een goed afschrikmiddel, vraag maar aan de talloze winkeliers die deze inzetten.
Ik ben blij dat je ingaat tegen een ongebreideld streven naar de illusie van 100% veiligheid door “harde” aanpak, maar vind het jammer dat je dit doet in een stijl die eigenlijk niet beter is dan vele rechtse populistische praat.”

P.S. (1)
Kortrijkwatcher kan zich niet van de indruk ontdoen dat Felix dat stuk van Matti maar half of bijna niet, of helemaal niet heeft gelezen. En dat Felix nog veel moet leren. En jongeren onder mekaar. Moet kunnen. We gaan vooruit.
P.S. (2)
Felix. Hoor eens. Vraag eens aan (uw) vader waarom de criminaliteitsbeeldanalyse van PZVLAS over vorig jaar nog niet is gepubliceerd. Zondag, aan de familietafel.
Veel leute.
Groeten aan het crapuul.

Hebben huisvestingpremies een multiplicatoreffect ?

Begin februari heeft het schepencollege een elfde serie premies voor dakisolatie uitbetaald. 292 goedgekeurde dossiers voor een totale waarde van 196.241 euro. Het bedrag van de premies schommelt tussen 84 euro en 1000 euro maar het gemiddelde is 615 euro.
Een aantal Kortrijkzanen die bovenop de stadspremie van bijvoorbeeld 700 euro nog genoten van andere subsidies (Eandis? provincie? gewest?) konden dus onlangs narekenen dat ze tot hun verbazing persoonlijk geen enkele euro hebben uitgegeven voor de werken. Soms kon er zelfs winst gemaakt! Kranten en andere media hebben hierover uitvoerig bericht.

Dat moet nu wel lukken.
Op de aanstaande gemeenteraad van juni komt de verlenging van een aantal huisvestingspremies in het kader van “Veilig en duurzaam wonen” ter sprake. De dakpremies verlagen van 8 naar 4 euro of van 10 naar 2 euro per m², naargelang de zogenaamde R-waarde van de isolatie. Ze zullen nu enkel mogelijk zijn bij oudere woningen. Het maximumbedrag van de premie is 500 euro. Die beperking is al in juni vorig jaar aldus bepaald en slaat op aanvragen vanaf 11 oktober 2010. Pers weet dit blijkbaar niet. (Ook voor glasisolatie en veilige elektriciteit geldt nu een maximumbedrag van 500 euro.)

In een nota voor de raadsleden geeft het stadsbestuur een overzicht van de evolutie van de huisvestingspremies zoals die medio 2008 zijn ingevoerd. Hier beperken we ons tot de subsidiëring van de dakisolatie.
Die premie is zeer populair. In 2009 liepen 676 aanvragen binnen. Daarvan werden er 496 goedgekeurd voor een globaal bedrag van 304.505 euro. In 2010 waren er 951 dossiers in behandeling en 637 klanten krijgen een beloning (gemiddeld 613 euro).

De stadsadministratie houdt de ingediende facturen bij. Constateert dan bijvoorbeeld dat 28 procent van de aanvragers (dakisolatie) voor méér dan 5.000 euro investeren. 32 procent voor een bedrag tussen 2.000 en 5.000 euro.
Dat maakt dat men de betaalde premies kan afzetten tegen de gedane investeringen. En zo komt men tot de berekening van de zgn. multiplicator. Voor dakisolatie bedraagt de gemiddelde investering 1.750 euro en de gemiddelde premie over de jaren heen 610 euro. Een multiplicator van bijna drie. Anders uitgedrukt: 1 euro premie genereert drie euro.

Tja.
Dit geldt natuurlijk enkel voor klanten die geen andere subsidies konden bemachtigen, bovenop de stadspremie…
Voor alle vier de lopende stadspremies samen zegt de administratie dat de multiplicatorfactor 4 bedraagt. Het premiestelsel kostte Stad sinds 2008 en tot oktober vorig jaar 2,2 miljoen en men telde voor 8,6 miljoen euro investeringen bij de begunstigde Kortrijkse burgers.

Quote van de dag: “die ken ik wel”

“Ik ken die jongen niet. Maar zijn vader, die ken ik wel. En al deel ik zijn opvattingen niet, ik weet waar Stefaan De Clerck voor staat. En dus weet ik ook hoe het compromis er zal uitzien dat ik met hem kan sluiten. Maar waar staat de generatie van zijn zoon voor?”

Interview met Louis Tobback in “Het Laatste Nieuws” van 28 mei (pag. 2).

Die jongen waarvan sprake is Felix.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert