Hoe speelt Lieven Lybeer dat eigenlijk klaar?

Lieven Lybeer is waarnemend burgemeester van een centrumstad. In die hoedanigheid draagt hij ter stede zorg voor strategische planning (inclusief Europese zaken en rasterstad), city-marketing, politie en brandweer, protocol, werk (sociale economie), gebiedswerking, jumelages, externe betrekkingen. Komt daarbij dat Borat (koosnaam bij de bevolking) overal te zien is en op geen plechtigheid of receptie ontbreekt.

In het Staatsblad zijn zopas (13 augustus, eerste editie) de mandatenlijsten van onze politici van vorig jaar gepubliceerd. Tot 12 januari 2009 was Lieven nog gewoon schepen. Wat zeer weinigen weten is dat Lybeer ook nog provincieraadlid is. Zo kwam hij vorig jaar aan 13 bezoldigde mandaten. Hij was (of is) immers nog voorzitter van de intercommunale crematoriumbeheer, de PWA, de cvba Makkie, de vzw Mentor. Verder bezoldigd bestuurslid van IMOG, Leiedal, de Zuid-Westvlaamse Huisvestingsmaatschappij, de cvba Eigen Gift-Eigen Hulp, de federatie Beschutte Werkplaatsen.

Niet bezoldigde functies zijn: voorzitter van de politieraad, voorzitter van de Werkwinkel, bestuurder van de West-Vlaamse Politieschool, WIVO, Kanaal 127, vzw Constructief, voorzitter van de vzw Jongerenatelier, het Karweibedrijf, vertegenwoordiger van BUSO De Kouter, voorzitter van de Buurt- en Nabijheidsdiensten, bestuurder van de vzw Cesie, voorzitter van de Conferentie van Burgemeesters, bestuurder van Hoge School West-Vlaanderen, voorzitter van de stuurgroep Intergemeentelijk Samenwerkingsfonds ter Reductie van de Globale Energiekost, voozitter van de vzw Mobiel, bestuurder van RESOC(tweemaal), voorzitter van de stuurgroep Sinergiek, de VSO Speel-o-kee/Skateconstruct, bestuurder van de Vriendenkring Stad Kortrijk.

In totaal bekleedde Lybeer dus 34 mandaten, waarvan 13 bezoldigd.
Borat is waarlijk een generalist.

In volgende bijdragen hebben we het nog over de mandaten van de schepenen en bepaalde raadsleden.
Ook zal Kortrijkwatcher (onze onderzoeksjournalist Dieppe Throot) proberen te achterhalen wat zij zoal verdienen.

Naar een nieuwe toegangscontrole tot het winkelwandelgebied

Het oude systeem heeft nooit gewerkt. Die verzinkbare paaltjes ! Dat vergunningsbeheer !
Bijvoorbeeld waren er steevast discussies tussen bewoners en handelaars, politie, stad, Parko over de vraag of permanente vergunninghouders al dan niet het recht hadden om te laden en te lossen in het winkelwandelgebied buiten de officiële laad- en lostijden. Ander pijnpunt was dat tijdelijke vergunningen voor de toegang vlot werden toegekend aan aannemers waardoor het gebied (vooral tijdens de werken aan K) de allure van een werfzone kreeg. En die paaltjes gaan automatisch naar beneden wanneer om het even wie zich aanbiedt om het wandelgebied binnen te rijden. Als ze al niet heel de dag en nacht continu verzonken bleven.
Kortom: Parko bracht er niets van terecht terwijl de jaarkost voor het onderhoud en personeel opliep tot 65.750 euro.
Parko zal hiervoor door Stad (dat zijn wij) ook nooit ter verantwoording worden geroepen.

Het beheer van de toegangscontrole zal nu overgenomen worden door het stadsbestuur, meer speciaal de directie Mobiliteit van schepen Guy Leleu.
De laad- en lostijden worden in de voormiddag verkort met één uur: van 5 tot 11. De avonduren blijven van 18u30 tot 22 uur. Om leveranciers uit de nood te helpen zal onderzocht worden waar bijkomende loszones kunnen komen aan de rand van het winkelwandelgebied. Er loopt ook een proefproject voor stille leveringen gedurende de nacht.
De toegangspoorten met neerzinkbare paaltjes worden beperkt tot de Lange en Korte Steenstraat, de Voorstraat, de Grote Kring en de Wijngaardstraat (kant Vlasmarkt). Garagehouders, bewoners en paramedici kunnen dus nog steeds het gebied binnen rijden via de toegangen zonder paaltjes. Het systeem van vergunningen wordt “geoptimaliseerd”.

Bij de politie wil Stad aandringen op de toepassing van een volstrekte nultolerantie voor wie buiten de laad- en losuren zonder vergunning het gebied binnenrijdt.

Het eurodistrict Lille-Kortrijk-Tournai krijgt eindelijk een directeur

0p 28 januari 2008 is de eurometropool met veel bombarie in onze Budascoop officieel van start gegaan. Kostprijs van het evenement iets van 20.000 euro. (Voorafgaande studies voor de oprichting kostten verschrikkelijk veel geld.) Sindsdien hebben we niets meer gehoord van die grensoverschrijdende praatbarak. Heeft nog niet eens een eigen website. Maar zwemt wel in het geld. Een jaarlijks budget van 1 miljoen euroots. Hoe die centen worden bijeengescharreld is een raadsel.
De eurometropool had een soort voorloper. Die Grensoverschrijdende Permanente Conferentie van Intercommunales (GPCI of COPIT in ’t frans) heeft er volgens onze berekeningen minstens 2,4 miljoen euro doorgesleurd. Allemaal opgegaan in dure reisjes, symposia, studies, rapporten, etentjes, seminaries. Iemand nog gehoord van het miljoenenproject GROOTSTAD ? (Zie stuk van 29 januari 2008 in KW.)

Twee jaar heeft men er over gedaan om een algemeen directeur te vinden. Vanaf 1 september komt de Kortrijkzaan Stef Vande Meulebroucke (van de vzw Buda) in functie. Met een staf van wellicht ooit 7 à 10 personen (het Grensoverschrijdend Agentschap) zal hij zijn intrek nemen in het Casinogebouw dat Stad kocht van VOKA terwijl men niet wist wat te doen met het gebouw.

Tot voor kort was Stefaan De Clerck voorzitter van de eurometropool. Sinds april is dat de rode Martine Aubry van Rijsel.
Kort voordat De Clerck afscheid nam van zijn prestigieuze functie kreeg hij een alhier totaal onopgemerkt interview op hhtp://grandlille.eurosblog.eu. (Zie onder ‘rubriques’: In het nederlands.) Titel: “De eurometropool is natuurlijk al een realiteit”
We memoreren hier enkele opvallende vragen en antwoorden uit dat vleierige en wollige gesprek. Zeer onvolledige en héél beknopte samenvatting, want het onderonsje is waarlijk te lang uitgevallen. Cursief gedrukt wat kommentaar van KW.

Vraag: “Meneer de Clerck, is de metropool al operationeel?”
Antwoord: “Natuurlijk al een realiteit. Die structuur is niet altijd gemakkelijk te beheren, maar toch bestaat die. Natuurlijk blijft er ook enorm veel werk. Er zijn veel uitdagingen. Maar het is toch leuk om te zien dat er nog veel werk op de plank is.”
De Algemene Vergadering telt 84 leden. Er is een Bureau met 32 leden. Een Agentschap (secretariaat) met 7 à 10 medewerkers.

Vraag: “Stellen er zich nog (administratieve, juridische, enz) problemen?”
Antwoord: “Het zijn allemaal zeer concrete dingen die gebeuren want de metropool als structuur wil niet zelf alle initiatieven nemen. Er moet nog veel gewerkt worden.”
De Clerck verwijst hierbij naar het festival ‘NEXT’. De eurometropool als instelling heeft en had daar niks mee te maken.

Vraag: “Wat is de rol van de voorzitter? Wat zijn uw vaardigheden?”
Antwoord: “Voor een deel bestaat de rol in het bekleden van protocollaire functies. De voornaamste verantwoordelijkheid is eerst aanwezig te zijn.”
Madam Aubry laatst nog in Kortrijk gezien?

Vraag: “Wat waren de belangrijkste projecten die u wilde realiseren?? Hebt u de objectieven bereikt?”
Antwoord: “Blij dat “le Conseil de développement/transforum” is opgericht. Belangrijk dat de commissies zijn opgericht. Er zijn zeer goede afspraken over de kostprijs en treinverbindingen tussen Rijsel, Kortrijk en Doornik.”
De eurometropool had niets te maken met die treinverbindingen.

Vraag: “Voelen de inwoners van de metropool zich bij die structuur betrokken?”
Antwoord: “Meestal zitten burgers al in georganiseerde initiatieven. Het is een bottum-up structuur. We willen dingen diep bewegen, meefaciliteren. Wij willen alles wat beweegt proberen te stimuleren.”

Vraag: “Is er nog mogelijkheid om een fonds op te richten om steun te bieden aan kleine projecten naar de burgers toe gericht?”
Antwoord: “Er zijn heelwat vormen van interventie denkbaar. Het is vooral belangrijk om het label Eurometropool te kunnen geven. We willen gewoon helpen.”
In feite zegt De Clerck hier dat er geen fonds is. Logistieke hulp is mogelijk.
Vraag: “Nog een vraag over de zichtbaarheid van de structuur. De naam aanpassen?”
Antwoord: “Het is dus een Eurometropool.”
(We slaan een vraag over.)
Onze laatste vraag: “Verwacht u belangrijke vooruitgang is de komende jaren?”
Antwoord: “Wij gaan ervan uit dat Martine Aubry een nieuwe dynamiek zal brengen. Ik zal als minister van Justitie een grensoverschrijdend initiatief nemen inzake veiligheid.”
We wachten af.

De opening van het winkelcentrum K kostte ons meer dan 100.000 euro

Ja.
Op 17 maart raamden we de kosten van Stad bij de vierdaagse opening van het megawinkelcenrum K in Kortrijk op ongeveer 30.000 euro. Die raming sloeg dan op de inzet van gratis bussen, jobstudenten en de aanschaf van broodjes. De echte afrekening moet nog komen. Die eerste raming houdt ook geen rekening met allerhande logistieke steun van stadsdiensten.
De ware kosten zullen we dus nooit kennen,

Tijdens die vierdaagse van 11 tot en met 14 maart werden 421 politiemensen ingezet, en zij presteerden in totaal 2.694 uren.
De globale prijs voor die inzet wordt geraamd op 72.217 euro, waarvan 50.699 euro ten laste van onze zone VLAS, 8.151 euro van de federale politie, en 13.365 euro ten laste van andere zones.

Het is de fractieleider van het Vlaams Belang Maarten Seynaeve die de euvele moed had om hierover een schriftelijke vraag te stellen.
Uit het antwoord van de korpschef blijkt niet dat men een poging zal doen om die kosten te factureren.
Hij merkt integendeel op dat het hier niet gaat om netto-kosten, want een aantal zaken zouden toch gepresteerd worden..

Wat betaalde u per inwoner aan… investeringen?

In een vorig stuk gingen we na wat Kortrijkzanen betaalden per inwoner voor allerlei posten in de “gewone dienst”, d.w.z. de courante uitgaven.
Nu bekijken we even wat de investeringen (“buitengewone dienst”) van 2009 ons kostten per capita, dus baby’s inbegrepen.

Volgens de berekening van het stadsbestuur ging het voor het totaal aan uitgaven om 371 euro per inwoner. (In het verkiezingsjaar 2006 : 575 euro !).
Nu moet u eerst even dit weten. Voor het bekomen van dit cijfer gaat men uit van het uitgavenbedrag dat is “vastgelegd”. Natuurlijk. Het gaat om die investeringen waarbij Stad daadwerkelijk een verbintenissen heeft aangegaan met de aannemers. Het contract is ondertekend. Die vastgelegde uitgaven bedroegen vorig jaar dus slechts 27,45 miljoen euro. Dit is slechts 55,8 procent van wat men zich had voorgenomen, namelijk 49,18 miljoen.

Wat moet u nog weten? Die facturen werden vorig jaar niet allemaal uitbetaald hoor. Geloof het of niet: van dat bedrag is vorig jaar slechts 12,8 miljoen euro daadwerkelijk aangewend of aangerekend. Dit staat allemaal nooit in de krant. Dat betekent dat we door allerlei vormen van traagheid van bestuur (soms vanwege onvoorziene omstandigheden) per inwoner concreet slechts 173 euro hebben uitgegeven.
Nog iets wat zou moeten weten.
Hoeveel zou u per inwoner hebben uitgegeven indien Stad alle beloofde investeringen binnen dat jaar had uitgevoerd? Wel, niet minder dan 665 euro ! Want er was oorspronkelijk voor niet minder dan 49,18 miljoen begroot aan investeringsuitgaven. Maar de tweede begrotingswijziging van september 2009 heeft allerlei grote werken geschrapt of uitgesteld. Bijvoorbeeld de heraanleg van de Broelkaai (1 miljoen), aankoop gronden (Bad Godesberglaan voor 2 miljoen), site Callens (2,7 miljoen), enzovoort.

Even de totale investeringsinspanningen per inwoner samenvatten.
Begroot: 665 euro.
Vastgelegd: 371 euro.
Aangerekend: 173 euro.

Nu maken we het even nog wat ingewikkelder.
Als onze schepen van Financiën Alain Cnudde uitpakt met “de uitgaven in buitengewone dienst”, dan heeft hij het niet enkel over “pure investeringen”, maar ook over overdrachten en schulduitgaven.
“Overdrachten” zijn investeringen in allerhande zaken waar Stad (een schepen) zich om een of andere reden bij betrokken voelt. Zo kreeg “Mijn Restaurant” 50.000 euro. Het handelsdistrict 78.000 euro. Het ondernemerscentrum 75.000 euro. Designregio 100.000 euro.
Kortrijkwatcher vindt dit geen pure investeringen. Maar het totaal van die overdrachten ligt gelukkig niet erg hoog. Vorig jaar: 430.000 euro.

De “schulduitgaven” zijn wel beduidend groot: 5,6 miljoen. Maar dat zijn door Stad toegestane leningen aan derden of deelnemingen. We gaven bijvoorbeeld aan de kerkfabrieken een doorgeeflening van 316.000 euro. Aan de Xpo (NV XOM) 2,5 miljoen ! Op termijn krijgen we dat geld terug. (Is dat voor de Xpo al gebeurd?)
Vandaar dat we die uitgaven met permissie ook niet als ware investeringen willen beschouwen.

Aan pure investeringen werd vorig jaar voor 43,14 miljoen begroot. Begroot ! Dat wil niet zeggen: vastgelegd. De daadwerkelijke verbintenissen sloegen slechts op 22 miljoen euro. Niet gebruikt: 21 miljoen.
En, er werd voor slechts 7,6 miljoen echt uitbetaald. Onvoorstelbaar.

Vandaar nu een ander overzicht van onze pure investeringsinspanningen per inwoner:
Begroot: 583 euro.
Vastgelegd: 298 euro.
Aangerekend: 103 euro.

Misschien wilt u nog weten voor welke posten u zich persoonlijk het meest hebt ingespannen?
Voor “jeugd, volksontwikkeling en kunst”: 71 euro. Maar zoals u weet zit daar ook sport in. Eenzelfde bedrag ging naar “verkeer”. “Afvalwater” kostte 58 euro per inwoner. “Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening”: 36 euro. Basisonderwijs: 15 euro.

Wat betaalde u per inwoner aan stad voor…?

We hebben het natuurlijk wel over cijfers van vorig jaar en over netto-lasten, want tegenover bepaalde uitgaven staan soms ook inkomsten. Een simpel voorbeeld. De eredienst alhier kostte ons aan gewone uitgaven 1.497.557 euro, en daartegenover stonden welgeteld 0,02 euro (geen tikfout hoor) aan wat men noemt “vastgestelde rechten”. Terwijl er waarlijk voor 115.000 euro aan ontvangsten waren begroot. (Niemand die daarover valt.)

Bon.
U allen, Kortrijkzanen, hebben per capita (baby’s inbegrepen!) het meest betaald voor “volksontwikkeling en kunst”. 217 euro per inwoner. Maar let wel, die rubriek slaat niet enkel op cultuur of musea of ontmoetingscentra. Het gaat hier ook om bijv. jeugdzorg, en voornamelijk om sport!

Wij allen dragen inzake “openbare schuld” elk 177 euro af aan Stad. Dat slaat op aflossingen van leningen (ca. 8,2 miljoen) en financiële kosten van leningen (4,7 miljoen euro).

“Justitie-politie” vraagt aan ieder van ons 171 euro. De Kortrijkse dotatie aan de politiezone Vlas bedraagt nu namelijk 12,6 miljoen euro. De kaap van 10 miljoen is in 2001 overschreden.

Er gaat 135 euro naar “algemeen bestuur”. Bezoldigingen van personeel, wedden burgemeester en schepen, kantoorbenodigdheden, bepaalde erelonen, recepties, reiskosten. De totale netto-personeelskosten (bestuur én diensten) zijn evenwel opgelopen tot 37,7 miljoen. Als we het jaar 1995 gelijkstellen aan 100 is het indexcijfer nu 178. Voor “algemene diensten” betalen we 63 euro.

“Sociale zekerheid en bijstand” kost 128 euro. Dat gaat bijvoorbeeld over het buurtcentrum Overleie, buurtwerking, bejaarden- en gehandicaptenzorg, geboortepremies, en vooral de bijdrage aan het OCMW (9,1 miljoen).

“Ontsmetting, reiniging en huisvuil”: 103 euro. Vorig jaar kocht Stad voor 106.000 euro huisvuilzakken en compostvaten, voor doorverkoop. IMOG kreeg voor de huisvuilverwerking 2,8 miljoen.

“Verkeer, wegen en waterlopen”: 92 euro. Voor bezoldigingen en werkingskosten, dus nog altijd zonder investeringen.

Nog enkele kleinere posten die Kortrijkzanen wel eens kunnen interesseren.
Brandweer: 55,48 euro per inwoner.
Landbouw: 0,16 euro.
Primair onderwijs: 5,63 euro.
Secundair onderwijs: 8,54 euro.
Bibliotheekwerking: 15,04 euro.
Huisvesting-stedebouw: 28,88 euro.
Milieu (en begraafplaatsen): 4,33 euro.
Eredienst: 20,25 euro. Dat is 810 oude franken.

Maar hoeveel gaven we uit aan belastingen en retributies?
Per inwoner: 744,96 euro (baby’s inclusief) . Totaal 55,3 miljoen. De pure gemeentebelastingontvangsten stagneren rond 6 miljoen. De onroerende voorheffing rond 24 miljoen. Maar de personenbelasting ging van 17 naar 23 miljoen.

Bovenstaande bedragen gaan over ‘gewone uitgaven’, dat wil zeggen zonder de investeringen.

De verborgen wijnkelder van het kasteel van Marke

Het kasteel van Marke wordt sinds zes generaties bewoond door de familie de Bethune. Heden ten dage nog altijd het optrekje van voormalig burgemeester Emmanuel de Bethune met zijn eega Greta van Cauwelaert. (Het kasteel is sinds 2003 wel eigendom van een van overheidswege gesubsidieerde “Foundation de Bethune”.)
In zijn pas verschenen boek ”Le château de Marke” (zie KW van 11 maart) vertelt Manu “een amusante anecdote”.

Tijdens WO II kreeg het kasteel diverse hoge moffen op bezoek. Maarschalk Göring bijvoorbeeld die het kasteel al een keer eerder in 1917 had ingenomen, ter gelegenheid van de Eerste Wereldoorlog. (De beroemde Rode Baron, piloot Manfred von Richthofen logeerde er ook.)

Op 27 maart 1943 was generaal Bockelmann een hoge gast. Als ancien van de escadrille van de Rode Baron kwam hij er wat foto’s maken in het grote park. Met de tuinman in zijn zog duidde hij geamuseerd de plaats aan waar men in 1917 een stapel ondergronds ingegraven wijnflessen had gevonden en waar hij toen met zijn “kameraden” een heildronk had uitgebracht op de gezondheid van de eigenaar van het kasteel. (Dat was toen al Jean-Baptiste de Bethune met vrouwe Louise de Vinck, ouders van Manu.)

Wat was er nu zo amusant?
Wel, zo vertelt Manu in zijn boek, uitgerekend op dezelfde plaats zat er sinds 1940 alweer een voorraad wijn verscholen. Bockelmann en zijn gevolg had het niet in de gaten.

P.S.
Sinds lang niet meer meegemaakt.
De pagina’s van het boek over de geschiedenis van het kasteel moet je zelf nog opensnijden.
En achteraan een hele lijst van “errata”. Verkeerd aangeduide nummering van bladzijden bij het namenregister. Manu is ooit nog hoogleraar geweest in Congo Belge. Lovanium…

OCMW bindt strijd aan tegen armoede

Het OCMW tekende vorig jaar in op de projectoproep van het Europees jaar 2010 van de bestrijding van de armoede en sociale uitsluiting. Kreeg voor twee projecten van staatssecretaris Philippe Courard hiervoor subidies.

Soepefjieste

Voor een actie genaamd “Kook je fit” 5.000 euro.
Hierbij werkt ons OCMW samen met dat van Kuurne, Harelbeke, Deerlijk en nog een paar organisaties. Die actie wil “de ontoegankelijke toegang tot de gezondheid centraal stellen”. Daarom zal men in oktober in een aantal gemeenten een “soepcontest” organiseren. Een “soepefjieste” waarbij mensen die werken met of voor mensen in armoede het tegen elkaar zullen opnemen. De winnaars zullen dan hun recept publiceren in een Soepkookboek. Dat uitgave van dat boekje zal 3.000 euro kosten. Er komen ook 500 bedrukte soeptassen (900 euro). Duizenden flyers en affiches (484 euro).

Kinderparade

Deze actie wil een cultureel evenement opzetten rond de thematiek armoede en uitsluiting. Met een subsidie van 10.000 euro wordt een kinderparade op touw gezet. Een rondreizend spektakel met medewerking van L’Orchestre International du Vetex, de vzw Bolwerk en lagere scholen uit onze aandachtsbuurten (Sint-Jozef, Drie Hofsteden, buurtschool Vetex). Men hoopt op een bont allegaartje van een 170-tal kinderen die deelnemen aan zangstondes en ateliers waar kostuums en “constructies”worden gemaakt.
Datum van het gebeuren nog niet gekend. Hopelijk bent u al terug van vakantie, met uw kindjes.

Redactionele mededeling

Tot grote woede van onze directie – die daarmee vreest reclame-inkomsten te derven – lopen de redactielokalen van kortrijkwatcher dezer zomerdagen voor enkele weken leeg.
Onze medewerkers nemen namelijk hun verdiende compensatiedagen op.
Betekent dit dat u nu helemaal beroofd zult zijn van uw portie elektronisch nieuws en haarfijne analyses over Kortrijk?
Maar neen.
KW kent geen komkommertijd.
De kuisvrouw blijft thuis. En op straffe van een C4 heeft zij onze stagiair-beroepsjournalist (SBJ) ertoe kunnen overhalen om ook thuis te blijven.
Samen hebben zij aan de senior-writer beloofd om minstens om de zoveel dagen een stukje te plegen.

Lezer, zelfs op verre stranden en onderzee of op bergtoppen laten we u niet in de steek !
Dank u.

Pleidooi voor het afschaffen van de raadscommissies

Ter voorbereiding van de gemeenteraad komen er (om de maand op dinsdag voor de volgende Raad) om 18u30 drie raadscommissies samen. Voorheen waren het er vier, wat al op zichzelf aantoont dat men commissies kan afschaffen. De verdeling van de onderwerpen is heel arbitrair. Vanaf puntje ‘dit’ tot puntje ‘dat’ uit de agenda van de gemeenteraad.

Die commissies zijn publiek toegankelijk, maar de raadsleden zijn stomverbaasd als er een geïnteresseerde burger opdaagt. Journalisten zie je er nooit. (Soms is er ternauwernood een stoel beschikbaar.)

Ook voor het bijwonen van een raadscommissie krijgen de leden 185 euro presentiegeld. De opkomst is dientengevolge altijd bijzonder groot. Want in zeer veel gevallen duren die zittingen effectief nauwelijks tien minuten. (Spijtig dat de notulisten niet altijd meer aangeven wanneer de vergaderingen werden opgeheven.)

Hoe gaat het er daar aan toe?
Sinds het nieuwe gemeentedecreet worden de commissies voorgezeten door een raadslid en niet meer door een schepen. De bedoeling van de decreetgever was goed. Beletten dat de schepenen de vergadering naar hun hand zouden kunnen zetten. Dat raadslid weet evenwel meestal totaal niets af van de inhoud van de agendapunten en acht zich dan ook al van zijn plicht gekweten als hij zonder veel haperingen de titel van het agendapunt kan aflezen en aan het eind de zitting voor gesloten kan verklaren.
Van enige leiding van de debatten (zo die er al zijn) is geen sprake. Het is de schepen die al onmiddellijk het heft in handen neemt en zogezegd enige toelichting geeft. Die toelichting bestaat er dan in om wat voor te lezen uit de zgn. “memorie van toelichting”. Een tekst die de raadsleden al van te voren konden lezen, maar vaak nu pas ontdekken door op het eigenste moment hun witte enveloppes met inhoud voor het eerst open te maken.

Eén van de bedoelingen van raadscommissies is dat de raadsleden informatieve vragen stellen.
Dat gebeurt weinig. Hoe zou het ook? Het gros van de raadsleden heeft geen enkel dossier gelezen. Meestal volstaat het voor de notulist om gewoon vast te stellen dat er geen bemerkingen waren. Zelfs niet bij belangrijke punten. In de laatste raadscommissies ter voorbereiding van de gemeenteraad van 12 juli waren er bijvoorbeeld geen bemerkingen bij punten als het jaarverslag van Psilon (crematorium), de evaluatie van decretale graden (waar raadsleden nu bij betrokken worden!).
Als er dan toch een vraag wordt gesteld, dan slaat die soms een keer op zaken die men gewoon in het dossier kon lezen (of de gazet), of om feiten die een normaal raadslid uit zichzelf zou moeten weten.

Bedoeling van een raadscommissie is nog dat er daar “technische” vragen worden gesteld. Maar wat gebeurt er dan, als dit dan toch een keer het geval is? De schepen kan niet antwoorden! Een flagrant geval deed zich bijvoorbeeld voor op 6 juli in de derde raadscommissie. Schepen Jean de Bethune wist niet waar eerst gekeken toen hij van raadslid Herrewyn enkele vragen naar zijn hoofd kreeg over het bijklussen van de gepensioneerde stadsarchitect.
Soms wordt de onkunde van een schepen handig opgelost en gecamoufleerd door een ambtenaar. Die voegt dan achteraf in het verslag in vette letters een verduidelijking toe waar de schepen niet aan toekwam in de commissie zelf.

Er is nog een probleem met die raadscommissies. De meer hard werkende raadsleden – die wel van wanten weten – sparen hun vragen of kommentaren bewust op tot aan de eerstkomende gemeenteraad. Waarom? Natuurlijk met de hoop om een schepen in het openbaar in verlegenheid te brengen. Maar ook omdat zij weten dat het punt anders nauwelijks nog zou ter sprake komen in de openbare zitting van de gemeenteraad en dus ook niet in de pers.
Hoe reageren schepenen dan als ze in de gewone raadszitting niet goed wegkomen met een vraag of tussenkomst? Ha, heel simpel. Ze maken zich kwaad. Zeggen dat die vraag of bemerking maar eerder moest gemaakt zijn in de commissie.

Iedere commissie heeft een verslaggever, nog wel in de persoon van een raadslid !
Kortrijkwatcher heeft het nog nooit meegemaakt dat zo’n raadslid ooit maar iets zat te noteren voor het verslag. Het is een notulist die dat doet, een ambtenaar. En die hoedt er zich natuurlijk voor om een schepen met zijn verslag in verlegenheid te brengen. We hebben het ook nog nooit meegemaakt dat een verslaggever-raadslid in de gemeenteraad het opbrengt om te zeggen dat de tekst van de notulist onvolledig is en daarmee onjuist. Ze verwijzen gewoon naar het verslag. Als ze het tenminste niet vergeten hebben dat ze verslaggever waren.

In commissies mogen raadsleden ook nog adviezen opvragen. Zelfs verzoeken om er een deskundige bij te halen, of een belanghebbende. Dat gebeurt hier nooit.

Bij afschaffing van de raadscommissies zullen gemeenteraden heus niet veel langer duren.
Stad bespaart er zowat 6.000 euro mee inzake zitpenningen. En de loonkosten voor overuren voor ambtenaren.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert