Het geklungel met de fractietoelagen blijft maar duren

Telkenjare en op voorhand krijgen de fracties in de gemeenteraad een toelage. 153 euro per raadslid, naast de presentiegelden. Dat geld dient dan puur besteed aan de fractiewerking en jaarlijks moeten de fractieleiders in een openbaar, gedetailleerd verslag (met facturen) de gedane uitgaven verantwoorden. Dit is voor het laatst gebeurd in september 2008, maar dan wel voor het jaar 2007. Dat was het jaar dat de christen-democraten een Heilige Misse bezagen als fractiewerking.

Het is een publiek geheim dat onze raadsleden – al of niet in groep (team) – niet goed weten wat te doen met de besteding van die middelen. Zij kopen geen boeken, volgen geen studiedagen, doorgronden geen dossiers. Ja, wat doen ze eigenlijk? Een abonnement op kortrijkwatcher kan er niet eens vanaf.

Blijkbaar hapert er nu weer iets met de verslagen over de fractietoelagen voor 2008.
In elk geval heeft de stadssecretaris aan de fractieleiders gevraagd om hun onkostennota’s van 2008 nog een keer te bekijken. Hij vindt dat men nu toch eens tot een consensus moet komen over de vraag waarvoor de toelagen mogen dienen of waarvoor niet. Meer nog. De secretaris geeft zomaar aan de partijen de mogelijkheid om de declaraties voor 2008 nog een keer te herzien, zelfs om nog bijkomende kosten in te dienen in het geval de volledige toelage niet helemaal verantwoord zou zijn.

Dat is toch helemaal van de gekte.
De fractieleiders hebben zichzelf nu de toelating gegeven om pas uiterlijk op 15 maart de verantwoordingsstukken voor 2009 in te dienen, alsook eventueel nog de bijkomende stukken voor 2008. Dit is totaal in tegenspraak met het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Dat zegt dat de verslagen binnen moeten aan het eind van het betoelaagde jaar, – in de praktijk in januari.

Dit alles maakt dat wij, belastingbetalers, pas in april zullen kunnen kennis nemen van wat onze verkozenen inzake politieke fractiewerking hebben uitgericht gedurende de jaren 2008-2009.
Dit is allemaal niet meer ernstig.
Ten eerste overtreden de raadsleden hun eigenste huishoudelijk reglement.
Ten tweede. Een serieuze taak van de Raad bestaat in het controleren van de uitgaven van het College. Hoe kan men raadsleden die zich mengen in budgetbesprekingen nog ernstig nemen als ze er niet in slagen om hun eigen onkosten op tijd in rekening te brengen en te verantwoorden?

Welke fractie brengt er de moed op om volgende maand (gemeenteraad van 8 maart) te zeggen: “Secretaris, we kregen ons geld niet op. We storten X euro terug in de stadskas.”

Die spookstemmen mogen niet in de doofpot terechtkomen

Het lijkt er steeds meer op dat de kwestie van de vervalste stemmingen in de Kortrijkse gemeenteraad door menigeen wordt afgedaan als een kwajongensstreek. Een plaisanterie. Iets om te lachen. (Zie nog stuk van 8 februari.)
Even recapituleren.
In een vergadering van de fractieleiders van 4 februari pakte de stadssecretaris plots – rijkelijk laat – uit met de mededeling dat er vorig jaar soms werd gestemd door een afwezig of verontschuldigd raadslid. Dat dit wellicht door een buurman (geen vrouw?) is gebeurd. Geert Hillaert vond dit onaanvaardbaar. Wie niet? Later meldden kranten dat hij – als ambtenaar hiertoe gehouden ? – geen klacht wou neerleggen (bij het parket) aangezien het stemresultaat niet werd beïnvloed. Kan moeilijk anders, de uitslag is altijd die van meerderheid tegen oppositie. Bij de VLD bijvoorbeeld is er maar één raadslid (Moniek Gheysens) dat een keer zou durven een stem uitbrengen tegen een voorstel van het College.
Daar gaat het dus niet om, die stemmingen zijn ongeldig.

De fractieleiders van de drie zgn. democratische partijen (CD&V, SP.A-Groen, VLD) zijn per brief ingelicht om welke stemmingen het gaat. Het Vlaams Belang bleef buiten schot.
Na veel speurwerk vonden we toch één geval dat strafrechtelijk niet door de beugel kan. Een vorm van schriftvervalsing.

In de gemeenteraad van februari vorig jaar moest er een afgevaardigde aangeduid voor de interlokale vereniging wonen van Zuid-West-Vlaanderen. Bij de stemming is 37 keer gestemd terwijl er slechts 36 raadsleden aanwezig waren. Uitslag:
Lieven Lybeer 24 ja, 1 nee, 12 onthoudingen. Wout Maddens 25 ja, 12 onthoudingen. Maar aangezien het ging om een geheime stemming is het moeilijk te achterhalen wie er hier heeft gefoefeld. Het maakt de zaak des te erger. Bij een geheime stemming krijgen alle aanwezigen een enveloppe met stembrief. Heeft er iemand één teveel aangenomen of gepikt?
Het bureau dat de stembriefjes in de urne telt heeft blijkbaar zijn werk niet gedaan. Dat bureau bestaat uit de voorzitter, het jongste lid van de meerderheid en een lid van de grootste oppositiepartij. Is dat telbureau wel bijeen geweest?

In de pers lazen we dat er ook een onregelmatigheid is vastgesteld bij een zitting waarbij raadslid Cathy Matthieu (Groen) was verontschuldigd. Iemand zou in haar plaats hebben gestemd. Het gaat om de Raad van december van vorig jaar. De goedkeuring van een retributie inzake ambulante handel. Welnu, in het officieel verslag van die gemeenteraad vinden we géén onregelmatigheid terug. De namenlijst van de aanwezigen stemt totaal overeen met die van de uitgebrachte stemmen.

Dan hebben we nog het geval Hans Masselis (VLD).
In de gemeenteraad van november 2009 is een statutenwijziging bij Gaselwest goedgekeurd met één stem teveel. Nu moet u weer eens goed het verslag van die zitting bekijken. Inderdaad, bij het agendapunt 24 staat Hans niet vernoemd bij de 37 aanwezigen. Niettemin namen er 38 leden deel aan de stemming. Maar dan, even kijken naar de notulering van de naamstemmen. Daar staat, tussen haakjes: “(waarbij raadslid H.Masselis bijkomend aanwezig was“).
Hoe zit dat nu eigenlijk? Was hij er of was hij er niet?

Zou er één raadslid de moed hebben om op de volgende gemeenteraad van 8 maart een punt te agenderen luidend: “onderzoek naar het stemsysteem bij afwezigen”?
Die elektronische stemming verloopt trouwens vaak wanordelijk. Zeker vorig jaar ging het er soms hilarisch aan toe.
Maar dat is Kortrijk.

Denk nu vooral niet dat alles aan de techniek ligt. Zo’n raadslid weet niet altijd van te voren hoe te stemmen. Kijken dan even naar de buren (of zogezegde fractieleider) om na te gaan hoe ze moeten stemmen. Drukken dan in opperste verwarring op de verkeerde knop. Het is echt Kortrijk. Kortrijkzaan, U hebt er geen idee van hoe het eraan toegaat.
Het gebeurt dat de voorzitter van de Raad richtlijnen geeft in de trant van wie voor is stemt nee.

Cowboy Henk is een dure vogel

Voor wie niet het gehele verhaal wenst te kennen: het gaat om minstens 66.000 euro.

Dat “groene” standbeeld of monument dat daar nu als een landmark staat te pronken op de rotonde van de Oudenaardsesteenweg is in 2004 geconcipieerd door toenmalig schepen van milieu Philippe De Coene (S.P.a) in samenwerking met vriend Herr Seele. Toendertijd heeft blijkbaar niemand voorzien wat die cowboy ons zou kunnen kosten.
Raadslid Maarten Seynaeve (VB) heeft het schriftelijk opgevraagd en kreeg nu pas, na anderhalve maand wachttijd, een antwoord op zijn vraag.

Voorheen stond het beeld op een braakliggend terrein aan de Spoorweglaan.
Als bekleding werd geopteerd voor een mozaïekbeplanting, een techniek die op openbaar domein nog weinig is toegepast. Bij deze vorm van beplanting plant men decoratieve bladplanten van verschillende kleur op een metalen structuur. De planten zijn evenwel niet wintervast en moesten dus jaarlijks hernieuwd.
De kostprijs voor het leveren en plaatsen van het standbeeld bedroeg in 2004 22.421 euro. (Is hier wel het honorarium van de ontwerper inbegrepen?)

In 2005 is een nieuwe klimopsoort gebruikt, de hedera helix ‘Lady Kay’. De nieuwe beplanting gaf een goed resultaat en kostte 5.342 euro.
Het stadsbestuur had niet voorzien dat het stedelijk ontwikkelingsbedrijf SOK in 2006 een nieuw woonproject wou realiseren op de locatie in de Spoorweglaan. Gevolg: cowboy Henk moest verhuizen. De verplaatsing naar de rotonde op de Oudenaardsesteenweg kostte niet minder dan 15.382 euro, hoogstwaarschijnlijk omwille van bijkomende werken. Hierbij werd met de Administratie Wegen en Verkeer een concessieovereenkomst gesloten voor een minimumtermijn van vijf jaar. Wat dat heeft gekost en nog zal kosten weten we niet.

Lady Kay

Hoewel men nog steeds gebruik maakte van “Lady Kay” werd in 2007 een bacterieziekte waargenomen waartegen geen bactericiden werkzaam zijn. (Hoe kan dat? Ging het dan niet om de “Bacterial Loaf Spot“? Heeft het gemunt op Engelse klimop.)
Gepoogd werd om de niet aangetaste klimop zo goed mogelijk te verzorgen, maar het aanhoudende warme zomerweer bracht nog meer bruinverkleuring van de bladeren teweeg. (Zie de cowboy daar nu staan!) Om de schade te beperken schakelde men pas eind december 2007 de gebroeders Dewulf uit Boezinge-Ieper in. De oplevering van de aanpassingswerken is nu recent (twee jaar later) gebeurd, met slecht resultaat en toch goedgekeurd door het schepencollege. Die werken (een bufferend lavasubstraat en bijkomende klimop) kostten 10.698 euro. Zo komen we inmiddels aan een subtotaal van 53.844 euro.

Vorig jaar vonden de geconsulteerde plantenkwekers nog altijd geen adequate behandeling voor de bacteriële ziekte. Maar toch wil men vegetarisch levende coma-patiënt Cowboy Henk in leven houden. Vandaar dat begin van dit jaar 2010 de dienst Leefmilieu een bestek heeft uitgeschreven voor het uitwerken van een groenblijvende, onderhoudsarme aankleding van de dodelijk zieke patiënt. De kosten voor behandeling raamt men op 12.160 euro.
Algemeen totaal: ca. 66.000 euro, oftewel 2,4 miljoen oude BEF.

Plastic

Drie gespecialiseerde firma’s zijn nu aangeschreven om cowboy Henk te genezen: Flora Facto (Berlaar), Fiber Decor (Erpe-Mere) en het Tuincenter (Dendermonde).
We veronderstellen niet dat de tuiniers een oplossing gaan zoeken met het aanbrengen van 32.000 plasticplantjes. Dat is nochtans iets wat milieuschepen Stefaan Bral suggereert in “Het Laatste Nieuws” van vandaag. Me dunkt om raadslid De Coene te treiteren en op stang te jagen. Wat is gelukt.

HLN vertikt het om te refereren naar wat de cowboy ons al heeft gekost.
Wellicht méér dan 66.000 euro. Honoria van de ontwerper en de geconsulteerde plantenkwekers? Onderhoud door stadsdiensten? Concessievergoeding? Heen- en weergeloop van de stadsadministratie?

Zou het kunnen dat schepen Stefaan Bral de zaak maar wat heeft laten aanmodderen?
Hij heeft een broertje dood aan alles wat met kunst of cultuur heeft te maken. Alhoewel. In een gemeenteraad van februari 2006 was huidig schepen van cultuur Christine Depuydt ook niet al te enthousiast over de toestand van onze cowboy. En groen raadslid Cathy Matthieu wou hem verkopen aan Oostende.

P.S.
Hebben we niet een keer gehoord dat Stad geen kunstwerken meer zou plaatsen op rotondes?

Stad is de strapatsen van Claudio Dell’Anno beetje beu

“Het Laatste Nieuws” van vandaag meldt dat onze gevierde kok Claudio-junior Francesco de erfpacht (een canon van jaarlijks 30.000 euro) voor de “Oude Dekenij” voor de maand januari nog niet heeft betaald en ook de waarborg van 100.000 euro nog niet heeft doorgestort. Het geduld van loco-burgemeester Lieven Lybeer is op. (Op WTV vraagt burgemeester zich af of de hardleersheid bij de Italiaan misschien in de genen zit. Neigt dit naar een racistoïde uitlating? )

Laten we maar eerst even opmerken dat het stadsbestuur en het schepencollege het er een beetje naar hebben gemaakt. Zie op televisie nu nog hoe Stefaan De Clerck, Van Quickenborne, Lieven Lybeer en de rest van eerder rechtse Kortrijkse notabelen zich gedroegen bij de finale van “Mijn restaurant”. Gewoon zot, en niet enkel van glorie.
In het kader van de hang naar ‘reflected glory’ heeft Stad de winnaar van “Mijn restaurant” dusdanig financieel en juridisch in de watten gelegd dat het Claudio naar het hoofd is gestegen. De Italiaanse rakker dacht stilaan dat hij zich alles kon permitteren. (Naast de gekende drie zijn er trouwens nog twee bouwovertredingen geweest waar niemand nog over rept. Spons erover.)

Het College heeft zelfs voor 7.500 euro exemplaren van zijn kookboek aangekocht en die moeten nu nog altijd dienen als relatiegeschenk van Stad Kortrijk. 500 ex. die we nooit meer kwijtraken. (De senior-writer bij de redactie van kortrijkwatcher heeft ervoor gewaarschuwd dat we ons hiermee belachelijk konden maken.) Heel het schepencollege incl. partners en stadssecretaris is daar – op een sluitingsdag nogal – ooit een hele nacht gaan schransen en boefen. Och ja.

Het staat niet in de krant.
Claudio en Gaëlle staan qua bouwtechnische voorschriften nog voor hete vuren.
Die reuzekoelkast achter de Oude Dekenij maakt meer lawaai dan een landende fluisterjet in finale op vliegveld Wevelgem en past niet in het kader. Er is akoestische isolatie nodig op het gelijkvloers en de verdieping. Bovenop het platte dak mag geen enkel toestel of voorwerp worden geplaatst dat uitsteekt boven de laagste dakrand. De ventilatoren moeten daar weg. Het moet gedaan zijn met de geurhinder rond en in het Begijnhof. Soms waant men zich in de nabijheid van een frituur in plaats van een beiaard.
De voorgenomen aanleg van een nieuw tuinpad is niet realiseerbaar zonder het vellen van bomen en moet daarom worden verschoven. Een voorgestelde uitbreiding kan niet als hiermee een van de oudste en merkwaardigste bomen aldaar (een Buxus) wordt bedreigd. De betwisting over de grens van de tuin en een perceel van de kerkfabriek Sint-Maarten moet opgelost. Het schilderen van de gevel moet in overleg gebeuren met Stad en de erfgoedambtenaar. En het mag nu gedaan zijn met zomaar te lossen en te laden waar het Claudio en zijn personeel uitkomt. Zijn jeep mag de chef-kok ook niet meer voor zijn deur parkeren.

Wat als om een of andere reden de erfpachtovereenkomst tussen Stad en de bvba Clausix ontbonden geraakt?
Clausix kan de erfpacht niet overdragen of huur toestaan zonder toelating van stad. Bij het einde van de erfpacht – op welke wijze dan ook – worden alle uitgevoerde werken kosteloos stadseigendom. Naar verluidt gaat het al om een half miljoen euro. (Secundair probleem is wel wat Claudio en de Vlaamse Mediamaatschappij zijn overeengekomen. Niemand heeft daar zicht op.)

Is dit een goede zaak voor Stad?
Eerdere pogingen om het pand te verhuren of in erfpacht te geven of te verkopen hebben geen succes opgeleverd. Anderzijds is het zo dat Stad aan de bvba Clausix heeft beloofd dat hij met het geklasseerd gebouw van alles mocht uitrichten. Niet enkel een restaurant exploiteren. Andere maatschappelijke doelen waren mogelijk. Bijvoorbeeld: een feestzaal inrichten, kortstondig logies verschaffen, seminaries of congressen organiseren. Men mag nu de Oude Dekenij zelfs omtoveren tot een hotel of motel of jeugdherberg.
Als Claudio en Gaëlle er de brui aan geven zou het dus wel kunnen dat er meerdere kapers opduiken aan de kust.

P.S. (1)
Intrigerend is dat het in de pers is uitgelekt dat Claudio bij stad een wanbetaler is. Zijn er nog in de horeca, of elders?
En waarom zo vroeg? Per slot van rekening is er in de tijd gemeten niet zoveel achterstand. Het is nog nooit gebeurd, dat in de pers aangegeven wordt wie er zoal zijn schulden niet betaalt aan Stad. En die zgn. onwaarden zijn niet min.
P.S. (2)
Volgens een bericht uit “De Standaard” van 7 september 2009 is het restaurant ’s avonds volzet tot mei van dit jaar.
P.S. (3)
De architect van Clausix waarmee stad onderhandelt is ene Six. En de advocaat is nonkel van Gaëlle, de witte ridder Marc Verwilghen. Compromis moet mogelijk zijn. Vader van Gaëlle is jurist. Claudio, Claudio toch. Had je maar eventjes kortrijkwatcher gelezen.
P.S. (4)
Gaëlle, nog even doorbijten in uw studie communicatiewetenschappen.

De stadspublicatie over het winkelcentrum “K in Kortrijk” mag 20.000 euro kosten

Het is hier al eerder op 18 januari gemeld. Stad zal op ons kosten een luxueuze publicatie van ca. 50 bladzijden wijden aan ons megawinkelcentrum. We vroegen ons toen af wat onze plaatselijke middenstand en meer speciaal de winkeliers aangesloten bij UNIZO daarvan denken.

Ter voorbereiding van die stadspropaganda voor het Duitse privébedrijf dat K in handen kreeg is op 18 januari voor het eerst een “klankbordgroep” bijeen geweest. Bij die groep is een directeur van Roularta aangesloten. Er is nu een prijsofferte gevraagd aan vijf uitgeverijen-drukkerijen, waaronder Roularta Books en Lannoo Tielt. De uitgeverij moet instaan voor de verspreiding van het “cahier” via de reguliere kanalen in Vlaanderen. (Roularta heeft goede banden met televisiekanalen. Lannoo staat sterk inzake ervaring met reeksen/fondsen, redactionele bijstand en taaladvies.)

Een ander deel zal Stad zelf verspreiden bij de bevolking, via de handelaars. Met andere woorden, van de handelaars wordt verwacht dat zij reclame maken voor hun grootste en machtigste concurrent. Er komt ook een “actie” in de stadskrant, de toeristische dienst en een veel gelezen krant. (Breedpubliekkranten kunnen niet anders zijn dan “Het Laatste Nieuws” of het “Kortrijks Handelsblad”.)

De klankbordgroep hoopt per jaar twee publicaties te wijden aan grootse stadsprojecten. De realisatie van het megawinkelcomplex is dus een stadsproject. Ja, een volkomen persoonlijk project van Stefaan De Clerck dat overigens miljoenen aan overheidsgeld heeft gekost.
Voor het maken van die cahiers is nu ook een prijsofferte gevraagd aan zes vormgevers, waaronder Koen Bruyneel. En nog aan acht fotografen waaronder NIET Lieven Neirinck (van ’t Pakt) uit Kortrijk.

De publicatie K in Kortrijk mag maximaal 20.000 euro kosten. Men hoopt een deel van de kosten te recuperen door verkopen. Want dat “cahier” moet een “hebbeding” worden.

Wat mogen we inhoudelijk niet verwachten in de publicatie?
– De voorgeschiedenis en een relaas over de geheime besluitvorming bij de totstandkoming van het project.
– Wat dat winkelcomplex heeft gekost aan overheidsgeld vanwege Stad, het SOK, het Vlaams Gewest.
Kortrijkwatcher heeft een keer (16 oktober 2008) geprobeerd om daarvan een ruwe schatting te maken. We dachten aan zoiets van 21 miljoen euro, ietwat méér dan het aandeel uit de privé-sector. Geen mens weet dat. Geen journalist die dat een keer uitpluist. Geen raadslid dat het daar over heeft.
En we gaan dat nog vieren ook, bij de opening.

P.S.
Het zou een wonder zijn als de stadspropaganda voor K nog voor 11 maart kan verschijnen. Maar qua marketing voor K komt dit dan wel goed uit. Nog even een boost, na de opening. Met publieke gelden. VIEREN ALLEMAAL.

En nu krijgt het Oranjehuis 187.000 euro

Update
Perse (ook op radio) is weer volkomen verkeerd. In HLN van 22 februari is sprake van 220.000 euro. Nog geen correctie.

Vorige week ging het zoals gemeld om een subsidie van 220.000 euro.
Vandaag krijgt de vzw Oranjehuis (Heule) van de Vlaamse Regering (Jo Vandeurzen) 187.000 euro voor een pedagogisch project. Geen scheve pet die het weet, jammer.
Kansarme (onze16 daar in Heule) jongeren, zet met uw rekenmachine die cijfers in de les eens om in oude BEF, als het kan. Om te weten wat wij allemaal voor jullie doen. Deel door 16. Dan met personeel.

Pedagogische projecten richten zich tot jongeren die een problematische relatie hebben met hun context en in de samenleving een verregaand regelovertredend gedrag vertonen.
We houden ze hiermee uit Everberg, wat naar berekening minder kost. ’t Is goed.

Voor nadere toelichting even de website van de vzw Oranjehuis uittesten.
Veel verder dan het zien van vier grote gekleurde cirkels zul je moeilijk komen. Tenminste als uw PC kleurgevoelig is.

Heeft de voltallige redactie van kortrijkwatcher dan iets tegen bijzondere jeugdbijstand en andere vormen van jeugdzorg?
Maar neen. Nogmaals neen. (Onze kuisvrouw is gered uit de kleine criminaliteit door de Kortrijkse vzw Habbekrats.)
Maar die sector is net als de gehele non-profit sector volkomen ontransparant. Het is een jungle van elkaar overlappende en concurrerende initiatieven. Met veel teveel personeel ten overstaan van de cliëntele. Resultaatverbintenissen en de uitkomsten van de werking zie je nooit. Jaarverslagen staan niet op internet. En hoewel de sector compleet leeft van overheidsgelden blijft het publiek (nou ja, ook de cliëntele) verstoken van financiële verslagen van al die talloze vzw’s.
Bekijk nu eens op internet de zgn. “sociale kaart” voor Kortrijk.
Ge gelooft uw ogen niet. Wat er allemaal te doen is en te verkrijgen. Scheve petjes? Rugpijn verzorgen, het kan.

Ludo Halsberghe stapt op bij de Open VLD

Voor de partij is dit wel een historische gebeurtenis. En in de geschiedenis van de Kortrijkse politiek ook. Vroeger deed men wel een keer aan overloperij. Meer recent: minister Q van VU-ID ‘k weet niet wat naar Spirit en nu volgorde kwijt. Twitteraar.

Ludo Halsberghe is sinds lang Kortrijks OCMW-raadslid. Eén (er zijn geen andere) van de weinige raadsleden die aldaar met vragen en voorstellen ietwat leven in de brouwerij brengt en dit ongetwijfeld als “onafhankelijke” meer dan ooit zal doen.
In een persbericht van vandaag laat het raadslid weten dat hij zich bij de partij de laatste tijd voelt als iemand op de Titanic.

Het is duidelijk dat Ludo zich al geruime tijd ongemakkelijk voelt bij de interne werking van de Kortrijkse VLD.
De Kortrijkse afdeling houdt zich tegenwoordig uitsluitend bezig met leuke ideetjes, luxeproblemen zoals pistoletparkeren.
En: “De afdelingswerking is trouwens gereduceerd tot een persoonlijk organisatiebureau voor feesten en verkiezingscampagnes van federaal minister Vincent Van Quickenborne.”

Dat is alvast duidelijk. Zonder het apparaat van de partij heeft hij als OCMW-raadslid nog tot 2012 te gaan.
Maar we zullen tot dan nog van hem horen. Beter gezegd: iets vernemen over de OCMW-werking en de Kortrijkse politiek op sociaal vlak.
Naar verluidt was de plaatselijke partijtop al bezig met Ludo Halsberghe uit te rangeren.
Binnen de VLD-gemeenteraadsfractie is het ook niet helemaal – en minder en minder dan ooit- koek en ei.

P.S.
Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen van 2006 moest Halsberghe het stellen met de 37ste plaats op de lijst en behaalde hij 442 naamstemmen. Dat waren wel stemmen uit de onverwachte maar door de partij (hier minister Q) electoraal bespeelde kiezerssegmenten. Uiteindelijk wreekt zich dat. Er vallen nog slachtoffers.

Correcties en aanvullingen bij persberichten over de perikelen met het handelsdistrict

Zoals hier al eerder gemeld vindt het Vlaams Agentschap voor Binnenlands Bestuur dat de belastingverhoging (een verdubbeling) op publiek toegankelijke commerciële ruimten in het centrum niet kan. Immers, via een zgn. Lokaal Pact heeft Stad zich ertoe verbonden om in 2009 geen nieuwe belastingen in te voeren of aanslagvoeten te verhogen. Een ander engagement (waar geen krant naar verwijst) is dat Stad minstens twaalf maanden voor de datum waarop een nieuwe (of verhoogde) belastingen ten laste van bedrijven van kracht wordt het desbetreffend belastingsreglement moet goedkeuren.
Het kan nu bezwaarschriften van de betrokken vestigingen in het Kortrijkse handelsdistrict beginnen regenen. Tenminste als Stad én de pers dat eens goed uitleggen aan de bevolking.

In ruil voor dat verzaken aan nieuwe belastingen kreeg Stad van de Vlaamse regering een schuldafname van 7,4 miljoen euro (100 euro per inwoner). Kranten insinueren nu dat Stad het risico loopt om dat bedrag te verliezen.
Och ja. Weeral onjuist. Men doet er altijd goed aan om de dreigbrief van Binnenlands Bestuur te lezen. Daarin verzoekt de administrateur-generaal om “de beslissing van 9 november 2009 in overeenstemming te brengen met het Lokaal Pact”. Wat dus twee zaken inhoudt: de verhoging ongedaan maken en eventueel een nieuwe reglement invoeren dat pas twaalf maanden later van kracht wordt.

Met welke sanctie wordt het stadsbestuur nu van hogerhand bedreigd?
Alleszins niet met wat hierover zoal in de krant te vernemen valt.
Altijd goed om letterlijk te citeren uit de officiële – de primaire – bronnen. Het Agentschap schrijft: “De Vlaamse Regering heeft op 4 juli 2008 wel beslist dat zij haar engagement KAN terugschroeven indien de gemeente de aangegane engagementen niet nakomt.”
En dan volgt er dit: “Het niet toekennen van de verhoogde Elia-compensatie gedurende de jaren 2008-2009-2010 is de meest voor de hand liggende sanctie. Dergelijke sanctie zal tot stand komen door een beslissing van de Vlaamse regering, op initiatief van de minister, bevoegd voor het Binnenland Bestuur”. Het gelobby bij minister Geert Bourgeois kan dus beginnen. Maar die is van de N-VA. Botert niet goed meer met de CD&V.

In een vorig stuk is hier al aangegeven hoeveel miljoenen die Elia-compensatie voor onze stad bedraagt. Schrikbarend veel.
Wat schepen van Financiën Alain Cnudde in “Het Nieuwsblad” vertelt is waarlijk niet te begrijpen. In het slechtste geval, zo zegt de schepen, kan het Vlaamse Gewest “het bedrag” met 180.000 euro verminderen. Welk bedrag? Het totale bedrag dat handelaars in de winkelstraten aan Stad zouden betalen. Wat is dat nu voor onzin? (In de krant heeft men het elders nog over 280.000 euro.) De zogenaamde BID-taks bracht in 2008 welgeteld 39.000 euro op. Voor 2009 verwacht men door de verdubbeling van het tarief 78.000 euro. Stad heeft dat trouwens aan het BID betaald, bij wijze van voorschot. Voor dit jaar is in de begroting hetzelfde bedrag voorzien. Pakt het Vlaams Gewest twee volledige jaarontvangsten af, dan gaat het dus om 156.000 euro. Wil men enkel de verdubbeling van de BID-ontvangsten terugschroeven, dan verliest Stad tweemaal 39.000 euro.
En dit alles in de veronderstelling dat de betrokken belastingschuldigen hun bijdrage willen leveren. Volgens “Het Laatste Nieuws” dat twee getuigen raadpleegt is dit niet in het geval.

In “Het Nieuwsblad” staan nog totaal onwezenlijke cijfers voor het geval de belastingsverhoging ongedaan wordt gemaakt.
“Het kan ervoor zorgen dat er in hartje Kortrijk 40.000 tot 90.000 euro minder beschikbaar is om de handel te promoten en te ondersteunen”. Op een totaal bedrag van … 280.000 euro. Het is niet duidelijk of de centrummanager Maarten Decramer hier aan het woord is.
Even de inkomsten van de vzw Handelsdistrict voor 2009 op een rij. Vanwege Stad:78.000 euro. Als voorschot. Er moet nog een verrekening komen als de BID-taks niet zoveel opbracht. (Dat klopt niet met een vroeger aangegane verbintenis.) Nog van Stad een éénmalige starttoelage van 100.000 euro. Vanwege de NV Sint-Janspoort (laat ons zeggen: Foruminvest) is 25.000 euro beloofd. Beloofd. Totaal: 203.000 euro.

In “Het Laatste Nieuws” staat te lezen dat Foruminvest jaarlijks 100.000 euro pompt in het handelsdistrict. Dit bericht strookt niet met wat het College antwoordt op een recente schriftelijke vraag van raadslid Maarten Seynaeve (VB). De bijdrage van de NV Sint-Janspoort (SJP) was nihil in 2008. Nihil. En zoals gezegd is voor 2009 slechts 25.000 euro beloofd.
De papieren pers zou er goed aan doen om een keer de samenwerkingsovereenkomst uit 2007 van SJP met Stad en SOK te herlezen. De promotor van het winkelcentrum K beloofde een eenmalige dotatie van 65.000 euro voor de vzw Handelsdistrict. En men schatte dat de handelaars van het shoppingcenter K zelf 100.000 euro aan BID-belasting zouden betalen. Indien men niet aan dat bedrag zou komen wou SJP dan wel bijleggen.
Van de vestigingen rondom K hoopte men ook op 100.000 euro. Stad zou bijpassen indien dat niet lukte.

In 2008 kregen 95 handelaars uit het district vrijstelling van de belasting omwille van hinder door infrastructuurwerken. In 2009 ging het om 62 vestigingen en 31 andere kwamen in aanmerking voor een vrijstelling van 50 procent. Heeft de centrummanager al een zicht op dit verlies aan inkomsten?

P.S.
Vorig jaar zijn bij ons weten twee bezwaarschriften ingediend tegen de BID-belasting. Het heeft een half jaar geduurd eer de cel Economie van Stad ze ongegrond heeft verklaard. Een reclamante vond dat haar zaak (kantoor) geen winkel was. Een ander iemand dacht dat men niet moest betalen als een pand gedurende enkele maanden leeg staat.

Zeg !?
Heeft er iemand een idee over het salaris van de centrummanager? Of de BID-heffing of Stad daartoe bijdraagt? En wie staat er in voor de kosten van zijn kantoor in de Leiestraat?

Verhoging handelsdistrict-belasting mag niet

In juni 2008 heeft ons stadsbestuur een volkomen nieuwe en unieke belasting ingevoerd. De BID-taks. En in de zitting van november 2009 werd het tarief zelfs verdubbeld. Afhankelijk van de commerciële oppervlakte betalen publiek toegankelijke vestigingen in het handelsdistrict Kortrijk-Centrum (het BID) van 200 tot 1000 euro.
Het stadsbestuur heeft hierover twee serieuze brieven gekregen van de hogere overheid. Felle berispingen en dreigingen met sancties.

Het Vlaams Agentschap van Binnenlands Bestuur vindt dat die verhoging niet kan. Stad is immers in mei 2008 toegetreden tot het zgn. Lokaal (fiscaal) Pact. Hierdoor kregen we van Vlaanderen per inwoner 100 euro ter vermindering van de uitstaande leningschulden. Eén van de engagementen in het kader van dat pact bestaat erin dat bepaalde gemeentebelastingen in 2009 niet mogen verhoogd. (Kortrijkwatcher heeft dit toen gesignaleerd.)
Een ander engagement is het voeren van een transparante en bedrijfsvriendelijke fiscaliteit. Dit houdt onder meer in dat gedurende de resterende periode van de legislatuur over verhogingen van belastingen (ten laste van bedrijven) minstens twaalf maanden voor de datum waarop zij van kracht worden een beslissing valt. Het belastingsreglement in het kernwinkelgebied slaat op de aanslagjaren 2009 tot en met 2013.
De administrateur-generaal van het Binnenlands Bestuur verzoekt ons College nu om de beslissing van november 2009 “in overeenstemming te brengen met het lokaal pact”. Zo niet blijft Stad verstoken van de verhoogde Elia-compensatie gedurende de jaren 2008-2010.

Weet u om welke bedragen dat dan gaat?
Voor 2008: 1.410.773 euroots. Voor 2009:1.459.418 euro. Voor 2010: idem.

Mogen we aan de papieren pers vragen om uitdrukkelijk deze sommen te vermelden in de berichtgeving? Met het juiste totaal?

Vanwege de afdeling West-Vlaanderen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur kreeg Stad ook een strenge brief. Het College heeft nagelaten om binnen de termijn van 20 dagen het kwestieus reglement op te sturen naar de hogere overheid. En verder moet het woord “belastingplichtige” vervangen door “belastingschuldige”. De belastingplichtige wordt immers belastingschuldige na inkohiering van de aanslag.

Belastingschuldigen!
Dien maar allemaal een bezwaarschrift in.

De gemeenteraadsleden kregen gisteren ter zitting beide brieven op hun lessenaar. Niet één die hierbij het woord vroeg. Te ingewikkeld zeker? Aan het eind van de vergadering wou VB-raadslid Maarten Seynaeve terugkomen op de kwestie. Voorzitter Lieven Lybeer vond dat het debat al werd gevoerd!

P.S.
Gisteren is in de Raad met geen woord gerept over de vervalste stemmingen. Noch over het feit dat KVK onder curatele is geplaatst.

Als dat geen nieuws is ! Kortrijkse raadsleden stemmen in naam van een afwezig raadslid !

Dat is dus een heel ernstige zaak, totaal onaanvaardbaar. Kan serieuze gevolgen hebben inzake geldigheid van de stemming en bijhorende rechtsgevolgen voor derden. Denk aan benoemingen, overheidsopdrachten, enz. Zelfs de stemming over de begroting indien er hierbij werd gefoefeld.

De Kortrijkse stadssecretaris (een echt pietjeprecies, waardoor hij in ruzie viel met Stefaan De Clerck) heeft via een uitprint (wat is dat?) van het stemmingsresultaat vastgesteld dat er soms gestemd wordt door een afwezig of verontschuldigd raadslid. Dit gebeurt wellicht door een buurman-raadslid, zo meent secretaris.
Gevraagd wordt dat de fractieleiders hun fractie daarover aanspreken. (Doen ze dat?)
De cel Bestuurszaken zal aan de fractieleiders meedelen om welke stemmingen het gaat. Maar wij, Kortrijkzanen, willen dat weten, wat de door ons verkozen vertegenwoordigers uitspoken. A.u.b. zeg.

Als men heel de kwestie verdraait tot een soort spielerei of gewoon veronderstelt dat uit onkunde verkeerd knopje is ingeduwd (ze zijn weer even niet mee) wel – laat die raadsleden dan maar ontslag nemen. Kunnen ze elders verkeerd knopjes hanteren.

Vandaag maandag om 18u30 is er gemeenteraad.
De voorzitter van de Raad (loco-burgemeester Lieven Lybeer) zou deze fraudezaak best vandaag nog bij hoogdringendheid agenderen. Met de lijst van de vervalste stemmingen en de mogelijke rechtsgevolgen.
Dit potje mag absoluut niet gedekt blijven.
Sancties kunnen niet uitblijven.
Dit is landelijk nieuws.
In de officiële verslagen van de gemeenteraad notuleert men altijd dat het vorige verslag werd goedgekeurd. Maar men vraagt dat niet.

P.S.
Op 27 januari was er plotseling om 12 uur nog een speciaal bijkomend schepencollege. De agenda is niet publiek gemaakt. Ging dat daarover? Waarom vraagt niet het minste raadslid daar iets over? En de papieren perse? (Gegarandeerd dat het verkoopcijfer stijgt.)

Maar nog iets.
Hier in Kortrijk is de burgemeester tegelijk voorzitter van de gemeenteraad. Nefast. Ge kunt u niet inbeelden hoe anders een agenda van de Raad en het verloop ervan zou kunnen uitzien indien dit niet het geval was. Iemand als Lieven Lybeer zit dan op de banken, en moet het woord vragen. Stel u zich dat maar eens voor.
En tussen haakjes, maar dan echt tussen haakjes. Als het om waarlijk belangrijke zaken gaat voor Stad, dan contacteert het gremium van de beslissingsmakers wel degelijk minister Stefaan de Clerck, al of niet in ruggespraak met minister Q. Op Vlaams vlak ene Vandeurzen of onze even stiekeme West-Vlaamse Hilde Crevits. Jongens toch. Schepen Wout Maddens toch. Kabinetsleden toch. Gemeenteraadsleden toch. Kiezers toch. Borat toch. Leiedal (schepen Santy) toch. Raadslid Koen Byttebier toch. Franceska toch.

Voor onze nieuwe abonnees. “Borat” is de schuilnaam van Lieven Lybeer.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert