Quote van de dag: “geen specifieke reden voor vertraging”

De werken voor het megawinkelcomplex K startten op 1 augustus 2007. De opening was voorzien voor september dit jaar, later voor december en nu is er weer sprake van uitstel tot maart volgend jaar.
Volgens “Het Nieuwsblad” van vandaag verklaarde Iserbyt dat er “geen specifieke reden is voor de vertraging“.

Hoezo?
Bent u ook al eens een half jaar te laat gekomen op uw werk, zonder enige specifieke reden? Wat zei uw baas daarvan?

Rondom het project “K in Kortrijk” (ook ‘Bijstand-project’ genoemd of ‘Winnende Stad’) is er een kluwen van maatschappijen opgericht, zodat bij eventuele schadevergoedingen bij vertragingen de juristen het beste van zichzelf zullen kunnen geven.

Wie is bijvoorbeeld Pierre Yserbyt?
Dat is de vaste vertegenwoordiger en grootste bijna monopolie-aandeelhouder van de CVA Serdiser uit Brussel, een vennootschap die ongeveer alles kan doen wat men maar mag doen “en matière financière ou économique et de développement d’enterprises”. Hij heeft mede de samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen Stad, het Stadsontwikkelingsbedrijf (SOK) en de NV Sint-Janspoort (SJP). In die overeenkomst van september 2005 staat in paragraaf 4 dat SJP zich engageert om het bouwen van het Project binnen de zes maanden te starten, voor zover alle vereiste rechten werden verworven. En dat de verwachte uitvoeringstermijn 24 maanden bedraagt.

De papieren perse kluts al jaren van alles door mekaar.
Foruminvest is de bouwpromotor en niet de bouwheer.
De NV Sint Janspoort is de bouwheer. Het kapitaal (slechts 61.500 euro) is volgestort door Foruminvest Immo NV uit Oudergem en Foruminvest International B.V uit Naarden. Voorzitter van SJP is Michel Sava Riaskoff uit Laren. Afgevaardigd bestuurder is Patrick Huon uit Bierges van de ‘Conseils Management’ SA uit Mons.
Daarnaast krioelt het van pps-constructies. (Profs Ruimtelijke Ordeninge in Gent raken er ook niet meer wijs uit.)

Aannemer is de Tijdelijke Vereniging De Wijngaard (Van Roey en Van Laere).
Volgens de krant hangt er een prijskaartje vast aan de vertraging en zou Iserbyt de hete aardappel eventueel willen doorschuiven naar de TV De Wijngaard.
Niemand wil veel kommentaar geven, ook Yvon Vanden Abeele niet, de voorzitter van het handelsdistrict, het BID. Al de nieuwe centrummanager gehoord? (Volgens mij weten zelfs journalisten enkele specifieke redenen voor de vertraging.)

MAAK KORTRIJK MEE

Waarnemend burgemeester Lieven Lybeer zal ook wel wat geruchten hebben opgevangen. ’t Is te hopen.
Er is namelijk al jaren geleden een Stuurgroep opgericht om ondermeer de voortgang van de werken op te volgen, en SJP heeft zich ertoe verplicht om hierover op regelmatige tijdstippen te rapporteren. Die groep is samengesteld uit twee afgevaardigden van Stad (de burgemeester en een SOK-schepen, nu Wout Maddens?) en een ambtenaar (Frans Van Den Bossche) en is verondersteld om maandelijks bijeen te komen. Secretaris is Trui Tydgat van het SOK.

Meer details

Wat oppert Lieven nu alweer in ons Nieuwsblad?
“Ik hoop dat ik snel kan samenzitten met een delegatie van Foruminvest, zodat ik wat meer details heb.”
Borat weet nergens van. Waarschijnlijk liegt hij niet helemaal. Hij kent gewoon die stuurgroep niet. Qua bestuurskracht van een burgemeester van een centrumstad en de machtsverhoudingen binnen het schepencollege ongelooflijk tekenend.

In “Het Kortrijks Handelsblad” van vandaag houdt Lybeer zich ook op de vlakte omtrent eventuele ‘boetes’.
Laat dit gezegd zijn. Of de betrokken winkelketens en zelfstandige handelaars een vergoeding zullen opeisen per dag vertraging is geen zaak voor het stadsbestuur. Kan ons geen barst schelen.
Maar heeft Foruminvest zich ooit tegenover Stad geëngageerd inzake termijnen? Dat is de vraag die Kortrijkzanen en raadsleden kan interesseren.
In de samenwerkingsovereenkomst tussen SOK, Stad en SJP was sprake van een uitvoeringstermijn van twee jaar. Een clausule over mogelijke boetes is evenwel niet te vinden.
Er is tussen het SOK en Foruminvest wel eens een ‘compromis‘ gesloten die het heeft over een schadevergoeding van 12.500 euro per dag vertraging. Is die afspraak nog geldig?

De wagens van burgemeester-minister Stefaan De Clerck (2)

“Het Nieuwsblad” van vandaag legt de politieke cultuur (deontologie) van onze burgervader even onder het vergrootglas.
Al op de eerste pagina bloklettert de krant: “Alleen peperdure BMW goed genoeg voor minister“. En op pagina 6 staat in nog grotere letters: “De Clerck dankt autootje van Vandeurzen af“.

Jo, de voormalige minister van Justitie, reed rond met een goedkope Ford-C-Max. Die monovolume vond Stefaan evenwel te min. Hij wil nu in de toekomst een BMW 730D.
Volgens de krant heeft hij voorlopig dan maar gebruik gemaakt van de BMW van oud-premier Yves Leterme. (Hoe gaat dat allemaal in zijn werk? Waarmee reed premier Herman Van Rompuy dan wel? Met die van zijn Kamervoorzitterschap? En heeft onze oud-burgemeester intussen nooit meer de Audi van stad gebruikt?)

De krant van vandaag meldt nog dat het departement van Justitie de leasingprijs van de BMW niet wil onthullen. “Het dossier is pas ingediend en nog niet definitief goedgekeurd.”

DAT HET REKENHOF (en dus het parlement) NU MAAR EEN BEETJE OPLET !!

Op 11 september 2006 is hier namelijk al onthuld hoe de burgemeester ertoe kwam om zich via leasing een Audi A6 aan te schaffen. (Geen krant die dit overnam.) De wagen werd gehuurd bij Dexia Auto Leasing en geleverd en onderhouden door garage Vanderhaegen uit Kortrijk.
Ogenschijnlijk ging het dossier zijn normale gangetje. De gemeenteraad keurde de voorwaarden en de wijze van gunnen voor het huren van dienstwagens goed. Het College schreef een offerte uit. Gunningscriteria waren: de totale huurprijs, de technische waarde, de kwaliteit van de inbegrepen diensten, het milieuaspect. Vijf firma’s dienden een prijsofferte in, waarvan twee zo stom waren dat ze vergaten wat documenten op te sturen of vergaten iets in te vullen. Hoe dom kan men wel niet zijn !

Foortrucje

Winnaar bij de prijsofferte was dus de Audi A6. Logisch met die prijs/kwaliteit en die Garage. Huurprijs per maand: 554,09 euro (exclusief BTW).
MAARRR !
Pas na de ingediende offertes bleek dat onze burgemeester nog een resem bijkomende opties op het oog had. Die hebben de huurprijs per maand achteraf opgedreven met 32,84 euro (inclusief BTW).

Met andere woorden: de parlementsleden zouden best het dossier BMW 730D van onze minister op de voet volgen.
Als de laagste inschrijver wint, mag de bedongen leasingprijs achteraf niet meer verhogen.

Minister Stefaan van Justitie toch.
Let nu toch een keer op uw zaak. Geen trucjes van de foor meer. A.u.b. zeg.

Hoe staat het met de OCMW-financies ? (3)

Als er in de gemeenteraad dan toch een keer iets wordt gezegd over het OCMW-budget, dan gaat het gegarandeerd over de gemeentelijke bijdrage. Links vindt die bijdrage steevast te laag, rechts vindt die te hoog. Men vergelijkt dan het bedrag met dat van andere gemeenten. Flauwe kul toch?

Het gemiddelde van de bijdrage per inwoner in West-Vlaanderen bedroeg 109 euro in 2006. De cijfers schommelen van 23 euro (Ruiselede) tot bijvoorbeeld 170 euro (Menen). Kortrijk hield het in dat jaar bij 110 euro. Iedere gemeente heeft zo zijn eigen noden en problemen inzake “openbaren onderstand” en vooral bepaalt iedere gemeente- of OCMW-bestuur de draagwijdte van het gevoerde sociaal beleid. Ja, in die zin is de hoogte van de bijdrage wel ideologisch gekleurd en kan men daarover in discussie gaan. Maar, ik heb hier over de vraag wat nu echt de kerntaken zouden kunnen zijn van het OCMW nog nooit een debat weten voeren. (De oprichting van een Sociaal Huis verliep heel confuus.)
Moet het OCMW maaltijden bereiden en bedelen, instaan voor een poetsdienst en kinderopvang? Een klooster en begijnhof onderhouden? De ‘cliënten’ culturele activiteiten aanbieden? Kunnen we niet een keer een beetje tabula rasa houden in de sociale welzijnssector? (Men gaat maar door met het oprichten van overkoepelende organisaties. Synergiek!)
Over een kosten-batenanalyse en streven naar meer synergieën hoort men ook weinig. Ons OCMW koopt toch nog altijd zijn gas en elektriciteit los van Stad en de politiezone VLAS?

Dit komt ook nooit ter sprake.
Naast de gemeentelijke bijdrage (9.183.673 euro) kent het OCMW nog andere inkomsten. Bijvoorbeeld hier in Kortrijk 8 procent van het Gemeentefonds. Dat is voor dit jaar 2.184.917 euro. Samen geeft dit 11,36 miljoen euro oftewel 153,7 euro per inwoner.
Een OCMW kent naast de werkingstoelage van de gemeente theoretisch in het totaal nog acht financieringsbronnen. Stramien voor een goed debat zou kunnen zijn dat men die een keer systematisch onder de loupe neemt. Worden de OCMW-goederen wel goed beheerd? Die boerderijen bijvoorbeeld. Idem voor de exploitatie van de instellingen (de activiteitencentra). Worden de mogelijke terugvorderingen van particulieren (bijvoorbeeld van onderhoudsplichtigen) van de kosten van maatschappelijke dienstverlening voldoende toegepast?

Een mooie verrassing

Slepen we wel alle mogelijke federale en gemeenschapstoelagen in de wacht?
Vandaag bereikt ons het bericht dat federaal minister van Maatschappelijke Integratie Marie Arena (PS) op bezoek was bij het OCMW en bij die gelegenheid met een subsidie van 300.000 euro subsidie over de brug kwam om werkloze jongeren te activeren. Het persbericht spreekt over “een mooie verrassing”. Ja? Wist men nergens van? Hiermee kan men 50 leerwerknemers subsidiëren zegt voorzitster Franceska Verhenne. Mogen we hierbij de hoop uitspreken dat het OCMW bij die gelegenheid geen personeelsverhoging doorvoert?

Grote klacht ter linkerzijde is dat de gemeentelijke werkingstoelage sinds 2008 en tot en met 2010 ongewijzigd blijft. Hierbij eerst een detailbemerking. Het OCMW beschikt over reserves. Nu 3,8 miljoen euro en die worden voor een deel aangewend om het jaarlijks tekort in het exploitatiebudget aan te zuiveren. Heeft er daar iemand ter linkerzijde tegen dit mechanisme geprotesteerd?
Een bevriezing van de gemeentelijke bijdrage door aanwending van overschotten van voorgaande jaren brengt natuurlijk mee dat men op een bepaald moment onvermijdelijk komt tot een verhoging van die bijdrage. Die is voorzien voor 2011. Met een sprong van welgeteld 1 miljoen naar 10,18 miljoen.

En hier komen we tot een fundamentele kwestie of vraag.
Hoe kan het zijn dat men zomaar op voorhand een werkingstoelage van Stad kan bevriezen en daarna plots met een rond getal verhogen?
Gemeenten zijn verplicht om het werkingstekort in de exploitatie van een OCMW aan te vullen. Wiskundig gezien berekent men dit tekort als volgt. Het resultaat van het boekjaar + niet-kaskosten VERMINDERD met niet-kasopbrengsten + inkomsten zonder effect op de resultatenrekening VERMINDERD met uitgaven zonder effect op de resultatenrekening.

Ha !
Kan de OCMW-ontvanger (Franceska mag ook) nu een keer aan de gemeenteraad uitleggen hoe men allerhande kosten en opbrengsten manipuleert om jaarlijks tot die vaste gemeentelijke bijdrage te komen?
Beïnvloedt die vorm van hogere wiskunde nu al of niet het OCMW-beleid? Dat is de vraag. Laat het OCMW als proef een keer een budget opstellen (een beleid voeren) alsof de gemeentelijke bijdrage NUL euro bedraagt.

P.S.
Kreeg u vanwege Stad ook dat draaischijfje in de bus over de stadsfinancieën? Een soort abacus.
Daar vinden we in de rubriek “sociaal Kortrijk” een kost per inwoner van 161,01 euro.
(Mooi initiatief. Komen daar nog op terug.)

Quote van de dag: “niet te zwaar straffen”

Onmiddellijk nadat minister van Vereenvoudigen en Ondernemen Vincent Van Quickenborne het voorstel had gelanceerd om klanten van restaurants te verplichten om te betalen met een bankkaart kreeg hij van zijn partijvoorzitter Bart Somers het deksel op de neus.
Aanleiding voor Patrick Vankrunkelsven, senator en partijgenoot en arts, om de minister ietwat ter hulp te schieten in “De Morgen” van 16 maart (pag.5).
“We mogen Vincent wel niet te zwaar straffen. Het was een geval van jeugdige overmoed, een accident de parcours. Hij is soms wat te onstuimig en te ambitieus. Dit is niet de eerste keer, hij doet wel vaker pootje lap bij zichzelf.”

Wat is dat eigenlijk, een minister straffen? Is Quickie wel gestraft? Zit hij daar op zijn knieën in een kelder van de Melssenstraat? Met een stapel wetboeken (lichte, middelzware, zware) op zijn hoofd? Mag hij als ‘jeugdige’ bezoek van zijn ouders krijgen?
En ziet u (zag u) Bart Somers al een keer minister Karel De Gucht straffen?

Bismi’llah ir-Raham ir-Rahiem (1), een inleiding op de Islam

De aanwezigheid van moslims zorgt nu ook in Kortrijk voor spanningen. Discussies dienaangaande getuigen dikwijls van een gebrek aan kennis over het onderwerp en van onvoldoende dialoog. Dit is bijvoorbeeld al gebleken in de laatste gemeenteraad van 9 maart waarin de erkenningsaanvraag van de moskee At(t)akwa werd behandeld. Een betere formulering ware geweest: advies over de aanvraag tot erkenning van de islamitische geloofsgemeenschap Atakwa.

Broeders en Zusters,
Op 30 maart organiseert het Vlaams Belang een protestmars (protestwandeling!) tegen het positief advies dat de meerderheid van de Kortrijkse gemeenteraad heeft uitgebracht aan minister Keulen bij de erkenningsaanvraag van de geloofsgemeenschap. Nog wel in het hol van de leeuw, en na de wandeling volgt er een meeting met Filip Dewinter in het stadsgebouw V’tex. Allen daarheen zou ik zeggen, op voorwaarde dat zowel voor- als tegenstanders weten waarover men het heeft.
Hebt u ergens gelezen wat VB-fractieleider werkelijk heeft gezegd in de Raad van 9 maart? Neen.
Las u de repliek van waarnemend burgemeester Lieven Lybeer? Weet u waarom raadslid Hans Masselis (VLD) zich ter zake heeft onthouden in de provincieraad en niet in de gemeenteraad?
Weet u eigenlijk wat een moskee is?
Kent u de bouwplannen van Atakwa? Komt er een minaret? Verhuist men op termijn uit de Stasegemstraat 136?
Hoeveel moskeeverenigingen telt men hier (in de regio)?
Hoe berekent men het aantal gelovigen in een bepaalde gebiedsomschrijving?
Waaraan moet een erkende plaatselijke moslimgemeenschap zoal voldoen?
Wie is hier de Iman-Khatib? Spreekt (preekt) hij (in) het nederlands?
Zijn er soms ook islamitische gemeenschappen die niet worden erkend? Waarom dan?
Is de Islam een eredienst, een religie, een ideologie of nog veel meer?

Broeders en Zusters,
Zovele vragen waarop de plaatselijke correspondent (sterreporter genaamd Dieppe Throot) van deze stadsblog volgende dagen en weken een antwoord op zoekt.
Onze lezers hebben zoals steeds recht op informatie, duiding en kommentaar. Op onderzoeksjournalistiek.

P.S.
Nu een Goed Idee.
Het beste ware dat het Vlaams Belang zou afzien van zijn protestwandeling. Het is een nodeloze, onvruchtbare provocatie die uit alle hoeken en kanten enkel gekken kan aantrekken. In de plaats daarvan in de V’tex een symposium belegt met als deelnemers minstens Baluotti Brahim (de iman) en raadslid Sliman You-Ala. Verder onze vier locale parlementariërs, provincieraadlid Hans Masselis, de ministers De Clerck en Van Quickenborne, de fractieleiders (zeker de zwijgende sfinx Koen), de OCMW-voorzitster en multicultureel raadslid Eric Flo, een bevoegde schepen en die van Bevolking, en de waarnemende burgemeester.

Graag gedaan.
Superdeboer !

Hoe schudt u verkiezingskandidaten van het lijf ? Tips !

Naarmate de verkiezingen van 7 juni naderen zullen wij weerom als kiesvee worden benaderd.
Een uitermate vervelend verschijnsel is dat kandidaten er telkens opnieuw in slagen om op openbare plaatsen of op evenementen te verschijnen waar ze anders tussen twee verkiezingen in NOOIT te zien zijn.
Gebeurt dit nieuw feit in uw stamcafé, laat je dan maar zonder schroom rustig trakteren, samen met heel je gezelschap. Fluister de bazin in het oor dat de andere kant van de toog ook behoort tot uw vriendenclub en ga daar ook even staan.
Zorg dat de kandidaat zijn toegelaten budget overschrijdt ! Ziet u een kandidaat als neofiet opduiken in de Schouwburg, wijs hem dan naar zijn plaats aan de verkeerde kant van de zaal. Doen ! Het is mij al overkomen dat een kandidaat-verkozene zich voor het eerst in zijn leven naar een BUDA-voorstelling repte. Aangezien het event traditioneel toch te laat zou beginnen werd hem duidelijk gemaakt dat de voorstelling was afgelast.

In mei is het geraden om de Maandagmarkt (en andere) zelf te vermijden.
De kandidaten zijn uit op zeer efemere contacten, terwijl zij oprechte belangstelling voorwenden. Zij komen je vriendelijk de hand schudden en durven het zelfs aan om amicaal op je schouder te kloppen en te vragen hoe het met je gaat. Antwoord dan: “Moeilijke vraag, ik weet het zelf niet.” Of zeg dat je zonet de mare kreeg dat je lijdt aan een ongeneeslijke, vreselijke SOA.
Het gebeurt dat een kandidaat – tot uw verbazing – uw naam kent. Een moeilijke situatie. Stel dat het om Philippe De Coene gaat. Spreek hem dan aan met meneer Lemaitre. Zeg: “Ha, onze Mark! Hoe gaat het met jou?”

Een onvergetelijke anecdote.
Toen Jacques Laverge indertijd weer eens aan verkiezingen deelnam (hij wou burgemeester worden) kwam hij mij belangstellend de hand drukken, stelde een vraagje terwijl hij al helemaal de andere kant uitkeek. Mijn antwoord viel niet in goede aarde: “Waarom kijk je mij niet even in de ogen als je echt wil weten hoe het met me gaat?” Tussen ons is het nooit meer goedgekomen.

Er zijn zelfs mannelijke kandidaten die zomaar in het wilde weg vrouwen gaan kussen. Twee methodes zijn goed om ze dat af te leren. Vrouwen, zorg dat die drie kusjes telkens onverwacht regelrecht in uw natte open mond terechtkomen. Of (indien zwaar opgetut): geef hem met volle lippen een dikke zoen op de propere witte boord van zijn versgesteven hemd.

Er zal steeds meer een nieuw fenomeen opduiken: u krijgt ongevraagd talloze emails.
Dat is spam. Merk dat dan als zodanig aan.

Stuurt Carl De Caluwé u als parlementariër een portvrije brief?
Stuur die zonder postzegel terug.

P.S.
Hebt u nog tips?
Komen ze bij u ook voor het eerst aan uw deur of in uw wijk?
Wat te doen?
Als uzelf tijd hebt, hou ze dan zolang mogelijk bezig (toon ze uw geïsoleerde zolder, uw boekenkast, uw ondergelopen kelder, uw kleinkinderen) zodat hun schema van huisbezoeken totaal in de war raakt. Snijdt oeverloos onderwerpen aan die uw bezoeker als terechte, goedmenende politieker onvermijdelijk moeten interesseren. Bril zoeken en uitgebreid hun folder beginnen lezen, met kommentaar en vragen. Wordt de kandidaat wat nerveus, schenk maar wat bij.

Hoe staat het met de OCMW-financies? (2)

Naast het investeringsbudget kent men bij een OCMW nog een exploitatiebudget. Te vergelijken met wat in gemeenten de “gewone begroting” heet. In een exploitatiebudget gaat het om kosten en opbrengsten van het centrum in zijn geheel en van ieder van zijn activiteitencentra. Het gaat hier over de “dagelijkse werking”.

Ons OCMW telt naast de eigen administratie niet minder dan 29 van die ‘activiteitencentra.”
Twee daarvan eindigen dit jaar waarschijnlijk met een budget dat in evenwicht is: de dienst P&B en de technische dienst.
Om een reden die de OCMW-voorzitster blijkbaar niet kent is er voor de centrale keuken nul euro voorzien aan kosten of opbrengsten. Maar: zie thuiszorg. Alleen de dienst patrimonium vermeldt een positief saldo van zowat 705.000 euro. Al de rest is dus “verlieslatend”.

Het budget van alle activiteitencentra samen geeft 39 miljoen euro aan als opbrengsten en 49 miljoen aan kosten.
Het negatief saldo bedraagt welgeteld 9.940.163 euro. De vooruitzichten voor 2011 dan zien er niet goed uit: min 12 miljoen. (Niet teveel belang aan hechten. Hoe die “verliezen” worden weggewerkt zien we wel in een volgende bijdrage.)
In absolute cijfers is het tekort het grootst bij de sociale dienst: nu min 4 miljoen. Opbrengsten 10 miljoen en kosten 14 miljoen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitkeringen leefloon, steun in speciën voor wie dat nodig heeft. DE kerntaak van de vroegere ‘openbare onderstand’.
Een andere belangrijke post bij de kosten slaat op bezoldigingen. Het gaat om een bedrag van bijna 10 miljoen euro waarvan 2 miljoen voor de administratie, 1,2 miljoen voor integratieprojecten, 3,9 miljoen voor de sociale dienst.

De roemruchte integratieprojecten lijden aan een groot tekort: slechts 747.000 euro aan opbrengsten en niet minder dan 3,2 miljoen aan kosten. De totale kastekorten in dit activiteitencentrum worden voor dit jaar geraamd op 2,4 miljoen euro. Veel geld gaat naar zgn. doorgeefprojecten zoals de christen-democratische activiteiten van De Poort, Mobiel, Mentor. Voor meer pure OCMW-projecten slorpen projecten als wijk- en straathoekwerking en ‘Werk/Punt’ ook grote happen op van het budget.

De OCMW-administratie op zichzelf kost 3,3 miljoen, maar er zijn 3,1 miljoen opbrengsten voorzien.
Het rusthuis Sint-Jozef werkt traditioneel met een groot budget. Werkingskosten 6,5 miljoen maar daar staan 6,4 miljoen werkingsopbrengsten tegenover. Afgeronde verliescijfers voor de andere rusthuizen: Ter Melle (min 206.000), De Nieuwe Lente (min 272.000), Lichtendal (min 311.000), Biezenheem (min 227.000). Zeg dat maar eens aan uw ouders, als zij cliënt zijn van het OCMW.

Hoe staat het met de serviceflats? Elfenberg (min 65.000), Rietveld (min 26.000), Ten Olme (min 61.000).
Ik sta altijd versteld over het lage budget dat er omgaat in het OCMW-ziekenhuis. Slechts 432.000 euro kosten en 350.000 opbrengsten.
Nog enkele interessante activiteitencentra.
Sociale woningen: 287.000 euro opbrengsten en 551.000 euro kosten. Dienstencentrum De Zonnewijzer: 557.000 euro opbrengsten en 806.000 euro kosten. Thuiszorg: 1 miljoen tegenover 1,4 miljoen. Kinderopvang: 638.000 tegenover 730.000 euro.

Misschien nog iets over de thuiszorg, want die zal steeds meer aan belang winnen.
Hierin steekt de maaltijdbedeling. Het OCMW verliest daaraan ietwat meer dan 100.000 euro. Verlies bij de poetsdienst is 141.000 euro. Verlies bij Telesenior en noodoproepen: 108.000 euro.

P.S.
Op deze weblog is al vaak uitvoerig gehandeld over het OCMW en over de financiën van het centrum.
Kan er niet iemand die stukken uitprinten en afficheren in het sociaal huis? Of publiceren in het personeelsblad?

Een ellendige gemeenteraad even geschorst

Onze stagiair-reporter heeft gisteravond van pure ellende voortijdig de raadszitting verlaten. Hij kon die lege banken niet meer aanzien. Even na 22 uur waren er nog slechts 17 leden van de meerderheid (waarvan 4 schepenen) aanwezig. Overigens kwamen sommigen (bijvoorbeeld Carl Decaluwé) weer te laat, anderen (bijv. Joost Ghyssel) verlieten traditioneel voortijdig de vergadering, en nog anderen (bijv. Nele Claus) zaten zich stierlijk te vervelen. De fractieleider van de VLD had voor de zoveelste keer niets te vertellen.
Gelukkig waren – voor een keer dan – onze gewaardeerde confraters van de printmedia tot het eind toe blijven zitten zodat onze redactie nog de gebeurtenissen vanuit de tweede hand kan navertellen. Zonder te checken.

Maar eerst even dit. Iets wat onze beetje te jonge, idealistische en werklustige reporter in feite nog meer ergerde dan het geconstateerde absenteïsme.

Zoals u weet tellen we nu twee ministers en vier parlementariërs in de Kortrijkse Raad. Dat moet ergens uniek zijn.
Minister Stefaan De Clerck had een hele krat vol dossiers bij (aangevoerd door zijn chauffeur uit Brussel) en kreeg die om 20u01 afgewerkt. Hij is dan nog tot 21u25 blijven zitten om zich wat onledig te houden met zijn GSM. Minister Vincent Van Quickenborne was zoals steeds druk in de weer met zijn laptop en werd omstreeks halftien door de zedenpolitie gesignaleerd in een naburig café. (Wonderlijk hoe hij ongemerkt uit de zaal kan sluipen.) Federaal parlementslid Roel Deseyn liet zich al die tijd helemaal in beslag nemen door zijn laptop en vertrok voortijdig na een overbodig geïmproviseerd nummertje. Vlaams parlementslid Carl Decaluwé speelde spelletjes op zijn blackBerry (porno?) en hield het ook rond 22 uur voor bekeken. Presentiegeld binnen.

Wisten die verkozenen des volks dan niet dat er nog een belangrijke stemming moest gebeuren? Het antwoord is: neen.

Alleen de Vlaamse parlementsleden Bart Caron en Philippe De Coene bleven aandachtig de agenda volgen en hielden gedegen tussenkomsten.

Philippe De Coene (fractieleider van SP.a – Groen) bond de bel aan de kat. Consternatie alom bij de mededeling dat de meerderheid eens te meer (voor de vijfde keer in deze bestuursperiode) niet meer in aantal was zodat de Raad niet meer geldig kon stemmen of vergaderen indien de oppositie de zaal zou verlaten. Een beteuterde burgemeester-voorzitter (nu Lieven Lybeer, bijgenaamd Borat) kon niet anders dan de zitting schorsen om verwoed zijn troepen op te bellen en aan te manen om als de bliksem opnieuw op te dagen. Niemand minder dan Minister Stefaan De Clerck werd van zijn TV weggehaald. Ook Johan Coulembier en Hans Masselis konden nog ergens gevonden worden. Doordat ex-LDD’er Eric Flootje (weet nog altijd niets af van procedures) was blijven zitten haalde men eindelijk nog het vereiste quorum.

De pauze duurde zowat een half uur maar werd nuttig gebruikt.
Patrick Jolie presteerde het om de biertap in de Beatrijszaal voor open te verklaren. En toen het vat leegliep werd en nog een krat bier aangesleept.
CD&V-fractieleider Filip Santy verklaarde de afwezigheid van zijn troepen met het verwijt dat de oppositie te lange en niet eens danig interessante tussenkomsten hield.
Nou zeg. Zo’n beschamende vertoning nog nooit meegemaakt
Maar, dat is Kortrijk. Stad van innovatie.

P.S.
Men vertelt dat Tone Sansen voortijdig (wat hij nooit doet) en gebelgd wegliep omdat hij een voorstel van De Coene wou steunen maar dit niet mocht van zijn Gildebroeders. Het voorstel ging over het afschaffen van de retributie op de hernieuwing van het rijbewijs voor diabetes- en andere patiënten.

Hoe staat het met de OCMW-financies ?(1)

Je hoort of leest daar nooit iets over. Terwijl het gaat om een organisatie die volgens vele mensken heel veel goeds verricht en bijna evenveel personeelsleden telt (meer dan 800, waarvan velen in dienst van de Zusters) als Stad en een budget beheert van ca. 86 miljoen euro. Balans in 2007: 119 miljoen.
In de gemeenteraad wordt het (meerjaren)budget soms niet eens besproken. Als er daar al een keer iets wordt over gezegd, dan gaat het over de gemeentelijke bijdrage die men te hoog (de rechterzijde) of te laag (de linkerzijde) vindt. Zonder veel toelichting. De OCMW-ontvanger zit dan in het publiek ietwat moedeloos toe te kijken naar het schouwspel en gaat onverrichter zake weer naar huis. Zijn toelichting wordt niet eens gevraagd.
Je leest en hoort er nooit iets over… Zelfs op de website van het OCMW heeft men het nauwelijks over de centen. Het meerjarenplan 2009-2010-2011 (met het budget voor 2009) is nergens te bekennen. Het jaarverslag 2008 ook al niet. Wie dat wil moet het opvragen. (De nieuwe secretaris is geen fervent voorstander van openbaarheid van bestuur. Zo vindt hij dat er geen memorie van toelichting of verslag dient gepubliceerd van de OCMW-raad.)
Zo. Dat moest ons dan maar weer eens van het hart.

Hierna wat cijfergegevens over het budget.
We starten met het zogenaamde investeringsbudget. Dat wil zeggen: de ontvangsten en uitgaven (en kosten en opbrengsten) verbonden aan de aanschaf – of verkoop van duurzame middelen of goederen. Te vergelijken met de zgn. ‘buitengewone dienst’ in de stadsbegroting.

Voor de periode 2008-2011 bedraagt het investeringsbudget 46,6 miljoen euro. Aangezien men voor ca. 18 miljoen subsidies verwacht komt er zowat 28,6 miljoen ten laste van het OCMW.
Dit jaar zal men 11 miljoen investeren en hoopt men op 5,5 miljoen aan subsidies.

Wat staat er zoal op het programma?
Zeer opvallend nieuw project is: een kloostermuur (!) van 835.000 euro. Het OCMW moet zich nu echt een keer gaan bezinnen over zijn kerntaken. Voor de periode 2008-2011 alleen al zal men bijvoorbeeld minstens 6 miljoen besteden aan het Begijnhof. Men verwacht wel voor de helft daarvan subsidies, maar het blijft belastinggeld. Kan een OCMW-raadslid een keer proberen uit te vissen wat het Begijnhof in de loop der tijden al heeft gekost aan de gemeenschap? Kan dat?

Nog wat in het oog springende investeringen voor dit jaar op een rij.
* Integratieprojecten (tafels en stoelen, auto’s): 530.00 euro.
* Rusthuis Biezenheem (Bissegem): 1.840.00 euro.
* Uitbouw rusthuis Aalbeke: 4,5 miljoen. (Ook dienstig als infrastructuur voor gebiedswerking.)
* Sociale woningen: 695.000 euro.

Hoe worden die investeringen ten belope van 11 miljoen gefinancierd?
Zoals gezegd hoopt men op 5,5 miljoen aan subsidies. Alleen al voor het rusthuis Aalbeke: 4,6 miljoen. En voor de kloostermuur: 540.000 euro. Het OCMW zal ook voor 2,2 miljoen aan ‘desinvesteringen’ doen, d.w.z. onroerend goed verkopen. Volgend jaar zelfs voor 7,1 miljoen. In afwachting lopen er leningen voor 5,3 miljoen.

P.S.
Het OCMW bezit onnoemelijk veel onroerend goed.
77 sociale woningen. 78 bejaardenwoningen. Zelfs twee voetbalvelden. Rusthuizen op vijf locaties. De parking van het Begijnhof. 18 hofsteden. Het aantal hectaren aan landbouwgrond is niet te tellen. 24 ha in Zillebeke, 21 in Waasten en Moorslede. 18 in Krombeke en Ledegem. 16 in Alveringem. Enzovoort.
Hoe is men daar zo aan gekomen? De historici van ‘Leiegouw’ kunnen daar een relevante studie over maken.

Kortrijkzaan helemaal niet fier op zijn pers

Kranten besteedden de voorbije dagen nogal uitvoerig aandacht aan de recente survey van de zgn. Stadsmonitor.
Kortrijks scoorde matig tot slecht bij de diverse indicatoren.
Op 3 maart kopte “Het Nieuwsblad” dat de Kortrijkzaan niet fier gaat op zijn stad.
En in de laatste alinea stond er dit: “Nergens valt er dus een positieve eerste plaats te bespeuren. Vorige keer was dat nog het geval voor de politie die het meeste vertrouwen genoot. Die zakt nu weg naar een vijfde plek. Ook het vertrouwen in de stedelijke overheid zakt (van 7 naar 9) alsook die in het gerecht (van 4 naar 11).”

Ja, gaat het nog een beetje?
Hebt u in “Het Nieuwsblad” of in andere gazetten iets gelezen over het feit dat de Stadsmonitor de bewoners van 13 steden ook deze vraag heeft gesteld: “In welke mate heeft u vertrouwen in de pers?”
Las u ergens de uitslag?
Maar neen gij !

Op de vraag naar de mate van vertrouwen in de pers konden de stadsbewoners telkens antwoorden met “zeer veel”, “veel”, “noch weinig/noch veel”, “weinig”, “zeer weinig”. Welgeteld 13 procent van Kortrijkse respondenten schonken ‘zeer veel’, of ‘veel’ vertrouwen aan de pers. Kortrijk staat hiermee op de voorlaatste plaats.
Ziehier de rangorde van dalend vertrouwen. Tussen haakjes de relatieve positie van de steden in 2006.

1. Hasselt: 16,8 procent (voorheen 4de plaats)
2. Gent: 16,7 (9de)
3. Leuven: 15,7 (3de)
4. Antwerpen: 15,9 (12de)
5. Leuven: 15,7 (3de)
6. Turnhout: 15,6 (8ste)
7. Brugge: 15,6 (13de)
8. Mechelen: 15,5 (7de)
9. Genk: 14,8 (5de)
10. Oostende: 13,5 (10de)
11. Sint-Niklaas: 13,4 (11de)
12. Kortrijk: 13,0 (voorheen 1ste plaats!)
13. Roeselare: 11,5 (6de plaats)

De pers wordt dus in de regio Kortrijk-Roeselare met opvallend veel wantrouwen bejegend. Laat ons zeggen bij 80 procent van de respondenten. Staat niet in de krant. Op WTV niks van gehoord of gezien. Radio 2 ??
Dat Kortrijk in dit onderzoek is gezakt van de eerste naar de 12de plaats inzake mate van vertrouwen is toch merkwaardig te noemen. Waar kan dat aan liggen?
(In 2006 gebeurde de bevraging nog wel telefonisch. Nu was dat (anoniem) schriftelijk. Dan durven de mensen meer? De stadsmonitor heeft met deze steekproef nu wel een beter – representatiever- staal van de bevolking bereikt.)

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert