Een allemachtig goed doorwrochte oefening over de stadstoelagen (1)

We lachen niet.
Telkens als we een voorbereidend beleidsdocument in handen krijgen – wat zelden voorkomt – stijgt onze achting voor de stadsadministratie.

In de laatste gemeenteraad van 8 december heeft Maarten Seynaeve (Vlaams Belang) zo’n document boven water gehaald.
Tussen haakjes nu maar. De VB-fractieleider is één van de zeer weinige raadsleden die dossiers gaan inkijken en altijd gedegen tussenkomsten doet in de Raad. Kortrijkzanen kunnen dit niet weten want hij haalt nauwelijks de papieren pers.

In opdracht van het College heeft de administratie eind april een werkstuk afgeleverd met als titel: “De toelagen onder de scanner”. Nagegaan werd hoe men kon komen tot een structurele vermindering van die toelagen met 10 procent.
In een eerste fase kwam men tot een nauwgezette inventarisatie van de soorten toelagen. Schitterend.
In de analysefase is nagegaan of de toelage kadert in het meerjarenplan. Bestaat er een reglementering? Een recente actualisering?
Meest interessante vraag was of de toelage wel nog relevant is, of die werkelijk dienstig is voor de begunstigde? (Denk nu aan de begrafenistoelage voor oudstrijders.)

In een of ander volgende bijdrage komen we daar op terug.
Alvast reeds dit. De administratie komt tot de vaststelling dat er een “veranderbare massa” van ca. 4 miljoen euro mogelijk is. Zeg maar: besparingen.

Eigenlijk mogen we van de burgemeester niet reppen over die financiële analyse van de administratie.
Toen Seynaeve er wou over beginnen werd hij al tot de orde geroepen. Waarmee de burgemeester alweer uit zijn rol viel van neutrale Raadsvoorzitter. Burgemeester onderbrak: “Al wat u nu gaat zeggen is niet dienstig.” De nota is intern en irrelevant. Zonder voorwerp (sans objet). Niet weerhouden als basis van debat.

Nou zeg.
Als een gedegen werkstuk dat moet leiden tot besparingen van geen tel is, dan is dit een politiek feit dat de nodige aandacht vraagt.
Overigens zijn er al toelagen geschrapt die zonder twijfel geïnspireerd zijn door de scanner.

Heel typisch voor christendemocratisch Kortrijk is dat het analyserapport de toelagen voor de kerkfabrieken niet heeft meegenomen in de oefening. Want: die zitten in een “aparte juridische context”.
Ja ! Die van onverholen clericalisme.
Dit jaar ging het om 1,4 miljoen. Volgend jaar: 1,6 miljoen. Die toelagen zijn heus niet allemaal “verplicht”. En kerkfabrieken kunnen hun tekorten kunstmatig opvijzelen, of niet.

“Feest in Kortrijk” doet het nu wat soberder aan

De vzw “Feest in Kortrijk” (de FIK) is wat vroeger “Bruisende Stad” (KBS) was. U weet wel, de gemeentelijke vzw waar schepen Bral de plak zwaaide. Die vzw die volgens de burgemeester niet geheel professioneel werd geleid, zodat de FIK nu opgezadeld zit met voor zowat 23.000 onterecht geïnde BTW-ontvangsten. (Kranten namen bij het uitlekken daarvan het woordje “fraude” in de mond. Nu niet meer.)
Bral en zijn luitenanten namen ergens in februari-maart vorig jaar geruisloos ontslag, maar alle traditionele door KBS georganiseerde evenementen gingen gewoon door.

De nieuwe vzw heeft besloten van in de toekomst nog slechts in te staan voor drie grote evenementen. Te weten: de Sinksenfeesten, de zgn. 11-daagse rond 11 juli, en “Eiland van Licht” rond Kerstmis.
Vandaar dat de stadstoelage voor FIK, in vergelijking met die voor de KBS bijna gehalveerd is.
FIK moet het rooien met 250.000 euro.
(Nu moet er toch eens iemand opstaan om dit bedrag even te vergelijken met wat de vzw Habbekrats, plus die van de tieners aldaar krijgt. FIK zorgt toch voor sociale cohesie?)

Het jaaractieplan 2009 is nu gekend. Een heel sober document van enkele bladzijden (drie?) met een nogal hol klinkende tekst. Spreekt weinig tot de verbeelding. Niet concreet genoeg.
De 11-daagse krijgt als titel mee: “Zo is er maar één”. Wat voor “één” komt men niet goed te weten.
Het gaat om een muzikaal concept. Rondom het “Eigentijdse Vlaamse Lied”. (We hebben toch al dat buitengewoon geestige “Vlaanderen zingt” op de Veemarkt?) Voor het eigenste evenement voorziet FIK volgend jaar 60.000 euro, honoraria voor artiesten.

De Sinksenfeesten moeten alleszins tegen 2012 een waar Sinksenfestival worden. Een vernieuwd, ja – maar toch toegankelijk gebeuren. Volks, ja – maar toch kwalitatief. (Mag Budakunstencentrum nog meedoen?)
Budget voor volgend jaar: 158.600 euro, waarvan 121.000 euro voor artiesten.

Eiland van Licht zou een soort eindejaarsevenement moeten worden.
Men zal er volgend jaar 71.000 euro aan spenderen. 70.000 euro voor artiesten. (Welke? Electriciens?)

Het totaal van de begroting 2009 bedraagt 251.000 euro.
Vergeleken met de bruisende uitgaven van KBS indertijd is er alleszins geen sprake van potverteren.
Zo is er enkel aan catering en overnachting gedacht voor de artiesten van de Sinksenfeesten. Heel sober: resp. 2.000 en 5.000 euro.
(Wie herinnert er zich niet dat Bral in 2006 13.644 euro spendeerde aan catering alleen al?)
Ook de vergoeding voor medewerkers (aan de Sinksenfeesten) valt mee. Slechts 1.599 euro. In het Bral-tijdperk ging het bijvoorbeeld om 12.000 euro.

Volgend jaar heeft FIK twee actieplannen.
Een heroriëntering van de communicatie. Nou, daar is Stad al mee bezig, met een duur ontwerpbureau.
Men wil ook nog de “inkomstenzijde versterken”. Dat slaat op sponsoring. In de begroting is daar nu niets over ingeschreven. Niets.
Schepen Bral was daar met allerlei ingenieuze handeltjes heel sterk in, alhoewel dat na enkele gloriejaren toch begon te slabakken. Zijn kornuit alias Peter Baljuw stond daarvoor in, en kreeg daarbij een commissie.

Ter info.
FIK kan voor “Eiland van Licht” te rade gaan bij Suzanna Antico uit Milaan. Met het studiebureau NV Technum is zij al sinds februari belast met het maken van een lichtstudie voor de stad. Kostprijs 95.000 euro, excl. BTW.
Inzake communicatie van stad naar de burger toe hebben wij hier in oktober Benjamin Martijn en Frederik De Wispelaere (van Duall/Copy and Concept) aan het werk gezet. Voor 25.000 euro. Ambtenaren hebben niks meer te doen. Benjamin en Frederik zijn oud-Kortrijkzanen, dus.
FIK moet zichzelf nu niet op kosten jagen of dubbel werk gaan verrichten.

’t Is toch waar zeker?

Quote van de dag: “Ze zijn in de omgeving”

Bij het begin van de gemeenteraadzitting van 8 december constateerde Philippe De Coene (SP.A) dat de meerderheid alweer (voor de derde maal dit jaar) uitblonk door absenteïsme. Zodanig erg dat hij de vergadering kon boycotten door met zijn fractie de zaal te verlaten. Maar positivo als hij is zou hij dat niet doen.

Repliek van de burgemeester over zijn afwezige CD&V’ers: “Ze zijn in de omgeving.”

De gemeenteraad wordt verzocht iets te doen dat niet kan…

Maandag 8 december worden de raadsleden verzocht om (middels goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag 2007) de gemeentelijke vzw Jeugdinfra in vereffening te laten gaan.
Jawel, die van 2007.

Statutair dienen de Raad van Bestuur (R.v.B) en de Algemene Vergadering (A.V) te beslissen over de ontbinding van de vzw, de aanstelling van de vereffenaars en het aanwenden van het netto-actief. Dat is niet gebeurd. Men is er zelfs niet in geslaagd om met een tweede oproep een A.V of een R.V.B bijeen te krijgen. Daarin zetelen nochtans raadsleden. Die hun taak niet ernstig opnamen.
De Raad wordt ook vriendelijk verzocht om de resultatenrekening 2007 goed te keuren. Met een verlies in het boekjaar van 139.690 euro. Balanstotaal: 458.333 euro. De bedrijfsrevisoren-commissarissen (van VRC) hebben evenwel over de jaarrekening “een verklaring met voorbehoud” afgelegd. Dat is een ernstige zaak. De revisoren vinden dat bij de ontvangsten de inning van bepaalde huurgelden (voor 9.400 euro) onzeker is. En de personeelskosten (39.069 euro) zijn niet opgenomen als schulden van de vereniging.

Maandag 8 december worden de raadsleden nog verzocht om (middels goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag 2007) de gemeentelijke vzw Jeugdontmoetingscentrum (JOC) in vereffening te laten gaan.

Statutair is dat de bevoegdheid van de A.V en de R.v.B. Men is er alweer na herhaalde oproepen niet in geslaagd om die besturen bijeen te krijgen. Daar zetelen raadsleden in die hun taak niet ernstig opnemen.
Het boekjaar 2007 sluit af met een verlies van 37.770 euro. Balanstotaal: 47.342 euro.
De bedrijfsrevisoren-commissarissen leggen een “onthoudende verklaring” af over jaarrekening. Zij zijn van oordeel dat het gewoon onmogelijk is een oordeel te vellen omtrent de getrouwheid ervan. (Herlees deze zin nog eens.)

Zal ik nog eens opzoeken welke raadsleden en schepenen en gemeentelijke afgevaardigden bestuurslid waren van de beide VZW’s?
Shame on you.
Ga toch in godsnaam een plaspauze nemen als maandag de agendapunten 29 en 30 ter sprake komen !!
Bevoegde schepen voor alles wat met jeugd heeft te maken is Alain Cnudde, ook verantwoordelijk voor Financiën.

P.S.
In juli vorig jaar is beslist om de vzw’s op te doeken, en om die om te vormen tot een Intern Verzelfstandigd Agentschap. Een IVA. Bestuurders konden evenwel aanblijven tot eind 2007.

BREAKING NEWS / Hartje Kortrijk krijgt 2,8 miljoen uit stadsvernieuwingsfonds

De Vlaamse regering besliste zopas dat Kortrijk 2,8 miljoen krijgt om de kwaliteit van de leefomgeving rond het in aanbouw zijnde winkelcomplex K te verhogen.
Het stond in de sterren geschreven, maar ik dacht dat men toch wat meer had verwacht. 3.750.000 euro ?
In februari 2007 hoopte men bij de indiening van het dossier zelfs op 5 miljoen. (De Standaard van 28 februari 2007.)

Zie nog stuk van ll. 16 oktober alhier…

Stad heeft al een keer geld gekregen voor een stadsvernieuwingsproject.
Bij de eerste oproep (2002) diende men drie projecten in. Buda-kunsteneiland, de herbestemming van de Vetex-site, een masterplan Spoorweglaan. Teveel van het goede. Buda werd geselecteerd en kreeg 3 miljoen euro subsidie. De totale investering werd toen geraamd op 14,7 miljoen, waarvan 6,2 miljoen als privaat aandeel en 8,5 als publiek aandeel.

Bij oproep 2 in het voorjaar 2004 was Stad kandidaat met een project rondom het Ondernemerscentrum (Leiestraat) en nog één over de herbestemming van de Bijstand-site. Let wel: er was toen absoluut nog geen sprake van een megawinkelcenrum aldaar.
De jury weerhield géén van die projecten.

De derde oproep werd gelanceerd in december 2006. Kortrijk diende een nieuw project in over de Bijstandssite, getiteld “Van metamorfose naar symbiose”. Nu ging het daadwerkelijk over het stadsweefsel rondom het winkelcentrum K. De jury stelde in juli 2007 voor om het project te selecteren voor een tweede subsidieronde in 2008.
Dat is nu gebeurd.
De VLD-Kortrijk schrijft dit succes op zijn conto. (De bevoegde minister is Marino Keulen.)
Nu proberen om het juryrapport te vinden.

Stad leent opnieuw 30 miljoen bij Dexia

Vorig jaar oktober deden we dat ook, bij Dexia.
Voor 30 miljoen. Conform de wet liet Stad toen mededinging toe van diverse financiële instellingen via een algemene offerte. Er waren nog biedingen van KBC, Fortis,en ING. Maar middels een puntenquotering was Dexia de winnaar. Die puntenquotering met de uitslag is in de Collegebesluiten nooit gepubliceerd, wat absoluut niet normaal is.

Ter financiering van de buitengewone uitgaven (investeringen) van dit jaar heeft het CBS laatsleden oktober Dexia aangeschreven met de vraag wat de huidige voorwaarden konden zijn voor het opnemen van alweer een lening van 30 miljoen. Andere banken kwamen ditmaal niet in aanmerking omdat de wet op de overheidsopdrachten het in bepaalde gevallen mogelijk maakt dat men zich voor drie jaar kan binden aan dezelfde (financiële) dienstenverlener. Bijvoorbeeld omdat men content is van de instelling en de verleende dienst.
(Dat Dexia even failliet was stond een herhaling van de dienst bij dezelfde bank niet in de weg.)

We gunnen dus weer een lening van 30 miljoen aan Dexia Bank, Pachecolaan 44 te 1000 Brussel.
Waarom het net als vorig jaar om 30 miljoen gaat is een raadsel. In de begroting van dit jaar voorziet men voor 31.406.811 euro aan leningen.
En opnieuw gaat het om dezelfde drie “percelen”.
Een lening van 2 miljoen met een duurtijd van 5 jaar.
Een van 3 miljoen op 10 jaar.
En een van 25 miljoen op 20 jaar.
De rentevoeten schommelen tussen 4,745 en 5,722 procent.

Ter info.
Eind 2007 bedroegen de leningen ten laste van Stad ca. 121 miljoen. De aflossingen van de leningen en de intresten ca. 17,5 miljoen.
Dit cijfer vanbuiten leren. We torsen met zijn allen (baby’s incluis) een schuldenlast van zowat 1.650 euro per inwoner.

Voor wanneer een stedelijke premie voor KMO’s bij hinder door openbare werken ?

(Met addendum.)

De opmaak van een stedelijk reglement voor de toekenning van een premie voor Kortrijkse KMO’s die gehinderd worden door openbare werken zou al besproken zijn in een College van 28 oktober. Niets van gemerkt. Er is toen wel aan vijf gehinderde commerçanten uit “Hartje Kortrijk” vrijstelling van belasting op reclamedrukwerk verleend voor een totaal bedrag van 18.000 euro. Dat is iets anders.

Nu is er in een CBS van vorige maand wel zo’n stedelijk reglement goedgekeurd. Daarbij stelde men dat de nieuwe premie zou voorgelegd in de gemeenteraad van december. Deze maand zijn er twee raadszittingen. In geen daarvan staat het punt op de agenda.
Er was nochtans voorzien dat het reglement al in januari zou in werking treden. Kink in de kabel?
HET PUNT IS NU TOCH GEAGENDEERD IN DE ZITTING VAN 15 DECEMBER.

KMO’s die commerciële schade (omzetvermindering) ondervinden bij openbare werken genieten al van steunmaatregelen.
Op Vlaams gebied is er bijvoorbeeld een waarborgregeling via de Participatiemaatschappij Vlaanderen. Er is een rentetoelage mogelijk van het Agentschap Economie.

Welnu, onze Stad is bereid om aan KMO’s die al genieten van één van deze twee decretale maatregelen een bijkomende éénmalige financiële steun toe te kennen.
Hoeveel?
Wel. Gehinderde commerçanten, deel eens uw stadsaandeel onroerende voorheffing door twaalf en vermenigvuldig dat met het aantal maanden dat u moeilijk te bereiken was. Dan weet u het.
Een onafhankelijk expert van het Instituut van de Accountants en de Belastingsconsulenten zal uw aanvraag beoordelen.

Aanvraag indienen bij het CBS, per adres Ondernemingsloket, Grote Markt 54. Dat is het oude stadhuis.
In feite bestaat dat (uniek) ondernemingsloket nog altijd niet, en als het er komt wordt het voorlopig althans gevestigd in het Ondernemerscentrum in de Leiestraat, tegenover het nieuwe stadhuis.
Er moet dus nog wat geschaafd aan het reglement.
En op welke begrotingspost zijn er kredieten voorzien voor het uitbetalen van die nieuwe steunmaatregel?

Volgende zomer geen kwetsbare zwemhangjongeren meer in het openluchtzwembad

Afgelopen zomer heerste een lichte vorm van terreur in het openluchtzwembad aan de Vaart.
Vooral veroorzaakt door kwetsbare jongeren aangevoerd in dure blingbling tweedehandswagens met een nummerplaat eindigend op 59. (Zie nog stuk van 9 mei.)
“Kwetsbare jongeren” of “randgroepjongeren” of “probleemjongeren” of “risicojongeren” of “straatjongeren” zijn zovele sociologische termen voor wat het bredere publiek bestempelt als crimineeltjes, kutjongens, raddraaiers, veelplegertjes, relschoppers of gespuis. “Scheve petjes”, zegt men ook.

De directie sport heeft vorige zomer al een plan van aanpak voor de overlast opgemaakt. Met verhoogd politietoezicht en zelfs bewaking door een externe firma.
Nu gaat de directie sport, facility én ICT een stapje verder om ongewenst bezoek te weren uit onze zwemkom.
Komen de kwetsbare jongeren er nog in?

Het nieuwe plan van aanpak voor zomer 2009 zal niet minder dan 81.068 euro kosten !

Nieuwe inkomhal

Er komt een nieuwe infrastructuur om een hoger beveiligingsniveau te creëren. De balie is te klein. Er is maar één kassa. Ongeduldige bezoekers (amokmakers) springen over de bestaande, te lage tourniquet-uitgang of drummen gewoon door langsheen de kassa.
(Ik deed dat vroeger ook, of we glipten binnen via de zijdeur voor het personeel, rechts van de officiële ingang. Een andere keer klommen we over een muur vanuit de schietstand. ’s Nachts. Dat gaf aanleiding tot veel gedoe. Probleem bij politie was dat we niemand één enkele overlast bezorgden. Nergens was er iemand zijn spullen kwijt. Geen dame was tegen. We beschouwden onszelf als guitenmakers. Kon toen nog net. Halve eeuw geleden. Tijden zijn veranderd.)

Als toegangscontrole komen er volgend jaar middelhoge (1,50 meter) tourniquets. Deze hebben in de vloer verankerde sluiszuilen tot op heuphoogte. Erboven zijn panelen in veiligheidsglas ! De doorgangen hebben schuifpanelen, eveneens in veiligheidsglas. De groepsingang heeft een draaideur (uit veiligheidsglas) met dezelfde hoogte als de andere glazen panelen.
Voorts komt er een baliemeubel in het midden van de ingang. Aan weerszijden daarvan tourniquets.
Links van de kassa is een dubbele sluis met uit- en ingang. Rechts is er een tweede ingang.
Zo komen we aan vier mogelijke stromen. Eén uitgang en drie ingangen. Voor de abonnees, voor de ééndagsbezoekers en voor groepen of mindervaliden.

Registratiebeheer

Hoe zal men de kwetsbare jongeren herkennen?
Met het (reeds bestaande) software systeem ‘ReCreateX’. Met kaartlezers en magneetkaarten. Met een badgesysteem (sportpluskaart, en/of e-ID kaart). Papieren ID (Belgisch zowel als Frans) zal gescand en opgenomen in een database. Amokmakers komen hiermee op een ‘blacklist’.

Tarieven

Wie een sportplus-kaart bezit krijgt een voordelig tarief.
(In de begrotingsbespreking 2009 komen eventueel nieuwe retributies aan bod.)

Over al deze werken en drastische veiligheidsmaatregelen is de gemeenteraad niet geraadpleegd.
Hoe slaagt het College daarin? Met welk argument?
Het geraamde bedrag exclusief BTW valt onder de 67.000 euro, zodat er kan gekozen worden voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Alweer. Het wordt nu waarlijk tijd dat men ophoudt met dit soort praktijk van onbehoorlijk, onethisch en anti-politiek bestuur.

En de gemeenteraad heeft voor zgn. daden van dagelijks beheer (beneden een bepaald bedrag) delegatie verleend aan het schepencollege…

Vinden de raadsleden nu werkelijk dat het met die wel heel draconische registratiemaatregel gaat om een vorm van dagelijks bestuur?
Identiteitscontrole! Door zo’n kassierster? Bij iedereen of enkel bij de scheve petjes? De hoofddoekenzusjes?
Scannen ! Database ! En die gegevens dan naar elders (politie, andere zwembaden) doorspelen?

WORDT HET ZWEMBAD VAN DE ABDIJKAAI EEN SOORT LUCHTHAVEN ?
MET BLOOTSCANNERS ?

Nu nog alles weg wat plezant is. Geen pingpongtafels meer. Geen bouls. Geen frieten. Geen duikbrillen. Weg met alle verpleegsters. Alle (meertalige) redders met zonnebrillen aan. Geen shorts meer.

81.000 euro.
Dat is nu de tol om een plaats ‘leefbaar’ te maken. Aan wie uit de vorige eeuwe kun je dat nog vertellen?

Kortrijkzanen, maak uw wijk leefbaar en verdien 5.000 euro

Sinds 18 november is er hier een nieuwe premie in werking voor al wie de leefbaarheid van zijn wijk of deelgebied wil versterken. Nog niet te vinden op www.kortrijk.be
Met een maximum van niet minder dan 5.000 euro. U moet daarvoor een éénmalige actie op touw zetten en het project indienen via uw gebiedswerker. (Maar wat als u die niet kent, of als er nog geen ambtenaar in functie is?)

Uw burgerinitiatief zal beoordeeld worden door een commissie op basis van een aantal criteria. Heeft uw project een wervend karakter? Is het origineel en creatief? Kan het “overdraagbaar” zijn naar andere wijken?
Haast u maar met de indiening van uw voorstel, want men heeft waarschijnlijk al iets op het oog. Voor dit jaar is er nog een budget van 8.830 euro ter beschikking. Volgend jaar wordt de begrotingspost voor dit soort gebiedswerking verhoogd van 30.000 naar 40.000 euro.

Ik broed al op een plan dat kan beantwoorden aan de voorwaarden. Voor Kooigem. Het dorp telt ongeveer 790 inwoners en is ’s avonds en bij nachte volstrekt onleefbaar. Geen kat te zien. Je kunt aan niemand zelfs maar de weg vragen naar Kortrijk-stad. Stel dat er in Kooigem ongeveer 200 “gezinnen” wonen. Dan kunnen we aan ieder gezin (met een stadspremie van 5.000 euro) elk 25 euro geven als het gedurende een zomerweek lang belooft het TV-toestel uit te schakelen. En dan kijken wat dat oplevert inzake sociale cohesie. Of er opnieuw als in de goeie ouwe tijd gekaart wordt op straat.

Er is dus op de gemeenteraad van afgelopen 17 november een nieuw reglement goedgekeurd waarbij specifiek onze gebiedswerkers in naam van schepen Lieven Lybeer met toelagen kunnen zwaaien voor het geval u weer een idee hebt.
Er is namelijk tussen diverse stadsambtenaren en schepenen (cultuur, jeugd, evenementen, sport, cel socio-culturele verenigingen, gebiedswerking, buurt- en nabijheidsdiensten, sociale economie) een concurrentie- en territoriumstrijd aan de gang.
Hoe al die subsidiepotten verdelen?

Voor de verbetering van het woonklimaat, de versterking van het gemeenschapsgevoel, het bevorderen van ontmoetingsmomenten, het opkrikken van het imago van Stad zijn er nu drie soorten premies te innen.
1.
Eén volgens het nieuwe reglement “gebiedswerking”. Maximum 5.000 euro.
2.
Eén volgens het subsidiereglement “ondersteuning van straat-, buurt- en dorpsfeesten”. Maximum 2.000 euro. (Straatfeesten apart 100 euro.)
3.
En één volgens het reglement “evenementen”. Maximum 6.000 euro.

Om de drie maanden komt er een beoordelingscommissie bijeen die zich afvraagt of uw project of actie past in een of ander reglement.
Leden daarvan zijn: 2 gebiedswerkers, 2 van evenementen, 1 van de jeugddienst, 1 van sport, 1 van socio-culturele verenigingen.
(Dienst ‘evenementen’ opereert buiten de vzw Feest in Kortrijk. Die laatste organisatie is sinds de perikelen met schepen Bral van Bruisende Stad alleen nog verantwoordelijk voor drie grote evenementen.)

Dit jaar was (voor de drie reglementen samen) een pot van 70.000 euro voorzien op de begroting. Art. 83050/332-02 en 762/332-02.
Me dunkt zit daar nog wat in.
In juli kreeg het openluchtevenement “Vlaanderen zingt” van de commissie 1.500 euro. Straatfeesten en dergelijke ontvingen 4.600 euro. (Grote winnaar was hier het feestcomité van Sente met 1.250 euro.)
In oktober heeft men in totaal 4.500 euro uitgekeerd. Voor de septemberkermis van Bellegem:750 euro. De kerstmarkt in Rollegem: 500 euro. Kastanjefeesten Overleie: 400 euro. Veemarktcomité: 150 euro. Enzovoort.
Maar buiten de commissie om ging er wel 2.500 euro naar de opening van het buurthuis ’t Sente, ter gelegenheid van de kermis.
Voor april vanwege de commissie geen bedragen gevonden.

Welke burgerinitiatieven hebben het niet gehaald?
De Johnny Turbo Happening. De beoordelingscommissie was van oordeel dat dit gebeuren kaderde in de Tinekesfeesten.
De Carribean Pool Party. Omdat het ging om een betalende openluchtfuif. (Evenementen moeten gratis en gezinsvriendelijk zijn.)
Heule Rondt 2008. Aanvraag te laat ingediend. Subsidies dienen acht weken op voorhand aangevraagd, althans voor straatfeesten. Voor openluchtevenmenten vind ik geen deadline in het reglement.
Anderzijds hebben organisatoren achteraf nog drie maanden de tijd om een afrekening en evaluatie in te dienen.

Ik peins op nog een project.
Zet al die reglementen eens netjes, duidelijk op een rij en vindbaar op de website van Stad. En rapporteer wie wat heeft gekregen.
Administratieve vereenvoudiging met (elektronisch) aanvraagformulier zou ook kunnen.

Gebiedswerkers weten niet wat te doen ?

“Gebiedswerkers breken zich momenteel het hoofd over wat ze in 2009 dan wel niet moeten, kunnen en willen aanpakken.”
Dat staat letterlijk te lezen op de Kortrijkse website, in de rubriek kortrijk.idee.be
Niet te geloven.

Gebiedswerkers niet verwarren met gemeenschapswachten of geitenwollensokkenstraathoekwerkers of een buurtsportmedewerker. Want dat bestaat ook. Hij krijgt jaarlijks van onze raamwerkers 15.000 euro. Loonkost. Weet er iemand wie dat is? Hij zorgt voor de Red Site.

Groot-Kortrijk is ingedeeld in 17 deelgebieden (stad zelf: acht). Maar hoeveel gebiedswerkers in hun gebied door het raam zitten te staren weet ik niet. Vier? Vijf? Is er soms nog een coördinator?
(Op de website van Stad geeft de zoekmachien geen resultaat bij het invoeren van de term “gebiedswerking”.)

Eén werker is bij iedereen wel bekend aangezien hij al sinds 17 mei een dagboek bijhoudt op www.kortrijk.be. Onzen Berthiel.
Nu vraagt hij bij zijn lezers om via zijn kanaal suggesties te doen aangaande werk in gebieden. En Berthiel geeft daarbij zelf enige suggesties.
We vernoemen er twee. De uitbouw van zijn eigenste blog ! Een internationale uitwisseling tussen gebiedsgerichte werking uit Cebu (ja!) en Stad Kortrijk.
Maar Berthiel toch !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hierbij onze suggestie.
Schrap in de begroting van volgend jaar enige posten die betrekking hebben op gebiedswerking.
Die begroting komt voor in de gemeenteraad van december.
Wat we nu al wel weten is dat Stad via het Stedenfonds voor de periode 2008-2013 ongeveer 13 miljoen euro mag verwachten.
Dat is jaarlijks ca. 2,2 miljoen en een groot deel van dat geld vloeit naar Berthiel en zijn collega’s. Onder de titel: “operationele subdoelstelling 2”. Slaat op het versterken van de fysieke en sociale leefbaarheid in stad en buurten. Daar gaat in dit jaar tot en met 2013 ongeveer 7,13 miljoen naartoe. Schepen Lieven Lybeer verzorgt daarmee zijn kiescliëntele.

We zochten in de begroting van dit jaar even de artikels op die puur betrekking hebben op gebiedswerking.
Om te kijken hoeveel Berthiel en de zijnen te verteren hadden.

In de “buitengewone dienst” (investeringen) voorzag men een bedrag van 300.000 euro. Het artikel 830050/723-60 draagt de raadselachtige naam “aanpassingswerken aan gebouwen in uitvoering”, maar heeft wel degelijk te maken met gebiedswerking.
Wat men met die som geld juist heeft uitgericht, daar breken de werkers zich nog het hoofd over.

De “gewone dienst” nu. In het actieplan van Stad is dat nummerke 16.7.5.
Oorspronkelijk beschikten de werkers over 27.000 euro voor hun werkingskosten. Met een begrotingswijziging is dat 107.000 euro geworden. Maar anderzijds zijn de “overdrachten” van 110.000 euro gedaald naar 30.000 euro.
Het totaal waarmee Berthiel en de zijnen hun werk konden doen bleef wel onveranderd: 137.000 euro.

Wat zijn dat hier: “overdrachten” ?
Dat is geld dat Berthiel en de collega’s kunnen weggeven aan Kortrijkzanen die een of ander eenmalig project opzetten om hun wijk wat leefbaarder te maken. Onlangs is daar nog een reglement over gemaakt en is er wat geld uitgekeerd.
Dat die overdrachten bij de tweede budgetwijziging tot 30.000 euro werden herleid wijst erop dat de gebiedswerkers ook dit jaar hun hoofd braken over de vraag “wat te doen?”

EI JE NOG EEN IDEE ?

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert