Heeft het spelprogramma “Fata Morgana” aan Stad dan niets gekost ? (1)

In “Het Laatste Nieuws” van vandaag 6 september (katern “Leiestreek”) wil de burgemeester benadrukken dat de komst van “Fata Morgana” met Sergio en Lisa ons niets heeft gekost. Sultan Sushi.
En Stefaan De Clerck is lichtelijk misnoegd omdat er her en der wordt beweerd dat Stad 50.000 euro heeft betaald voor het spektakel.

Pers…

Beide beweringen zijn niet helemaal juist. Vergen nuancering.
De publieke opinie (de zeurders) heeft het mis met dat bedrag van 50.000 euro. Er is wel materiële en financiële ondersteuning geweest van stad, maar de facturen zijn nog niet binnen. En hoe moeten we de ondersteuning van (veel) personeel in geld uitdrukken?
De burgemeester moet nu ook niet beweren dat het gebeuren ons helemaal niks kostte. Dat is weer bezijden de waarheid.

Nadere details volgen nog.

Maar eerst even dit.
Een bepaald soort linkserige progressieven kijkt altijd smalend neer op volkspelen en volks plezier. Anderzijds heb je ook een soort verzuurd rechts dat nog weinig kan velen op straat. Ook van die kant mag het niet al te plezant worden.
Kortrijkwatcher behoort tot geen van beide kampen.
Wil gewoon de facts&figures kennen als de reguliere pers weer eens zomaar wat optekent zonder naar de dossiers te grijpen.

Wordt dus vervolgd met een lijstje van de tussenkomsten van Stad in het evenement.
Het gratis vat bier (dat is een drug!) voor de sleutelfiguren rekenen we er wel niet bij.
Nogmaals: het was allemaal onvoorstelbaar plezant, en die avond met “Vlaanderen zingt” op de Veemarkt ook. Iedereen was aan de drugs. Nog nooit zoveel biervaten voor mijn ogen zien rollen.
Nog nooit zoveel leuke mensen gezien. Terwijl België in oorlog is.

Het is geleden van de Guldensporenfeesten van een halve eeuw terug dat er in onze stad nog zo’n ambiance was.

Er zijn negativo’s op de kust die niet graag hebben dat het goed gaat in Kortrijk. Weg ermee.

Affaires transfrontalières (4): daar is VICORO !

“Dans le transfrontalier, il faut de l’audace et de la patience.”
(Pierre Mauroy)

Als het goed zit zullen wij – Kortrijkzanen en andere West-Vlamingen – ons in de toekomst officieel kunnen mengen in wat zich afspeelt in onze achtertuin, net over de Franse grens.
Menenaren bijvoorbeeld zullen zich formeel kunnen beklagen over de uitbreiding van het industrieterrein in Halluin (La Cavale Rouge). Onze boeren krijgen omgekeerd wellicht de mogelijkheid om hun eigen mest uit te gooien op hun eigen grond in Frankrijk.
Dit alles dank zij het feit dat er een nieuwe commissie wordt opgericht voor wat men noemt “grensoverschrijdende planconsultatie”.

De Kortrijkse gemeenteraad zal zich eerstkomende maandag 8 september namelijk gedwee (niemand die weet waarover het gaat) akkoord verklaren met een convenant waarbij wij toetreden tot VICORO.
Staat voor: “Vlaams Interbestuurlijk Coördinerend Overleg Ruimtelijke Ordening”.
Dat ambtelijk orgaan bestaat virtueel al twee jaar en nu pas vraagt onze gouverneur (als coördinator van de samenwerking met Noord-Frankrijk) of we willen meedoen aan “een systematische uitwisseling van en advisering op belangrijke planningsdocumenten” in de Vlaams-Franse grensstreek. Streefdoel is te komen tot een gestructureerde afstemming inzake Noord-Franse dossiers met een ruimtelijke impact aan onze zijde van “de schreve”.

De gouverneur wil hierbij 25 gemeenten uit de grensarrondissementen Veurne, Ieper, Kortrijk betrekken.
Die grensstreek ziet men nogal ruim. Voor ons arrondissement gaat het nog om Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede, Waregem, Zwevegem.
Medewerkers (wie?) van de intercommunales WIV en Leiedal zullen de 25 gemeenten vertegenwoordigen in VICORO, en minstens driemaal per jaar samenkomen. (Wie vertegenwoordigt de kustgemeenten?)

Stel maar niet te veel vragen.
Wordt VICORO de zoveelste grensoverschrijdende praatbarak? Denk aan het Eurodistrict Kortrijk-Lille-Tournai, officieel en met veel bombarie geïnstalleerd op 28 februari. Nog iets van gehoord?
Curieus is dat er in het dossier met geen woord wordt gerept over de financiering van VICORO. Over de werking ervan. Procedurele kwesties.
Zullen de Fransmans spontaan melden welke ruimtelijke plannen ze in het schild voeren met “impact” in West-Vlaanderen? Een winkelcentrum bijvoorbeeld? Welke plannen of nota’s komen in aanmerking? Alleen van openbare besturen?
Gaan we zelf uitzoeken wat voor Franse activiteiten grensoverschrijdende effecten meebrengen? Gaat het enkel over milieu-effecten? Veiligheid ook? Zullen we aan de Fransmans vertellen dat er hier in Kortrijk een crematorium komt?

Krijgen wij als buren wederzijds inspraakmogelijkheden? Welke?

Nog veel curieuzer is dat er in het dossier geen sprake is van enige Franse tegenhanger van onze VICORO.
Met wie gaan we praten?

Het meest koddige in heel deze nieuwe affaire is dat er in Vlaanderen en Wallonië zelf tussen buurgemeenten geen sprake is van grensoverschrijdende planconsultatie. Integendeel: men sleept mekaar voor de rechtbank. Zie Cora.

P.S.
Sinds jaren bestaat er in Beneluxverband een grenscommissie Vlaanderen-Nederland (VLANED). In 2005 gestart met een testfase voor grensoverschrijdende planconsultatie. Een stappenplan. Nog geen evaluatie gezien. Nooit meer iets van gehoord.

De fracties in de gemeenteraad verantwoorden eindelijk hun toelage (2)

In een vorig stuk eisten wij – kiezers – de toelage van vorig jaar die we schonken aan de CD&V-fractie terug op.
Omdat die raadsleden dat geld oneigenlijk gebruikten.

VOOR EEN HEILIGE MIS. VOOR DE KLAUWAERTPRIJS.

Hoe staat het nu met de VLD-fractie?
Die kreeg van ons vorig jaar 1.181,25 euro. De raadsleden declareerden 1.270 euro ter ondersteuning van hun werking.
Zij hebben blijkbaar ook geen studieboeken gekocht. Wel meerdere malen een lokaal gehuurd in het Ondernemerscentrum (270 euro), maar dit was voor bestuursvergaderingen. Heeft dus niets te maken met fractiewerking. En waarom had de fractie voor 208 euro postzegels nodig? De raadsleden sturen toch geen brieven naar mekaar? En die 750 euro voor een “fractiebijeenkomst” (Huize Decock)? Ging het om een etentje?
Ons geld terug !

Het kartel SP.A-Vl.Pro-Groen schonken we vorig jaar 1.050 euro.
De fractie heeft 1.456 euro uitgegeven. Ook weer voor postzegels (322 euro). Die 825 euro voor drukwerk begrijpen we niet. Hier kunnen we enkel de kosten voor het maken van copies billijken.

Het Vlaams Belang mag zijn toelage van 787 euro helemaal behouden!
De partij declareerde 856 euro aan kosten. En waarlijk, die slaan ondermeer op abonnementen op kranten en tijdschriften (108 euro). Zo moet dat gaan. De rest werd besteed aan internet en printers. Goed zo !

(Dit jaar kunnen fracties geen kosten meer aanrekenen voor het internet. Zij krijgen daarvoor nu 500 euro – per raadslid! – en we gaven ze al een PC in bruikleen…)

P.S.
De gemeenteraad is er nog altijd niet in geslaagd om zichzelf een deontologische code op te leggen. In februari deed men een mislukte poging. En het laatst gekende schepencollege (19 augustus) heeft het agendapunt weer uitgesteld.

De fracties in de gemeenteraad verantwoorden eindelijk hun toelage (1)

De politieke fracties in de gemeenteraad krijgen van Stad (dat is van ons) jaarlijks een toelage.
In 2007 bijvoorbeeld afgerond 2.362 euro (CD&V), 1.181 euro (VLD), 1.050 euro (SP.A-VL.Prog-Groen), 787 euro (Vlaams Belang).
Waarom zijn wij – kiezers – telkens zo vrijgevig?

Wel, omdat we het goed menen.
Wij willen daarmee aan onze representanten extra faciliteiten bieden opdat ze hun mandaat nog professioneler en kwaliteitsvoller zouden kunnen uitoefenen en daarboven ook hun democratische opdracht en controletaak ten overstaan van het College nog efficiënter waarmaken.

Zo.
Dat is de bedoeling. Een zeer goede bedoeling.
Wij willen namelijk niet dat die gelden oneigenlijk gebruikt worden. Bijvoorbeeld om te gaan schransen. Om pinten te drinken.
Daarom juist hebben we via omzendbrieven (BA-1998/01 van 17 maart 1989 en zelfs nog een keer met BA-2004/01, ook ergens van maart?) aan onze raadsleden gevraagd dat ze ieder jaar en wel aan het eind van dat werkjaar een gedetailleerd verslag zouden openbaar maken waarbij zij uiteenzetten hoe ze de ontvangen middelen hebben aangewend. Met bewijsstukken.

Het doet ons nu allemaal deugd dat onze fracties er zopas voor het eerst in al die jaren in slagen om aanstaande maandag 8 september in de gemeenteraad een keer openbaar te maken hoe zij onze milde giften hebben gehonoreerd. Vorig jaar.

Helaas !
We zien ons gedwongen om het overgrote deel van de toelage die we aan de CD&V hebben verstrekt terug te vorderen.
Of – zoals afgesproken in BA-2004/01 – dit jaar in mindering te brengen.

De deal tussen ons – kiezers – en de partijen (fracties) in de Raad hield wel degelijk in dat onze mandatarissen de toelage exclusief zouden gebruiken voor de fractiewerking. Dus niet voor partijpolitieke doeleinden of propaganda. Wel om bijvoorbeeld studieboeken of tijdschriften te kopen. Om een studiedag bij te wonen. Bijscholing. Voor ons part: naar WTV kijken. Een ambtenaar op de schoot nemen.
In elk geval was de afspraak dat de middelen zouden gebruikt worden voor kosten rechtstreeks en duidelijk verbonden aan de fractie in relatie tot de werking in en voor de gemeenteraad. Een expert raadplegen, zoiets mocht bijvoorbeeld ook. “Kortrijks Handelsblad” kopen. Een “secretaris” voor de fractie in dienst nemen.

CD&V heeft zich niet gehouden aan deze herenafspraak.
De fractie heeft zich verantwoord voor 3.364 euro aan gedane onkosten. Meer dan genoeg.
Maar ca. 1.200 euro werd besteed aan nieuwjaarsrecepties. Dit noemen we partijpolitieke werking. Tijdens zo’n receptie werd zelfs een H. Mis in rekening gebracht (150 euro). Partijpolitiek is ook de rekening voor de uitreiking van de Klauwaertprijs (ca. 700 euro).
En de zgn. “bureaukosten” (86+64+20+31+69+36+28 euro, enz, ) slaan op drankgebruik in De Gilde en De Middenstand. In wat de fractie beschouwt als “varia” (645 euro) gaat het om drukwerk en zendingen naar alle leden van de partij. Enzovoort. Ook bij de zgn. “administratieve kosten” gaat het voor een deel (153 euro) om “etiketten voor leden” en enveloppen. Zelfs de “studiedag” (47 euro) slaat op enige consumptie.

Dit kan dus niet.
Wij – Kortrijkzanen – eisen de 2.362 euro van vorig jaar terug op.
Zetten als positovo’s de som om in boekenbonnen voor het eerste beste CD&V-raadslid dat de weg vindt naar boekhandel Theoria.
Afgesproken.

Het schepencollege maakt een kringloop rond de kringloopwinkel

Rare kop, geheel bedacht om de aandacht te trekken.

Het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) heeft blijkbaar ietwat spijt van zijn beslissing dd. 22 juli om aan de Kringloopwinkel uit de Magdalenastraat de ronde som van 125.000 euro toe te kennen. (De helft daarvan zou moeten opgehoest door het OCMW.)

Hoe heeft de vzw Kringloopcentrum Zuid-West-Vlaanderen dit cadeau kunnen binnenslepen?
Wel, door aan het CBS te vertellen dat men dringend een nieuw en ruimer pand met “commerciële ligging” wil kopen en daarbij nog een gebouw wil huren dat zal dienst doen als atelier en logistiek centrum.
Daar is geld voor nodig.
De Kringloopwinkel (KLW) raamt de kostprijs van de herlokalisatie op 1.250.000 euro (aankoop gebouw) en voor de verbouwing en inrichting voorziet men 520.000 euro. Een en ander zal gefinancierd met een lening (1.630.000 euro) en eigen middelen (175.000 euro).

Waar die nieuwe lokaties komen is het College niet bekend. CBS weet ook niet wat er met het bestaande gebouw zal gebeuren of hoeveel de verkoop ervan eventueel kan opbrengen. Althans, het staat niet in de notulen. Het is ook volstrekt onduidelijk of het CBS enig inzicht kreeg in de financiële toestand van de vzw Kringloopcentrum ZWV.

De gepubliceerde jaarverslagen op internet reppen hier met geen cijfer over. Geen balans te zien, geen rekeningen, geen begrotingen, – ook niet op de website van het Staatsblad. Maakt zo’n winkel winst, ondanks de vele subsidies?

Crea-services

Kringloopwinkel weet wel goed hoe de ACW-vleugel van het Schepencollege (meer speciaal Lieven Lybeer) en het OCMW (Franceska Verhenne) te overtuigen van de noodzaak om een subsidie toe te kennen. Men belooft namelijk de creatie van 16 tewerkstellingsplaatsen voor kansarmen. Kansgroepen. Tegen wanneer?

Maar hoe zal men nu die bijkomende tewerkstelling creëren?
Door “nieuwe niches” aan te boren. KLW wil zijn “activiteitenwaaier” uitbreiden. Bijvoorbeeld door op te treden als een verhuisfirma. Door “crea-services” zoals belettering van uithangborden en voertuigen, door het bedrukken van werkkleding en t-shirts. Door herstoffering van meubels.
(De territoriumstrijd met andere vzw’s uit de sociale economie is intussen al bezig.)

Het CBS heeft zich hier laten in de luren leggen.
Dat zijn geen nieuwe activiteiten!
Het jaarverslag van het Kringloopcentrum maakte al in 2006 gewag van deze “buitenbeentjes in de activiteitenwaaier”.
En blijkbaar hebben die activiteiten sindsdien nog weinig tewerkstelling meegebracht. In Kortrijk telde de winkel in 2006 45 medewerkers (38 VE) en in 2007 44,5 (39 VE). Hoeveel daarvan zijn niet kansarm?

Het College van 19 augustus heeft een bocht gemaakt. Voortaan kringloop genaamd.
Het positieve gevolg dat men tevoren gaf aan de aanvraag tot subsidiëring vergt nu enige nuancering. Men (de VLD-schepenen en die van UNIZO?) vraagt op kousenvoeten enige bijkomende engagementen vanwege de winkel. Over die buitenbeentjes.

Dat luidt dan zo.
1.
Het CBS kan er in komen dat de winkel in het verlengde van de investering (bedoeld is: de verhuis) ook haar werkingsveld wenst uit te verbreden. Het CBS vraagt echter erop toe te zien dat de nieuwe activiteiten in het verlengde van het realiseren van haar kernopdracht liggen en niet in concurrentie komen van de private sector.
2.
Het CBS vraagt te voorzien in een voorrangsregel voor OCMW-cliënten, de sociale huisvestingsmaatschappijen, de vzw Poort.

Vraag is wie dit zal controleren en hoe.
En wat is de kernopdracht van de kringloopwinkel? Recyclage toch, door (en voor?) kansarmen?
Behoort belettering en bedrukken daartoe? Het aanwenden van creatieve verftechnieken, gevelafwerking? Het maken van spandoeken op zeil?

Weet je wat?
Schaf gewoon die voorrangsregel af.
Zeg : deze winkel (met zijn activiteiten) is NIET TOEGANKELIJK VOOR RIJKMENSEN, tenzij ze daar hun inboedel komen deponeren.

P.S.
De subsidie voor de winkel put Stad uit het Fonds voor Sociaal Kapitaal.
Schepen Lybeer heeft niet veel meer over. Het begrotingskrediet 2008 bedraagt 82.982 euro. Wat is daarvan al opgesoupeerd?
Waar en wanneer heeft het OCMW zich akkoord verklaard om ook zijn duitje in het zakje te doen?
(De website van het OCMW geeft niet eens een verslag van de raadszittingen. Laat staan van het Bureau.)

Is het voorzitterschap van de intercommunale Leiedal een voltijdse job ?

Maar neen !

Voor wie het nog niet wist: Leiedal is een samenwerkingsverband tussen twaalf gemeenten van het arrondissement Kortrijk. Minstens 400 km² oppervlakte. (Ben het juiste cijfer vergeten.)
“Begeleidt” die gemeenten op zowat alle mogelijke bestuurlijke materies die een mens kan bedenken. Natuur, milieu, wonen, bedrijventerreinen, recreatie, ICT, stedenbouw, grensoverschrijdende samenwerking, onderwijs, cultuur, mobiliteit, ruimtelijke ordening.
Trage wegen ook? Ja. En gronderosie? Ja. Scholenbouw? Ja. Buda-eiland? Ja. Ondernemersloketten? Ja. Eurometropool? Ja. Gemeentelijke administratieve sancties? Ja. Politiegebouwen? Ja. Gemeentelijke websites? Ja. Thesissen van studenten? Ja. Riolen? Ja. Windmolens? JA!
Zie het jaarverslag, en vooral het beleidsplan 2007-2013. Wat men allemaal van plan is om te doen. (Voor wanneer een democratische federatie van gemeenten?)

Leiedal is inzake politieke besluitvorming én uitvoering voor de regio feitelijk belangrijker dan om het even welke gemeenteraad of College van de streek.
Leiedal is waarlijk een uniek bestuurlijk fenomeen.
“Normale” intercommunales te lande houden zich slechts met één domein onledig. Een zwembad, bijvoorbeeld.
(Leiedal is achteraf bekeken wel het bewijs én mede de oorzaak van het mislukken van de fusie van gemeenten in de streek.)

De bedrijfsopbrengsten (en kosten) van Leiedal bedragen zowat 6 miljoen euro. Leninglast: 21 miljoen euro. Er zijn ook “fondsen”.
De vereniging telt zowat 45 medewerkers en die kosten 3 miljoen. Daarnaast zijn er nog “externe bureaus” voor gigantisch veel geld ingeschakeld.
De Raad van Bestuur telt 20 leden en komt om de twee weken bijeen. Ben niet zeker. Nog nooit een verslag daarvan gezien.

Sinds 27 maart 2007 is (in opvolging van Frans Destoop) Kortrijks gemeenteraadslid Filiep (of Filip) Santy (CD&V) de voorzitter van Leiedal.
Hij meldt me nu dat hij voor de intergemeentelijke dienstverlenende vereniging “a rato van één dag om de veertien dagen actief is”. Valt u nu ook van uw stoel? De voorzitter van een uit de kluiten gewassen “KMO” die daarenboven de supra-gemeentelijke en andere politiek in onze regio in overheersende mate bepaalt is twee dagen per maand in het getouw !
Mogen we nu even veronderstellen dat Santy niet weet wat in het algemeen de taken zijn van een Executive Board?
Heeft Santy al de statuten gelezen van zijn intercommunale? Leest Santy nog boeken over (overheids)management?

Maar hoe komt het dat hij ons allemaal nu op de hoogte brengt van zijn werkzaamheden?
Santy vindt dat kortrijkwatcher wat correcter kan zijn bij de opsomming van zijn mandaten uit het jaar 2007.
Hier heeft hij een punt.

In een vorig stuk over de mandatenlijsten van Kortrijkse CD&V-raadsleden hebben we hem – samen met OCMW-voorzitter Franceska Verhenne – bestempeld als een “grootverdiener”. Eigenlijk blijven we daarbij, tenminste als we zijn mandaten van vorig jaar vergelijken met die van zijn fractie-genoten.
Maar ja, “het ware correcter geweest als we bij die opsomming van mandaten ook duidelijk hadden vermeld wanneer bepaalde mandaten beëindigd zijn”.

We doen dit dan maar even voor Santy. Met begin- en einddatum.
Bij IMOG was hij actief van 1 januari tot 20 maart 2007.
Bij de intercommunale Vliegveld Kortrijk-Wevelgem van 1 januari tot 12 maart.
Bij de huisvestingsmaatschappij Eigen Haard is Goud Waard pas begonnen op 12 april. Loopt door??
En bij Leiedal pas vanaf 27 maart 2007. Loopt door.

Het doet er allemaal niet zoveel toe.
We blijven erbij dat Santy vorig jaar relatief “rijkelijk” was bedeeld.
Ter info: als God het wil wordt hij begin 2010 schepen, in opvolging van Marie-Claire Vandenbulcke (VLD).

Filip Santy meldt ons dat hij dit jaar enkel nog “binnen Leiedal actief is”. Qua bezoldigde mandaten, is verondersteld.
Ja? Niet meer bij Resoc? Niet meer bij de huisvestingsmaatschappij?
En heeft Santy dan geen beroep? Geen functie bij de Vlaamse Amateursmuziekorganisatie (VLAMO)? Vergeten te vermelden op de lijst?

Nu is raadslid Santy waarlijk wel niet van de slechtste in zijn soort.
We willen dit even benadrukken.

Is zelfs altijd in de vorige eeuw voorstander geweest van de Nieuwe Politieke Cultuur, de NPC.
Als fractieleider van de CD&V heeft hij zeker de nodige invloed om te bekomen dat onze Stadskrant nog dit jaar de huidige mandaten, ambten en beroepen publiceert van alle raadsleden, inclusief de daaraan verbonden vergoedingen, zelfs al zijn ze ‘in natura’.
Ook die van bestuurders van intercommunales.

FILIEP !
DOEN !

Lijst van mandaten, ambten en beroepen van onze CD&V-raadsleden

De lijst slaat nog altijd op de toestand in 2007.
Het zou wel een goed idee kunnen zijn voor de redactie van onze Stadskrant om even voor alle raadsleden de huidige mandatenlijst te publiceren. Dit alles in het kader van de Nieuwe Politiek Cultuur.
Merk op: niet alle raadsleden zijn aangifteplichtig bij het Rekenhof. Wie bijvoorbeeld geen mandaat bekleedt in een intercommunale vereniging is dit niet. Vandaar dat bij de CD&V-raadsleden hier geen gewag wordt gemaakt van mogelijke mandaten van Christine Depuydt en Godelieve Vanhoutte.

De grootverdieners zijn blijkbaar Filiep Santy en Franceska Verhenne.
Men vergeet wel eens zijn beroep aan te geven.

Johan Coulembier
(Heeft blijkbaar geen beroep…)

Bezoldigd:
Gaselwest (sectorcomité en LAC)
IMOG
Intercommunale Vliegveld
Politiezone VLAS

Niet bezoldigd:
Sociale Bouwmaatschappij Eigen Haard
O.c. De Wervel
Unizo
Huis van Beeld en Geluid
vzw Movieclub
WS Bellegem

Carl Decaluwe
Zie een vorig stuk.

Roel Deseyn
Zie een vorig stuk.

Patrick Jolie

Bezoldigd:
IMOG
Vriendenkring Voogdijraad Kortrijk (zelfstandige en account manager ??)

Niet bezoldigd:
Vriendenkring Voogdijraad Kortrijk (bestuurder)
Buurthuis Sint-Katriene
Unizo
Supportersclub Centrum Kortrijk
Guldensporencomité
Tinekesfeesten
FV Heule Rondt
vzw Sportplus
Centrum voor Jongeren- en Gezinsbegeleiding

Antoon Sansen

Bezoldigd:
Gaselwest
Intercommunale Vliegveld

Niet bezoldigd:
Kringloopcentrum
SM Goedkope Woning

Filiep Santy

Bezoldigd:
Leiedal (voorzitter)
IMOG
Intercommunale Vliegveld
Eigen Haard is Goud Waard

Niet bezoldigd:
(Een nogal verwarrend lijstje.)

Ontmoetingscentra (penningmeester!)
De Leiegouw
Jeugdinfra
Koninklijke Harmonie Eendracht
Muziekcentrum (penningmeester)
Muziekcentrum Kortrijk (vereffenaar!)
Ontmoetingscentra Kortrijk
CD&V Kortrijk

Pieter Soens

Bezoldigd:
Advocaat
Intercommunale Vliegveld
PWA

Niet bezoldigd:
Vormingsleergang voor Sociaal en Pedagogisch Werk
De Warande
Noordstar Heule
Unizo Zuid-West-Vlaanderen
Verenigde Technische Scholen Kortrijk

Martine Vandenbussche

Bezoldigd:
Leraar
IMOG
AGB Stadsontwikkeling Kortrijk

Niet bezoldigd:
Geen.

Franceska Verhenne

Bezoldigd:
OCMW-voorzitter
Ons Tehuis
AZ Groeninge
VVSG

Niet bezoldigd:
Welzijnsconsortium
Mentor
DE Poort
Kanaal 127
Unie der Zorgelozen
CD&V Kortrijk

Mandatarissen weten niet of ze nog mandatarissen zijn

(Cf. lijst van…)

Het is zo.
Kortrijkwatcher liegt nooit en is het – bij gebrek aan beter- nog nergens van plan.

Maar nu.

Onze Burgemeester van Kortrijk (bijvoorbeeld) weet niet eens dat hij in het AGB Buda zit. Bezoldigd. En bij de politiezone VLAS.

Straks weer lijst van mandaten. Zorg dat u er nu maar even bij bent.

MAAR WAAROM (KIEZER) KIEST U JUIST VOOR DIE GASTEN ??
(Denk daar maar even ZEER GOED over na!)

POLITIEKERS DIE AAN HET REKENHOVE NIET EENS EEN SECUUR LIJSTJE KUNNEN OPSTELLEN OVER HUN TAKEN.
GEEF ZE TOCH EEN LEEFLOON.

Zoek de fouten.

Quote van de dag: “dan blaas je toch wel eens”

Ulla Werbrouck, voormalig judokampioene, nu kamerlid uit Lendelede, in “De Standaard” van 23 augustus (bijlage “weekend”):

“De eerste keer dat je een wetsvoorstel leest, dan blaas je toch wel eens.”

Aan het eind van het interview zegt ze nog:
“Ik sta nog zo laag op de ladder in de politiek dat ik niet kan ambiëren om de beste politica te worden. Het zou niet realistisch zijn. Vraag mij dat over een paar jaar.”

Waarop de interviewer nog namijmert:
“ZO IS DE ECHTE KAMPIOEN, DIE AMBIEERT HET LOUTER HAALBARE.”

P.S.
Ulla zal deelnemen aan de komende Vlaamse verkiezingen en hoopt (dunkt me) de federale Kamer te verlaten.

Lijst van mandaten, ambten en beroepen van onze Kortrijkse parlementariërs-raadsleden

(De lijst slaat op vorig jaar.)

Burgemeester Stefaan De Clerck

Zie vorig stuk.

Bart Caron (Vl.Prog.)
Vergat zijn mandaat als gemeenteraadslid op te geven!

Bezoldigd:
Vlaams Parlement
Autonoom Gemeentebedrijf Buda

Onbezoldigd:
Buda Kunstencentrum
vzw Humorologie
Voorzitter “Vrijstaat O” (??)

Carl Decaluwé (CD&V)

Bezoldigd:
Vlaams Parlement
Politiezone VLAS
Gaselwest (sector- en directiecomité)
SM Elk Zijn Huis

Onbezoldigd:
Revalidatiecentrum Overleie
Auricula Kinderdagverblijf

Roel Deseyn (CD&V)

Bezoldigd:
Federaal Parlement
Politiezone Vlas

Onbezoldigd:
Bestuurslid CD&V West-Vlaanderen
Sint-Leonarduszonen KH

Vincent Van Quickenborne (VLD)

Bezoldigd:
Federaal parlement (van 28/06 tot 31/12)
Staatssecretaris (dus vorig jaar, nu minister)
Stedelijke Ontwikkelingsmaatschappij

Onbezoldigd:
Geen.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert