Wordt de eurometropool Kortrijk-Lille-Tournai een praatbarak ? (2)

Pas als we iets bereiken in moeilijke, grensoverschrijdende dossiers – milieuvervuiling of politiesamenwerking – kunnen we zeggen dat de Eurometropool werkt“, luidt het bij West-Vlaams provinciegouverneur Paul Breyne. (Het Nieuwsblad van 29 januari.)
Groot gelijk heeft de gouverneur. En er is nóg veel concreet werk aan de winkel.
Menen (stad!) is weeral tegendraads.

Paul Breyne vergeet te vertellen dat men al jaren aan grensoverschrijdende samenwerking doet, en dat er daarbij nauwelijks iets concreet werd verwezenlijkt. Probeer maar eens met de wagen vanuit het zuiden van Rijsel in Kortrijk te geraken. U komt in Tournai terecht. Of vanuit Doornik in onze stad. U komt in Gent. Na 16 jaar grensoverschrijdende samenwerking nog niet een eens goede bewegwijzering in de regio. Het is wel kluchtig, om zo rond te dolen en aan de lijve te ondervinden wat een metropool zou kunnen zijn. Wuxi! Cebu!

De huidige eurometropool heeft wel degelijk een voorloper gekend. Een praatbarak. De GPCI. In het Frans: COPIT. Die Grensoverschrijdende Permanente Conferentie van Intercommunales werd opgericht in 1991 en kreeg zelfs een juridische basis in het jaar 2000. Een verzameling van vijf Franse, Waalse en Vlaamse intercommunales.

Wat heeft die GPCI zoal uitgericht?
Ziehier de enige, ware gegevens, wat u daarover ook leest in de pers.
Tonnen papier verspreid. En miljoenen euro gekost. Dat is al één kenmerk van een praatbarak. Veel papier bedrukken en geld verteren.
Men gaat uit eten. Men legt bezoeken af (tot in Aachen toe). Men belegt seminaries, conferenties (Parijs), colloquia (al die 400 dikke nekken in de Kortrijkse schouwburg, op 25 maart 2002), werkvergaderingen, studiedagen (tot in het mooie Barbizon toe). Men zoekt externe deskundigen op om studies te laten maken (17 cahiers, 12 dossiers, 3 brochures, x aantal projectnota’s). Men gaat naar toneel kijken (Antigone). Secretaressen en accountants worden aangeworven. Men raadpleegt 271 lokale besturen over grensoverschrijdende samenwerking en krijgt 20 antwoorden. Er wordt gedacht aan een Observatorium van het Water (over de voorraad van de Carboonkalk) en een Economisch Observatiecentrum. Men stelt in 2003 een POP op: een Prioritair Operationeel Plan. Een studie over de verkeersevolutie mislukt (is ‘minder productief’ in het jargon). De ontbrekende schakels in het wegennet worden geprogrammeerd. Er verschijnt een duur boek (“De Frans-Belgische Meropool”) en een kaart. Men wil de grenspost Rekkem-Ferrain herinrichten. Het kanaal van Deûle tot de Schelde bevaarbaar maken. Recreatieve grensoverschrijdende fietsroutes aanleggen. (Kent u ze?) Men bespreekt “een blauw netwerk”, dit is: de valorisering van het netwerk van kanalen en rivieren. Er is ook een groen netwerk.
JONGENS TOCH.

Wat zou de gewone man nu eigenlijk gemerkt hebben van de werking van GPCI?
Want ander kenmerk van een praatbarak is dat niemand weet wat er zich daar afspeelt. Waarschijnlijk toch wel het bestaan gemerkt van de uitzending Transit op WTV en NOtéle en C9 télévision. Vaak enkel verstaanbaar voor insiders. Dik gesponsord door Europa. Met van die onderhuidse reclame.

Vraag eens aan leden van de Algemene Vergadering van de huidige eurometropool wat GPCI daadwerkelijk heeft verwezenlijkt. U loopt het risico dat zij niet eens weten waar GPCI of COPIT voor staat.
Maak van de gelegenheid gebruik om te informeren naar het project GROOTSTAD. Dat moest in de jaren 1998-2001 leiden tot een strategie voor een grensoverschrijdende metropool.

Wat al die tot weinig of niets leidende projecten (studies) hebben gekost, daar hebt u waarlijk geen idee van.
Europa is een melkkoe voor grensoverschrijdende samenwerking. En onze nieuwe metropool zal die verder uitmelken.
Het project “Een andere kijk” bijvoorbeeld kostte 145.000 euro, waarvan 58.000 gefinancierd door een Europees Fonds (EFRO). Ooit van gehoord? Het project “Emulation”: 103.950 euro, waarvan 41.560 betaald door Europa.
Van GPCI is één keer een begroting gepubliceerd, die van 2006. Gelukkig met een vergelijking voor 2004 en het budget van 2005. De vijf intercommunales droegen in 2006 aan de gewone begroting 294.000 euro bij. Leiedal: 42.042 euro (14 procent). In totaal droeg Leiedal 120.122 euro bij voor de jaren 2004-2006. Over al die jaren tevoor weet niemand iets vanaf.
Het totale budget van GPCI bedroeg in 2006 de som van 318.000 euro. Loonkosten: 141.000 euro. Verplaatsings- en receptiekosten: 18.000 euro. Tolkprestaties: 30.000 euro. Vertalingen: 18.000 euro.

Het project GROOTSTAD dat zoals gezegd de huidige eurometropool moest voorbereiden werd door een ontelbaar aantal mensen gedragen. Ook dat is een kenmerk van een praatbarak: de bureaucratie. Er was een Grensoverschrijdend Atelier (6 leden), een stuurgroep (18), een overlegorgaan (50), discussiegroepen (van 12 à 15), een College van Wetenschappers (3), diverse externe deskundigen die ongeveer 40 studieopdrachten hebben vervuld.

Praatbarakkers gaan graag op reis. Leden van GROOTSTAD trokken op studiereis naar Bilbao, Malmö, Biaritz. Namen deel aan seminaries in Basel, Genève, Napoli, Pori, Bologna, Padova, Rotterdam, Bordeaux, Linkoping, enz.
GROOTSTAD leefde grotendeels op kosten van Europa: Interreg 2 en 3, TERRA, EFRO. Een duidelijk financieel plaatje nergens gevonden. Wel ergens gelezen dat EFRO voor 1.006.227 euro heeft uitgekeerd en dat zou 41,7 procent zijn van de subsidieerbare uitgaven. Dat is niet minder dan 2.474.549 euro aan subsidieerbare uitgaven.
WIE KAN DIT NOG GELOVEN ??
ZEG MIJ ALS HET NIET WAAR IS.

We zullen nooit weten wat de oprichting van de huidige metropool heeft gekost. En niemand zal er ooit (durven) om vragen. Alweer een heel typisch kenmerk van een praatbarak. Er zijn namelijk taboe-onderwerpen. Vraag maar eens aan het bestuur van de nieuwe metropool hoe men vacatures voor personeelsleden zal invullen. Of er bij opdrachten zal gedacht worden aan openbare aanbestedingen.

Voor de omvorming van de GPCI naar het huidige eurodistrict zijn diverse juridische studies gemaakt.
Hoeveel werd er aan ene Pierre Got betaald?
Hoeveel kregen Bruno Sin, Louis Albrechts, Christian Vandermotten, Valérie Biot voor de uitwerking van een strategie om tot samenwerking te komen? De ULB?
Hoeveel ging er naar het Leuvense Instituut voor Internationaal Recht (van de KUL)?
Dat Instituut kreeg een opdracht van onze provincie en de intercommunale WVI (voorjaar 2005), van GPCI (najaar 2005), van de Frans-Belgische Parlementaire Werkgroep (voorjaar 2006), van de Agence d’Urbanisme de Lille (najaar 2006), van het Departement Internationaal Vlaanderen (voorjaar 2007), van het Agence d’Urbanisme de Dunkerque en de Opérationnelle Transfrontalière (najaar 2007).
Een dikke proficiat voor prof. dr. Jan Wouters en Maarten Vidal !

In een volgend stuk zullen we nog een kenmerk behandelen van wat een praatbarak is.
De Fransen spreken van een gasfabriek.

Wordt de eurometropool Kortrijk-Lille-Tournai een praatbarak ? (1)

Eerst even definiëren wat een een praatbarak is…
Al één kenmerk gevonden.
Volgens de dikke Van Dale is een praatbarak een eenvoudige constructie die dient als tijdelijk verblijf voor gewonde soldaten.
Daar behoeft men geen pottenkijkers bij. Dat is al duidelijk.

Een volgende keer meer klaarheid.
15.000 euro (geraamd) heeft die plechtige openinge of installatie van de rechtsfiguuur ‘metropool’ vandaag in Buda gekost, volgens de Kortrijkse begroting (post: IMAGO).
Kortrijkse gemeenteraadsleden waren niet uitgenodigd op de installatievergadering van de eurometropool. Terwijl het hoofdkwartier naar hier komt. (Ja?)
Zij weten ook al jaren nergens iets van, over dit “grensoverschrijdend project”.
Soms denk ik dat het maar goed is zo, en soms niet.

(Wordt nu echt vervolgd.)
Zie ook nog vorige stukken.
Er is hier al meer geschreven over dat eurodistrict dan wat je vindt op de website van Stad en Leiedal. Excuus.
In de locale perse kun je de meest onkundige – compleet onjuiste dingen – lezen over eurodistricten.

P.S.
En over andere dingen ook.
Onlangs ontdekte een plaatselijke reporter een nieuwe Kortrijkse stadssecretaris.

Wie durft er nog bellen naar het stadhuis ?

Ik aarzel nog altijd. Ben altijd zo bang.
Uitleg volgt. Het probleem is dat ik in het geheel niet meer bel of email. Men antwoordt toch niet. Of men is er niet. (Bel nooit na 16 uur! In de voormiddag is men in vergadering.)
En hoe staat het met de interactieve website?
(…)
Dit verhaal wordt hiermee afgesloten, nog voor het begon.
Ik doe aan ZELFcensuur. Kortrijkwatcher snijdt niet graag in eigen vingers.

P.S.
Kortrijkwatcher doet wel meer aan zelfcensuur. Een positivo wil geen mensen of Stad beschadigen als er inmiddels tekenen van hoop of herstel zijn. (Voor schepen Stefaan Bral is dit bijvoorbeeld geenszins het geval.)

Het nieuwe berlinerformaat van “Het Laatste Nieuws” en zijn regionale editie

Vandaag voor het eerst verschenen.
Waarom staat er in onze regionale editie (Leiestreek) nu zo weinig te lezen over Roeselare? (Een Kortrijkzaan interesseert zich toch best voor deze concurrerende winkel- en cultuurstad?)

Dat konden we vernemen via een interview in “De Morgen” (18 januari) met de zgn. hoofdredacteurs Paul Daenen en Frank Depoorter. (Vulgaire commerçantjes zijn het, bovendien en uiteraard uit de sportwereld.)
Vraag van De Morgen: “Vanaf dinsdag komen er een aantal regionale edities bij. Tegen de zomer zal Het Laatste Nieuws 27 edities tellen. Waarom?”
Antwoord van Depoorter: “We merken bij onze lezers een enorme behoefte aan nieuws uit hun eigen dorp, uit hun eigen straat zelfs. Echt lokaal nieuws. Nu zullen we hen dat ook kunnen brengen. Iemand die in Kortrijk woont maar twee pagina’s met regionaal nieuws uit Roeselare kreeg, had vroeger twee verloren pagina’s.”

Dat is dus gewoon niet waar. (Er bestaan studies over de aantrekkingskracht van Roeselare op Kortrijk.)
In de nieuwe editie “Leiestreek” van vandaag interesseert het de Kortrijkzaan wel geen barst dat er in Ingooigem een offerstoet was ter ere van Sint-Antonius, een eeuwelinge in Kaster, een bevordering bij de brandweer van Anzegem, een nieuwjaarsreceptie van mountainbikers (de Kriekecrossers) in Otegem, dat een uitbater van een benzinestation is aangehouden in Zuienkerke.

Bij deze weze onze vliegende plaatselijke reporter Peter Lanssens (LPS) nog gewaarschuwd. Met zijn rode telefoon naar één schepen. Sterreporter die nog nooit van zijn leven een dossier heeft ingekeken. Die aan zijn lief vraagt wat zij nu zou kunnen belangrijk vinden om over te schrijven in zijn gazet, om dichter bij de lezer te staan.
“De Morgen” oppert in dat interview met “Het Laatste Nieuws” dat “straffe regionale reporters die alles uit hun dorp weten en ook nog eens goed kunnen schrijven niet echt dik gezaaid zijn”.
Waarop hoofdredacteurs Daenen en Depoorter antwoorden dat men voortdurend zal evalueren en op zoek gaan naar nieuwe en betere medewerkers. Die dan hier ietwat lezen.

Hoe denkt “Het Laatste Nieuws” zijn ietwat stagnerende verkoopcijfer opnieuw te verhogen?
Op één foto van een Kortrijks gebeuren staan 25 mensen. Voor iets in Ingooigem: 20. Tiegem: 13. Heel de brandweer van Harelbeke (38). 21 Kriekecrossers. Etc.
Men zegge het voort.
Zeker als je onherkenbaar bent. Want nu wordt de schrijvende perse van HLN ook geacht zelf met hun eigenste digitale camera in de hand slechte en vooral banale foto’s te maken.

P.S.
Het Nieuwsblad wint op wat langere termijn de strijd, let maar.

Er zijn namelijk evenveel potentiële lezers met een IQ van min of plus honderd.

De kosten van een bezoekerscentrum, in min en in meer

Het hof “te Coucx” wordt nu echt omgetoverd tot een bezoekerscentrum. Niet te verwarren met dat andere bezoekerscentrum in het Begijnhof, of met het streekbezoekerscentrum in het Museum 1302. Ook niet met het Huis van de Streek in het kasteel van ’t Hooghe.
We hebben het hier wel degelijk over die wonderschone hoeve aan de Marionettenlaan 12 te Kortrijk-Marke, niet ver van het in opbouw zijnde nieuwe ziekenhuis. Alreeds onder het bewind van schepen Philippe De Coene van milieu werd het plan opgevat om van dat goed een natuureducatief centrum te maken, samen met De Libel kaderend in het Groen Lint Project.

We hebben daar allemaal niets op tegen.
Maar als cijferfreak (number cruncher) wil ik nu wel eens systematisch trachten bij te houden wat de realisatie van dit bezoekerscentrum uiteindelijk zal gaan kosten.

Het is een oud zeer in Kortrijk. Van allerhande grootse projecten uit het verleden (het nieuwe stadhuis, de tunnel van de Doorniksewijk, sportcentrum Lange Munte, enz.) wordt achteraf nooit publiekelijk bekend gemaakt wat de uiteindelijk kostprijs is geworden en wat men oorspronkelijk dacht dat het zou gaan kosten. Ook weten we nooit of de voorziene subsidies wel werden binnengehaald. Gedaan daarmee.

Voor de verbouwing van een gedeelte van de hoeve tot natuureducatief centrum vond het schepencollege van 13 juli en 21 november 2006 dat een bedrag van 575.134 euro (incl. BTW) zou volstaan. Meteen werd ook het ereloon berekend voor de studieopdracht. Tegen 8 procent gaf dat 46.090 euro (incl. BTW).
Voor wie nu niet meer verder wil lezen al direct even de huidige stand van zaken. De teller is op vandaag opgelopen tot 630.435 euro, altijd met BTW inbegrepen. (Met de grondprijs, de aankoop van de hoeve houden we hier nu geen rekening. Gekocht van Koramic, waar toendertijd schepen Stefaan Bral nog iets voor het zeggen had.)

Voor de number crunchers en documentalisten onder ons hierna wat meer details over de evolutie van de kosten.
Er nog vooraf op wijzen dat het onduidelijk is of in de prijzen die volgen het ereloon is inbegrepen. Het College geeft de indruk van wel.

Eerst de prijzen bij de aanbestedingen.
Lot 1: ruwbouw en gedeeltelijke afwerking.
– Raming: 401.351 euro.
– Inschrijving: 483.319 euro. Na “aanpassing” verlaagd tot 455.223 euro.

Lot 2: centrale verwarming; sanitair, ventilatie.
– Raming: 113.656 euro.
– Inschrijving: 130.167 euro. Na aanpassing verlaagd tot 114.365 euro.

Lot 3: elektriciteit.
– Raming: 59.017 euro.
– Inschrijving: 37.686 euro (dus lager!).

Lot 4: lift.
– Raming: 28.374 euro.
– Inschrijving: 23.166 euro (lager).

Dat geeft voor de gegunde aanbestedingen in het totaal 630.440 euro, BTW inbegrepen.
De raming was 602.382 euro.

Herinner u:
in november 2006 bij het voorontwerp ging het dus nog om 575.134 euro.
Maar tijdens het schepencollege van 17 juli 2007 liep dat op tot 602.399 euro. Want schepen Jean de Bethune (van faciliteit) vond plots dat er extra maatregelen nodig waren. Van ecologische aard: verwarming op houtpellets, en zuivering van afvalwater. Een meeruitgave van 28.449 euro.

In december vorig jaar zijn er eerste verrekeningen geweest voor de loten 1 en 2. IN MIN !!
Voor lot 1: 28.096 euro in min.
Voor lot 2: 15.802 euro in min.
Het totaal van de vier loten bedraagt nu 630.435 euro, dat is nog slechts 28.035 euro boven het bedrag van de raming.
Het College gaat daar fier over, want heeft vergeten dat men bij het voorontwerp nog dacht aan 575.134 euro.
De ontwerper arch. Xavier Beyens krijgt nu 8 procent op het nieuwe bedrag. In plaats van ongeveer 46.000 wordt het ca. 50.000 euro. Dat is een verrekening in méér.
Met het ereloon inbegrepen komen we volgens het College dan aan 634.779 euro.

Hoe zou het zitten met de mogelijke subsidies?
Toerisme Vlaanderen heeft al 324.680 euro toegezegd.
Maar men hoopt ook op onderhoudspremies omdat de hoeve een beschermd monument is en het poortgebouw een ZEN-monument (zonder economisch nut). Dat zou in het beste geval nog zowat 43.000 euro kunnen opbrengen.

Presentjes voor gemeenteraadsleden

Update, onderaan weer een constructief voorstel. Maar ja. ‘ t Zal niet lukken.

strong>Op de eerste gemeenteraad van het nieuwe jaar krijgen de raadsleden traditioneel enige presentjes van het besturend College. Wel op ons kosten.
Dat is omdat iedereen van hoog tot laag zo goed zijn best doen, in het algemeen belang. En omdat iedereen, van hoog tot laag, van zichzelf vindt dat hij (zij) het als mandataris in het algemeen bekeken ook goed doet, of niet zo slecht, en iedereen dat ook vindt van de anderen. Kusje, kusje, kusje. Handje handje geven alsof er nog nergens ziektekiemen zijn.
Dan vragen hoe het gaat, en weglopen. Wie is er daar nog?
Dat is op de nieuwjaarsreceptie.
Op die dag in januari zou men best de gemeenteraad afschaffen.

Van de weeromstuit wil iedereen na die gemeenteraad daar zijn, in de Beatrijszaal. Perse. Tafelschuimers.
De cadeaus. Een agenda bijvoorbeeld, zodat elkeen nu tenminste weet wat er te doen te staat. Dat is al een hele vooruitgang.

Maar dit keer was er een heel speciaal cadeau voorzien. Iets wat de gemeenteraadsleden zichzelf al schijnbaar achteloos – negligent – middels een zoveelste aanpassing van het huishoudelijk reglement uit september vorig jaar al hadden toegestaan. Art. 51 was dat toch ?

Politiekers stemmen altijd democratisch, over wat zij voor zichzelf onder mekaar eventueel als cadeaus kunnen gunnen. Als het dan uitkomt, volgt enig besmuikt jolijt. Zij zijn dan wel een beetje GLY. Besmuikt beschaamd.
De schijnbare cameraderie onder verkozenen , te wijten aan een gemeenschappelijke persoonlijkheidsstructuur vergt dan wat genezende humor. Lacherlijkerheid neemt de bovenhand.
Qua groepsgedrag in de Kortrijkse gemeenteraad is er nu wel voer voor academische studie van vanwegeve politiek-analytische dieptepsychologen. Een nog zelden bestudeerde casus over cliënten uit gemeenteraden. Nochtans, in Kortrijk onvoorstelbaar eenvoudig.

Tip 1: geloof nooit wat iemand zegt, ook niet in de leugendetector.

Iedereen bedeelde zichzelf voor dit jaar met 48 parkeercheques voor het gebruik van de ondergrondse parkeergarage van het Schouwburgplein. Ter waarde van 2,5 euro. Er werden in totaal door Stad 1.986 cheques aangekocht bij Parko. Voor een globaal bedrag van 4.920 euro. Dank u, kiezer.
Het College wendt dit voor als een cadeau. Komt van ons! Gemeenschapsgelden. Belastingen.
Onze representanten in het beleid kunnen daarmee twee en een half uur parkeren, en er is nog zoals voor elkeen één uur gratis.
Raadsleden worden verondersteld die cheques te gebruiken bij hun overkomst naar twee vergaderingen (de maandelijkse raadscommissie en de gemeenteraad) in het stadhuis. Een gemeenteraad zal dus voortaan ten laatste afgelopen zijn om 22 uur. Maar waarom kreeg iedereen 48 cheques? Gaat men er dan vanuit dat er per maand vier vergaderingen zijn? (In augustus zijn er niet eens zittingen.) Of redeneert men dat raadsleden bij tijd en wijle nog dossiers komen inkijken?
En waarom hebben onze meer groen getinte raadsleden dit cadeau aanvaard? Zij die met de fiets komen?

Tip 2?

Er nog even aan herinneren dat raadsleden nog van andere financiële giften genieten.
Er zijn de zitpenningen. Het presentiegeld bedraagt per vergadering 167 euro. Denk ik. Het kan nu ook 175 euro zijn. (Men is daar nogal discreet over. Maar altijd wel daarbij zeggen dat het om een brutobedrag gaat, als u er durft om vragen aan een raadslid. Indien niet, vraag het aan het meldpunt van Stad. Communicatie.

Tip 3.

Er is een fractievergoeding.
In principe 153 euro per raadslid per jaar.
Voor 2007 zijn volgende bedragen overgemaakt aan de partijen: 1.050 euro voor SP.A-Spirit-Groen; 2.362,5 euro voor de CD&V-NVA; 787,5 euro voor het Vlaams Belang; 1181,2 (komma 2 ??) voor de VLD. De partijen zouden best eens in de Stadskrant uitleggen wat ze daarmee uitrichten.

Tip 4.

Er is ook overeengekomen dat ieder raadslid voortaan per jaar (!) niet minder dan 500 euro krijgt voor zijn PC thuis. Vijfhonderd euro, weet u wat dat is?
Sommigen kunnen Tinternet niet eens gebruiken. Lezen hun emails niet. Vergeten keer op keer om dagelijks de meest noodzakelijke websites te raadplegen. Hoe gaat dat? Ge moet naar het voetbal. Ge moet naar een receptie. Ge moet naar daar en naar daar, en ge weet niet meer waarom. Ge weet eigenlijk niet meer wat je aan het doen bent.

Tip.
Eindelijk thuisgekomen. Dagdagelijks werk.
Websites van andere raadsleden lezen. Die van de VVSG, van de Vlaamse overheid, van Stad, de regionale websites van kranten, de lokale statistieken, intercommunales, de eigenste partij.
www.kortrijkwatcher.be.
Dossiers. Dienstbetoon. Zoeken naar het Gemeentelijk Zakboekje. Agenda aanvullen. Bierkaartjes nakijken.
Niet kunnen slapen. Wat doe ik toch? Waarom? Kan ik dat wel?

Het kan ons Kortrijkzanen au fond niet zoveel schelen, wat raadsleden zoal incasseren.
Als zij maar hun dure eed getrouw zijn. Dat zij de verplichtingen van hun mandaat nakomen.

EN NU ALWEER EEN POSITIEF VOORSTEL.
Wij, kiezers, zullen ons vooreerst afvragen of de gemeenteraad globaliter een geschenk verdient.
En wij zullen het geschenk betalen. Zonder begrotingspost.
Het cadeau wordt overhandigd in onze naam, door iemand uit de publieke tribune. Een gemeenteraad moet zichzelf niet fêteren.

Het botst al lang tussen schepen Bral en burgemeester De Clerck

Tussen voormalig burgemeester Manu de Bethune en zijn schepen boterde het ook al niet.
Maar Manu was een dusdanig imposant figuur dat hij Stefaan Bral de mond kon snoeren, in het College en in de gemeenteraad. Manu kon hem zelfs verbieden om met de pers te praten.

Wat is er nu weer aan de hand?
In “Het Laatste Nieuws” uitte Bral zijn ongenoegen over het grote budget dat gaat naar verbouwing van de fabriek Desmet-Dejaegher tot kunstenfabriek. Die plannen zijn alweer jaren oud, zodat het maar raar aandoet dat Bral pas nu naar buiten komt met zijn grieven. Even aanstippen dat hij niet aanwezig was bij het begrotingsdebat 2008, gemeenteraad van 17 december 2007, waarin ook die uitgavepost ter sprake kwam. Waar ziet men dat nog, in een centrumstad? Dat een schepen zonder enige verontschuldiging afwezig blijft bij een begrotingsdebat?

De mare van Bral in “Het Laatste Nieuws” is vandaag even gretig uitgelegd in “Het Nieuwsblad” en zelfs het kwaliteitsblad “De Standaard”. Kop luidt dat het botst tussen de schepen en de burgemeester. En lezers worden uitgenodigd om te reageren.
Raadslid en volksvertegenwoordiger Bart Caron mocht al zijn zeg doen. Hij vindt Bral “een christen-democraat met de mentaliteit bijna van een socialist”. Caron toch! JIJ bent een socialist. Jij hebt Bral nog geroemd als schepen van cultuur, maar niet van kunsten. Bral weet niet eens wat een socialist is, tenzij als scheldwoord. Bral is van de middenstand. VAN BISSEGEM.

Bral was in de vorige bestuursperiode schepen van cultuur, toerisme, feestelijkheden, sport, recreatie, volksontwikkeling. Dat was nogal wat.
Nu nog van leefmilieu, afvalstoffen, groen op openbaar domein, sport. Hij is al een keer schepen geweest van leefmilieu en bewees toen al dat hij die materie niet helemaal beheerste. Sport en evenementen, dat is zijn ding. En evenementen is hij nu ook kwijt.
Zijn vzw Bruisende Stad (nu “Feest in de stad”) werd volgens de burgemeester niet professioneel geleid. Onze lezers weten dat dit een eufemisme is. Er werd daar gewoon gefoefeld. Op een bepaald moment weigerde Bral zelfs om de begroting van de gemeentelijke vzw Bruisende Stad voor te leggen aan het schepencollege en de gemeenteraad.
Is het u al opgevallen dat er in stad niet minder evenementen zijn dan toen Bral daar nog met zijn acolieten mee bezig was?

Bral is iemand zonder de minste scrupules. Heeft aan alles lak. Zijn politiek-ethisch vermogen is al even sterk als dat van een willekeurige dictator in een bananenrepubliek. Ondanks zijn KSA-verleden.
Hij beseft totaal niet dat een schepencollege “collegiaal” optreedt (als een corps) en collectief verantwoordelijk is. Bral schrikt er zelfs niet voor terug om wetten te overtreden. Zijn lijst van mandaten en vermogensaangifte voor 2006 is niet binnen bij het Rekenhof. Alleszins niet op tijd. Als voorzitter van Bruisende Stad heeft hij een keer zonder de goedkeuring van de gemeenteraad contributies geheven op de uitbreiding van terrassen bij evenementen. En bij de weigeraars ging hij die ‘bijdragen’ persoonlijk met veel misbaar ophalen. Cash ! Dreigde de politie erbij te halen. Zo iemand is dat.
Zonder enige toepassing van de regelgeving liet hij zich ook bombarderen tot voorzitter van het “Museum 1302”. Enzovoort.
Bral zou een goed schepen geweest zijn in Charleroi.

Ruwaart Bral heeft onvoorstelbaar veel lef.
Zijn tong zit niet op de juiste plaats. In meer besloten kring – en zelfs daarbuiten, op café – kan hij het sinds jaren niet nalaten om het beleid van zijn burgemeester aan te vallen. Schoffeert hem hierbij. Noemt Stefaan De Clerck dan een “kluchtenspeelder”, een “fantasist”, en in het beste geval een “goochelaar”.
Nochtans schrijft Bral op zijn foto-website (die al lang stil ligt) dat hij er zich terdege van bewust is dat in de politiek alles afhangt van de manier waarop mensen al of niet kunnen samenwerken.

Bral moet ophouden met zich te bemoeien met cultuur.
Toen hij schepen af was voor deze portefeuille was hij daar blij om en bestempelde hij heel de Kortrijkse cultuurwereld als een “vorten boel”. Terwijl hij daar – als het al zo was – zelf 6 jaar voor verantwoordelijk kon beschouwd worden. Hoe kan een beleidsman zoiets zeggen, over zijn eigenste departement? (Nu ja, welke Kortrijkzaan heeft er ooit Bral gezien op een cultuurevenement?)

Bral zou er beter mee ophouden. En niet omdat hij vindt het recht te hebben om er een eigen mening op na te houden.
Hij heeft na zijn ontslag-in-overleg bij Koramic weer voltijds werk, en kan zich niet meer voldoende bezighouden met zijn schepenambt. (Zijn absenteïsme is opvallend.)
Hij kent zijn materies en dossiers niet. Hij spreekt de waarheid niet. Hij foefelt. Daarom. Hij tuit en tiert rondom zijn oren. Kent geen ABN. Hij maakt met heel zijn gedrag en arrogantie de politiek tot schande. Hij valt zijn baas aan. (Een ambtenaar zou zich dit niet kunnen veroorloven.)
Dit heeft nu wel geen verband met het voorgaande, maar als er één van zijn milieu-ambtenaren een beetje ziek is, dan is de schepen weerloos. Werkloos.

Nu stoten we dan weer op het probleem van de volksdemocratie.
Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen behaalde Bral 3.096 naamstemmen. Dat is veel hoor. (En hij is één van de weinigen die erop vooruitging.)
Hij liet op zijn lijst enkel de burgemeester en Lieven Lybeer (3.521 stemmen) aan hem voorafgaan. Zelfs Guy Leleu behaalde wat minder stemmen (3.037).

Bral zou wel een goede pseudo-burgemeester zijn tijdens Bissegem-kermis. Dat kunnen we hem wel even nageven.

Onze actuele vacatures

Nu moet u toch een keer gaan kijken op de officiële website van Stad Kortrijk.
De item “vacatures” aantikken.
Daar krijgt u dan dit te lezen: “Als u hierboven geen vacatures vindt, dan betekent dit dat er momenteel geen vacatures gepubliceerd zijn.”

Tja.
Wie is er de laatste tijd alhier zoal vertrokken uit de ambtenarij?
Een adjunct-stadsecretaris. Een hoofdbibliotecaris. Een communicatiedeskundige. Een verkeersdeskundige.
En men vindt geen nieuwe directeur voor de Schouwburg.
Ten onrechte denkt men wel eens dat het om een loutere centenkwestie gaat. Die verkeersdeskundige bijvoorbeeld werd wel degelijk vorstelijk beloond.
De gewezen bibliothecaris (Bart Noels) wijst er in een lezersbrief terecht op dat er op het stadhuis nog zoiets als een aangename of onaangename werksfeer bestaat. En dat er toch nog echte civil servants te vinden zijn.
Het is ten andere zo dat de nieuwe rechtspositieregeling van de ambtenaar (het statuut) ruimte laat voor allerhande extralegale voordelen. En nieuwe facultatieve toelagen.

Over de miljoenen voor de kerkfabrieken (2)

Nog eerst een eenvoudige gedachte.
Een echte pastoor kan anti-clericaal zijn.
Oppassen. Zo zijn er velen.

EN NU: MARATHON-BIDDEN. Zes jaar aan een stuk. Voor de centen. (Grapje.)

Het Centraal Kerkbestuur van Kortrijk en omstreken is er eindelijk in geslaagd om het meerjarenplan 2008-2013 aan de gemeenteraad voor te leggen. Rijkelijk laat, want de termijn hiervoor was al verstreken in juli van vorig jaar.
Zo’n meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een opsomming van afspraken.
Kerkganger, ga dat dossier eens bekijken. Veel minder dik dan je dacht. Niet bang zijn. Oud stadhuis binnen, en eenmaal binnen naar rechts en dan rechtdoor. Het wijwatervat is wel helemaal links, bij die schone.

Afsprakennota
Veel concrete afspraken steken er niet in het Kortrijkse dossier. Tenzij misschien die ene die daarenboven voor discussie vatbaar is en blijkbaar niet meer geldt voor de komende jaren. Vroeger dacht men te streven naar een plafonnering van de ‘globale’ stadsbedragen op het niveau van de begroting 2001, geïndexeerd aan 2,5 procent. Een mogelijke bezuinigingsmaatregel ware geweest dat er was afgesproken dat een bepaalde uitgave jaarlijks nooit meer dan een bepaald percentage van bepaalde exploitatieontvangsten mag bedragen, wel te verstaan: zonder de exploitatietoelage.

Strategische nota
De strategische nota bevat de doelstellingen waarvan de financiële vertaling terug te vinden is in de financiële nota. In het Kortrijkse dossier krijgen we wel de diverse investeringen te zien maar de belangrijkste verschillen met het verleden worden niet uitgelegd. (Het waarom. DIE HOUTWORM!)
De cijfers van het meerjarenplan omvatten alle geraamde ontvangsten en uitgaven, ja. En uit die cijfers moet blijken dat de financiën van het bestuur van de eredienst voor elk jaar in evenwicht zijn.
Er is een evenwichtsverplichting voor de investeringen (ontvangsten van leningen inbegrepen). En om dit evenwicht te bereiken kan de stadstoelage NIET dienen als sluitpost. (Eventuele investeringssubsidies worden verdeeld over de verscheidene projecten.)
Dat is wel het geval voor het bereiken van een begrotingsevenwicht in de exploitatie. Die stadstoelagen hebben we vermeld in een vorig stuk. Tussen 2008 en 2013 lopen die op van 1,455 miljoen naar 1,791 miljoen euro. Herinner u de tijd dat het nog ging om 900.000 euro.
Maar zoals in vorig stuk gemeld speelt er zich ook in kerken een grondstoffenprobleem af.
Qua exploitatie? Dat Heilig Olie! De wierook, uit India. De asse op ons voorhoofd! De wijn. De was?

Financiële nota
In de nieuwe boekhouding voor de besturen van de eredienst is een belangrijke innovatie ingevoerd.
Het bestaande onderscheid tussen verplichte en facultatieve uitgaven is opgeheven. Vroeger, als een kerkbestuur zich geconfronteerd zag met facultatieve uitgaven waar een goddeloos stadsbestuur niet voor wou bijdragen, financierde men die uitgaven dan maar met eigen middelen. Waardoor men toch een tegemoetkoming kreeg van de gemeente omdat…die eigen middellen dan niet langer beschikbaar bleken voor uitgaven waarvoor de gemeente wel verplicht was bij te dragen.
Die tsjeventruc kan nu nog moeilijk.
Maar waar raadsleden toch nog even kunnen over waken is het probleem of de voorwaarden voor mogelijke overboekingen wel zijn vervuld. De nieuwe truk.
Overschotten van de exploitatie (die zijn er – ze hebben verdomd altijd over) kunnen aangewend voor investeringen. Doet men dat? Dan kunnen er minder middelen beschikbaar komen voor de exploitatie, zodat de gemeente daar dan weer kan voor opdraaien. Tsjeven.

Vraag eens aan schepen Jean de Bethune of hij de de eventuele overboekingen heeft besproken in het overleg met de clerus. Waar, wanneer, hoeveel maal? Waar zijn de verslagen? Of zijn er geen?
Vraag ook eens aan de schepen van de eredienst(en) of er al kerkfabrieken zijn met een reservefonds. Dat kan dan dienen voor noodzakelijke grote onderhoudswerken, zodat Stad niet moet bijpassen.

Investeringen
Bijna geen beminde parochianen zijn op de hoogte van het meerjarenplan voor hun parochie. Laat staan een onderpastoor, een studentenpastoor? Misdienaar? Bijbellezeressen.
ZOLANG ZIJ DAAR GEEN WEET VAN HEBBEN: DOORGAAN MET KOPEREN KNOPEN IN DIE SCHAAL TE GOOIEN.

Vandaar nog in vogelvlucht wat info over enkele voorziene investeringen.
Er zijn parochies die géén investeringen nodig achten: Sint-Cornelius, Onbevlekt Hart van Maria van Fatima, de Protestantse Kerk, Sint-Elisabeth, Zalige Damiaan. Andere verwachten wel investeringsuitgaven maar weten waarlijk nog niet wanneer: Sint-Amandus, Sint-Antonius-Abt.
Ingrijpende werken zijn gepland in Sint-Amandus, Sint-Maarten, O.L.-Vrouwkerk, Sint-Katherina.

Weet uw wat?
Vraag het aan uw pastoor. Goed bestuur in uw parochie kan ook. Wel veel marathon-bidden.

Nawoord
Het nieuwe eredienstendecreet (in voege sinds maart 2005) houdt geen echte hervorming in. De problematiek van de stijgende financiële bijdrage van lokale overheden aan de eredienstbesturen is niet ten gronde aangepakt. Het grote aantal kerkfabrieken blijft bestaan. En er is een nieuw orgaan opgericht dat ook kosten meebrengt: het centraal bestuur. De problematiek van de grensoverschrijdende parochies is niet geregeld. En pastoors krijgen nog altijd een woning of een geldelijke woonstvergoeding.
De strijd tussen Sacerdotium ET Imperium is nog niet gestreden. De vredespijp is nog niet gerookt, alhoewel men doet alsof. Zeker niet met die complicatie van het islamisme. En Rome roert zich weer.
Het probleem overstijgt kortrijkwatcher wellicht, maar op microvlak blijft het uitkijken.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert