BREAKING NEWS/ Gewezen journalist Gerrit Luts is overleden

Het is gisteren gebeurd…
Hij verdient een grootse hommage. Ook op WTV. Zelfs wat stilte in de komende gemeenteraad van november.
Gerrit was voor de regio en Stad Kortrijk een nogal redelijk plus of minus onafhankelijk journalist (voor zover dat hier ter stede mogelijk is , of was) – in casu van “Het Nieuwsblad” – zoals er intussen niet veel meer gemaakt zijn.
Zie nog stuk alhier van 4 januari 2005: “Het blijft wachten op een nieuwe Gerrit Luts”.
Het is erg.

Soms denk ik dat Gerrit ongeveer rond de eeuwwende (1999?) gemakshalve kon met pensioen gaan, om nog net niet geconfronteerd te worden met de nieuwe journalistieke zeden, en om daarbij aan de kant gezet te worden.
De huidige regionale jandoedeljournalistiek was niet aan hem besteed.
Volle bladzijden over de stadsbegrotingsdebatten, dat ging hem af. Lange interviews met bewindslieden. Boeiende verslagen van gemeenteraadszittingen. Het kwam in hem niet op om te doen wat men nu doet. Nooit ofte nooit zou hij verteld hebben over Kortrijkzanen die ergens met de fiets ver weg zijn geweest.

P.S.
Nu maar hopen dat er bij de begrafenisplechtigheid geen sprekerd het in zijn hoofd haalt om te zeggen dat hij een ‘scherpe pen’ had.
Hij zei wat er te zeggen viel. In het ‘droog’ en schoon standaard-nederlands hem eigen, en de tong in zijn kaak was voor insiders bedoeld, terwijl we het allemaal zagen.
Ja, het was wel een deugniet hoor.
Ook hij deed aan politiek. Maar niet slaafs. Het was een rakkerjournalist. Geen spreekbuis. Op zijn manier toch wel.

Coming up…

Van criminoloog tot mobiliteitsexpert.
Naar een deontologische code voor kabinetsmedewerkers en raadsleden.
Ouderlingen van kerkfabrieken mogen zich niet alles permitteren.
Nieuwe cultuurbeleidsplannen.
Het is begrotingstijd.
Personeelsformatie en tewerkstellingsmaatregelen.
Moraliteit en taxichauffeurs.
Wat doet een cultuurfunctionaris?
Bestuursdocumenten zijn openbaar.
Het weer in Wuxi.

Enzovoort, enzovoort, en niet noodzakelijk in deze volgorde.

Schepen Lieven Lybeer is nu even locoburgemeester

Ze zijn sinds vanmorgen weg, naar Wuxi.
(Zie nog stukken van 12, 13, 15 oktober.)

Hopelijk gebeurt er vanaf vandaag en gedurende volgende week gewoon niets of in elke geval niets ergs in Kortrijk.
Want de echte grote bazen van Stad zijn even naar China.
Dat wil zeggen: de burgemeester met zijn kabinetschef (Chris Lecluyse), de schepen van stedebouw en ruimtelijke ordening (Wout Maddens) en de schepen van mobiliteit en infrastructuur (Guy Leleu).

Het lot van Stad ligt bij afwezigheid van de burgemeester (dienstreis, ziekte, vakantie) normaliter bij de eerste schepen. Een concreet Collegebesluit over de aanstelling van een waarnemend burgemeester niet gezien, maar men mag veronderstellen dat schepen Lieven Lybeer spontaan zijn plicht vervult. De zitting van het College van volgende dinsdag gaat gewoon door. Gelukkig met weinig ergs op de agenda.

Raar is dat de delegatie slechts uit vier personen bestaat. Want oorspronkelijk dacht men aan een vijftal. Budget: vijf maal 1000 euro.
Nog raarder is dat er niemand uit de culturele sector tot het gezelschap behoort. Het Wuxi International Sister Cities Forum is immers geheel gewijd aan cultuur. Bij die gelegenheid is er ginder ook een ‘Folk Music Festival’.

P.S.
Het weer in Wuxi is niet zo best, maar het wordt wat beter. Hierover alvast niet bellen.
Maar is er daar op zondag een kerkdienst?

Pastorie te goedkoop verkocht

Het is onder deze kop dat “Het Kortrijks Handelsblad” vandaag (kopen!) vertelt over die duistere affaire, zonder daarbij te zeggen dat bevoordeligde partij bij de verkoop van de onderpastorie te Heule niemand minder is dan een illuster CD&V-raadslid van de deelgemeente. Ook “Het Nieuwsblad” durft zijn naam niet prijsgeven. En van “Het Laatste Nieuws” horen we niets.
Lezers van deze weblog kennen de betrokkene omwille van het feit dat hij alhier bekend staat als het raadslid (voorheen een jonge CVP-turk) dat tijdens de gemeenteraadzittingen weleens persoonlijk werk verricht op zijn labtop en daarbij elektriciteit aftapt van het stopcontact in het raadshuis.

De zaak komt kortweg hierop neer. (Niet onbelangrijke perikelen achterwege gelaten.)
De kerkfabriek Sint-Eutropius heeft een pand in de Zeger van Heulestraat (een schoon, met prachtige tuin!) verkocht onder de vraagprijs. Dat mag zou men zeggen, maar er was een hoger bod. Net en precies de vraagprijs. Een verschil van 9.000 euro. De gevolgde procedure was niet zeer koosjer. Strenge moslims noemen zoiets ‘haram. Daar gaat het om. Het 7de, 8ste en 10de gebod, voor gristenen. De scheiding tussen Sacerdotium et Imperium.
Kerkbesturen zijn als openbare instelling wel degelijk gehouden aan de wetgeving op overheidsopdrachten. En een diepgeworteld heilig principe hierbij is dat bij werken, leveringen en diensten in alle omstandigheden transparante mededinging vereist is.
Wie over de affaire van de hoed en de rand wil weten, leze de weblog van SP.A-raadslid Marc Lemaitre. kortrijklinksbekeken.skynetblogs.be.

Een pikant detail is nog dat de voorzitter van de kerkraad een notaris is, en zijn zoon ook. Worden net als wij geacht de wet te kennen.
Wie heeft zich notarieel met de verkoop bezig gehouden? Volgens het nieuwe decreet betreffende de kerkfabrieken kan een
bestuurder niet tegen bezoldiging optreden als notaris voor of tegen het bestuur van de eredienst. Kosteloos kan wel. (Dat is één van die ouderwetse regelingen over ouderlingen van kerkbesturen.)

Het College heeft een schorsingsbesluit uitgevaardigd.
De bevoegde, schijnbaar apatische schepen Jean de Bethune (CD&V) kon wel niet anders doen, – kon geen kanten uit – aangezien de hoogste bieder een klacht heeft neergelegd. Onze beste ambtenaren zien dat dan. Zo zijn ze wel, nu en dan. Die deugnieten.
Het bevoordeligde raadslid (een criminoloog) dat naar men zegt, overal waar het kan en te pas en te onpas, te goeder trouw heeft gehandeld laat zich bijstaan door het advokatenkantoor Publius. Een kantoor – afsplitsing van huize Laga – dat bijna of in alle ietwat belangrijke rechtsgedingen van Stad inzake publiek recht optreedt als raadsheer, pro (décharge) Stad. Zonder enige offerte.

Raadslid Lemaitre is van plan om de zaak aan te kaarten in de gemeenteraad van november. Benieuwd of de pastoor zal komen luisteren. In clergy? Hij hult zich in stilzwijgen, net als de notaris-senior. Deken mag ook wel eens komen, om te zien hoe zijn schepen het ervan afbrengt.
Bij die ‘interpellatie’ zal er aanvankelijk een doodse stilte heersen. Net alsof het gaat om subsidies voor het voetbal (KVK). Ook een taboe.
Daarna komen alle duivels los. Schepen Jean de Bethune zal zonder geschreven tekst antwoorden, kort of lang, vooral onverstaanbaar en rap. Ter tale. Burgemeester, voorzitter van de Raad, kan het debat dan rapido voor gesloten verklaren. Want alles is gezegd.
Verdomd, wellicht zal voorzitter het agendapunt naar de besloten zitting verwijzen. Op aanraden van kantoor Publius. De advocaten aldaar houden daarvan. Het is hun lust en leven.
Dat wordt boeiend voor Publius. Voor het eerst een zaak verdedigen van nog wel een CD&V-raadslid tegen de toezichthoudende overheid, met name de eigenste traditioneel publius-kantoorvriendelijke Stad.

Politiek probleem is dat Lemaitre ook een voorstel zal indienen. Dat moet in publieke zitting. Eén ervan is gewoon decretaal voorgeschreven.

Een en ander biedt kortrijkwatcher de gelegenheid om een volgende keer (op de dag des heren?) wat uit te weiden over de regelgeving rondom kerkfabrieken.
Er doen daarover immers nogal wat misverstanden de ronde.

x.7,9/100 = 1000 euro

Hoeveel euro is x?
Dan weet u ongeveer vanaf welk belastbaar inkomen u 1.000 euro aanvullende personenbelasting betaalt aan Stad Kortrijk.
In elk geval dit: als u x euro personenbelasting aan de Staat afstaat, behoort u tot de gelukkigen die meer dan 40.000 oude Belgische franken per jaar betalen als gemeentelijke aanvullende personenbelasting. (Over die andere belasting, de opcentiemen onroerende voorheffing, hebben we het nu niet. Die levert Stad ca. 25 miljoen op en dat is méér dan de APB.)

Dus.
Het tarief van de aanvullende personenbelasting (APB) in onze Stad bedraagt 7,9 procent. (Waarde van 1 procent is momenteel 2,3 miljoen.)
Die belasting wordt ‘aanvullend’ genoemd omdat ze berekend wordt op basis van een andere belasting: die van de Belgische Staat.
In ons stedelijk geval is x gelijk aan 12.658,22 euro.
Op uw aanslagbiljet personenbelasting en aanvullende belastingen kunt u zien of u aan dit bedrag “belasting Staat” komt, en met welke “belastbare inkomsten” dit dan overeenstemt. Dat zal waarschijnlijk toch wel iets van 35.000 euro of meer zijn. We gooien er met ons klak naar, want hebben geen zicht op wat uw mogelijke belastingvermindering is, uw belastingvrije sommen, de aftrekken.

U bent in elk geval nogal begoed.
U behoort tot de dikke nekken.
Hoeveel Kortrijkzanen verkeren in uw situatie?
Hoeveel aangiften telt men alhier waaruit blijkt dat zij onderhevig zijn aan 1.000 euro of méér APB?
Om dit te weten heb ik op Tinternet alle denkbare sites bezocht over fiscaliteit.
Het is ontstellend. Allerhande opgevraagde pagina’s op nochtans officiële websites van overheden zijn niet meer beschikbaar.
En voor zover ze bestaan zijn ze daarenboven onvoorstelbaar gedateerd. Voorbeeld: de website van het federale Ministerie van Financiën geeft de gemeentelijke aanslagvoeten weer tot en met 2005.

Over de aangiften per gemeente met het daarbij behorend belastbaar netto-inkomen dateren de meest recente gevonden gegevens van het aanslagjaar 2003. Inkomsten van 2002. Daarmee moeten we het dan stellen om na te gaan hoeveel Kortrijkse belastingplichtigen momenteel 1.000 euro APB afdokken aan Stad.
De hiernavolgende cijfergegevens zijn dus verouderd, maar zijn misschien toch enigszins een indicatie voor de huidige toestand.

Begoeden en minder begoeden

In het aanslagjaar 2003 waren er ter stede 37.023 aangiften.
Daarvan waren er 5.707 die belastbare netto-inkomsten aangaven van meer dan 40.000 euro.
Men kan met enige redelijkheid veronderstelllen dat die 15 procent begoede belastingplichtigen meer dan 1.000 euro APB aan Stad betaalden, des te meer omdat de aanslagvoet toen hoger was.

Misschien wou u nog weten hoeveel arme belastingplichtigen er hier zijn?
Ziehier het aantal aangiften per klasse van 10.000 euro. Aanslagjaar 2003.
Minder dan 10.000: 5.878 aangiften (15 procent).
Tussen 10 en 20.000: 13.667 (36 procent).
Tussen 20 en 30.000: 7.748.
Tussen 30. en 40.000: 4.023.
Tussen 40 en 50.000: 2.317.
Méér dan 50.000: 3.390 (9 procent).

Het gemiddelde inkomen per aangifte bedroeg in 2003: 25.270 euro.
Het mediaaninkomen: 19.175 euro.
Voor de statistici nog dit. Het interkwartiel verschil is 18.781 euro. De interkwartiele coëfficiënt: 97,94. Assymetrie: 26,36.

Als Alain Cnudde, schepen van Financiën, eindelijk eens met foto de pers wil halen zou hij kunnen het bericht verspreiden met het antwoord op de vraag hoeveel belastingplichtigen momenteel aan Stad méér dan 1.000 euro APB betalen. DOEN ! Of minder.
Plus iets dergelijks over de OV.
Dat is info. Dat is actieve openbaarheid van bestuur.
Schone kleurrijke grafieken in de Stadskrant.

De Minder Hinder checklist: een inspiratielijst voor minder hinder bij werken

Vandaag is door UNIZO een persbericht verspreid waarbij de voorzitter (Michel De Clerck, tel. 0477/46 80 68) het ongenoegen vertolkt van de handelaars van Hartje Kortrijk bij de werkzaamheden rondom het megawinkelcomplex Sint-Janspoort.
Zonder zijn naam te vermelden komt Guy Leleu, de schepen van mobiliteit, in het vizier.
Men klaagt over de slechte bewegwijzering. Men vraagt om een digitale “bereikbaarheidsfolder”. Een meldpunt. De communicatie moet beter.
Men betreurt het uitblijven van een website www.kortrijkbereikbaar.be. (Hierbij even opmerken dat de burgemeester al maanden geleden in een hoorzitting heeft beloofd dat er een speciale website zou komen, gewijd aan het project.)

Ter info.
Er bestaat een zgn. Minder Hinder checklist.
Zowat honderd vragen rondom mogelijk te treffen minderhindermaatregelen. De lijst is samengesteld door de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) op grond van ervaringen van tientallen gemeenten.
De VVSG-brochure werd bezorgd aan alle Vlaamse gemeenten.
Schepen Leleu zou die checklist best eens doorlopen, samen met de betrokken handelaars en bewoners van Hartje Kortrijk.
Er staan in die brochure ook verwijzingen naar mogelijke financiële overheidssteun waarvan gehinderde handelaars kunnen genieten.

Lokale journalistiek heeft wel genoeg geld om aan onderzoek te doen (te wobben)

De Kortrijkse website geeft een lijst van niet minder dan 55 lokale en/of regionale “perscorrespondenten”. Die van de audiovisuele media inbegrepen.
De Kortrijkse perskring telt 27 leden, deel uitmakend van de schrijvende pers.

Meer speciaal de journalisten die zich met lokale politiek (in de brede zin van het woord) inlaten beklagen er zich over dat zij geen tijd hebben om een of ander dossier grondig uit te spitten. Dat is een smoes. Ze zouden kunnen minder tijd besteden aan rechtszaken, branden, reuzepompoenen en ander onheil. Zelfs minder aan openbare werken. En méér aan verkeerssignalisatie.
Wat dat kost? De offertes. Of er niet teveel borden zijn. Dat zijn de vragen waar mensen mee bezig zijn.

Dat penneridders niet genoeg betaald worden (bijna niemand geniet van een soort maandloon) om aan onderzoeksjournalistiek te doen is al een beter argument.
Nochtans bestaat hier een oplossing voor.
Het ‘Fonds Pascal Decroos’ voor (bijzondere) Journalistiek.
Nog onlangs heeft minister Geert Bourgeois het kapitaal ervan verhoogd van 186.000 naar 250.000 euro per jaar.
Journalisten (nu ook die van de audiovisuele media) kunnen bij dit fonds per kwartaal werkbeurzen aanvragen. Bloggers voorlopig nog niet.

De doelstelling van het Fonds is journalisten in staat te stellen projecten van bijzonder aard en kwaliteit uit te voeren. Men wil namelijk de kwaliteits- en onderzoeksjournalistiek alhier bevorderen en journalistieke talenten ontwikkelen.
Kandidaten voor een werkbeurs moeten kunnen aantonen dat hun project ongebruikelijk hoge kosten met zich meebrengt of zo tijdrovend van aard is dat de normale honorering van de redactie niet voldoende is om het project te realiseren. De projecten moeten uitstijgen boven de reguliere verslaggeving of de dagelijkse journalistiek. Het onderwerp of thema moet bijzonder zijn, met een originele invalshoek of aanpak.

Het Fonds onderscheidt vier vormen van financiering. Er zijn werkbeurzen mogelijk voor 1) vooronderzoek, 2) onderzoeksjournalistiek, 3) startsubsidie voor beginnende journalisten, 4) bijzondere journalistiek.

Wij kennen een lokaal project dat heel goed kan gefinancierd met een werkbeurs voor onderzoeksjournalistiek.
Het brengt immers ongebruikelijke hoge kosten mee. Men moet ervoor naar meerdere buurlanden, meer speciaal ook naar Cannes.
En het is tijdrovend: men moet ervoor wobben. Dat wil zeggen: assertief gebruik maken van de Wet Openbaarheid van Bestuur (de WOB).
Het stadsbestuur zal immers niet altijd spontaan bepaalde documenten ter inzage verstrekken.

Titel van het journalistiek product: “Het beslissingsproces en de definitieve besluitvorming bij de totstandkoming van het project multifunctioneel megawinkelcomplex in Hartje Kortrijk”. Ondertitel: “van A tot en met Z”.
Het voorstel voldoet aan alle criteria die de jury van het Fonds Pascal Decroos hanteert bij de beoordeling ervan. Het voorstel heeft een niet regulier karakter. Het is maatschappelijk uiterst relevant. Het is origineel, innovatief, gedurfd, haalbaar, verkoopbaar.
En om de jury helemaal te overtuigen vertellen we nog dat het project multimediaal is: WTV zal immers meedoen en vraagt daarom ook een subsidie aan bij het Vlaams Audiovisueel Fonds én een werkbeurs ‘journalistieke research’.

We moeten ons wel een beetje haasten.
De eerstvolgende deadline voor het indienen van een voorstel is woensdag 31 oktober.
Maar het kan vlug gaan. Op de website van het Fonds kan men zomaar het aanvraagformulier voor een werkbeurs invullen.
De vragenlijst is op zichzelf al interessant.
Bij het hoofdstuk “projectanalyse” vraagt de jury of er wel een conflict steekt in het verhaal. Bijvoorbeeld een verschil van mening, een machtsconflict, een wetsconflict, een botsing van tegenstrijdige gevoelens of strevingen. Zo ja, welke? (200 tekens.)
Andere vragen zijn: wat is er mogelijk aan de hand? wie zijn de hoofdrolspelers? waar en wanneer speelt het zich af?
Telkens met 200 tekens beantwoorden, maar dat zal moeilijk zijn: men vraagt naar wat we net willen onderzoeken.

Journalisten !
Begin al maar te wobben.
Die werkbeurs krijgt u zeker, mits de nodige referenties vanwege het stadsbestuur en de bouwpromotor Foruminvest en Roularta.

P.S.
De WOB is een verzameling van regels omtrent openbaarheid van bestuur. In de Grondwet, federale wetten, Vlaams decreet (specifiek voor provincies en gemeenten). Burgers, net als journalisten, hebben toegang tot quasi alle bestuursdocumenten van alle mogelijke bestuursinstanties.
Ook zgn. voorbereidende documenten waarbij nog geen beslissing is genomen. De uitzonderingen zijn heel uitzonderlijk. Alleen: niemand die het weet.
De bestuurders nog het minst.

Kortrijks lokaal onderwijsbeleid krijgt nieuwe impulsen

Dat beleid alhier bestaat eigenlijk niet, kwalitatief-inhoudelijk bekeken.

Onze schepen van onderwijs (Jean de Bethune) is wel bekommerd om het studentenleven. Kindjes gaan hem minder af. Gratis (nacht)bussen en nog een paar cadeaus, waarvan betrokken studenten geen benul van hebben.
Een toelage aan het PIH (50.000 euro). Students Welcome Concert (3.098 euro). Voor het overige voorziet Stad een toelage voor prijsuitdelingen in het basisonderwijs (1.100 euro) en voor schooluitstappen (1.300 euro). Syntra West (beroepsopleiding) wordt traditioneel altijd rijkelijk bedeeld: 11.155 euro. Syntra West, dat is is Unizo. In genendele LVZ.

Vandaar dat het inhoudelijke onderwijsbeleid (inhoudelijk) nooit wordt besproken in de gemeenteraad.
Alhoewel, in de laatste gemeenteraadszitting kwam raadslid Bart Caron (Spirit) plots op de proppen met een uitgebreide interventie over het elitaire karakter en de wereldvreemdheid van ons Conservatorium. Goed gedaan. Een uitzonderlijke gebeurtenis waar de schepen van onderwijs het even moeilijk mee kreeg. Moest noodgedwongen Bart (moge hij het geluk zoeken) zelfs een beetje gelijk geven. Dat doet de schepen zéér ongaarne.

Gelukkig is daar nog de Vlaamse overheid die op haar sokken de onderwijspolitiek van vooral centrumsteden wil bijsturen.
Alvast op een essentieel punt: het bevorderen van gelijke kansen. Hiertoe zal binnenkort en eindelijk het decreet (het is nog van Leterme) betreffende het “flankerend onderwijsbeleid” op lokaal niveau worden goedgekeurd in het Vlaamse Parlement. Later wel eens meer hierover.
Vooruitlopend op dit decreet heeft Frank Vandenbroucke, de Vlaamse minister van onderwijs, bepaalde onderwijsinstellingen (nou ja, VZW’s) ter stede voor het lopende schooljaar met 81.836 euro begiftigd. Dat is het maximum dat het decreet voor Kortrijk voorziet.
Voor een project “Gelijke Kansen” (GOK) krijgen we 65.000 euro. Voor het project “Time out” 16.836.
Vorig schooljaar ging het om ongeveer dezelfde bedragen. Van een evaluatie van al die dingen, geen spoor.

Maar de projectkosten vergen veel meer geld dan er in het laadje komt.
“Time out” kostte vorig schooljaar – geraamd – 177.000 euro . Stad zou daar 17.500 euro (10 procent, moet 20 % worden) bijleggen.
GOK werd vroeger geraamd op 130.000 euro. Stad zou 65.000 euro voor zijn rekening nemen. Evenveel als de Vlaamse bijdrage.
In de stadsbegroting is daar- letterlijk dan – niets over te vinden. Mogen we vermoeden dat de subsidie misschien verscholen zit in het artikel getiteld “prestaties van derden, eigen aan de functie”? Dat maakt gewag van 94.384 euro.

Dat moet dan maar eens uitgeklaard bij de bespreking van de begroting 2008.
Want het is ook heel moeilijk om uit te vissen wie de onderwijsprojecten heeft ingediend, en dus ook welke instelling van de subsidies geniet.

Time out/GOK/HERGO /
contactgegevens

Het “Time out” project is me dunkt toch iets dat de vzw Oranjehuis en Ligand heeft uitgedacht. Ben niet zeker.
Ligand heeft een website, maar daar staat letterlijk niets op. Tenzij de vermelding van een aantal sponsers (ook de provincie).
Na veel zoeken wat contactgegevens gevonden: Meensesteenweg 28. Tel. 056/32 72 87.
Groep Intro heeft wel een uitmuntende website. Met een jaarverslag en zelfs een financieel verslag. Voor Time Out-Kortrijk alweer andere contactgegevens. E.Sabbelaan (tel. 056/44 45 66) én Sint-Denijsestraat(tel. 056/44 45 66). Nu geen Ligand als partner.

Op de onvolprezen website www.ond.vlaanderen.be nog gelezen dat er een samenwerkingsverband is ‘Time-out Kortrijk’. Hier krijgt men dan weer een ander contactadres: Passionistenlaan 1A. Van Regine Moreel, van de … Groep Intro. Tel. 056/20 20 05.
Betrokken partners zijn Stad en Kortrijkse onderwijsinstellingen, de Groep Intro, het VTI, het Oranjehuis, Ligand, het CLB.

Het GOK-project wordt alleenlijk uitgevoerd door Stad ! De cel onderwijs, p.a. Van Belleghemdreef 6.
En dat project slaat of sloeg op 8 basischolen met een hoog aantal gokleerlingen: Sint-Amandsbasisschool Noord, Sint-Jozefsinstituut, Sint-Theresia, ‘ t Fort, Drie Hofsteden, Kransvijver, Spes Nostra (’t Villaatje), Sint-Vincentiuskleuterschool.
Allemaal christen onderwijs. ( Uitspraak voortaan: “gristen“.) Onzelievevevrouwevanvloanderen hoort daar nie bij. Onze Lieve Vrouwe heeft een eigen inschrijvingssysteem. Blijft maagd qua GOK-leerlingen. Smijt ze gewoon buiten.

Wat de onderwijsprojecten GOK en Time-Out zoal inhouden is hier al uiteengezet in een stuk van 20 oktober 2006. Titel:’ nieuwe onderwijsvormen’.
Nog even zeggen wat HERGO betekent.
Dat is een methodiek op school die kan gebruikt worden in het kader van de korte time out. Als men een aanmelding krijgt van bijvoorbeeld een leerling die iets heeft beschadigd op school of die gevochten heeft met een andere leerling of leerkracht, dan kan men een HERGO op school voorstellen.
HERGO staat voor HERstelgericht GROepsoverleg en is een bemiddelingsvorm waarbij niet alleen de dader en het slachtoffer aanwezig zijn, maar waarbij elk ook hun ‘achterban’ mogen meebrengen. De scheve petjes. De bemiddelaar of moderator probeert een oplossing te vinden voor wat er is gebeurd, bijvoorbeeld door na te gaan hoe eventuele schade kan hersteld worden, welke sanctie de dader moet krijgen, enzovoort.
Groot probleem is dat scholen de interne problemen zorgvuldig geheim houden.

Onderwijsplan en den Atenee

Kent u soms leerkrachten, schepenen, raadsleden die al hebben gehoord van HERGO? Groep Intro, Ligand, LOP, de cel onderwijs, het acuut time-outprogramma? CDO, kan nog net?? De schoolopbouwwerker, of zoiets?
Na goedkeuring van het decreet over het lokaal onderwijsbeleid zal het Stadsbestuur een onderwijsplan moeten opstellen ! Voor zes jaar.
Met inhoudelijk een visie, doelstellingen, gewenste effecten, hoe de stad meewerkt aan de leerplichtcontrole, het spijbelbeleid en het bevorderen van de kleuterparticipatie.
Procedureel moeten de lokale actoren daarbij zijn betrokken, en zal Stad zijn neutraliteit tegenover scholen van alle netten (het Atheneum ! DEN ATENEE !) moeten garanderen. Bijvoorbeeld inzake sociale en andere voordelen.

JEAN !

Even een potje gaan huilen op de biënnale CLASSICA in Kortrijk

U kunt dat doen vanaf 3 tot en met 11 november in Kortrijk Xpo (de vroegere Hallen). Voor slechts 12 euro. Uw kinderen jonger dan 12 jaar mogen gratis meehuilen.

Wat staat er namelijk te gebeuren op de elfde editie van de Biënnale Classic?
Lees eens goed de inleidende tekst op www.classic.be.

“De bezoeker komt de stad CLASSICA binnen door een historische stadspoort. Brede avenues met straatlantaars van weleer leiden naar drie grote pleinen met monumentale beelden en fonteinen, zitbanken en accenten van groen.
De oude stadskern is met zijn smallere straatjes een smeltkroes van antiquairs, juweliers, kunstgalarijen en interieurwinkels. Op achterliggende pleintjes zitten verrassende shops verborgen met mode, decoratieartikelen en parafernalia. Boekenstalletjes, gezellige terrasjes, een vintage catwalk en tal van boeiende ervaringen maken het stadsgevoel levendig en compleet.
De bezoeker ontdekt weer de grandeur van vroeger. Met het comfort van nu.”

In bovenstaand overzicht van Classica mangelt het nog aan speelruimte voor kindjes.
Ongetwijfeld begint u nu al te huilen?

Ja, “Hartje Kortrijk” had er waarlijk zo kunnen uitzien indien enkele Kortrijkse bewindslieden in Cannes nooit waren gebotst op de promotor Foruminvest.
Heeft de NV Sint-Janspoort ook een stand op de biënnale? Met een maquette van de appartementen in het te bouwen winkelmegacomplex?

Het minimum minimorum aan dagelijks werk van een gemeenteraadslid

Gemeenteraadsleden zweren tegenwoordig bij het begin van hun termijn om de verplichtingen van hun mandaat na te komen.
Letterlijk.
Een ruwe schatting doet toch vermoeden dat er hiertoe algauw twee uur per dag dient uitgetrokken.

En dan hebben we het nog niet over mogelijke vormen van dienstbetoon, deelname aan recepties, stadsevenementen, vergaderingen van verenigingen, netwerking (tooghangen), voorbereiding van de gemeenteraad of politieraad of OCMW-raad, commissies, fractievergaderingen, partijbesturen.

De dag start met het lezen van de post. Daar steekt wel eens een politiek getint bericht tussen. Een uitnodiging, een stadsbericht, een verslag, enz.
Vergeet de e-mail niet! Hier treft men tegenwoordig niet zelden opnieuw stadsdocumenten aan, of uitnodigingen of verslagen van instellingen waar men een mandaat bekleedt. De wekelijkse persbabbel van het College komt er nu ook aan.

Nu tiegen we naar het reguliere werk, en proberen in de stille uurtjes stiekem reeds enkele weblogs te bekijken. Bijvoorbeeld die van kortrijkwatcher (saai!) en van collega’s raadsleden zoals Marc Lemaitre (niet saai), Philippe De Coene (wat gedateerd), Lieven Lybeer (beetje ijdel), Bart Caron (meer Vlaams dan Kortrijks), Carl Decaluwé (informatief). De burgemeester heeft er ook een, maar die ligt plat sinds de federale verkiezingen.

Het echte PC-werk op Tinternet doen we evenwel ’s avonds thuis, aangezien Stad ons daarvoor 500 euro per jaar betaalt.
De officiële website van Stad Kortrijk is verplichte lectuur. Minimaal dagelijks te lezen: de rubrieken Actueel, Nieuwsberichten, Politiek, Overheid en Recht. Wekelijks de agenda van het College van Burgemeester en Schepenen. De aanbestedingen.
De website DRK (Digitale Regio Kortrijk) kan ook nuttig zijn. Persuittreksels en ingezonden persberichten. (Vandaag bijvoorbeeld valt Groen bij monde van Jef Tavernier opnieuw ons vliegveld aan.)
www.vvsg.be is een website waar men uren kan op doorbrengen. Altijd prijs, altijd iets te leren, altijd iets wat we nog niet wisten.

Tijd voor ontspanning: even een half uurtje wachten op het WTV-nieuws. Zien of het niet ergens brandt in Stad.
En nu hebben we nog geen kranten gelezen!
De regionale bladzijden. Wat vertellen ze nu weer dat niet helemaal juist is? Misschien heeft schepen Guy Leleu weer een primeurtje geleverd aan “Het Laatste Nieuws”. Misschien heeft “Het Nieuwsblad” iets van naderbij onderzocht. (Zie ook de Kortrijkse blog van de krant.) Staan we eindelijk eens op een foto in “Het Kortrijks Handelsblad”?

Raadsleden (burgers ook) kunnen zich gratis abonneren op allerhande soorten nieuwsbrieven die dan binnenlopen op Outlook bijvoorbeeld.
Dat hebben we gedaan.
Er is iedere dag wel iets. Bijvoorbeeld van “e-binnenland”, de VVSG (weekbericht, milieu), het Huis van de Streek, het Streekfonds, het Welzijnsconsortium, het Cultuurnet Vlaanderen, onze Noord-Zuid-nieuwsbrief, enzovoort, enzovoort.

Waar, waarvoor en waarom waren we alweer gemandateerd als vertegenwoordiger van Stad? Veel van die instellingen hebben een eigen webstek. Toch nu en dan eens één daarvan raadplegen. Het OCMW, de musea, Leiedal, de luchthaven, Gaselwest, het SOK (zijn die offertes voor projecten op de Vlasmarkt en de 12 Apostelenstraat nu al binnen?), de Jeugdraad, de politiezone Vlas, huisvestingsmaatschappijen, Kanaal 127, Buda Kunstencentrum, Kortrijk Design, RESOC. Enzovoort.

Zo rond klokslag 22 uur komen we in grote vorm en beginnen aan het zwaardere werk.
Eens kijken wat www.binnenland.vlaanderen.be weer heeft te vertellen inzake lokale besturen. Véél !
www2.vlaanderen.be is altijd wel ergens voor relevant. En GIS. Lokale statistieken.
Is het soms vrijdag vandaag? Dan pluizen we uit of er bij de beslissingen van de Vlaamse Regering niets steekt dat Kortrijk of de regio (een EURO-district!) of ons eigenste mandaten aanbelangt. Jawel. De sociale huurwetgeving is gewijzigd. Het vliegveld krijgt een LOM en een LEM. Kortrijk wordt vereerd met een energieprijs. Dankzij ons speurwerk weten we het eerder dan de gazetten. Fractieleider bellen !

De kindjes slapen nu.
Tijd voor wat achterstallig studiewerk.
We ontcijferen de balans van de gemeentelijke VZW waar we bestuurder van zijn.
We lezen het tijdschrift “Lokaal”.
We bladeren wat gericht in het “Gemeentelijk Zakboekje”. Het MILIEUZAKBOEKJE. We willen alles weten.
Dat dikke boek “VRIND” ligt hier nog ongeopend. De studie over de Sociale Economie ter stede ook.
Het tussentijdse rapport “Woonregieboek’ over het woonbeleid in ZWVL is intussen door onze partner nu toch al wel uitgeprint? (Voor de volgende gemeenteraad een tussenkomst hierover voorbereiden.)

Maar wat zijn “onwaarden” eigenlijk?
’t Is elf uur. Te laat om nog naar de schepen van Financiën te bellen.
We moeten nu gaan slapen.
Geen Journaal of Terzake gezien, maar lekker voldaan aan de verplichtingen van ons mandaat.
Oef, het was een avondje zonder vergadering.
Weer vergeten om de papieren te klasseren. Zo komen we er nooit.

Update
Diverse lezers melden me dat hun kinderen na de klas ook nog twee uur per dag bezig zijn met schoolwerk.
Wat willen ze daar nou mee zeggen?

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert