Pär Ongeluck, onze Kortrijkse compostmeester

Het ontgaat de lezer niet.
Van alle kanten uit men zijn tevredenheid over de stijgende kwaliteit en relevantie van de Kortrijkse politieke berichtgeving op de regionale bladzijden van onze papieren perse (die van de dode bomen) en zelfs die van de elektromagnetische golven. Maar naar de redenen daarvan heeft men het voor het gissen.
Het is simpel.
Steeds meer beroepen onze persjongens zich op wat zij hebben vernomen via de weblog van Marc Lemaitre (“kortrijklinksbekeken“) en van deze KW. Aangezien Lemaitre raadslid is citeert men hem meestal wel bij naam, maar men hoedt er zich voor om daarbij rechtstreeks te verwijzen naar zijn stadsblog.
Door KW laat de reguliere pers zich ook vaak inspireren om (soms na een week of zo) een of ander onderwerp aan te snijden. Om het stuk enigszins als origineel te laten uitschijnen voegt men er dan iets aan toe, bijvoorbeeld na raadpleging van een of ander schepen. Of men laat iets weg, dat kan ook. In “Het Kortrijks Handelsblad” heeft men het een keer gepresteerd om zonder bronvermelding ongeveer letterlijk een kommentaarstuk van onze senior writer over te nemen.

Niet dat we ons daar veel zorgen over maken.
De burgerjournalistiek is een niet meer weg te denken nieuw media-fenomeen waarbij de nieuwsgierige lezer enkel zijn voordeel kan mee doen. Reguliere media hebben gewoon teveel obediënties. Meer speciaal onze plaatselijke persjongens hebben daarbij nog de handicap dat het meestal gaat om freelancers met te weinig tijd. Of ook te weinig durf. En ze kregen de opdracht om zich bezig te houden met wat de lezers zogezegd interesseert: banaliteiten. En geen stuk zonder foto’s.

Zowat een jaar geleden is er een nieuwe Kortrijkse stadsblog verschenen. Van iemand die zich voordoet als compostmeester, maar dan pär ongeluck. U zult hem in onze regionale printedities waarschijnlijk nooit geciteerd zien want de papieren pers alhier is voor hem de gebeten hond. Journalisten zijn allergisch voor kritiek, gewoon als zij zijn om altijd en overal met veel eerbied en onderdanigheid benaderd te worden. De Perse is daar !

Zo nu en dan publiceert onze compostmeester heel informatieve stukken.
Bijvoorbeeld over de mythe dat Stefaan De Clerck ( “knackworst” is de koosnaam) in zijn vorige ambtsperiode als minister van Justitie tientallen wetsontwerpen heeft laten goedkeuren. De werkgelegenheid die ogenschijnlijk zal gecrëeerd worden door het winkelcentrum ‘K in Kortrijk” (“het Gouden Kalf“) volgt hij op de voet.

Zie dus http://perongeluck.wordpress.com.

Heat it up, dat voetbalveld !

De promotie van KV Kortrijk naar eerste klasse kost Stad (dat zijn wij) al minstens 2 miljoen euroots.
Als je dit vertelt in een supporterslokaal dan gelooft het niemand, of je wordt danig getackeld. Been gestrekt vooruit.

Nu komt daar nog minstens een half miljoen bij voor de grasmatverwarming. De ramingen lopen fel uiteen, ook al omdat er diverse verwarmingssystemen denkbaar zijn. Stad Waregem (dat de uitgave voor het Regenboogstadion onverantwoord vindt) hield het bij 500.000 euro. In Brugge raamde men de kosten om het Jan Breydelstadion ten allen tijde bespeelbaar te houden op 600.000 euro. Stad Brugge wil daarvan hoogstens 55 procent dragen, evenwel met een maximum van 300.000 euro.

In “Het Nieuwsblad” van 8 januari maakte de schepen van sport Stefaan Bral zich op om op woensdag 13 januari uitsluitsel te geven over de vraag “hoeveel de stad nu wil geven en waarvoor dat dan precies zou dienen”. (Op de agenda van het schepencollege van die dag stond dit punt niet geagendeerd.) Sindsdien kon de sportjournalist blijkbaar niets meer van Bral vernemen. En tussen haakjes, van zijn fameus voetbal-masterplan – geografisch uitgestrekt tot aan de Leieboorden – horen we ook niets meer.

“Het Laatste Nieuws” meldt vandaag dat er een studiebureau (naam?) een onderzoek uitvoert naar de mogelijkheden en de kostprijs, die tussen 200.000 en…1 miljoen euro wordt geschat.

Een veldverwarming vreet ook energie.
Weinig supporters-belastingbetalers weten dat Stad ieder jaar nogal wat energietoelagen verstrekt aan de cvba Kortrijk Voetbalt.
Op 16 februari 2004 sloot Stad met KVK een overeenkomst omtrent de betoelaging van het water- en energieverbruik van het Guldensporenstadion en terreinen in de Jacob Vandervaetstraat-Weverstraat.
Het elektriciteitsverbruik is door de Kortrijkse belastingbetaler voor 90 procent ten laste genomen, gelimiteerd tot 25.000 euro per jaar. Gas ook voor 90 procent, en zonder limiet. KVK zal dus de grasmat stoken met gas? Voor het geval dat men met warme waterslangen werkt, ook het waterverbruik wordt ongelimiteerd voor 90 procent door supporters en andere Kortrijkse burgers in het algemeen betaald.

Over welke bedragen gaat dat dan?
Telkenjare zijn de toelages berekend op basis van het verbruik van het vorige jaar. En indien de facturen achteraf anders uitvallen volgt er daarna een regularisatie. Die afrekening is onlangs gebeurd voor het jaar 2008. Voor gas is een achterstallig bedrag uitbetaald van 11.540 euro. Voor water: 23.411 euro. Voor elektriciteit liepen de facturen op tot 46.229 euro, maar het plafond van de toelage is zoals gezegd 25.000 euro.

Nog wat info voor de supporters en de sportbladzijden in de papieren pers. Plus de websites van of over KVK.
Het totaal van het energieverbruik in 2008 bedroeg 108.929 euro. Gas: 25.230 euro. Elektriciteit: 46.229 euro. Water: 37.469 euro.
Stad betaalt (na afrekening) voor het gas uiteindelijk 22.707 euro. Voor de elektriciteit 25.000 euro. Voor het water 33.722 euro. TOTAAL : 81.429 euro.
De supporters betalen dus te weinig voor hun ticket.

Zie nog alhier een uiteenzetting van 21 april 2009.
In de gemeenteraad is dit een taboe-onderwerp.

Politieke fracties krijgen opnieuw een toelage, maar waarom?

Alle partijen in de gemeenteraad krijgen sinds 1998 – los van de individuele presentiegelden – een toelage. Voor 2009 krijgen de fracties per lid 153 euro. Totaal 6.273 euro.
Het Vlaams Belang mag rekenen op 918 euro want onafhankelijk raadslid Eric Flo wordt geacht nog tot die fractie te behoren. Met zijn 18 zetels loopt de CD&V weg met 2.754 euro. Men kan daar al iets mee doen.
Probleem is of men er iets mee doet, en zo ja wat dan wel. Voor het dienstjaar 2007 diende de christelijke fractie een onkostennota in die sloeg op het opdragen van een Heilige Mis. En de VLD bracht een duur etentje in rekening onder het mom van een zaalhuur.

De bedoeling van die fractietoelage is heel nobel.
Men wil aan de leden als groep faciliteiten aanbieden om hun mandaat nog professioneler en kwaliteitsvoller uit te oefenen. Het bedrag mag dus uitsluitend dienen voor de werking van de fractie. Kan bijvoorbeeld niet besteed worden aan de verkiezing van een afdelingsvoorzitter, of de uitreiking van een Klauwaertprijs. Iets wat de CD&V in 2007 deed.

Een circulaire (BA-2004/01) van de Vlaamse Regering vraagt ook uitdrukkelijk dat na het verstrijken van het dienstjaar de nodige bewijsstukken worden ingeleverd om de toelage te verantwoorden. Bij oneigenlijk gebruik van de gelden kan het stadsbestuur zelfs bepaalde sommen terugvorderen.
(In Zutendaal hanteert men nog een bijkomend criterium voor het uitkeren van de toelage: de fracties krijgen 15 euro per lid, maar enkel als de betrokken raadsleden effectief aanwezig zijn in de zittingen.)

In Kortrijk vraagt het huishoudelijke reglement van de Raad dat de fracties op het einde van het werkjaar met bewijsstukken toelichten hoe ze de ontvangen middelen hebben gebruikt. Om praktische redenen loopt de indieningstermijn tot eind januari van het volgende dienstjaar.
Bij mijn weten heeft nog geen enkele fractie dit gedaan voor 2009.
Sterker nog.
Bewijsstukken voor het jaar 2008 nog nergens gezien.
De fracties weten nauwelijks hoe ze hun toelage zullen besteden. De grens tussen partij- en fractiewerking wordt overschreden.

Mogen we alweer een constructief en heel praktisch voorstel doen?
De conciërge van het stadhuis controleert voor de aanvang van een gemeenteraad de tassen van de raadsleden. Vindt hij een niet geopende grote witte enveloppe met de dossiers van de Raad, dan krijgt de fractie telkens een boete van 153 euro.

P.S (1).
Het bedrag van 6.273 euro is in de Kortrijkse begroting ondergebracht in art. 101/332-02. Maar voor “slechts” 6.025 euro.
Naam van die post: “subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen” ! Een werkgroep Financiën van de Vlaamse regering vindt dat men die toelage beter boekt op 435-01: “bijdragen in de werkingskosten van overheidsinstellingen”.
P.S. (2)
Voor de goede orde nog dit. De onkosten van 2007 werden behandeld in september 2008.

Nieuwjaarsreceptie van Stad zonder bier, zonder oliebollen, zonder warmte, zonder orkest

Update
Volgens het “Kortrijks Handelsblad” van 15 januari was Bockor wel bereid om bier te leveren, maar een ambtenaar (!) heeft de biervoerders ter plekke weggestuurd
.

Vorige zaterdag 9 januari ging op de Grote Markt de traditionele nieuwjaarsdrink door voor de Kortrijkse bevolking.
Geen volk. Le TOUT COURTRAI ontbrak volkomen. Houden Kortrijkzanen niet van hun Stad, of van mekaar?
De eerste mededeling in de speech van de wnd. burgemeester Lieven Lybeer sloeg op het feit dat er omwille van de vrieskou geen bier zou getapt worden. Was me dat een koude douche zeg! We kregen lauwe, morsige soep en bar slechte Glühwein te verduren.

Per procent alcohol is de moleculaire concentratie 0,22 mol/l wat een vriespuntverlaging van 0,45° C meebrengt. In Nederlandse cafés schenkt Heineken met een bevroren tap (ice cold, met ijslaag!) van -4° C. In Britse pubs wordt getapt bij een temperatuur van min 4,4 graden Celsius. Dit is beneden het vriespunt van 2,5 graden. Want – Lieven, zeg dat eens aan leverancier Bockor – bier bevat behalve water ook een beetje alcohol en als je water onder druk zet krijgt het geen kans om uit te zetten en bevriest het niet.

In Menen was er afgelopen zaterdag ook een nieuwjaarsreceptie met honderden enthousiaste bewoners, ook uit Lauwe en Rekkem want van daaruit waren er gratis bussen ingelegd naar het centrum. De vrieskou belette niet dat er daar frieten werden geserveerd, en oliebollen, pannenkoeken, hutsepot, appeltaart, popcorn, pizza, kippenboutjes, pasta en ga zo maar door. Stad Menen gooide er ca. 20.000 euro tegenaan.

In Gent was er op zondag feest, en wat voor een. Voor 33.000 euro gratis drank voorzien. Jupiler (blauw!), Kerstbier, cava, drie soorten jenever, fruitsap, chocolademelk. In een dik uur tijd waren alle 3000 “Gentse mokken” uitverkocht. De catering werd via een overheidsopdracht gegund aan de vzw Uitbureau. Via een loting kreeg de jeugdbeweging VKSJ Sint-Paulus de verantwoordelijkheid voor de service.

Bij ons in Kortrijk is de traditionele leverancier steeds weer Bockor. Voor het bier was het budget zoals vorig jaar geraamd op 3.000 euro. (In 2007: 2.750 euro.) Voor de Glühwein was er ook weer 2.000 euro voorzien.
De opbouw van tenten, de bediening en de afbraak werd zoals vroeger gedaan door 12 personen van de vzw Tinekesfeesten. 1.000 euro. (In 2006 ging het nog om 2.500 euro !) De scouts van Groeninge kwamen af met drie patrouilles voor 600 euro.
Andere kosten: muziekband Freddy Saget (700 euro, niet gezien!), broodjes voor de medewerkers (150 euro), lunch voor de band die er niet was (150 euro), soep (750 euro), huur geluidsinstallatie (1.500 euro).
Voor de verwarmingselementen die we niet hebben gezien of gevoeld: 500 euro.

Totaalbudget voor het feest van dit jaar: 10.350 euro. Net als vorig jaar.
Toen er in 2006 nog oliebollen waren te verkrijgen dacht men aan een kostenraming van 12.720 euro. Die kostten toen aan de stadskas 1.200 euro.

Hoeveel volk verwacht de dienst protocol en evenementen normaliter op onze nieuwjaarsdrink?
Misschien af te leiden uit het aantal voorziene herbruikbare bekers: 10.000.

Waarom bemoeit de gemeentelijke vzw Feest In Kortrijk (FIK) zich niet een keer met de zaak?

Geen gemeenteraad op 12 januari !

UPDATE ONDERAAN

De officiële website van Stad Kortrijk geeft de data van de raadszittingen voor dit jaar aan. Dat is goed bedoeld.
Die van 4 januari is men evenwel vergeten. Terwijl er op die dag een schepenwissel was geagendeerd, en een raadslid werd vervangen. Kostprijs van die speciale vergadering om enkel en alleen een schepen te installeren ,ongeveer 6.800 euro. Daarna was er een receptie in het Broelmuseum. (De rondleiding in het museum had weinig succes.) De raadsleden kregen een nieuwjaarsgeschenk: tweemaal een halve liter hard drugs in de vorm van jenever van 35 en 38 graden.

Voor maandag (?) 12 januari annonceert de moniteur van Stad de eerste zitting van dit jaar.
Ga maar niet. Ook dinsdag 12 is er geen gemeenteraad.
Een kwakkel van jewelste. Staat er al weken op, op www.kortrijk.be en nog altijd geen rectificatie.
Volgens onze stadsmoniteur lijkt het alsof de eerstvolgende (wekelijks op woensdag) schepencollege pas doorgaat op 28 januari. Is dat een woensdag?

Ter info.
Kortrijk neemt als een “smart city” deel aan een Europees programma. Wat daar aan geld besteed wordt, dat lees je hier nog wel een keer als het past. Dat gaat over digitale interactie en info met de burger. Ja.

Update
Deze middag (11 januari) heeft de stadmoniteur alle data van de gemeenteraadszittingen voor dit jaar dan weggeveegd. Met de mededeling dat de nieuwe data vanaf donderdag 14 januari opnieuw beschikbaar zullen zijn. Het College van woensdag 13 januari zal die vastleggen. De agenda van dat College is nog altijd niet beschikbaar op de website van Stad. Dus kunnen we niet weten of die berichtgeving wel klopt.

P.S.
Onze corrector wil altijd dat we dit soort berichtgeving afsluiten met het adagium “dit is kortrijk”.

Moet er nog zout zijn?

De officiële website van Stad meldt ons dat de strooidiensten zout te kort hebben. De leveranciers (meervoud!) staan droog. En er is al 500 ton gestrooid, wat tweeënhalf keer meer is dan vorige winter.
Nu denkt u waarschijnlijk dat dit bericht komt van onze strooidienst zelf, van de coördinator Frank Coucke. Want die kan het weten.

MAAR NEEN !
Dat stadsbericht komt van de pers, met name van “Het Laatste Nieuws”. Dat is nu eenmaal de grootste krant van Kortrijk.
Met andere woorden: onze communicatiedienst van Stad licht de Kortrijkse burgers over een bepaald probleem in via wat men aldaar op het stadhuis heeft vernomen uit de pers. Onwaarschijnlijk. Onvoorstelbaar. Ongezien. (Het is nu onmogelijk om op deze stadsmededeling te reageren. Bel het nieuwe nummer.)
De communicatie-ambtenaar had er dan toch beter aan gedaan om kortrijkwatcher te lezen en als bron te citeren. Zie stuk van 12 december vorig jaar.

Zowel “Het Nieuwsblad” als “Het Laatste Nieuws” hebben het over de schaarste aan zeezout.
En zoals gewoonlijk bij de pers van de dode bomen (en ook die van elektromagnetische stralingen) noteert men klakkeloos wat de schepen van mobiliteit Guy Leleu zegt. Zomaar. Zonder vragen te stellen.

Guy Leleu meldt dat er in principe 200 ton zout per jaar wordt gestrooid. Wat is dat nu: “in principe”?
Volgens het Schepencollege van 16 september is er in de winterperiode 2008-2009 voor 360 ton wegenzout aangekocht. Nou, was er dan nog 160 ton in overschot? In hetzelfde College heeft men de voorwaarden en de wijze van gunnen bepaald voor de levering van “chemische smeltmiddelen”. Dit ten einde op het depot van de wegendienst steeds een voldoende hoeveelheid strooizout in voorraad te hebben. De voorraad moet op peil gehouden worden door leveringen in bulk. Er werd toen geopteerd voor een algemene offerte. Mogen we aannemen dat er voor de leverancier een boeteclausule werd voorzien bij ontijdige of te weinige aanvoer? Waarom vraagt de pers dat niet aan de schepen?

Volgens schepen Leleu is de leverancier van het dooizout de NV Zoutman uit Roeselare.
En de pers noteert dat dan. Want alles is waar wat lange neus Leleu vertelt. En we worden immers betaald per letterteken, zonder enige tijd te besteden aan een driedubbelcheck.
Welnu, in zitting van het schepencollege van 10 november 2009 is de levering van “chemische smeltmiddelen” gegund aan de bvba Quatannens uit Gistel-Snaaskerke. Die firma bracht het laagste bod uit: 58,44 euro per ton. De enige andere deelnemer aan de offerte (die plots als een openbare aanbesteding werd beschouwd!) was NV Zoutman en die vroeg 67,16 euro.

Dat “principe van 200 ton zout per jaar” best met een korreltje zout nemen.
In de oorspronkelijke begroting 2009 stond een krediet van 20.784 euro ingeschreven. Tegen een prijs van 58 euro per ton voorzag men dus nood te hebben aan 349 ton. Na budgetwijziging werd de post verhoogd tot 33.784 euro. Dat betekent een mogelijke aankoop van 582 ton. Voor dit jaar is er een budget voorzien van 25.000 euro. Dat wil zeggen dat men dacht aan 431 ton.

Leleu!
Hou jezelf en de pers niet voor de gek, en omgekeerd.

Beetje respect. En hou op met uw grappen. Anders kun je geen burgemeester worden. Dit is een centrumstad.

De nieuwjaarslunch van de OCMW-raadsleden en het OCMW-budget

“Op 7 januari schuiven de Kortrijkse OCMW-raadsleden traditiegetrouw aan voor de nieuwjaarslunch. In het klooster van de zusters Augustinessen worden dan de meest verfijnde gerechten en desserts geserveerd en degusteren de raadsleden de beste wijnen uit de kelders van het klooster.”

Aldus de aanhef van een persbericht van vandaag, komende van het OCMW-raadslid van VLD-strekking Ludo Halsberghe. Daarin deelt hij mee dat hij als raadslid een symbolische daad wil stellen “door de nieuwjaarslunch aan mij te laten voorbijgaan”. En dit uit solidariteit met de vele mensen die het momenteel door de bittere kou extra moeilijk hebben.
Het raadslid lardeert zijn persbericht evenwel met dusdanig warrig cijfermatig materiaal en bijhorend kommentaar over het OCMW-budget dat kortrijkwatcher zich genoodzaakt ziet om over te gaan tot enige juiste berichtgeving.

Het totale budget van het OCMW bedraagt 54,638 miljoen euro voor 2010, zegt Ludo. JUST! JUST! Dat bedrag slaat evenwel enkel op de exploitatiekosten en niet op de investeringen, terwijl het raadslid qua investeringen aanklaagt dat er een aantal prestigeprojecten op stapel staan, zonder hierbij bedragen te vermelden.
En nu.
Zo beweert Ludo:” Van dit bedrag (54,638 miljoen) gaat slechts 12,163 miljoen (22,26 %) als steun naar personen en organisaties.” (Eventjes tussendoor vermeldt hij gauw dat het OCMW nog veel goeds doet.)
Nou, in de begrotingsdocumenten zijn andere cijfers betreffende steun te vinden. We veronderstellen dat Ludo het hier heeft over wat men noemt “de specifieke kosten van de sociale dienst”. Dat wil zeggen: steun aan leefloners, steun in speciën, steun aan vluchtelingen en rusthuizen en bepaalde projecten. Welnu, in de officiële documenten van het meerjarenplan vinden we hiervoor in 2010 – opmerkelijk – nog twee andere bedragen. In de toelichting: 12.181.275 euro en dat is 22,29 procent. In het meerjarenplan zelf: 11.152.995 euro.
Bon.
Ludo vindt dit percentage te laag maar gaat voorbij aan het feit dat die steun jaar na jaar (fel) stijgt. Volgens de rekeningen ging het in 2007 om 19,8 procent (8,3 miljoen) en in 2008 om 20,7 procent (9,3 miljoen) van het budget.

Apparaatkost

En nu maakt onze Ludo een zeer merkwaardige redenering.
We citeren. “Om die 12,1 miljoen euro steun te verlenen, kost dit aan het OCMW (of aan de Kortrijkse belastingbetaler) 9,748 miljoen euro, of 80,14 %. Anders gezegd, om 100 euro aan steun uit te keren, bedraagt de apparaatkost 80 euro.”
Vanwaar hij dat bedrag van 9,7 miljoen haalt is een raadsel. De Kortrijkse belastingbetaler geeft aan het OCMW via de zgn. gemeentelijke bijdrage namelijk jaarlijks welgeteld 9.183.673 euro. Die toelage is al jaren bevroren en zal pas in 2011 stijgen naar 10,1 miljoen.
Ingevolge de crisis met sterk verhoogde sociale uitkeringen voorziet Stad de mogelijkheid om uit te pakken met een verhoogde dotatatie. Dit jaar met 400.000 euro, in 2011 met 600.000 euro.

Het afmeten van de apparaatkost op basis van de gemeentelijke bijdrage is natuurlijk van de gekte.
De werkingskosten van de sociale dienst bedragen 18,5 miljoen. Hierbij wordt juist niks (niks!) onttrokken aan de gemeentelijke bijdrage. Van die werkingskosten gaat er dus 11,1 miljoen naar steun. En 4,8 miljoen naar bezoldigingen en pensioenen. Dit zou men de “apparaatkost” kunnen noemen. Afgezet tegenover het totale kostenbudget van enkel de sociale dienst: 26 procent. Maar zonder personeel kan men natuurlijk geen steun verlenen.
(Hier gaan we nu voorbij aan de vraag hoe een – uitblijvend – personeelsbehoefteplan er zou kunnen uitzien, afhankelijk van wat het OCMW aanziet als zijn kerntaken. Ook kinderopvang bijvoorbeeld?)

Prestigeprojecten?

Raadslid Halsberghe zegt nog dat het OCMW in luxe leeft en klaagt hierbij meer specifiek over een aantal prestigeprojecten. Daarvan duidt hij er één aan: het masterplan voor de renovatie van het Augustijnen-klooster. Voor dat masterplan-Buda (de juiste naam) vermeldt het budget voor dit jaar “slechts” 300.000 euro. Ja, de nonnen zouden dit best zelf financieren. Evenals trouwens die kloostermuur van 835.000 euro, waarvan 225.000 euro ten laste van het OCMW, en de rest van de belastingbetaler via subsidies. Ludo vergeet ook nog de investeringen in het Begijnhof. Voor de periode 2010-2013 zullen allerhande restauraties bijna 10 miljoen euro kosten, waarvan bijna 4 miljoen ten laste van het OCMW en de rest van hogere overheden. De vernieuwing van de Sint-Annazaal alleen al zal 2,6 miljoen gaan kosten. Dat is pas een prestigeproject.
Ludo toch.

Postcriptum.
Dat klooster is heel mooi. Alleszins binnenin. Die keuken! Al die Delfste tegels. En de parloirs. (De privé-vertrekken van de nonnen nooit gezien.)

Eventuele verkoop van “De Blauwe Hoeve” wederom uitgesteld

Al in 1954 heeft Stad die hoeve met omliggende gronden aangekocht en in 1961 werd het goed verhuurd aan Arsène De Grijse, thans N.V Ets.A.De Grijse, een drankhandel. De handelshuur is intussen in 2006 overeenkomstig de handelshuurwet voor een laatste periode verlengd tot eind september 2015. Met een zeer comfortabele jaarlijkse huurprijs van 10.599,50 euro. De trendy brasserie (’s nachts kan het daar heel gezellig worden) aan de Doorniksesteenweg werd in 2004 in onderhuur gegeven aan de bvba Fermas van ene Jeroen Ferket.
Ergens midden vorig jaar heeft Ferket zijn interesse ter kennis gebracht tot aankoop van het goed. Het College wou dit wel in overweging nemen mits er een interessante koopprijs kon bekomen worden. De bvba Fermas bood op basis van een schatting door landmeter-expert onroerende goederen L.Callens een prijsvoorstel aan ten bedrage van 425.000 euro. Maar het aankoopcomité van Stad raamt de venale waarde van het goed (zowat 53a) op 650.000 euro.
Kortom, het College ging op 19 augustus vorig jaar akkoord om het goed te verkopen tegen een minimale instelprijs van 850.000 euro. (Het wat verderop gelegen Wit Kasteel met een oppervlakte van bijna 33a is in 2004 verkocht voor 619.750 euro.)

Geobjectiveerde makelaardij

Probleempje: bij het te koop stellen van een stadseigendom moet men het beginsel van de mededing tepassen. Laat ons zeggen: in principe overgaan tot een openbare verkoop.
Oplossing om zonder openbare verkoop toch het concurrentie-beginsel te handhaven : het CIBnet inschakelen.
Dat is een vzw van de Confederatie van Immobiliënberoepen van België. Is gespecialiseerd in de verkoop van publiek goed van gemeenten, kerkfabrieken en gerechtelijke overheden. CIBnet is op zichzelf geen makelaarskantoor maar organiseert wat men noemt een “geobjectiveerde verkoop”. Dat is geen openbare verkoop (met het recht op een hoger bod). Het is een methode van bemiddeling die tot een onderhandse verkoop kan leiden.
Hoe gaat dat concreet in zijn werk?
In een eerste fase kunnen geïnteresseerde kopers via een bemiddelaar (dat zijn erkende makelaars of notarissen) onder gesloten omslag meedelen of zij bereid zijn de instelprijs te betalen. Verklaren er zich meerdere kandidaten daartoe bereid, dan belandt men in een tweede fase. Alle kandidaten geven alweer onder gesloten omslag melding van de prijs die men wil betalen. De omslagen worden in het stadhuis publiek geopend en de hoogste bieder wint.
Volgens de CIBnet-methode mogen geïnteresseerden niet in contact of in concurrentie met elkaar gebracht worden. Niemand mag weten weten hoeveel kandidaten er zijn en hoeveel geld zij bieden. Nu, wat De Blauwe Hoeve betreft weet tenminste het schepencollege al dat de bvba Fermas en (subsidiair?) enkele brouwerijen azen op het goed.

In september is het CBS gaan aankloppen bij CIBnet.
En wat bleek?
– Dat het commissieloon voor CIBnet inclusief BTW 65.598 euro zou bedragen, en dat bedrag is extra ten laste van de koper. Dat brengt in feite de verkoopprijs van De Blauwe Hoeve op 915.598 euro, iets wat eventuele kopers kan afschrikken.
– Dat in een aantal gevallen (waar we hier niet op ingaan) Stad zelf toch gehouden is tot betalen van het commissieloon. En zelfs tot het betalen van een schadevergoeding.

Vandaar het onlangs genomen besluit van het CBS: we gaan niet in zee met CIBnet.
Wat nu?
Stad is dringend op zoek naar meer ontvangsten en minder uitgaven (bezuinigingen) en wil daarom ook allerlei stadseigendommen van de hand doen. Maar naar verluidt vinden een aantal leden van het schepencollege de verkoop van De Blauwe Hoeve nu al met eens niet heel dringend, aangezien de handelshuur nog loopt tot in 2015.

P.S.
Ter vergelijking. De vraagprijs voor de Oude Dekenij was jaren geleden 1 miljoen euro. Claudio Dell’Anno betaalt nu een erfpacht van 30.000 euro. De Blauwe Hoeve ligt in een park en beschikt over een groot terras en een parking en speeltuin.

Quote van de dag: “De cijfers kloppen”

“Het Kortrijks Handelsblad” van 1 januari wijdde een doorwrocht stuk aan de werkloosheidscijfers in ons arrondissement.
Volgens de krant telde Kortrijk in juni vorig jaar 2.690 werklozen.
Gevraagd naar commentaar zegt onze waarnemende burgemeester Lieven Lybeer: “De cijfers kloppen. We komen van zo’n 2.200 werklozen. Het is bijna 25 procent gestegen.”

Die cijfers kloppen natuurlijk niet.
Volgens de VDAB waren er hier te Kortrijk in juni 2009 welgeteld 2.719 werklozen.
De maandelijkse cijfers van vorig jaar hebben het geen enkele keer over 2.690 of zo’n 2.200 werklozen. (Het cijfer dat het dichtst bij 2.200 ligt is 2.486, in januari 2009.)
Overigens is het maar raar dat het weekblad uitpakt met gegevens van juni vorig jaar.

De meest bizarre gemeenteraad van het jaar (2)

Waar waren we gekomen?
Om één minuut na acht pas begint de marathonzitting over het stads- en OCMW-budget 2010 met de bijhorende goedkeuring van belastingen en retributies. Plus nog wat agendapunten, wat niet normaal is. Zelfs “aanvullende” van het College. Kan normaal niet, maar dit is Kortrijk.

Het is al 14 december, dus rijkelijk laat op het jaar. Nog even en we hadden voor de uitgaven moeten werken met voorlopige twaalfden. Een krachtdadig bestuur legt zo’n begroting al minstens in november ter tafel.
De dagbladjournalisten van de dode bomen hebben de publieke tribune verlaten. Vandaar dat sindsdien enkel in weekblad “Het Kortrijks Handelsblad” daarover informatie is verstrekt aan de burger. De burgemeester en de schepen van Financiën Cnudde starten met een uitgebreide toelichting op het jaaractieplan en de begroting 2010. Geïllustreerd met lichtbeelden. Het Schepencollege gaat er immers vanuit dat het overgrote deel van de raadsleden de stapel documenten niet hebben doorgenomen of niet kunnen lezen. Vele raadsleden hebben die papieren trouwens niet bij.
Het jaaractieplan kenmerkt zich door wollig taalgebruik en is weinig gelieerd met de begroting. Zo zegt Maarten, maar dat is allemaal niet waar of onjuist.

De avond is alweer ver gevorderd als de fractieleiders kunnen starten met hun algemene beschouwingen.
Uitgeschreven speeches van de oppositie worden uitgedeeld maar nogal wat raadsleden (waaronder steevast volksvertegenwoordiger Carl Decaluwé) nemen die niet eens aan. De Perse mist van alles.
Onafhankelijk raadslid Eric Flo vindt dat alle cijfers zijn opgeklopt, net als toendertijd bij Lernaut & Hauspie. Hij voorspelt dat de rekening van dit jaar (2009) een tekort van 24 à 28 miljoen euro zal vertonen. We mogen niet vergeten dat leningen moeten worden terugbetaald. VLD-fractieleider Koen Byttebier gaat niet echt in op de begroting, bedankt iedereen en benadrukt op instigatie van het kabinet van schepen Maddens dat Kortrijk als woonstad stilaan een realiteit wordt. Marc Lemaitre (SP.A) krijgt het weer aan de stok met Alain Cnudde en wordt op een gegeven moment de mond gesnoerd door de voorzitter-burgemeester. Schepen Cnudde herinnert er ons nog eens allemaal aan dat een begroting een raming is.

De nieuwbakken CD&V-fractieleider Pieter Soens komt aan het woord. Zijn eerste grote maidenspeech duurt nauwelijks enkele minuten. Een voorgekauwde tekst, vandaar zonder enige reactie op de andere sprekers. Hij somt wat investeringen op die al tot in den treure aan bod kwamen. Stefaan De Clerck geeft op een uitbundige manier het startsein voor een krachtig applaus. De minister is net terug uit de nabijgelegen brasserie en tekent de absentielijst om 21u30′.
Intussen is er even een persjongen van “Het Nieuwsblad” aangekomen, maar om 21u53′ alweer vertrokken.

22u20′.
Iedereen is doodmoe. De algemene beschouwingen zijn nu pas afgelopen. Niemand heeft nog zin om in te gaan op de diverse rubrieken in de begroting, laat staan om hier en daar én daar in te gaan op een bepaald artikel.
VB-fractieleider Maarten Seynaeve verpest om half elf totaal de sfeer wanneer hij nog wil van wal steken met een speech over de verhogingen van een heel aantal retributies. Rumoer op de banken. Maarten vraagt aan de voorzitter om stilte. Gewezen burgemeester Tone Sansen vindt deze late interventie totaal ongepast. Maarten ontsteekt in woede. “Meneer Sansen, als ge wilt naar huis gaan, ga dan maar.”

22u46′.
Het is gedaan.
Niemand had nog zin om een woordje te zeggen over de nieuwe waterfactuur ten voordele van grote bedrijven, of de dotatie aan de politiezone VLAS. Tot grote opluchting van schepen Wout Maddens kwam geen mens tussen over het reglement betreffende indicaties van leegstand van gebouwen, de leegstandsheffing zelf, de heffing ter bestrijding van verkrotting. De heffingen op onbebouwde percelen zijn vergeten?

Er zijn geen mondelinge vragen.
De raadsleden stuiven uit elkaar. De sociale cohesie is totaal zoek. Het is alsof het stadhuis geheime uitgangen heeft.
Enkel het Vlaams Belang gaat in blok nog wat napraten in de nabijgelegen brasserie.
Waar is de tijd dat er nog tot een gat in de nacht werd gebakkeleid in de Raadskelder? Dat het daar zelfs interessanter werd naarmate de uren vorderden?
Waar is de tijd dat aan de begrotingsbespreking twee avonden werden gewijd? Waarvan de eerste al tot 11 uur kon duren.

P.S.
Voor het eerst sinds hij minister is sleurde Stefaan De Clerck geen krat vol Brusselse dossiers de zaal binnen. Vandaar dat hij de tijd vond om ostentatief wat te lezen in “De Morgen”. Stefaan is een echte grapjas. Een soort omgekeerde hofnar. Ja, leg dat maar eens uit.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert