Hoeveel personeel telt Stad eigenlijk ? (1)

Heel het weekend geteld, en er nog niet aan uitgeraakt.
Zelfs het College is nog altijd bezig om “de huidige situatie terug correct weer te geven“. Want voorheen was die situatie blijkbaar niet correct. Kan het geloven, met al dat personeel.

De vraag hoeveel personeel Stad aan het werk houdt is eenvoudig, maar het antwoord niet.
Tellen we het OCMW erbij? De politie? Het onderwijs? De IVA’s en EVA’s? De kabinetten? Bepaalde ‘intercommunales’?
En wat is in godsnaam het verschil tussen een personeelsformatie en een personeelsbestand?

Naar schatting zijn er in Vlaanderen 190.500 mensen in dienst van de lokale besturen. Het gaat om 99.000 personeelsleden bij de gemeenten, waarvan 25.000 gesubsidieerde personeelsleden in het gemeentelijk onderwijs, 67.500 bij de OCMW’s, 16.000 bij de lokale politie, en ruim 8.000 bij de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Het personeel bij de lokale besturen wordt traditioneel opgedeeld in drie categorieën.
Er zijn statutaire personeelsleden, vast of op proef. Zij zijn bij eenzijdige beslissing met een statutair dienstverband verbonden aan het lokale bestuur.
In de Vlaamse gemeenten gaat het om zowat 30.000 mensen. Bij de OCMW’s om 24.000.
Maar meer dan de helft van het personeel (55 procent) bij lokale besturen is contractant. En over de jaren heen neemt het aantal toe. Een contractueel personeelslid is in dienst genomen bij arbeidsovereenkomst, conform de wet van 3 juli 1978. De Vlaamse regering probeert nu om de rechtspositie (het statuut) van die ‘contractuelen’ te verbeteren, gelijk te schakelen aan die van de ‘statutairen’.
Dan heb je nog de zogenaamde Gesco’s, de gesubsidieerde contractanten. Hoewel ze soms minder vatbaar zijn qua arbeidsattitude schakelen lokale bestuursleden graag Gesco’s in want dank zij Vlaamse subsidies krijgt men hierbij een aanzienlijke vermindering van socialezekerheidsbedragen.

Het in de maak zijnde besluit van de Vlaamse regering omtrent de rechtspositie van het gemeentepersoneel rept eigenlijk niet meer specifiek over Gesco’s.
De personeelsformatie – die in voltijdse equivalenten (VTE’s) per graad het aantal betrekkingen weergeeft – vermeldt de statutaire en contractuele betrekkingen, met in voorkomend geval ook de betrekkingen die bestemd zijn voor de intern verzelfstandigde agentschappen (IVA’s) én de kabinetten van de burgemeester en schepenen.
Betrekkingen die ingesteld worden ter uitvoering van werkgelegenheidsmaatregelen van de hogere overheid worden niet meer opgenomen in de personeelsformatie. Evenmin als betrekkingen die gecreëerd worden om een plotse opstoot van van werk. (Ook als het gaat om een of ander stadsvernieuwingsproject?)

Een personeelsformatie vermeldt dus de betrekkingen.
Iets anders is de bezettting ervan. De reële personeelssterkte. Dit is namelijk het personeelsbestand.
Heel raar – voor een bedrijf is dit ongehoord – is dat de Vlaamse regering het niet nodig acht om bij de opmaak van de personeelsformatie te vertrekken van een personeelsbehoefteplan.
Men dient enkel nog de financiële haalbaarheid van de formatie vast te stellen, in het kader van de begroting en het financiële meerjarenplan.

En zo heeft het College onlangs beslist om de stijging van de personeelsbezetting te beperken, zowel qua budget als in aantallen. Men heeft het zelfs over een daling.
En het Collegebesluit hanteert hierbij de term “personeelsformatie”.
Als “richtcijfer” hanteert men 787 VTE als totale personeelsformatie. En bij het concretiseren van de formatie (dit is het bestand?) wil men de personeelsbezetting van 1 januari als “toetssteen” gebruiken.
Ik begrijp er niets van.
Uitleg in een volgend stukje.

Er zijn geen civil servants meer

De gemeenteraadsleden krijgen voortaan 500 euro per jaar als tussenkomst van Stad in hun internetkosten. En nu weten dat er raadsleden zijn die niet kunnen omgaan met Tinternet. Voorts krijgen de fracties nu 153 euro per raadslid. Dit zou moeten dienen voor hun politieke werking, maar in de praktijk gebeurt dit niet. Een deontologische code zou kunnen voorzien in een reglementering voor de aanwending van die financiële middelen.
Er nog even aan herinneren dat raadsleden zitpenningen krijgen, per bijgewoonde commissie en gemeenteraad. Zitpenningen, mooi woord voor presentiegeld.

Burgemeester en schepenen worden natuurlijk vergoed voor hun verplaatsings- en verblijfkosten in het kader van dienstreizen. Vraag het bij gelegenheid maar eens aan schepen Lieven Lybeer. Ook hun kosten voor opleiding en vorming worden vergoed. Nu zullen de leden van het College ook nog een forfaitaire onkostenvergoeding krijgen van 100 euro per maand. Hiervoor zullen evenwel bewijsstukken worden opgevraagd. Bijvoorbeeld voor het gebruik van de vaste telefoon, internetaansluiting, representatiekosten. (Schepen Jean de Bethune vertelde mij ooit dat hij zijn e-mails nooit bekijkt.)
Maar waarom zouden schepenen en burgemeester nog hun vaste telefoon gebruiken? Zij krijgen allemaal een GSM en zowel het abonnement als de dienstgesprekken vallen ten laste van Stad.
Over de wedde van burgemeester en schepenen: zie stuk van 1 februari 2007.

Ook het geldelijk statuut van het kabinetspersoneel wordt “aangepast”. Voortaan krijgen zij bij voltijdse tewerkstelling bovenop hun salaris nog een jaarlijks geïndexeerd brutobedrag bedrag van 4.800 euro. De financiële repercussie wordt geraamd op ca. 100.500 euro op jaarbasis. De motivering van deze toelage is dat kabinetspersoneel niet kan genieten van de regeling inzake overuren en weekendwerk.
(Zeer weinig – één of twee? – kabinetsmedewerkers komen naar de gemeenteraad. Dat zal nu veranderen zeker?)
In de begroting 2007 is voor de kabinetten een netto-uitgavenpost van 1.793.424 euro ingeschreven. Daarin steekt ook al een vergoeding van 5.200 euro voor opleiding. En 5.270 euro voor reiskosten.

Kunstenoverleg(platform) vindt wat lauw water uit

Houd alvast de avond van donderdag 20 september vrij. Vanaf 20 uur gaat er in het Arenatheater (Schouwburg) een debat door over het memorandum dat het ‘kunstenoverleg’ heeft opgesteld over het stedelijk kunstenbeleid.
(Kom maar afgezakt na halfnegen, van zodra burgemeester en Machteld hun zeg hebben gedaan.)

Het College kon op 17 juli akte nemen van de tekst en was van plan om daar een zgn. “strategisch college” aan te wijden. Of dit al is gebeurd weet ik niet.
(Een strategisch college is een thematische vergadering van de betrokken schepenen en ambtenaren.)

Het memorandum dateert eigenlijk al van mei, en nog van vroeger ook. Minstens van voorjaar 2006. Want ons aller vriend wijlen Willy Malisse die vorig jaar 11 juli uit het voetlicht is verdwenen heeft er nog de hand in gehad.

Vandaar ook dat de tekst nogal gedateerd aandoet. Het gaat om een memorandum, nietwaar?
Men vraagt om zaken die – ondermeer juist dankzij Willy zaliger -al min of meer zijn verwezenlijkt, of zeker in de steigers staan.

Het Kunstenplatform is samen met het Verenigingsplatform en het Erfgoedplatform een onderdeel van de Cultuurraad.
De concrete samenstelling – namen van de leden – ervan is mij volkomen onbekend. Nog nooit ook maar enig nieuws van dit orgaan vernomen, tenzij wat sporen van geruzie. (N.B. Voor wanneer is de vernieuwing van de gehele cultuurraad voorzien?)

MEMO

Het memorandum bevat niet minder dan 15 aanbevelingen. Zes krachtlijnen en goed geteld acht ‘acties’. Samen 16 puntjes.
U kunt die tegenwoordig allemaal vinden op www.budakortrijk.be. Plus op de webstek van de Markse humor.
Als krachtlijn dan vraagt het Kunstenoverleg ondermeer aan het College om de realisatie van een Strategisch Langetermijnplan. Ja!
En Kortrijk moet daarbij een leidinggevende rol spelen in de kunstensector van de eigen EU-regio (sic) en (sic) op termijn ook in Vlaanderen. Ja.
Inzake actiepunten wil het platform nog dat Stad een kunstenaarssite creëert met kunstenaarsresidenties. Cultuurinfrastructuur realiseert op Buda. Een Muziekcentrum uitbouwt. Beheersstructuren uitwerkt. Enzovoort, enzovoort. Ja.
Kortom alles wat momenteel ongeveer aan het geschieden is.
Is de voorzitter van het Kunstenplatform wel van Kortrijk?

VERGADERTIJGERS

Weet je wat? Ja toch?
Het Kortrijkse ambtelijke – wel te verstaan – cultuurbeleid lijdt tegenwoordig aan teveel gepraat, aan teveel teksten. Teveel bureaucratie, gepaard aan onverantwoordelijkheid. Tekort aan nederigheid.
Om het even anders uit te drukken: het gaat om een wespennest (meervoud).

Er zijn mensen (geen beesten) nodig met daadkracht. Organisatietalent. Werkkracht. Mensen die met hun voeten nog even de grond raken. Boekhouders ook. Plannenmakers. Doenders. Kundigen. Dagelijkse beheerders. Terreinwerkers.
(Het Vlasmuseum kun je tegenwoordig zonder een probleem ’s nachts bezoeken.)

En voor het overige wordt er paradoxaal genoeg te weinig gepraat. Het beloofde debat (mei 2007) over de drastische studie van prof. De Brabander inzake het museumbeleid is er niet van gekomen.
En weet je waarom? Een diagnose – én de daaruit voortvloeiende aanbevelingen – veronderstellen dat men het namelijk over FEITEN heeft. En onvermijdelijk over feitelijke personen.
Wie doet wat?

Nu ja.
Cultureel Kortrijk staat op een keerpunt, en het dubbeltje kan nog aan de goeie kant vallen.
Schaf maar al die platformen af.

P.S.
Raadslid Christine Depuydt (CD&V) wordt klaargestoomd om schepen van cultuur te worden. Na Bral zeg. Opgave!
Als zij nu wat minder kon gaan tateren in en buiten de gemeenteraad, wat dan?

Theater Antigone steelt nog net de show in het komende cultuurseizoen

Laatstleden 26 augustus ging de jaarlijkse cultuurmarkt door in Antwerpen. Dus niet bij ons.
Op dit evenement kon je ontdekken wat cultureel Vlaanderen het komende seizoen zoal in petto heeft.
175.000 bezoekers kwamen af op die markt. 197 infostanden, waaronder géén van de Kortrijkse musea, géén Kortrijkse cultuurcentra, géén Buda Kunstencentrum, géén Kortrijks Design, géén Muziekcentrum. Geen nieuwe bib.
Theater Antigone was wel vertegenwoordigd.

Op de website ‘Cultuurnet Vlaanderen’ krijgen we een aantal tips over niet te missen culturele gebeurtenissen in het komende seizoen.
Acht Bekende Vlamingen zeggen waar ze absoluut naartoe willen. Kortrijk – stad van creatie, innovatie en design – komt niet ter sprake. Tenzij zijdelings doordat Ozark Henry met zijn ‘Soft Machine’ ook even onze stad aandoet.

Het weekblad “Knack” bracht op 22 augustus in een apart katern zijn “geheime cultuurtips” voor 2007-2008. Verborgen schatten die we dreigen te missen in de overvloed aan manifestaties. We lezen wat er aan behartenswaardig valt te ontdekken in Borgerhout, Turnhout, Leut, Sint-Truiden, Herent, Hasselt, Teuven, Heusden-Zolder, Bechem, Zwalm, Stekene.
En Kortrijk?

HET MAG WEER: LACHEN IN HET THEATER

Waarlijk: theater Antigone krijgt een aparte vermelding met de opvoering van burleske eenakters van Georges Feydeau. Avant-première op 14 februari. Oudere TV-kijkers herinneren zich nog levendig die komedies van op de Franse televisie. Rechtstreeks in het theater opgenomen. “Hortense a dit je m’en fou”. “On purge bébe”. “Mais ne te promène donc pas toute nue!”

In “De Standaard” van 25 augustus verscheen een speciale selectie van de creacties omtrent ‘cultuur in het najaar’. Die bijlage werd op de cultuurmarkt van Antwerpen in duizenden exemplaren verdeeld.
Voor onze Kortrijkse cultuurliefhebbers breken weer zware tijden aan. Het aanbod in Gent, Antwerpen, Brugge, Brussel, Mechelen, Hasselt en Leuven is namelijk alweer even weelderig als gevarieerd. Allemaal centrumsteden. Vergelijkbare plaatsen met Kortrijk (zoals toch Brugge, Leuven, Hasselt) kregen een speciale bladzijde in de krant.
Van onze stad geen gulden spoor.

Er schort iets aan onze historische stad, studentenstad, toeristische stad, ondernemersstad, winkelstad, designstad, cultuurstad. Stad van innovatie. Film. Dans. Humor. Dichters.
Er klopt iets niet.
Maar wat?
Verantwoordelijken voor communicatie zijn er hier ter stede toch al genoeg?

Nog ter info.
In de maand juni verscheen er in “Knack” een speciale promotionele bijlage over het seizoen 2007-2008 van Theater Antigone. 35 bladzijden.

Het secretariaat van Antigone is gevestigd in de Tacktoren.
Tel. 056/ 24 08 87.
www.antigone.be
Voorstellingen gaan door in de Overleiestraat 47. Prachtige bar ! En goedkoop ook nog.
Er is een ‘jongerenwerkplaats’.
Het theatergezelschap van Jos Verbist zoekt nog vrijwilligers, weldoeners en sponsors.

Schepen Bral had vorig jaar geen mandaten en geen vermogen en geen beroep

Zou zijn vrouwtje dat weten?
In elk geval heeft Stefaan Bral vóór 1 april geen lijst van mandaten (plus ambten en beroepen), noch een vermogensaangifte voor het jaar 2006 ingediend bij het Rekenhof.
Zie Staatsblad van 13 augustus (eerste editie).
Hierbij is hij de enige Kortrijkse politieker die niet heeft voldaan aan zijn jaarlijkse aangifteplicht.
Het blijft een lefgozer.
Aangaande het jaar 2005 deed hij wel zijn plicht. Want ook toen was hij schepen en werkte nog bij Koramic.

We overlopen even het mandatenlijstje 2006 van het College van burgemeester en schepenen.
Tenminste de verschillen met vroeger. Zie nog stuk van 14.08.2006.

Stefaan De Clerck

Vergat opnieuw zijn mandaat bij de politiezone VLAS en bij het Stadsontwikkelingsbedrijf (SOK).
En had hij vorig jaar dan geen functie meer bij het op te richten crematorium?

Jean de Bethune

Vroeger had hij negen bezoldigde mandaten en nu tien. Terwijl hij vroeger de functie bij Syntra West als bezoldigd beschouwde.
En zijn mandaat bij de Vereniging van de Vlaamse Provincies is verdwenen. Maar de deelname aan Westtour wordt nu ook betaald.
Aantal onbezoldigde: 16. Kuiert daarom bij nacht en nevel van de ene vergadering naar de andere. Tussen twee terrassen door.

Alain Cnudde

Nu is zijn functie bij de vzw Bledi plotseling bezoldigd.

Hilde Demedts

Heeft zij het SOK vergeten?
Al haar functies zijn zoals vroeger bezoldigd. Bij IMOG functioneert zij zelfs op drie niveaus.
Er is geen enkele onbezoldigde functie vermeld.

Guy Leleu

Toestand onveranderd. Verdient zijn brood als schepen en als bestuurder bij FIGGA en Gaselwest.

Lieven Lybeer

Nog altijd recordhouder. Vijf bezoldigde functies en niet minder dan 24 onbezoldigd. Bij de laatste verkiezingen zagen we weer dat dit hem geen electorale windeieren oplevert. Want vooral actief in de sociale sector waar men hem als een opperste weldoener beschouwt. Als door god gezonden.
Heeft een naar verluidt onbezoldigde functie bij de cvba Makkie.
Hij vermeldt ook twee nieuwe bezoldigde functies: Leiedal en VLAS.

Wout Maddens

Was nog niet aangifteplichtig.

Marie-Claire Vandenbulcke

Was voor vorig jaar wel aangifteplichtig (SOK en Leiedal) maar nog niet als schepen.

Verbruik en prijs aankoop aardgas schromelijk onderschat (2)

De gemeenteraad van 11 juni laatsleden heeft gedwee en unaniem de voorwaarden en de wijze van gunnen voor de aankoop van aardgas goedgekeurd.
Daarin was sprake van een verbruik op jaarbasis van 17.237.965 kWh voor zowel de stadsgebouwen als de kerkfabrieken én de politiezone VLAS.
Een en ander zou gebeuren onder auspiciën van de distributienetbeheerder Eandis met een openbare aanbesteding en de geraamde kostprijs bedroeg 846.790,14 euro.

Maar nu moet u lezen hoe het Schepencollege (notulen van 17 juli) daarna zo’n zaak afhandelt.
Eandis (vroeger GeDIS genoemd) heeft het lastenboek opgesteld en de offertes beoordeeld. En natuurlijk: bij nazicht der prijzen bleek dat de N.V. Electrabel Customer Solutions de voordeligste bieding heeft ingediend. Electrabel is namelijk al altijd onze standaardleverancier geweest en Eandis is zowat het secretariaat van ECS. Zeg maar: de lobby, het hulpje van Electrabel bij bepaalde gemeentebesturen.

Normaliter vermelden de notulen van het College bij een openbare aanbesteding wie de inschrijvers (meervoud) op de voorgestelde levering waren, hoe de prijs- en kwaliteitsverhoudingen tussen de kandidaten liggen en waarom men juist heeft gekozen voor die ene kandidaat. Niets daarvan in de notulen van 17 juli 2007.
ECS deed volgens Eandis nu eenmaal het voordeligste bod, en daarmee moeten we het stellen. Van andere inschrijvers geen spoor, noch van hun prijsvoorstellen.

Maar er is iets gewichtigers aan de hand.
In de Raad van 11 juli was zoals gezegd nog sprake van een jaarverbruik van 17 miljoen kWh. Voor Stad (incl. kerkfabrieken) én VLAS. Prijs: ca. 846.000 euro.
Een maand later blijkt het in de notulen van het Schepencollege plots te gaan om een levering van niet minder dan 23.173.337 kWh, nog altijd ten gerieve van Stad (incl. kerkfabrieken) en de politiezone VLAS. Nieuwe kostprijs op jaarbasis: 1.179.208 euro, BTW inbegrepen.
Het aandeel van de Stad wordt geraamd op 1.060.018 euro.
Leg dat maar eens uit, aan iemand.

Mogen we hier even opperen dat het College best de aanbesteding opnieuw als agendapunt zou kunnen voor de gemeenteraad brengen?
Aangezien het bij de oorspronkelijke goedkeuring van de aankoop door de gemeenteraad ging om totaal andere hoeveelheden en bedragen?
En in toepassing van de beruchte tienprocentregel?
(Bij zo’n excuberante overschrijding van het geraamde bedrag is een verrekening nodig.)

Ter info nog.
In oktober 2005 heeft Stad ook bij Electrabel Customer Solutions aardgas gekocht. Voor een termijn van 1 jaar en stilzwijgend verlengbaar voor 1 jaar. Nu slaat het contract op 3 jaar, verlengbaar met 1 jaar. ECS heeft de buit binnen.
Toen ging het om een gezamenlijke aankoop van Stad, Vlas en ook van het OCMW.
Waarom het OCMW nu heeft afgehaakt weten we (nog) niet. De website van het OCMW ligt al geruime tijd plat. (Nu ook niet weer hopen dat men daar iets zal over vinden.)

Het verbruik van Stad+OCMW+VLAS werd toen geraamd op 32.638 kWh en de kostprijs bedroeg ietwat meer dan 1 miljoen.
Aandeel van Stad, toen: 400.000 euro. De energieprijs per kWh uur is wel gestegen. Van 0,0159 of 0,0167 euro naar 0,0314 euro.

P.S.
Over de perikelen rondom de levering van electriciteit is hier al wat gebakkeleid. Zie bijv. stukken van 16/11/2005 en 07/04/2006.

Gemeenteraad komt wat later bijeen dan voorgenomen

Tot op de dag van vandaag staat op de Kortrijkse website te lezen dat de eerstvolgende gemeenteraad op 10 september bijeenkomt.
Onjuist!
Die Raad is bij Collegebesluit van 21 augustus uitgesteld tot 24 september. Zonder enige motivatie.
Hoe konden de raadsleden dit te weten komen? Via de krant. Alhoewel: raadsleden die geen krant lezen (komt voor) kregen diezelfde dag ook een briefje in hun bus met de mededeling van het uitstel. Opnieuw zonder enige motivatie.

Maar alweer via de perse konden raadsleden van de burgemeester vernemen waarom de zitting is uitgesteld.
We citeren het “Kortrijks Handelsblad” van vandaag.
De burgemeester is aan het woord: “Enkele beslissingen moeten volgens het gemeentedecreet genomen worden voor 1 oktober. Dat gaat over zaken zoals interne controle en dageljks personeelsbeheer. Omdat de eerste zitting na de vakantie niet zo zwaar weegt (minder dan 4 kg – KW) willen we geen extra zitting en verschuiven gewoon eenmalig de raadszitting.”

Met andere woorden: hier hebben we weer te maken met traagheid van bestuur.
Waarom zegt Stefaan dat niet? Dat hij weer een beetje laat is? Waarom vragen persjongens daar niets over, over die vertraging?

Want sinds wanneer weet de burgemeester dat bepaalde artikels uit het nieuwe gemeentedecreet uiterlijk tegen 1 oktober 2007 moeten in voege treden?
Sinds 16 november 2006. Want op die dag kreeg de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) het gedaan om van de Vlaamse regering een gedeeltelijk uitstel van 9 maanden (vanaf 1 januari 2007) te bekomen voor het uitvoeren van een aantal zaken.
Bijvoorbeeld: de oprichting van een managementteam. De goedkeuring van het interne controlesysteem. De vaststelling van de definitie ‘dagelijks bestuur’. De regeling betaling met dubbele handtekening. De rapporteringsverplichtingen. De beslissing over welke uitgaven vrijgesteld zijn van visumverplichting. Het organogram. De delegeerbaarheid van het budgethouderschap door de secretaris. De afsprakennota College-secretaris en burgemeester-secretaris.
Dat stond ook allemaal al uitvoerig uitgelegd op de website van de VVSG van 14 februari 2007.

Vele raadsleden (ook van de CD&V-VLD-meerderheid) zijn ontstemd vanwege het verdagen van de gemeenteraadszitting. Niet zozeer om politieke redenen. Wel omdat hun agenda overhoop komt te liggen.
Alleen het Vlaams Belang tekent openlijk protest aan. Het VB wil zelfs een aantal raadsleden (1/3de is nodig) overhalen om de gemeenteraad toch te laten doorgaan op 10 september.
Spijtig dat de progressieve fractie (SP.A-Groen-Spirit) hiertoe geen initiatief heeft genomen.
Een agenda is gemakkelijk vol te krijgen.
Men leze de Collegebesluiten van juli en augustus die een goedkeuring vergen van de gemeenteraad.
En er zijn geweldig veel vragen te stellen. Men leze hiertoe kortrijkwatcher.

P.S.
De fractieleider van de progressieve oppositie heeft vandaag middels een email naar de burgemeester zijn ongenoegen uitgedrukt over de gang van zaken. Terecht stipt Philippe De Coene (SP.A) hierbij aan dat – tegen alle tradities in – de fractieleiders niet werden bijeengeroepen om een mogelijk uitstel van de zitting te bespreken.

DIT IS POLITIEK.

Provinciaal wetenschappelijk onderzoek – ook voor u?

Er bestaat een provinciaal reglement ter bevordering van het West-Vlaams wetenschappelijk onderzoek.
Het Bestuursmemoriaal nr.12 (dat is zowat het staatsblad van de provincie) publiceerde onlangs de lijst van geselecteerde thema’s.
Een hele resem!
Een aantal daarvan hebben rechtstreeks betrekking op Kortrijk of op onze regio.

Enkele voorbeelden.
* Uitwerken van educatieve initiatieven ten behoeve van scholen voor een nader te bepalen museum in de Leiestreek, rekening houdend met de leefwereld voor kinderen.
* Studie van het specifiek West-Vlaams karakter en invloed van de levensomgeving op het werk van een aantal West-Vlaamse auteurs. Waaronder: André Demedts, Fred Germonprez, Jaak Steverlynck.
* Onderzoek naar mogelijke regionale erfgoeddepots.
* Streekidentiteit: onderzoek van een case in de provincie. (Is het Kortrijkse een streek?)
* Onderzoek naar getuigen die in het vlas hebben gewerkt.
* Onderzoek naar city-marketing avant la lettre in de Leiestreek. (Bijvoorbeeld: ‘Courtrai, ville de lin’.)
* Tevredenheidsonderzoek bij de deelnemers aan pasagierstochten in de Leiestreek.

Studenten! Er zijn prijzen te winnen.

Bloemlezing uit het gastenboek van de begijnhofkapel

Eerst enkele goede intenties.

Moge dit zo verder gaan.
Dank u wel voor het leven, de familie, het Vlaamse cultuurleven, de aard van ons volk.
Veel succes met het nieuwe profiel.
Moge de H.Maagd nog lang over Kortrijk waken.
Dat alle mensen een goede gezondheid mogen hebben.
In stil gebed zullen we de Koning danken.
Moge het Begijnhof een voorbeeld zijn in onze moderne tijden.
Moge Jezus mij zegenen met een goede man en een kristelijk huwelijk.
En dat de poezen niet sterven

Enkele gevoelsuitingen.

’t Is ’t hersmeden waard.
Ik ben 7 jaar en met mama gekomen om te bidden.
Ik vind het hier heel mooi, en ook de steegjes.
Ik vind dat de Begijntjes nog steeds een van de slimste vrouwen zijn. Jammer dat er zo weinig zijn.
Niets in zinloos in het leven, ook het lijden niet.
We hebben hier iets gevonden dat elders is verloren gegaan.
Mooi gebed in steen.
Het schilderij “Hemelvaart” is het mooiste ooit gezien.
Ik heb de klok eens mogen luiden.
Spijtig dat alle begijntjes gestorven zijn.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert