Vragen staat vrij

Waar blijft de tweede duiventil?

Werkt er al iets in het Euro-district?

Hoeveel verkeersstudies zijn er in de maak of al gemaakt?

Hoeveel herbruikbare luiers zijn intussen gesubsidieerd?

Welke rechtszaken zijn er nog lopend? (Cora? Kanspelinrichtingen? Rosoux-schuld?)

Hoeveel heeft het plan om onze riolen te verkopen aan een Amerikaanse bank (cross border lease) ons gekost bij de advocatenkantoren?

Hoe staat het met het kippenproject?

Wat is de uiteindelijke kostprijs van het Nieuw Administratief Centrum (het stadhuis). En wat was de raming?

Zijn er al veel electronische identiteitskaarten uitgereikt?

Wordt er nog gewerkt aan onze stedenband met Cebu?

Komt er nog wat van, van dat Huis van de Streek op het kasteel van ’t Hoge?

Waren er in het kader van ons plan “straatmeubilair” geen openbare toiletten voorzien?

Waar komt ons filmmuseum?

Waarom is het beloofde publieke debat over de musea niet doorgegaan?

Voor wanneer een deontologische code voor mandatarissen?

Hoeveel sociale woningen zijn er dit jaar al gebouwd?

Wordt er nog asbest gekipt op containerparken?

Komt er nu een parking op het EI?

Wanneer worden de huisvestingsmaatschappijen gefusioneerd?

Hoever staat het met de vernieuwing van onze Kortrijkse website?

En met die van het SOK?

Waar komt dat golfterrein?

Voor wanneer de plechtige opening van het doortrekkersterrein in Heule?

Heeft het mega-shoppingcenter al een naam?

Is het handelsdistrict (BID) in het winkelcentrum nu al opgericht?

Hoe staat het met onze competentiepool voor industrieel design?

Werkt dat nog een beetje, het Cambio-autodelen?

Wat doet onze rastermanager?

Worden onze 7 beleidsdirecties en 5 beheersdirecties nog gereorganiseerd?

Hoeveel processen inzake weigering van huwelijksvoltrekking hebben we al verloren?

Wie houdt er nu zoal kantoor in het Ondernemerscentrum?

Enzovoort, enzovoort.

Vragen genoeg voor de gemeenteraad van september.

Overdreven vorming stadspersoneel (2)

In de formule om de effectiviteit (E) van Vorming, Training en Opleiding (VTO) van stadsambtenaren te berekenen staat de A voor acceptatie door de cursist.
Ter herinnering : de volledige VTO-formule luidt E = K.A.R.T
Wees er maar zeker van dat de factor A (acceptatie) bij de ambtenaren hoog is.
Teambuilding is in.
Vandaar de vele groepsreisjes die medewerkers van bepaalde directies maar al te graag meemaken. Naar Lille, naar het hellend vlak van Ronquières, naar Gent, enz. Dat kost Stad gewoonlijk 25 euro per deelnemer. Soms gaan er 70 mee. (Andere directies zijn dan jaloers.)
Ook zeer geliefd zijn studiereizen. Zo trokken er een keer drie ambtenaren voor drie dagen naar Londen. 400 euro per persoon.
In het kader van Europese projecten wordt er ook wat afgereisd. (Hopen geld kost dat en dit verdient een apart stukje.)
Zwemmen is plezant. Ooit mochten vier alreeds gediplomeerde redders voor meerdere dagen naar een trainingsschool in Vilvoorde. 2.201 euro.
Wie houdt er niet van Barcelona? Alleszins die jeugddeskundige en die straathoekwerker die aldaar gedurende vier dagen een cursus volgden getiteld “De beperkingen overtreffend”. Kostprijs onbekend.
Een achttal hoge pieten mochten een keer voor drie dagen naar zee. Voor een “business game”. Kostprijs onbekend.

Over de factor K (kwaliteit) valt moeilijk te oordelen als men er niet bij was.

Maar we mogen toch twijfelen aan het nut van bepaalde VTO. Ons afvragen of men die kennis of vaardigheden al niet vanzelf ( uit zichzelf) kan tentoonspreiden.

Wat zou die bovenvermelde cursus “De beperkingen voorbij” zoal hebben ingehouden?
En wat kunnen vier sociale assistenten nog leren bij een cursus “grensoverschrijdend gedrag”? Dat ze moeten kalm blijven?
Wat betekent een cursus “straathoekwerker”? Een hoop gelul toch? (’t Was wel aan zee, 875 euro voor twee personen.)
Waarom hebben acht personeelsleden van de dienst Facility vijf dagen nodig om te leren schoonmaken? 3.750 euro.
Wie heeft er nu lessen vandoen om klantvriendelijk te worden? 15 personen van de cel containerparken. 1.080 euro. En ooit zelfs een kabinetsmedewerker. Vier halve dagen in Brugge! Kostprijs onbekend.
Weet u wat men gedurende maanden kan leren bij een cursus “schoolopbouwwerk”?
Wat is “interculturele training”?
Nog een goeie: iemand van leefmilieu kreeg de gelegenheid om 25 uur lang les te krijgen in “kennismaking met persoonlijke effectiviteit”.

De factor R (relevantie) ligt vaak laag.

Hier stelt zich vooral de vraag of er nog zelfstudie mogelijk is. En opnieuw of men die skills al niet moet beheersen bij de aanwerving.
Waarom moet een ploegbaas van de directie leefmilieu nog lessen volgen over bomen snoeien?
En een sociaal assistent vier dagen leren “werken in groepen”?
En waarom kunnen bestuurders van stedelijke VZW’s niet op eigen houtje de nieuwe vzw-wetgeving instuderen? Staat trouwens allemaal op internet.
Hoe hoog opgeleid is die cultuurfunctionaris die bij Syntra West mocht gaan leren notulen van vergaderingen opmaken?
Waarom moet een medewerker van de bibliotheek nog leren vergaderen? Gedurende 25 uur!

De factor T (transfermogelijkheden)

Is het aangeleerde elders of in andere situaties toepasselijk? Kan men er carrière mee maken?
In de herfst van 2004 zijn een hele serie hoge bazen van Stad allerhande cursussen gaan volgen over management, leiding geven, persoonlijke competenties. Dat kostte toen in het totaal 21.760 euro. (Zijn er van die groep al naar elders weggelopen, dankzij die opleiding op hun cv.)
Een technisch assistent mocht gaan leren lassen.
Een ander van de verkeerdienst leerde tegels zetten.
Een arbeider kon één dag per week leren lezen en schrijven.
Een bibliotheekassistent volgde lessen over muziek.
Een speelpleinmedewerker en negen personeelsleden van de dienst mobiliteit kregen een rijopleiding voor het rijbewijs CE.
Teatertechnici volgden een cursus geluid.
Sportdeskundigen leerden kinderen dansen.
60 personeelsleden van de directie mobiliteit volgden een cursus “wegsignalisatie”. 5.640 euro.
Zo.

Nu hebt u voldoende gegevens om de formule E = K.A.R.T op te lossen.

P.S.

Alle bovenstaande VTO-gevallen deden zich voor in de vorige bestuursperiode, ca. 2004-2005.
Zo moet niemand zich geviseerd voelen.
Maar als het onder het nieuwe bewind evenzeer de spuigaten uitloopt zullen we dit bij gelegenheid wel kond doen
.

Overdreven vorming stadspersoneel (1)

Het is al lang gelden dat hier werd gepoogd om de formule E = K.A.R.T uit te werken.

Het ging om de berekening van de effectiviteit (E) van de Vorming, Training en Opleiding van ambtenaren. De VTO. Zie stuk van 21 februari 2005.

We willen u hier enkele gegevens bezorgen om die E zelf te berekenen.

Ze dateren allemaal wel uit de vorige legislatuur want het huidige College van Burgemeester en Schepenen (CBS) is niet meer geneigd om daar veel details over te verstrekken.

Nochtans zijn er aanwijzigen dat men nog altijd bezig is met te overdrijven inzake VTO voor ambtenaren.

Voor dit jaar is er in de begroting voor de post “vorming” een krediet voorzien van 363.374 euro. Nu moet uw weten dat men hiervoor in 2003 slechts 106.336 euro voor heeft uitgegeven.

Hebben we dan iets tegen VTO van stadspersoneel?

Maar neen!

Vroeger waren we zelfs beetje kwaad omdat burgemeester Sansen niet eens het budget dat hiervoor was voorzien liet opsouperen . En het grootste deel ging dan nog naar de brandweer.

Ja, we moeten ons leven lang leren !

Maar de vraag is of dit wel altijd en continu moet gebeuren op kosten van het bedrijf waar men werkt. In casu hier van Stad. En tijdens de werkuren.

Is zelfstudie dan niet meer mogelijk?

Grote vraag is nog of we het stadspersoneel niet een opleiding bezorgen over materies waarvan men zich toch kan afvragen of die normaliter al niet dienden gekend bij de aanwerving. Ik geef nu maar één voorbeeld. Waarom moet een pas aangeworven verkeerskundige al onmiddellijk een cursus gaan volgen over gemeentelijke mobiliteit?

We kennen zelfs gevallen waarbij stadspersoneel kan genieten van opleidingen die puur gaan over fundamentele basisvaardigheden. Leren een brief schrijven.

Weet u wat er ook achter steekt?

Er zijn nogal wat vzw’s en andere instellingen die aan VTO doen. En die dringen zich werkelijk hardnekkig op bij stadsbesturen. Sommige van die instellingen hebben dan nog goede connecties met ons stadsbestuur. Syntra West bijvoorbeeld krijgt dan wat opleidingen toegeschoven. Iemand moet daar dan een basiscursus ‘gebruik Excel’ gaan volgen.Vier volle dagen, kostprijs wordt plots niet vermeld.

Bij WIVO (goed bekend bij schepen Jean De Bethune) mocht er iemand van de cel Economie en van de Werkwinkel een basisprogramma gaan volgen genaamd “aanspreekpunt locale economie”. 120 uren.

De cursisten zelf betalen natuurlijk niets.

Maar soms krijgen ze er nog vergoedingen bovenop. Dagvergoedingen. Verplaatsingskosten, zelfs als het leslokaal in Kortrijk ligt. Een broodjesmaaltijd. Drinkgeld ook.

In de gemeenteraad is er niemand die over die excuberante VTO vragen durft stellen.

Ambtenaren moet men te vriend houden, of men krijgt geen info meer.

In een zgn. strategisch College van 10 juli 2002 is er ooit eens een “vormingsbeleidplan” goedgekeurd. Het is nooit voor de gemeenteraad gekomen.

Wat stond daarin? Is dit nu nog geldig?

Nog een perceptieve prijsvraag

Wat waren uw gelukkigste ‘politieke’ momenten sinds januari 2007 in Kortrijk, dat wil zeggen sinds de installatie van het nieuwe bestuurscollege CD&V-VLD?
Tel er dan de ongelukkigste bij.

Eind augustus publiceren we de resulaten.
De winnaar krijgt een abonnement op de bijlagen van kortrijkwatcher.
De winnaar is de Kortrijkse burger die het volkomen mis heeft.
Tweede is die deelnemer die met het meest onbenullige moment voor de dag komt. Zowel ten goede als ten kwade.

Huishoudelijke mededeling

Komende verloftijd zal de frequentie van gepubliceerde stukken afnemen.
Alhoewel, onze redactiesecretaresse heeft beloofd om zowat wekelijks toch iets te laten verschijnen.
Benieuwd wat dat gaat worden…
Na de congé gaan we weer voluit.
Beogen ook meer ter plekke af te stappen.
Kortrijkwatcher wordt sterreporter. Als het nodig is ook ‘embedded’.

Onze golfers zullen nog lang naar elders moeten

Zoals u weet (stukken van 15 en 16 november 2006) is er wel degelijk sprake van een golfterrein in het Kortrijkse ruimtelijk structuurplan.
Men dacht aan een ruim landschapspark met een netwerk van groenvoorzieningen en fiets-en voetpaden. En zonder dit expliciet te zeggen: in het zuiden van de stad. Om welk type het zou gaan werd in het ongewisse gelaten.

Een teken dat het huidig schepencollege niet echt van plan is om er werk van te maken is het zopas verschenen (20 juli) persbericht van de Vlaamse regering.
De titel ervan is overigens volstrekt overdreven triomfantelijk: “Uitvoering Vlaams golfmemorandum zit op volle kruissnelheid: nieuwe stappen in de democratisering van de golfsport”.
Drie bestaande golfterreinen kregen een herbestemming en daarmee bestaans- en rechtszekerheid. Daarbij krijgt in onze provincie enkel Damme Golf een uitbreiding. Ieper is nog altijd in onderzoek. Ook de creatie van 7 nieuwe locaties verspreid over het Vlaamse land (Knokke, Nevele, St.Giliis Waas, Schilde, Lommel, Bree, Sterrebeek) is nog altijd in onderzoek.

Met andere woorden: het persbericht zegt niets méér dan we al niet wisten uit het Golfmemorandum van 2003 en de zgn. ‘bisnota’. Het herhaalt ook wat al te lezen stond in een persbericht van juli 2005, ondertekend door de ministers Dirk Van Mechelen (VLD) en Bert Anciaux (Spirit, dus ook SP.A).

Er zijn totaal geen nieuwe stappen gezet.

Intussen valt er in het laatste Vlaams persbericht geen woord te bespeuren over een mogelijk golfterrein in Kortrijk.
Landelijk bekeken is (was) Groen fervent tegenstander van de uitvoering van het golfmemorandum. Spirit dus niet.
En de kartelpartner in onze plaatselijke olijfboomfractie “SP.A-Groen-Spirit” is zeker geen voorstander van een golfterrrein type III (40 tot 70 ha) in Kortrijk.
In het huidige Schepencollege liggen curieus genoeg nu de middenstandschepenen even dwars. Eerder was dat de ACW-fractie.
Welke belangen wil in het bijzonder Jean de Béthune nu verdedigen? Die van de landbouwers, of van adellijk patrimonum?

DUIDING
Onze Kortrijkse golfers willen overal elders tegelijk zijn, en naartoe. Zo zijn ze. Karakterieel. Per definitie. Golf is geen sport.
Het is spel maken. Gezien en gezien worden. Golfers vinden Kortrijk – om te golfen – te dicht bij de deur, achterlijk. Vertellen het elders dan. Zitten goed. Snobs. Ijdeltuiten.

OPINIE
Dat er in de lengte van dagen geen golfterrein in Kortrjk komt is op een bepaalde manier een zegen. Incest is er hier al genoeg.

Tegelijk (mondiaal bekeken dan): er moet iets blijven, tussen ons. Vlassers.

FEITEN
Wil het geslacht de Bethune op zijn eentje golfen?

Weet je wat?
Het kan die golfers allemaal niet schelen.

Love is in the air

Kijk vanavond (19u35) maar eens naar het programma “Duizend zonnen en garnalen” op VRT1.
En zondag is er nog een herhaling.
De Pitts heeft zijn standplaats op vliegveld Kortrijk-Wevelgem.

De passagier is door de programmamakers ad random opgepikt in Kortrijk.
Het staaltje vliegkunst wordt uitgevoerd boven het terrein van Moorsele.
Acrobatie nooit verwarren met stuntvliegen. Het is kunst!

Duizend bommen en granaten!
Wanneer zal raadslid en volksvertegenwoordiger Bart Caron (Spirit) eens inzien dat er ook humorologie bestaat in de lucht?

CORA und kein Ende (3)

Eind mei kwam er een gunstig advies van het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD) met betrekking tot de inplanting van het CORA-winkel- en recreatiedorp in Moeskroen-Etaimpuis. Op ongeveer een kwartier rijden vanuit Kortrijk.

Zeven leden van dit Comité zijn nu bereid gevonden om beroep aan te tekenen bij het zgn. Interministerieel Comité voor de Distributie.
Vertegenwoordigers van de minister van Middenstand, van de Economische Sociale Raad Wallonië (provincie Henegouwen), van de verbruikersorganisaties, Unizo en de Waalse zusterorganisatie UCM.

Volgens het bezwaarschrift is het Cora-complex niet in het belang van de consumenten. En er is al een overaanbod aan winkels in het marktgebied. Ook de te verwachten tewerkstellingscijfers zijn overdreven. Er zal jobverlies komen in de bestaande winkels (waarvan er al een overaanbod is?).

Ik zou nu toch eens graag dat gunstig advies van het NSECD gepubliceerd zien door Unizo.
En we kijken waarlijk uit naar de beslissing van het Interministerieel Comité, als daar straks CD&V-ministers in zetelen. Met Leterme als premier.

Nadere info kunt u opvragen bij Ronny Lannoo, Unizo-adviseur. GSM 0475/906 335.
Of bij Stefaan Matton, directeur Unizo Zuid-West-Vlaanderen. GSM 0496/536 335.
Zie ook www.stopmegashop.be

Riolen zonder scheute (2)

De aanleg van een gemeentelijk rioleringsnet en meer speciaal de aanleg van een stelsel dat afvalwater en regenwater gescheiden afvoert eist ook voor Kortrijk een fikse hap uit het budget.
Zo heeft men in de de laatste gemeenteraad van deze maand eindelijk een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de aanleg van een (pers)leiding voor de vuilwaterafvoer op de Marionettenberg. Voor een geraamd bedrag van niet minder dan 1,1 miljoen euro.
Maar wat is een persleiding? Schepen Bral, van milieu ?

Om de gemeenten aan te sporen in hun waterzuiveringsbeleid bestaat er sinds 1996 een gewestelijk (= Vlaams) subsidiebesluit. In 2002 grondig gewijzigd en in 2005 bijgestuurd. De subsidie bedraagt standaard 50 procent van de rioleringskost in een totaal project waarbij naast de riolerings- ook wegeniswerken dienen uitgevoerd. En de gewestbijdrage kan verhoogd worden tot 75 % voor de aanleg van een gescheiden stelsel.

We keren nu even terug in de tijd.
In de gemeenteraad van februari 2002 – vijf jaar geleden – werd bij hoogdringendheid een studiecontract voorgelegd voor de aanleg van een leiding voor vuilwaterafvoer op de Marionettenberg, én de (interne) sanering van riolen in de wijk Groenpark (Rollegemseweg-Groene Dreef). Bij hoogdringendheid want men wou geen subsidies verliezen door laattijdig indienen van dossiers. De kosten voor de werken op de Marionettenberg werden toen geraamd op 215.667 euro en de erelonen op 20.800 euro. Voor de werken in het Groenpark dacht men aan 371.840 euro plus 32.100 euro ereloon.

En de Vlaamse Milieumaatschappij (V.M.M) beloofde toen een subsidie van 241.417 euro , me dunkt toch voor de twee dossiers samen? Erratum gewenst.

Bij hoogdringendheid keren we nog altijd liefst wat verder terug in de tijd.
Reeds in 1996 vroeg de V.M.M. aan Stad welke riolingsdossiers men dacht in te dienen voor het subsidiëringsprogramma 1998-2002. Stad antwoordde daarop in 1997 en twee dossiers (Marionetten en Groenpark) werden goedgekeurd. De gemeenteraad van september 1997 sloot zich daarbij aan. Meer nog: men drukte tevens de intentie uit om de timing die de Vlaamse Gemeenschap voorstelde te respecteren. BESTUURSKRACHT.
En zoals gezegd werden in februari 2002 (vijf jaar later) bij hoogdringendheid de voorwaarden en wijze van gunnen voor de werken vastgelegd. De studieopdracht ging naar de NV Arcadis Gedas uit Kortrijk.
Een Ministerieel Besluit van 17 december 2004 kende een subsidie toe van 241.417 euro.

We keren nu terug uit de tijd en schrijven 9 juli 2007.
De gemeenteraad keurt zonder enig gemor een nieuw en nu definitief ontwerpdossier goed voor (enkel) de Marionettenberg.
Samengevat komt het hierop neer:
– de aanleg van een vuilwater- en regenwaterleiding, maar nu over de gehele lengte van de Marionetten;
– het aanleggen van een vuilwaterleiding in de Kennedylaan.
Het laatste meer speciaal voor het AZ Groeninge.

In het voorontwerp was er nog sprake van een langsgracht (Stefaan Bral, wat is dat?) achter de woningen van de Marionetten, kant Munkendoornstraat. Voor zoiets kan zelfs 100 procent subsidie verkregen worden. Maar de bewoners gingen niet akkoord. (Welke? Wanneer? Hoe?)

Er werd ook gekozen om de werken uit te voeren over heel de Marionetten, in plaats van enkel het ‘eerste stuk’. Het eerste stuk.
En nu komt het, voor het tweede stuk.
Voor deze uitbreiding van de werken wordt geen extra subsidie gevraagd. Waarom niet? Omdat dit tot een vertraging van het dossier zou leiden ! En gezien dit dossier belangrijk is voor de riolering van het AZ Groeninge kan hier niet meer op gewacht worden. WE ZIJN AL TIEN JAAR BEZIG MET HET DOSSIER. En in 2002 en in de vorige eeuw wist men toch al van dat nieuwe ziekenhuis? BESTUURSKRACHT !

(Een wijziging aan het subsidiebesluit in 2005 laat nochtans een soort spoedprocedure toe waarbij een aanbesteding kan doorgevoerd vooraleer het ontwerpdossier door de gouverneur is goedgekeurd.)

Het studiebureau NV Arcadis Gedas raamt de kosten voor de infrastructuurwerken nu op 1.108.455 euro, BTW inclusief.
In 2002 hadden we het nog over 215. 667 euro.
De begroting 2007 (dit is van dit jaar) voorziet voor de rioleringswerken op de Marionetten 525. 500 euro, en een subsidie van 241.462 euro.
Zet even in gedachten in de tijdsband de cijfers op een rij, afgerond.
* 215.000
* 525.000
* 1 miljoen.
Word nu maar goed gek.

Vraag.
Hoeveel gewestelijke subsidie zijn we kwijtgeraakt door een combinatie van traagheid van bestuur én onder druk van het AZ Groeninge?

Nog een vraag.
Hoeveel van de andere geplande rioleringswerken zullen door deze onvoorstelbare meerkost voor de Marionetten worden uitgesteld? In het programma van de werken 2007 is qua riolering een totaal budget voorzien van 4 miljoen. Erelonen 140.000 euro. Meerwerken: 100.000 euro. Welke verschuivingen mogen we verwachten?
Eén vierde van het totaal budget gaat nu ongeveer plots naar Marionetten. In die buurt wonen nogal wat invloedrijken.

P.S.
De oppositie – in het bijzonder Groen en Spirit- zou zich beter een keer inlaten met dit soort concrete en rare stadsdossiers. Inplaats van te lullen over punten die Stad overstijgen. Onlangs nog: dierenwelzijn, rassendiscriminatie, liberalisering van de energiemarkt. Brussel-Halle-Vilvoorde. Laat iedereen ophouden met het indienen van moties. Keep it simpel.
Meer spirit gevraagd. ’t Is zo al saai genoeg.

Riolen zonder scheute (1)

Zoals geweten mogen riolen niet al te veel scheute hebben. Het water loopt dan te snel weg, en de vaste substantie blijft achter.
Maar de realisatie van ons Totaal Rioleringsplan (TRP) – waar geen (groen) gemeenteraadslid of de nieuwe oude schepen van milieu iets van weet – verloopt wel uitermate traag. Door de traagheid van bestuur zullen we zelfs gewestelijke subsidies verliezen.

(Wordt vervolgd. Ben ook wat traag vandaag.)

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert