Besparingen? Welke besparingen?

In weerwil van de alarmkreten over de financiële toestand van onze Stad stijgen met de tweede begrotingswijziging de uitgaven in buitengewone dienst alweer.
Oorspronkelijk voorzag men voor “het programma der werken” een totale uitgave van 36,4 miljoen euro. Dat bedrag zou men financieren met 29,8 miljoen aan leningen. Met de eerste budgetwijziging liep het bedrag op tot 39,5 miljoen. (30,9 miljoen leningen). Maandag krijgen we door onze verkozen vertegenwoordigers een tweede wijziging goedgekeurd. “Programma van de werken” zal nu 47,3 miljoen gaan kosten. Voor 34,4 miljoen euro geleend.

Jawel, er zijn enkele bedragen geschrapt. In veel gevallen gaat het niet echt om besparingen, maar zijn die schrappingen gewoon het gevolg van het feit dat er dit jaar nog geen aanbesteding kon gebeuren voor die “werken”. Traagheid van bestuur.

Een lijstje van de belangrijkste min-uitgaven.

– Masterplan Stade (KVK-jeugd) : 700.000 euro geschrapt. (Supporters weten nergens van.)
– Project Langwater: 150.000 euro geschrapt.
– Passantenhaven: 250.000 min 170.000.
– Broeltorens (fase 2): 265.000 euro geschrapt.
– Heulebeek: 360.000 min 200.000.
– Aanpassingswerken tuighuizen Marke: 430.000 min 310.000.
– Renovatie daken oud-gemeentehuis Marke: 250.000 euro geschrapt.

Tegenover die min-uitgaven staan evenwel een hele serie nieuwe of verhoogde uitgaven.

Nieuwe uitgaven zijn:

– Restauratie kerkgebouwen: 131.100 euro.
– Fietspaden Doornikserijksweg: 459.182 euro.
– Investeringstoelage Waak: 150.000.
– Aankoop gronden: plus 1.419.250 euro.
– Investeringstoelage kinderopvang: 100.000.
– Investeringstoelage Designregio: 44.000 euro (voor de Budafabriek)
– Investeringstoelage musea: 60.000 euro.
– Toelage aan SOK voor buffervijver: 80.000 euro.
– Borgstelling Kortrijk-Weide (sanering) : 1.225.000 euro.
– Kapitaalsverhoging Gaselwest: 1.089.525 (gas) en 1.514.547 euro (elektriciteit).

Enkele verhoogde uitgaven:

– Straatmeubilair: plus 100.000 euro.
– Omgevingsaanleg O.C. Bellegem: plus 72.265 euro.
– Herinrichting Vlasmuseum: plus 2.240.000 euro.
– Doorgeeflening PZ VLAS: + 123.000 euro.

Zo.
Nu weet het alweer hoe schepen Alain Cnudde dit jaar wou bezuinigen om tegemoet te komen aan dreigende financiële zorgen.
Maar hoe zou het staan met de gewone uitgaven? Zijn die ook gestegen?

Toch weer stijgende toelagen

In weerwil van de alarmkreten over de financiële toestand van onze Stad zijn de toelagen bij de tweede budgetwijziging alweer gestegen.
De initiële begroting voorzag dat we dit jaar 31,3 miljoen euro zouden in het rond strooien. Bij de eerste budgetwijziging liep het bedrag op tot 33,3 miljoen euro. Komende maandag zal de gemeenteraad een bedrag van 34,3 euro goedkeuren.

De politiezone VLAS krijgt zomaar 2 procent meer zodat onze Kortrijkse dotatie nu oploopt tot 13,1 miljoen.
Het handelsdistrict (BID) kreeg al 178.000 euro en daar komt nu 17.000 euro bij.
Maar de grootste stijger vinden we bij de post ” premies voor veilig en duurzaam wonen” (dakisolatie, CO-veiligheid, keurmerk elektrische installatie, superisolerend glas). We begonnen met een geraamd bedrag van 750.000 euro. Bij de eerste begrotingswijziging kwam daar 1 miljoen bij, en nu nog 500.000 euro. Totaal: 2.250.000 euro. Stad kan die uitgave niet meer dragen en vindt trouwens dat de doelstellingen zijn bereikt. Er worden geen aanvragen meer aanvaard.

Bij de overdrachten zijn nog andere stijgers te bespeuren.
– Premies sociaal patrimonium: + 75.000 euro.
– Kenniscentra: 200.000 euro (nieuw artikel).
– Werkingskosten KVK: + 212.500 euro.

De bijdrage in de werkingskosten voor de kerkfabrieken is wel gedaald: min 152.844 euro. (Maar voor restauraties van kerken nu: + 131.100 euro.)

Ha!
Toch nog goed nieuws. VTM zou oorspronkelijk 198.400 euro opstrijken. Dat is nu met 150.000 euro verminderd.

100.000 euro voor productiehuis Skyline

Vorige week ook niet gekeken naar Jim-tv? Wat stom.
Per inwoner (baby’s inbegrepen) hebben de Kortrijkzanen voor dat gedoe bijna anderhalve euro uitgegeven. Het programma “The big live” is een hele week lang uitgezonden vanuit Howest (campus Karel de Goedelaan ). En dat hebt u nu niet gezien!

De overeenkomst met de VMMa waarbij Stad dus heeft beloofd om vier miljoen BEF te besteden aan dat circus is nooit goedgekeurd door de gemeenteraad. Volgens art. 8.2 moest dit nochtans gebeuren.

Het burgemeesterschap volgens baron Emmanuel de Bethune zaliger

Hierna wat citaten uit de mémoires van Manu, het boek “Gedachten en herinneringen”, verschenen bij uitgeverij Groeninghe in 2006.

– Het burgemeesterschap is volgens mij het meeste boeiende van alle politieke mandaten, vergeleken met dat van een volksvertegenwoordiger, senator, provincie- of gemeenteraadslid. (…) Dit alles illustreert dat hij bij machte is om iets te realiseren en zijn stempel op het beleid te drukken.

– De veelomvattende opdracht vergt echter erg veel tijd. Zeven dagen op zeven moet hij bereikbaar zijn voor zijn medeburgers.

– Daarenboven moet een burgemeester assertief zijn, vooral tijdens langdurige gemeenteraden.

– Zelfs als de burgemeester over al die kwaliteiten beschikt, dan nog zal hij bitter weinig kunnen realiseren als hij geen goede connecties heeft met de voogdijoverheid en haar administratie. (…) De gouden regel is dat men zelf naar de bevoegde instanties moet stappen, eerder dan hen uit te nodigen.

– Voor de burgemeester en zijn schepenen is het van uiterst groot belang contact te houden met de bevolking. (…) Met uitzondering van de jaarlijkse vakantie liet ik deze zitdag om geen enkele reden links liggen tijdens de dertig jaar dat ik een gemeentelijk mandaat had. (…) Zitdagen zijn bovendien nuttig voor de ‘sukkelaars’ die hun weg minder goed vinden in onze strikt georganiseerde en bureaucratische maatschappij.

– Bij dienstbetoon horen een aantal principiële spelregels. (…) Pas altijd de wet toe. (…) Kom nooit tussen bij een magistraat of bij het parket. (…) Wees eerlijk.

– Een burgemeester moet dus een all-round figuur zijn.

– Het aanbieden van degelijke en nagenoeg gratis accommodaties is mijn inziens de belangrijkste taak voor een gemeentebestuur.

– Wanneer een nieuwe wet of decreet gepubliceerd wordt, moet men ervoor zorgen de eerste te zijn om die toe te passen. De overheid heeft op dat ogenblik immers weinig ervaring met de toepassing ervan en aanvaardt gemakkelijker suggesties.

– Kortrijk is geen metropool en zal dat ook nooit worden. Grote projecten zoals Kortrijk-Centrum-Oost of het bouwen van een evenementenhal voor duizenden toeschouwers zijn uit den boze. Zelfs Kortrijk XPO loopt met haar laatste uitbreiding van 2005 het gevaar een brug te ver te zijn.

– Ambitie koesteren is goed, zijn grenzen kennen misschien nog beter.

P.S.
Manu de Bethune had geen al te hoge dunk over de gemeenteraad en zijn leden. Hij liet ook ongaarne zijn schepenen aan het woord, zeker Stefaan Bral niet. Manu hield niet van tegenspraak.

En zijn Brusselse loopbaan is niet echt goed afgelopen. Au fond: het was een kasteelheer.

Werken aan passantenhaven zijn gegund

Eindelijk.
De havenmeester Daniël Spriet weet het waarschijnlijk nog niet, maar het is zover. Vandaar dit persoonlijk bericht.
De werken zijn gegund aan de firma Arabel uit Itterbeek – van de transformatoren – voor een totaal van 79.826 euro (inclusief BTW). Dat bedrag ligt merkwaardig dicht bij dat van de oorspronkelijke raming: 79.799 euro. Proficiat, stadsbestuur ! Dat u dat zo goed kon inschatten, zonder enige ervaring.

Voor de aansluitzuilen voor elektriciteit en water vraagt de firma 24.814 euro.
Voor toegangspoorten en de afrastering 14.796 euro.
Voor het betaalsysteem en de toegangscontrole (met “voorhoudkaarten”): 40.215 euro.

De bedoeling van de werken is te komen tot een autonome haven, zonder personeel.
Schepen Jean de Bethune liet in de pers uitschijnen dat de passantenhaven aan de oude Leie nog zal uitgebreid worden. Dat bruggetje vlakbij moet dan een ophaalbrug of draaibrug worden? Daar is dan alweer personeel voor nodig.

(Zie nog KW van 22 september.)

Kortrijk 1302: nieuwe plannen

In 2008 ontving Stad Kortrijk een negatief besluit van de minister omtrent de officiële erkenning van Kortrijk 1302 als (regionaal) museum. Als gevolg hiervan herbekijkt men de toekomstplannen. We mikken gewoon niet meer op de erkenning van 1302 als museum. (“Brussel” liet ons off the record weten dat drie erkende musea in een stad als Kortrijk van het goede teveel is.)
De doelstelling focust nu op het belevingsaspect. Het is de bedoeling dat Kortrijk 1302 op termijn een dynamische en interactieve werking ontplooit en de cultuurhistorische uitvalbasis wordt voor een bezoek aan de stad.

De organisatie Kortrijk 1302 komt in handen van de gemeentelijk vzw Toerisme van schepen Jean De Bethune. (De toeristische onthaaldienst – bezoekerscentrum – huist daar al.) Deze vzw zal dus instaan voor de exploitatie, productontwikkeling en publiekswerking en krijgt hiervoor van Stad een toelage van 36.500 euro. Het beheer en het beleid van de collectie ‘geschiedenis van Kortrijk’ blijft bij het Broelmuseum. Hiervoor is een budget van 12.000 euro voorzien.

Kortrijk 1302 wil volgend jaar een aantal experimenten ontwikkelen.
Men zal de opstelling van de Guldensporenslag interactief maken. De Gravenkapel moet beter ontsloten en toegankelijk gemaakt. Er komen activiteiten rondom Erfgoed, de Open Monumentendag, de 11-juli-viering en Autoloze Zondag. Grondige aandacht zal besteed aan een bredere educatieve werking voor kinderen, jongeren én senioren. Er zal meer werk gemaakt van een experiment rond ondernemingen en noctures (MICE-activiteiten).

Dat zijn de plannen.

P.S.
De stadstoelage voor het Broelmuseum en het Vlasmuseum bedraagt telkens 24.250 euro. Dat is schandalig weinig. Vergelijk bijvoorbeeld met die vzw Habbekrats: 100.000 euro. Fuifondersteuning: 41.000. “De Kreun”: 26.000. Groeningeheem: 54.320. De kinderboerderij: 71.134. Zomercarnaval: 32.500 euro.

Per dag minstens één inbraak

Ook zo erg geschrokken van die kop in onze regionale editie van “Het Nieuwsblad”?
Per dag gebeurt er minstens een woninginbraak in Kortrijk, zo meldt de krant. (Op de redactie van KW heeft onze stagiair-beroepsjournalist SBJ evenals de gemeenteraadwatcher daar bedenkingen bij.)

Wat er niet staat in HN-regionaal is dat u onder ‘Kortrijk’ hoogstwaarschijnlijk moet verstaan: geheel de politiezone Vlas, zijnde ook nog de gemeenten Kuurne en Lendelede. (Indien enkel Kortrijk is bedoeld – inclusief de deelgemeenten? – dan zou dit cijfer waarlijk alarmerend zijn, significant afwijken met cijfers uit het verleden.)

Korpschef Stefaan Eeckhout jaagt ons bij monde van de krant danig de schrik op het lijf. (Hij wil nog camera’s op openbaar domein.)
Tot dusver (tot wanneer is dat?) zijn er al 489 gevallen van inbraak gemeld. En dat kan tegen het eind van het jaar oplopen tot 600.
Nogmaals, we mogen veronderstellen dat de korpschef het heeft over geheel het grondgebied van de politiezone? En ook dat hij spreekt over inbraken in de ruime zin van het woord. Dus niet enkel inbraken of pogingen daartoe in huizen of appartementen of garages, maar ook in serres, tuinhuisjes, of tenten. Brievenbussen?

Strikte zin

Op zeker ogenblik blijkt dat het cijfer 498 van de korpschef ook slaat op inbraken in winkels, andere handelszaken en instellingen. Want plots lezen we – in de gazet – dat 58 procent van de gemelde gevallen slaat op woningen. (Woongelegenheden zou een betere term zijn geweest.)

HA JA.
Tot dusver. Om hoeveel woninginbraken (in de strikte zin van het woord) gaat het dan “tot dusver”? Iets van 278. En hoeveel van dit soort inbraken telden we vorige jaren? Van 2005 tot en met 2010 gemiddeld: 300. Een topjaar was 2006 met 340 feiten.
De krant schrijft nog dat het aantal woninginbraken vrij constant blijft. Dat is waar, maar waarom dan die alarmerende titel geven aan het stuk? En tussen haakjes: vorig jaar was een goed jaar met slechts 256 inbraken.

Om de zaken wat helderder te maken, en om vergelijkingen enige zin te geven, nog wat cijfers uit het verleden.

Woninginbraken in de strikte zin en de ruime zin van het woord (in geheel de zone)
2007: 309 / 344
2008: 310 / 344
2009: 306 / 345
2010: 263 / 270

Inbraken in bedrijven:
2007: 217
2008: 201
2009: 144
2010: 166

Inbraken in instellingen:
2007: 77
2008: 81
2009: 86
2010: 75

Bovenstaande cijfers komen uit de criminaliteitsanalyse 2010 van de politiezone.
Merkwaardig is dat die voor woninginbraken verschillen van de cijfers die de nationale editie van “Het Nieuwsblad” vandaag verspreidt. Zie voetnoot.

Maar de krant (nationale editie) geeft intussen wel aan dat het in “Kortrijk” toch niet zo erg is gesteld met die woninginbraken.
Gemeten tegenover het aantal woongelegenheden staan we op de 126ste plaats (op 327). Over een periode van vijf jaar waren gemiddeld 4,24 woningen op 100 het slachtoffer van een inbraak. Het gemiddelde in Vlaanderen is 4,76.

NOOT

De cijfers over woninginbraken in de nationale editie van “Het Nieuwsblad” zijn niet dezelfde als die afkomstig van de politiezone. Hoe is dat nu mogelijk? De cijfers van de krant komen van de federale politie, en die noteert aangiften volgens de plaats van domicilie van het slachtoffer. Met andere woorden: feiten gepleegd in de politiezone maar elders geregistreerd ontbreken. Raar maar waar. Surtout: heel gek.
Hierna achtereenvolgens de cijfers van de krant / de officiële van de PZ voor Stad alleen / en van de PZ voor geheel de PZ.

2006: 340 / 300 / 330
2007: 303 / 275 / 309
2008: 308 / 274 / 310
2009: 307 / 278 / 308
2010: 256 / 241 / 263

Merk nog op: er is in het verleden nog nooit “minstens 1 inbraak per dag” gebeurd.
Ziet u ook die dalende trend? Het staat allemaal niet in de gazetten.

Begrotingsperikelen

Er duiken steeds meer geruchten op.
De stadsbegroting (ook budget genoemd) voor 2012 zal pas aan de gemeenteraad worden voorgelegd in januari. (Het OCMW is al gevraagd om de begrotingsbespreking uit te stellen tot volgend jaar.)
De tweede budgetwijziging van Stad voor dit jaar komt pas ter sprake in november, of misschien zelfs pas in december.

Volgens schepen van Financiën Alain Cnudde allemaal te wijten aan onverhoopte omstandigheden en maatregelen van hogere of andere overheden en organisaties. Daarbij nog Dexia, de Gemeentelijke Holding, de dividenden uit de energiesector.

Verkiezingskoorts?
Strijd tussen de coalitiepartners VLD en CD&V??
2012 is verkiezingsjaar.

Traagheid van bestuur

De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (intercommunales) moeten natuurlijk hun gemeenten-aandeelhouders inlichten over wat ze zoal uitrichten.
Welnu, het schepencollege van 12 oktober kon inderdaad kennis nemen van een aantal bestuursdocumenten.

Leiedal
Bezorgde het verslag van de Algemene Vergadering van 24 mei op 22 juni aan Stad Kortrijk. (Het College nam er dus in oktober kennis van.)

Gaselwest
Stuurde redelijk vlug – op 18 juli – een verslag van een AV van 24 juni op. (Het College nam daar deze maand kennis van.)

Vliegveld
Er was een Directiecomité op 4 april. Verslag daarvan toegestuurd op 9 juni. Ander DR van 6 juni opgestuurd op 9 augustus.

IMOG
RvB van 24 juni, gekregen op 9 augustus.

Figga
AV van 24 juni heeft het schepencollege bereikt op 13 juli.

Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
Is heel vlug geweest. Verslag AV van 17 juli aangekomen op 19 juli. Het College heeft dit nog deze maand kunnen lezen.

IN HET BEDRIJFSLEVEN IS DEZE VORM VAN RAPPORTERING ONDENKBAAR.

Lucht is viezer in drukke straten door bomen en struiken

De Kortrijkse Groen-fractie bepleit telkens opnieuw de aanplanting van bomen langs drukke verkeersaders in onze stad. Jawel, vegetatie zorgt voor een prettige leefomgeving, daar niet van. De foute achterliggende gedachte is wel dat vegetatie zorgt voor een betere luchtkwaliteit. (“Bomen zijn goede luchtzuiveraars.”)

Nou, dit gaat alleszins niet op voor binnenstedelijke situaties. Alle beschikbare studies, veldmetingen, windtunnelstudies concluderen dat concentraties van fijn stof en uitlaatgassen in straten met vegetatie hoger zijn dan zonder vegetatie. Wie dit niet gelooft, leze de recente studie die het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu liet uitvoeren: “Het effect van vegetatie op de luchtkwaliteit”.

De conclusie is dat bomen en planten de luchtkwaliteit in de straten niet significant verbeteren, ja – zelfs kan doen verslechteren. Dat komt gewoon omdat die vegetatie de windsnelheid doet afnemen. Als gevolg hiervan gaan de concentraties van alle stoffen die door het verkeer worden uitgestoten omhoog.

Grootschalige extra inzet van vegetatie kan de achtergrondconcentratie van stikstofdioxyde en fijn stof positief beïnvloeden,maar het effect is zeer beperkt. (Ja, in parken en bos rijden nu eenmaal weinig wagens.) In zgn. “street canyons” is het praktisch onmogelijk om zoveel bomen aan te planten opdat de positieve effecten de negatieve zouden compenseren. Er zou om de 2 à 3 meter een boom nodig zijn.
Men leze de studie, staat op Tinternet. Er is ook een hoofdstuk gewijd aan de luchtzuiverende werking van vegetatie.
Onthutsend.
Groen zal daarmee nooit uitpakken.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert