Procedures ZOALS in kortgeding en procedures IN kortgeding bij huwelijken (1)

Voor zover iemand in ons stadhuis nog een huwelijk wil aangaan en n.a.v. die gebeurtenis bij schepen van bevolking Marie-Claire Vandenbulcke de schijn opwekt dat het om een schijnhuwelijk gaat, weze hierna gewaarschuwd.
Straks een specimen van aktename van vonnis.
Over korte gedingen en advocaten.
Mahmed en Mirjam mogen weer niet trouwen.

(…)

Dat vonnis heeft alweer te maken met tortelduiven uit het conglomeraat van onze gastarbeiders uit de Maghreb. Nooit niet met schijnhuwelijken van de eigenste Kortrijkse bourgeoisie uit het miljoenenkwartier.
Schepen van bevolking zal straks met echtgenoot en een dertigtal mandatarissen uit onze regio naar het uiterste zuiden van Marokko (Dakhla!) studiereis maken.
Kwestie van te weten hoe daar een huwelijk wordt geregeld.
Je kunt nooit genoeg weten.
Boeken lezen.

Onze voorspelling is dat na de studiereis van Marie-Claire en c.s. het aanvechten van schijnhuwelijken van om het even waar door ambtenaren van bevolking en parket alhier zal aangescherpt worden. Parket gaat ook mee, naar Dakhla.
Tussenlanding in Casablanca.
Kunnen daar zien hoe rechtbanken of schepencolleges in Marokko werken.
Omgaan met schijnhuwelijken.
Hoe ze dat allemaal op hun sokken regelen.

(Toerist wordt vriendelijk weggekeken.)

Je kunt nooit genoeg weten over kortgedingen.
En over Marokko.
Over het noorden en het zuiden.
(Kortrijk is bijv. niet mysterieus.)

Hoeveel kost de komst van “K in Kortrijk” aan de belastingbetaler ?

Veel.
21 miljoen, en ’t zal méér worden. Hier dachten we eerst nog aan 15 miljoen.

Maar eerst even dit.
De gemeenteraad kreeg dit dossier voorgelegd in zitting van 8 september. Het mio-dossier werd ZONDER OOK MAAR EEN BEMERKING goedgekeurd. Ongelooflijk. Ontluisterend voor geheel de politieke klasse.
U las er niks over in de papieren pers. Geen raadslid vroeg zich af of de plannen, de voornemens, de bedragen nog wel overeenstemmen met vroeger aangegane engagementen of budgetten. De SP.A-Groen-Vl.Pro gaf geen kik, terwijl de fractie een vroeger overeengekomen charter tussen Stad, SOK en de NV Sint Janspoort op 17 oktober 2007 wel degelijk heeft verworpen. Over ongeveer dezelfde materie.
De VLD-fractie (nu nog met 2 schepenen behorend tot de meerderheid) had niet eens een beetje lovend kommentaar.
Al dit soort dingen is achter de kupe misschien te begrijpen, maar niet in een centrumstad die zich op de wereldkaart wil zetten.

(Zie in dit verband alhier nog een stuk van 17 oktober 2007.)

De bouw van het winkel- en wooncomplex K gaat gepaard met heelwat andere infrastructuurwerken. Toegangswegen en doortochten. Heraanleg van het Overbekeplein en omgeving. Ja! Dat ook.
Nieuwbouw in de Zwevegemsestraat. (Verdwijnt de vroegere cinema Palace? Dat is pas een erfgoed.)
Een bouwblokrenovatie in de Pluimstraat-Slachthuisstraat. (De voormalige danszaal Scala zou blijven bestaan.) Nieuwe verlichtingsmodule. Groene gordel Oost (Groeningelaan).
Kortrijkzanen kennen enkel de last van de grote wegeniswerken.

De komst van “K in Kortrijk” gaat nog gepaard met allerhande ‘immateriële’ initiatieven.
De oprichting van het Handelsdistrict (het BID). Een Pandenfonds. Sociale economie. Een activering van ondernemerschap. Centrummanagement. Regio-marketing. Design. Zelfs een projectsubsidie voor de opvoedingswinkel van schepen Lybeer in de Pluimstraat.

Kortom, het geld kan niet op.
En iedereen draagt graag een steentje bij.

Het hele project “Bijstandssite” kost 236.604.000 euro.
Wel te verstaan, inclusief de investeringen van de NV Sint Janspoort (SJP) voor “K in Kortrijk”.
Als we het tenminste goed verstaan, investeert SJP 200 miljoen voor het winkelcomplex en is bereid om over de jaren heen (tot bijv. in 2018 – goed opletten) enkele miljoenen (4,4) te spenderen aan ondersteuning van het Pandenfonds, het handelsdistrict, centrummanagement, marketing, design en parkeerbeleid.

Er zijn nog private partners.
De TV Landbel-Sea&Ski en cvba Haeze Projects voorzien samen 5,3 miljoen voor het verbeteren van de woonkwaliteit in de buurt van de Zwevegemsestraat. (Dat is nieuw.)
De NV Tsyon doet met 4 miljoen ergens iets in de Spoorweglaan.
Er zijn nog een paar niet gekende private investeerders voor 4,5 miljoen. (Waarschijnlijk in samenwerking met ons SOK, dus niet helemaal privaat.)
Kortom, voorlopig raamt men het totaal financieel aandeel van de private sector op 19,3 miljoen.
Van de handelaars uit het kernwinkelgebied verwacht men over een periode van 10 jaar 1 miljoen als BID-belasting.

Wat is nu de bijdrage van de zogenaamde publieke partners?
Dat zijn wij allen.

Van het Vlaamse Gewest (dat is van alle Vlamingen) verwacht Stad in het kader van het Stadsvernieuwingsfonds een subsidie van 3.750.000 euro.
Voor het doortochtproject R 36 en verlichting heeft de Vlaamse overheid 1,3 miljoen euro veil.
Het Stadsontwikkelingsbedrijf (SOK) spendeert 5,7 miljoen in straten tussen de spoorweg en het winkelcentrum, plus de Vlasmarkt.
Het OCMW renoveert panden voor 650.000 euro.
De “parkeerroute” kost het gemeentebedrijf Parko 350.000 euro.
De Lijn brengt 95.000 euro in.
En onze Stad zelf 9 miljoen, uitgerekend zonder de verdere toelagen voor het BID en mogelijke renovatiepremies.

Besluit:

Het totaal aandeel van de publieke sector bedraagt voorlopig 17,2 miljoen euro.
Met de subsidie van het Vlaamse Gewest erbij wordt dat wel 21 miljoen.
Het totaal aandeel van de privé is 19,3 miljoen.

Voor wanneer een voorlichtingsvergadering?
In de zonder door de pers opgemerkte scheuren of spleten bij het ACW-hoofdkwartier ‘De Gilde’, in het verzakte Wijngaerdstraatje, en voor iedereen. Ook raadsleden.

P.S.
Hoe zit dat met die “toren” aan de Veemarkt?
Onze nieuwe wolkenkrabber?

Het bouwbudget van de fabriek Desmet-Dejaeger is ietwat opgetrokken

Heel het project Buda-kunsteneiland zal ons 30 miljoen euro kosten. Dat was in elk geval de heel initiële raming.

Voor meer speciaal de herbestemming van een gedeelte van de Buda-fabriek dacht men dat voor een eerste fase 1,1 miljoen zou nodig zijn. Dat is later 1.725.000 euro geworden en sinds gisteren (budgetwijziging) 2.570.798,67 euro.
Voorlopig toch geraamd. (Men werkt niet meer in fasen.) In dat bedrag steken nog geen erelonen. Die zullen waarschijnlijk toch minstens 50.000 euro bedragen. En als tijdens de werken wat asbest wordt gevonden, of als men eraan denkt om nog wat meer te renoveren dan voorzien, zullen we op de duur wel aan 3 miljoen geraken.

Voorlopig ziet de raming er zo uit.
* Stadsaandeel: 1.720.957 euro.
* Een mogelijke saneringspremie: 642.880 euro.
* Een eventueel aandeel door derden (bijv. voor een multimediaklas): 206.960 euro.

Totaal 2,5 miljoen.
(We betalen ook 650.000 euro als erfpacht aan de nonnen.)

De financiering is nog helemaal niet rond.
In de begroting is nu slechts 1,7 miljoen ingeschreven.

In een toelichtende nota over de budgetwijziging stelt men dat de netto-kostprijs ten laste van de Stad voor de renovatie van de fabriek niet zal verhoogd worden “aangezien het om middelen gaat bekomen via een Europees project PACT”. Op vragen van Philippe De Coene hieromtrent in een raadscommissie kon geen enkele schepen antwoorden. (Burgemeester was afwezig.)

Het PACT

Hoe zit dat nu eigenlijk met die eventuele Europese inbreng?
Als u de hiernavolgende bedragen niet verstaat – bij vergelijking met die van hierboven – is dat niet erg. Ik versta het ook niet.

Samen met nog andere steden uit Nederland, Noorwegen, Denemarken, Schotland, enz. neemt Kortrijk deel aan het zogenaamde “Partnership Agreement van Creative Urban Territories”. Dat is het PACT. En dat loopt van januari volgend jaar tot in maart 2013. (Het College vermeldt tegelijk nog het jaar 2012.)
Europa voorziet hiervoor 15 miljoen euro.
Het aandeel van Kortrijk (ook “inbreng” genoemd) bedraagt 1.770.880 euro.
Het door Stad ingediende project slaat geheel en al op de herbestemming van de Budafabriek.
Volgens het dossier is hiermee een investering van 925.000 euro gemoeid. Honoraria: 50.000. Personeel: 53.000. Maakt een totaal van 1.028.000 euro.

Maar hoe komt men dan aan die 1.770.880 euro?
We sommen op. Let op de verschillen.

Investering: 765.000 euro.
Honoraria externe experts (waaronder architecten): 239.000 euro.
Eigen personeel: 355.540 euro.

Verder zijn er nog reis-en verblijfkosten (45.650), meetings en conferenties (34.290), promotie en publicaties (84.300), auditkosten (7.250), en algemene kosten (200.000 euro). BTW: 160.000.
Er zijn ook inkomsten van conferenties: 9.150 euro.

In bovenstaande posten voorziet men ergens 150.000 euro voor de uitbouw van Buda-eiland. Bijvoorbeeld voor personeelskosten van het Autonoom Gemeentebedrijf Buda dat al jaarlijks 140.000 euro krijgt. Voor studiekosten rond de designfabriek. Voor honoraria in verband met de ‘secret gardens’. (AGB Buda niet verwarren met Buda Kunstencentrum.)

Nu even geen zin om al die bedragen op te tellen. Om na te gaan of de som 1.770.888 euro oplevert.
In elk geval is het zo dat Kortrijk hiervan in het PACT een co-financiering van 885.440 euro moet garanderen.

En wie verstaat er dit zinnetje?
“Het project herbestemming fabriek Desmet is voorzien op de A-lijst van het investeringsprogramma voor 2 miljoen.”

Gegarandeerd dat we nooit zullen weten hoeveel de renovatie en herbestemming van de Budafabriek uiteindelijk zal kosten.
Zoals we bijvoorbeeld nog altijd niet weten hoeveel het nieuwe stadhuis heeft gekost. De sporthal Lange Munte. Enzovoort. Straks de kosten bij de bevordering van KVK.
Geen mens (raadslid) zal er naar vragen. Geen schepen of burgemeester zal daarover spontaan rapporteren.

(Dit is nu wel een voorspelling, meer niet.)

P.S.
Volgens het schepencollege ressorteert het PACT onder Interreg IV B, prioriteit 4.
Op de website van Interreg (North Sea Region) is nergens sprake van dat PACT.

Hoeveel kost het om een schaap te slachten ?

Vandaag stelt raadslid kafir belhamel Eric Flo van de lijst DD in de Kortrijkse gemeenteraad voor om 20.000 euro uit de stadkasse te schenken aan de moslimse gemeenschap. Aan onze oema. Ter gelegenheid van het grote offerfeest.
Dat is echt een groot feest. Allerhande beesten kunnen dan al of niet gedood worden.

Enkele jaren geleden wou noch burgemeester noch schepen (De Coene) noch raadslid van Groen daar zijn medewerking meer aan verlenen.
Vanwege discriminatie van de vrouwen. Mannen en vrouwen zaten apart.

Vooral nu we al weten dat het doden van een schaap of rund of kameel geen uitstaans heeft met een vorm van ritueel slachten zijn we ook filosofisch tegen.

Flo is een belhamel.
Uitleg volgt.
Kost een schaap waarlijk 300 euro? Overal en op alle plaatsen?
Hoeveel kosten hosties en al die tafelwijn en wierook?
Het lichaam en bloed van Gristus?

P.S. en update.
Het is nog niet uitgemaakt wanneer het offerfeest begint. Zelfs nog niet hoelang het kan duren.

Kortrijks burgemeester desinvesteert wegens wereldwijde crisis (2)

Onze schepen van financiën kan in de volgende gemeenteraad van maandag aanstaande wellicht wat klaarheid scheppen over de opbrengst van onze Dexia-aandelen, inbegrepen de certificaten.
Uitlatingen van onze burgemeester over 775.000 euro of zo wat nuanceren.
Kunnen onze raadsleden tenminste even repliceren.

In de begroting van dit jaar is slechts 600.000 euro verwacht, net als in de begroting van vorig jaar. De rekening van 2007 heeft het over 596.617 euro als inschrijvingsrechten en 696.087 euro definitief vastgestelde rechten.
Burgemeester, leg nu uit.
Wat certificaten zijn.

Hoeveel aandelen hebben we nu eigenlijk (rechtstreeks) bij Dexia? (In de Gemeentelijke Holding: 2.030.)
En, schepen Alain Cnudde, zeg eens hoeveel dividenden de Holding in juni heeft uitgekeerd aan Stad. Het grootste gedeelte is toch afkomstig van de participatie in Dexia?
In de begroting is er overigens nog een post “”intresten op belegging in effecten”. Ingeschreven: 500.000 euro. Vorig jaar bracht dat evenwel 1,2 miljoen euro op.

Alain !

Op de gemeenteraad van maandag 13 oktober nu toch uw stadsontvanger aan het woord laten.
Mag hij nu eindelijk iets zeggen?
Zodat wij allen alles weten en verstaan.

De kastoestand op 31/12/2007 vermeldt als geldbeleggingen bij Dexia en Triodosbank (??) nog een totaal van 388.500.431 euro (debet) en 355.251.392 eur (credit). Saldo: 33.249.030 euro.

Alain !
Wist u dat Stad ooit een lening van Dexia heeft gewaarborgd, toen de bank het nodig vond om wat luxe-kantoren in Brussel op te trekken? (Toen was schepen nog van financiën Hilde Demedts pertinent voorstander, maar waarom weet ik niet meer.)

Meubilair

Burgemeester stelde in zijn geruchtmakend interview op de VRT nog dat de vernieuwing van de raadszaal omwille van de financiële crisis wordt uitgesteld tot na 2012. Dat was dus al vorig jaar beslist.
Iedereen zegt dit nu, maar waar staat dat?

De nieuwe raadszaal zou volgens de burgemeester 10 miljoen euro kosten. Andere bronnen gewagen van 3 of 7 miljoen. Wat moeten we hiermee, met al die verschillende bedragen?

Misverstand

Er is een misverstand aan de gang.
Het totaal stadhuisvriendelijke (over oud en nieuw en toekomstig) architectenbureau NoA van bevriend Jean de Bethune heeft ene keer voor de tweede keer een masterplan gemaakt voor een totale herinrichting van het historisch stadhuis. De binnenkoer zou overbrugd worden, de raadszaal zou verhuizen, enzovoort.
Het kon niet op.
Dat kostte dus die vele miljoenen.
GEEN GEMEENTERAADSLID KENT DIE PLANNEN.
Laat staan wij.

Nu goed opletten.

Intussen start men zeer binnenkort toch met werken in de schepenzaal en enkele andere zalen.
Enkele andere zalen.

De firma Verhodekor uit Ardooie mag dit doen voor 74.534 euro. De bieding overschrijdt de raming met 12 procent.
(Dit contract moet dus voor de gemeenteraad komen.)
De ontwerper NoA (die ook geld kost, wat vaak vergeten wordt) wijdt dit verschil achteraf aan de specifieke aard van de opdracht. “Een correcte prijsinschatting was op voorhand moeilijk wegens de complexiteit en het historisch karakter.” Van de gelegenheid is ook gebruik gemaakt om voor die lokalen voor zowat 55.000 euro meubilair te kopen. Allemaal in het kader van de financiële crisis.

De raadsleden kunnen zich in de gemeenteraad van volgende maandag 13 oktober een keer beraden over de vraag wat speculeren is.
De wetgeving verbiedt speculeren met belastinggeld.
Wat is de zin van een gemeentelijk aandeelhouderschap in een beursgenoteerd bedrijf?
Er is een tijd geweest dat de wetgeving op overheidsopdrachten (in dit geval:leningen) nog niet toepasselijk was op kredietverstrekking. Nu laat Stad wel concurrentie toe, maar we komen toch altijd uit bij de bieder Dexia.

Een en ander is historisch gegroeid.
De groep Dexia is in 1996 ontstaan uit een toenadering van twee voorname spelers inzake lokale overheidsfinanciering: het Gemeentekrediet van België en Crédit Local de France.
En om zeker te zijn dat we altijd zouden verknocht blijven aan Dexia is toen ook de Gemeentelijke Holding opgericht die als belangrijke activa de aandelen van Dexia Bank Belgium overnam.

Een gemeenteraadslid dat dit alles in vraag durft te stellen zal vijandig worden bejegend.
Het ACW heeft belangrijke participaties bij Dexia. Burgemeester is bestuurder bij de Gemeentelijke Holding.
En – in het algemeen – heerst er bij ons bestuur trouwens een opgelegde sfeer van unanimiteit en conformisme die nefast is voor het reilen en zeilen in onze geliefde stad.

Nog een voorstel.
Stad geeft zelf obligaties uit.

P.S.
Voor de Geïnteresseerden.
Lees eens de jaarverslagen van de Gemeentelijke Holding. De toespraken in de Algemene Vergadering.
Zie hoe men al geruime tijd rond de pot draait over de moeilijkheden bij Dexia.

Kortrijks burgemeester desinvesteert in Kortrijk wegens wereldwijde crisis (1)

Talloze burgemeesters of schepenen (Brussel, Antwerpen, Blankenberge, Brugge, enz.) maken zich niet erg bezorgd over de verwatering van hun gemeentelijke Dexia-aandelen. Anderen dan wel. Hangt gewoon af van onkunde, relaties, postjes, en soms van ideologie. Links of rechts bestaat ook nog, als het daarop aankomt.

Ook onze schepen van financiën Alain Cnudde (ACW-Arco) blijft er cool bij. Op de wekelijkse persbabbel van dinsdag jongstleden was hij van oordeel dat een vorm van paniek nergens voor nodig was. Hierbij reageerde hij op een weinig terloopse bemerking van de wél ongeruste burgemeester (eerder Middenstand-Fortis-KBC) die stelde dat de investeringen in een nieuwe raadszaal zouden worden uitgesteld vanwege de Dexia-crisis.

Peter Lanssens, de regionale journalist van “Het Laatste Nieuws” was de enige die de uitlating van de burgemeester oppikte en ’s anderendaags publiceerde. Van het een kwam het andere. Radio 2 maakte gewag van een dit keer geenszins wollige uitlating van Stefaan De Clerck en het VRT-beeldjournaal vond het hierna de moeite waard om naar het Kortrijkse stadhuis af te zakken.

Vorige woensdag vielen alle schepenen (en raadsleden) van hun stoel bij het bekijken en beluisteren van het interview met de burgemeester. Voor zover dat ze thuis waren. Iet of wat begaan zijn met iets.

In deze legislatuur (tot 2012) komt er geen nieuwe raadszaal.
Want die raadszaal zou 10 miljoen kosten. Door de financiële crisis moet er bespaard worden. De cijfers voor de begroting 2009 moeten bijgesteld. Er zullen minder investeringen mogelijk zijn. Zekere investeringen zullen niet kunnen doorgaan. De opbrengst van de Dexia-dividenden (775.000 euro) moeten we voorzichtig inschatten.

We citeren supra bijna letterlijk uit het interview.
In een volgend stuk wat vragen en zoeken naar positieve voorstellen.
Burgemeester is niet sterk in cijfers.
Lijdt soms aan geheugenverlies.
Spreekt graag vóór zijn beurt. Is geen ploegspeler.
Gewezen basketspelers scoren graag.

Naar alweer een ondergrondse parking

Mannen en nonnen maken plannen.
Even recapituleren.

Zoals u nog niet bent vergeten: het grote nieuwe fusieziekenhuis AZ Groeninge aan de Kennedylaan zou operationeel zijn in 2006. En in dat oorspronkelijk scenario zouden de campussen Maria’s Voorzienigheid, Sint-Niklaas, Sint Maartenskliniek ook in dat jaar hun deuren sluiten. Intussen is de opening van het fusieziekenhuis voor de zoveelste maal uitgesteld tot in de herfst van volgend jaar.

Buiten het zicht van iedereen die het aanbelangt (raadsleden, omwonenden, personeel, enz.) is men al jaren in een of andere werkgroep of forum waar niemand iets over weet aan het zoeken naar een nieuwe gepaste bestemming voor de klinieken die leeg zullen komen te staan.
Hier op deze weblog zijn in dat verband al positieve voorstellen geopperd.
Gooi Maria’s Voorzienigheid plat en bouw daar midden een grote vijver een sprookjesachtig paaldorp.
ZET HIERMEE KORTRIJK OP DE WERELDKAART. Arne Quinze ! Jan De Cock !
Maak van de Sint-Niklaaskliniek een studentendorp.
Men heeft daar geen oren naar, in deze stad van creatie, innovatie en design.

Twee jaar geleden was er plots nieuws over de Sint-Niklaaskliniek aan de Houtmarkt. Een princiepsbesluit.
De nonnen van het Rust- en Verzorgingstehuis Sint-Vincentius (RVT) aan de Groeningelaan en Begijnhofpark hadden een interessante deal ontdekt. Laat ons heel ons woon-en zorgtehuis tegen een goede prijs verkopen aan Stad en in ruil daarvoor naar de site Sint-Niklaas trekken.
Wonderlijk hoe plannen kunnen veranderen. Nog in 2002 beweerde de algemene directeur van het RVT dat men absoluut wou blijven in de Groeningelaan. Men had toen net met stad een gunstige grondruil bedongen om twintig nieuwe woongelegenheden te bouwen.

Nu is er weer iets anders op til.
De RVT vertrekt niet alleen naar de site op de Houtmarkt, maar zal daar een totale nieuwbouw realiseren.
De bestaande bebouwing Sint-Niklaaskliniek (uitgezonderd die langs het Plein) wordt gesloopt. Er komt een heel nieuw complex van vier tot zeven bouwlagen. Een binnentuin, 120 woongelegenheden, 27 serviceflats.

Meer nog.
De RVT voorziet een ondergrondse parkeergarage voor 90 wagens.
In een eerste fase zouden de helft van de plaatsen ook toegankelijk zijn voor het publiek, d.w.z. voor alle Kortrijkzanen.
Maar Stad denkt al verder.
De Houtmarkt komt min of meer autovrij want men wil in een tweede fase aldaar een ondergrondse parking.
Nog meer.
De parking Boerenhol en de privé-parking voor de Begijnhofbewoners (en personeel van Sint-Vincentius) verdwijnt.

En wat zal er gebeuren met het oude RVT Sint-Vincentius?
Dat we het niet weten !
In 2006 maakte de burgemeester gewag van een “woonfunctie”. Het Stadsontwikkelingsbedrijf Kortrijk (SOK) heeft het over “residentieel wonen”. Andere bronnen denken aan iets voor jonge gezinnen.
Wordt het bestaande RVT dan gesloopt?

Voorstel.

Dit zou nu een keer goede stedenbouwkundige oplossing zijn: we slopen dat gebouw helemaal maar zetten daar niets anders op!
Zo creëren we een prachtige open groene ruimte rond de Onze-Lievevrouwkerk en de artillerietoren, aansluitend bij het Begijnhofpark en het Plein en heel dat Groen Lint.
Een machtig stadsgezicht. Komt op alle zichtkaarten over heel de wereld verspreid.
Ik meen te weten dat onze burgemeester ooit nog met deze gedachte heeft gespeeld.
Zal hij opnieuw het slachtoffer worden van bouwpromotoren en hun financiële constructies?
Nonnen nooit onderschatten.

DE maand van toegankelijkheid in Kortrijk

(Slechts 1 maand.)

Minder en andere validen, denk daar maar eens goed over na.
Meer zeep aan uw trapleuning? Premie !

Uitgerekend deze oktobermaand hebben allerlei bezorgde mensen, besturen en instellingen over andere bezorgden het gepresteerd om deze maand in het teken te stellen van de toegankelijkheid van of in Kortrijk voor een categorie van mensen. De ANDERSvaliden.
Tentoonstelling van en voor ontoegankelijken in het stadhuis.
Word maar goed gek.

Terwijl stad helemaal is dichtgeslibd. Niemand nog de weg vindt. Gazettewinkels waar je een plattegrond van Kortrijk kan kopen zijn onbereikbaar. Zelfs niet-gehandicapten struikelen nog even voor de bestemming (EIGEN HUIS) is bereikt. Kindjes mogen van vader en moeder niet meer buiten spelen, in de ‘duikers’. (“Kaka”, zeggen ze dan in hun onschuld.) Iedereen is bang van die rare machines. Bakken zand met grond en smurrie zwaaien boven je kop als je maar even uw eigenste toegang verlaat.
Lokale dichters gaan aan het kwijlen. Maken gedichten.

Wat is toegankelijkheid, en voor wie?
Politie weet het ook niet meer.
Gebiedswerkers zitten over hun eigen te klappen op www.kortrijk.be.
De traditionele rolstoeten van gehandicapten met begeleiders zijn op de Grote Markt nergens meer te zien. De grot van broeder Isidoor ligt er verlaten bij. Geen juffrouwen met holderdebolderkindjes meer aan de Broeltorens. Het is alsof Kortrijk geen mongolen meer kent.
Wel overal nog in de straten irriterend muziekbehang, voor gehoorgestoorden.

Meer info op de website van Stad.
Er is een sensibiliseringscampagne bezig. Over hoe Kortrijk meer toegankelijk maken.
WE MOETEN ALLEMAAL VEEL en veel meer MEER BEZIG ZIJN MET ONZE EIGEN INGANGEN TE VERZORGEN.
Ge kunt daar dan voor premies krijgen, als je je moeder of vader de trap ophelpt in uw winkel.

Merk vooral het verschil tussen de begrippen “toegankelijkheid” en “bereikbaarheid”.
Een om het even welke gehandicapte kan bijvoorbeeld wel degelijk toegang krijgen tot een gebouw, een winkel, een plein, terwijl die plaats met zijn rolstoel of geleide hond of gehoorapparaat niet eens bereikbaar is.

Omgekeerd kan een zeer toegankelijk iemand het stadhuis cognitief onbereikbaar vinden. Nu ja.

Toegankelijkheid in stad niet altijd per definitie herleiden tot infrastructuur. Het gaat niet enkel om voetpaden of trappen en liften.
Misschien willen de mindervaliden niet komen naar iets? Precies als wij?

Immateriële ontoegankelijke plaatsen zijn er ook.
De zoekfunctie van de toch wel al enige dagen gelanceerde portaalsite over “toegankelijk Kortrijk” voor mindervaliden is nog steeds niet toegankelijk.

Nu denkt u zeker: hoe komt men daarbij, om net nu hier zowat alles in het honderd loopt, zo’n sensibiliseringscampagne op te starten?
Dat komt omdat er tussen stadsdiensten en verenigingen en personen allerhande die zich lang geleden hadden voorgenomen om een keer iets goeds te doen geen toegankelijke communicatie is.
Kwestie van subsidies.
Het is gewoon één grote commercie, zelfs over de grenzen heen.
Alstublieft zeg.

Opnieuw valide Constructief Voorstel.
Schepen van Welzijn Alain Cnudde: bekijk dat spel van uiterst internationale valide commerçanten maar eens goed naderbij. Zet in hemelsnaam uw zonnebril af.
Winkelcentrum K zal hiervoor premies opstrijken.

P.S.
Voor onze surfers.
Nu zijn er twee:
bereikbaarkortrijk en toegankelijk.

Risicoanalyse bij stadspersoneel wijst op een risico ! Alcoholgebruik !

Het bureau “Idewe” (met onder andere een kantoor in Roeselare) maakte een risicoanalayse over de psychosociale belasting van ons stadspersoneel.
Heel goed zouden we zeggen, als daar ook eens alle leden van het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) en kabinetten waren bij betrokken geweest. Het absenteïsme van drie leden van dat College is voor een beetje kenner van facilitymanagement een verontrustend signaal over de arbeidsinhoud (schepenen verlichten de werkdruk), de emotionele belasting (schorsingen van vergaderingen, hernemen van agendapunten), de arbeidsrelaties (Bral en de burgemeester), de arbeidsvoorwaarden (teveel vergoedingen en reisjes, cumulaties), de arbeidsomstandigheden (ruzie om het beste bureau en het meeste aantal kabinetsleden).

CBS verantwoordde de studie met een vanzelfsprekendheid. “Wil een organisatie optimaal kunnen functioneren, dan is het van het grootste belang dat elk personeelslid zich goed voelt op het werk.”

“Idewe” heeft weinig knelpunten ontdekt.
Er zijn geen signalen van “onwelbevinden”. Kortrijk scoort goed in vergelijking met andere openbare besturen.
Wel is er een mindere score inzake structuur. (We wezen daar ook al op: men zou best heel de organisatie herzien.) Qua arbeidsrelaties moet men de inspanningen inzake interne communicatie “bestendigen en verfijnen”.
En de werkdruk is verhoogd. Cognitief dan. (Ja, bel maar eens naar het stadhuis na 16 uur.)
Een nogal onbegrijpelijke vaststelling in de risicoanalyse is dat bij de “zorg voor personeel” vragen rijzen over de “sociale dienstverlening”. Waar slaat dat op? Nood aan kinderopvang?

Het bureau “Idewe” was geen juiste keuze voor dit soort analyses van psychosociale belasting.
“Idewe” is eerder een dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk. Heel gericht op fysieke en medische aspecten van belasting bij personeel. Voor dit studiebureau is “welzijn” gerelateerd aan overgewicht, rugpijn, migraine. Asbest op het werk.

Vandaar de twee enige, echte knelpunten die zijn ontdekt.
Citaat: “Bij gezondheidsgerelateerd gedrag zijn geen opspoorbare risico’s, behalve wat betreft acoholgebruik”.
Vroeger was er daaromtrent een preventiebeleid, zodat het CBS heeft besloten om dit opnieuw “aan te zwengelen”.

Een ander knelpunt is “grensoverschrijdend, ongewenst gedrag”.
Waar slaat dat op? Een gevolg van alcoholgebruik?
Gaat het om geweld? Pesterijen? Een overmaat aan absenteïsme?

Kan het CBS een keer aan de gemeenteraadsleden het rapport van “Idewe” ter inzage geven?

Waarom geen risicoanalyse over psychosociale belasting bij burgemeester en schepenen ?

Ja, waarom niet?
Het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) komt in principe iedere dinsdagmorgen bijeen. Tamelijk vroeg, net als wij. Daarna, rond de middag is er niet veel meer te doen. Iedereen uitgeput. Aperitiefje.
Achteraf – als iedereen weg is – geeft burgemeester zijn uitleg aan de papieren perse. Klakkeloos overgenomen.
Ga maar rustig siësten.
Papieren pers noch WTV bekijikt een dossier. Het is de laatste keer dat ik dat zeg.

Volgend jaar reünie wel opnieuw op woensdag. Dan heeft men namelijk meer tijd om de dossiers te raadplegen. Die dossiers zijn (dank de stadsecretaris) minstens al gereed op vrijdag maar schepenen nemen die tijdens het weekend ongaarne mee naar huis. (Veel staat nu te lezen op intranet.)
En daarbij, als een CBS bijeenkomt op dinsdag is er één keer per maand al de vorige avond een gemeenteraad geweest, wat heel slopend is. Komt de waakzaamheid en concentratie om 8u30 ’s morgens niet ten goede als men tot een gat in de nacht is blijven plakken in de Gilde, de Middenstand, de Chinees of ‘Petit Paris’.

Het wordt tijd dat de ambtenaren van de dienst ‘facility’ (geen extern bureau) een keer een onderzoek doen naar de werkomstandigheden en werklast van burgemeester en schepenen.
Het is al gebeurd voor het stadspersoneel. Zie verder.

Waarom is dit een keer nodig?
Een uiterst belangrijk signaal over het welzijn en welbevinden van mandatarissen (ook personeel) is het symptoom: “absenteïsme”.
In het CBS loopt dit soms de spuigaten uit. Op 16 september laatstleden waren geheel verontschuldigd: de heren en dames Stefaan De Clerck, Alain Cnudde, Jean de Bethune, Hilde Demedts. In de julimaand ontbraken er wekelijks meestal drie schepen. Vier keer (dit is een hele maand) Stefaan Bral. Tweemaal Guy Leleu. Tweemaal Marie-Claire Vandenbulcke.
Bedenk daarbij dat men vanaf eind juli tot begin september niet bijeenkomt.

Een bestuur (hier ook : MANAGEMENT) van een bedrijf met 1000 personeelsleden vergadert niet gedurende vijf weken aan een stuk. Moet kunnen.

Schepenen kennen de data waarop ze niets te doen hebben nu al voor volgend jaar 2009.
Kunnen hun vakantie al perfect regelen. Al deze maand september 2008. Dwingende redenen voor afwezigheid voorzien. Iets afzeggen. Desnoods een College van dag veranderen als het er waarlijk toe doet.

Over heel dit jaar bekeken spannen de schepenen Hilde Demedts en Stefaan Bral de kroon. Allebei zeven keer afwezig. Tot op vandaag.
Alain Cnudde (schepen van Welzijn!) doet het tot veler verbazing ook niet zo best. Zesmaal gespijbeld in de Colleges van dit jaar.
Van Hilde is geweten dat zij net voor de volgende verkiezingen (2011? vroeger?) zal vervangen worden door raadslid Christien Depuydt. Moet zij daarom nu reeds uitbollen?
De afwezigheid van Bral is karakterieel (en beroepshalve) te verklaren. Die man doet onbeschaamd als een otter wat hij wil, overal en altijd. Als hij naar de gemeenteraad komt – als – vertoeft hij lijk een wandelende telefoon in de wandelgangen. Het wordt hoog tijd dat men dat begint te beseffen in de Bissegemse cafés. En bij zijn kiezers.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert