Hij gaat voluit voor Kortrijk

“IK GA VOLUIT VOOR KORTRIJK”.

Dat zegt onze burgemeester weer eens in een dubbelinterview met zijn dochter (Marie De Clerck), verschenen in De Standaard van 12 augustus 2006.De vraag was: “Neemt u in 2007 deel aan de federale verkiezingen?”

Antwoord:
“Ik ga voluit voor Kortrijk. Ik ben de stad volop aan het verbouwen en ik wil dit project afwerken. Maar voor een burgemeester is het essentieel dat hij een poot in Brussel houdt. Dus doe ik met volle energie en goesting mee aan de federale verkiezingen.”Volgende vraag: “En als men u een ministerpost aanbiedt?”
Stefaan: “Ik ga niet naar Brussel om minister van de regie der gebouwen te worden”. 

Slotvraag: “En minister van Justitie?”
Stefaan: “Ook niet. Ik zal nooit met hetzelfde elan hervormingen kunnen doorvoeren als in mijn vorig mandaat. Als burgemeester kan ik mijn ideeën in realiteit omzetten, met snel resultaat.”

Repliek van Marie De Clerck: “Vader is u nu het gelukkigst.”

P.S.
Zou vader ook niet gelukkig zijn als minister van Cultuur?

Over het SP-programma van 2000

Aangezien we bij de voorgaande gemeenteraadsverkiezingen de 21ste eeuw binnentraden kwam de SP aan welgeteld 21 concrete voorstellen. Huidig schepen Philippe De Coene zei toen in een woord vooraf ook dat hij de kiezer zou “op de hoogte houden van de stand van zaken als we bestuursverantwoordelijkheid krijgen”.

Met deze nogal letterlijke opsomming van de 21 voorstellen helpen we hem hierbij even om zijn belofte na te komen.”Programma voor verandering in Kortrijk”

1. Iedereen heeft recht op een goed voetpad.
In elke straat. En hiertoe dient er een speciale stadsdienst opgericht.
2. Afschaffing van de oneerlijke huisvuiltaks.
3. Veilig fietsen in heel Kortrijk. Op fietspaden die vrij liggen van de rijweg.
4. Overal groen dat goed onderhouden wordt.
Versterking van de groendienst. Particulieren mogen zelf instaan voor onderhoud. Stadsrandbos. Generatiebos (elke baby een boom.)
5. Vlot parkeren in plaats van doelloos rondrijden.
Parkeerroute. Betaalbaar langparkeren. Kortingsacties voor klanten. Gratis parkeren voor centrumbewoners zonder garage. Pendelaars moeten plaats krijgen aan het station.
6. Het wordt weer fijn met bus en trein.
Gratis vervoer uitbreiden voor 60 plussers en kinderen tot 12 jaar. Belbussen. Meer bussen, extra verbindingen, lagere opstap, wendbare bussen. Tariefzone Kortrijk. Treinstopplaatsen in Mare en Heule. TGV-verbinding met Rijsel.
7. De st@d (sic) is van iedereen.
Uitbouw van de website van de stad (ook interactief). Gratis gebruik van computer in openbare gebouwen. Gratis e-mailadres voor elke inwoner.
8. Het stadhuis is er voor de mensen, niet omgekeerd.
Stadsdiensten open op uren waarbij het publiek vrij is. (Ook op zaterdagmorgen). Glijdende werkuren. Gemotiveerd personeel met promotiekansen.
9. Niemand blijft eenzaam achter.
Levendig buurtleven. Buurtnetwerk. In elke buurt een buurtcentrum. Vrijwilligerswerk aanmoedigen.
10. Aanstelling van een ombudsman.
Met jaarlijkse rapportering aan de gemeenteraad.
11. Een open woonbeleid en een woonwinkel voor alle mensen.
Sociale woonmaatschappijen moeten een open deurpolitiek volgen (controle wachtlijsten). Alle huurders van sociale woningen worden jaarlijks één keer bezocht.
12. Beter planning van openbare werken.
Niet alles willen realiseren in de laatste twee jaar. Stadsvernieuwing niet beperken tot centrum. Aandacht voor jonge gezinnen die zich hier willen vestigen.
13. Elektriciteit en gas, het kan goedkoper.
In alle openheid nagaan welke leveranciers het goedkoopst zijn.
14. Oprichtring van een kindergemeenteraad.
15. Jonge middenstanders aanmoedigen met stedelijke startpremie.
Beginnende zelfstandigen krijgen gedurende drie jaar een premie in verhouding tot de stedelijke taksen. Afschaffing van de terrastaks. Loketdienst. Permanent en gestructureerd overleg met de handelaars.
16. Een gezellige stad voor de jongeren.
Dialoog stad-jongeren (cafés). Muziekfabriek met repitieruimte.
17. Een centrum voor moderne kunst.
Stoopsfabriek is een mogelijkheid. Aankoopbeleid voor moderne kunst. Actuele kunst in de stad en de deelgemeenten. Uitvoering van project “kunst in bushokjes”.
18. Gedaan met de afbraak van mooie oude panden.
Particulieren die voor zulke panden instaan dienen beloond.
19. Een groot sportplan voor de jeugd.
20. Een stad die springlevend is.
Bestuurscel voor culturele evenementen en festiviteiten. Kioskconcerten. Dag van de Muziek. Ondersteuning van wijkfeesten en kermissen.
21. Politie betrekken bij het beleid.

Philippe De Coene is ook schepen van ICT. Daar wordt via een raamcontract met de firma Dolmen (Huizingen)enorm veel geld in geïnvesteerd. Drie miljoen euro ! Het SP-programma heeft het er niet over.
Historisch interessant is dat de SP zich niet uitspreekt over het nieuwe ziekenhuis terwijl de partij daar falikant tegen was. Samen met de belastingverhoging zijn dit twee belangrijke punten die de SP als tol heeft moeten aanvaarden in ruil voor een schepenzetel
.

Hoe klonk het CVP-programma in 2000 ?

Bij de verkiezingen van 8 oktober 2000 werd de kiezer eigenlijk geconfronteerd met niet minder dan vier christendemocratische programma’s.

Toekomstig burgemeester Stefaan De Clerck had zelfs op eigen houtje vier teksten gemaakt: 1) 10 klemtonen voor het nieuwe stadsbeleid, 2) brieven aan de handelaars en 3) de cultuurpartners, 4) burennota Rijsel.
Het CVP-bestuur had ook een kiesplatform: “Nieuwe stijl/nieuwe dynamiek“.
De standenpartij kwam met het ACW nog aandraven met een eigen programma getiteld “Samen“.
En tenslotte was er nog een programma “Waegemans” voor de deelgemeenten.Echt flagrante tegenspraken tussen deze vier programma’s waren er niet. Zij vulden elkaar eerder aan.OVER DE PROGRAMMA’S VAN STEFAAN DE CLERCK

In 2000 was onze burgemeester in spe nog niet helemaal ingevoerd in het concrete Kortrijkse politieke gebeuren.
Zijn “10 klemtonen” waren dan ook au fond een perfecte diagnose van wat er allemaal was misgelopen in de vorige bestuursperiodes. Veel van die punten waren ook al ter sprake gekomen in de gemeenteraad en voor zover ze vanuit de oppositie kwamen consequent verworpen. Stefaan vertoonde toen al veel aandacht voor cultuur. (Van een heus Budakunstencentrum en ombouw van de Pentascoop op het eiland was evenwel nog geen sprake.)
Een merkwaardige lacune in Stefs programma was dat hij nergens hefbomen aanreikte om een beleidsverandering door te voeren. Geen woord over een nieuw personeelsbeleid en vorming, afslanking van personeel, over modern stadsmanagement, nieuwe topfuncties, ICT, over de herwaardering van de gemeenteraad.
Achteraf bekeken is nog merkwaardig dat hijzelf het toen ook niet had over camera’s in de binnenstad, over een nieuw open zwembad, een nieuw ziekenhuis, het stadrandbos, een megawinkelcentrum.
De onvoorstelbare belastingsverhoging van 2002 kwam natuurlijk ook niet aan bod.

Tien klemtonen:
* recreatie langs de Leieboorden;
* spoorverbinding met het HST-net en opwaardering van de stationsomgeving;
* afwerking van de grote én kleine ring en aantrekkelijke toegangspoorten tot de stad;
* Kortrijk kunstwerkstede (design en productontwikkeling);
* een “volle affiche” voor de stad;
* een cultuurcentrum voor de jongeren, liefst in een nieuw stadspark;
* een modelstad inzake veiligheid (eigen veiligheidsplan);
* uitbouw OCMW-werking;
* een centrum van nieuwe economie;
* burenplan met Rijsel, Moeskroen, Ieper, Brugge, Gent, Brussel.

In de brief aan de handelaars beloofde Stefaan o.m. een nette stad, een bijsturing van het mobiliteitsplan, kostenversoepeling voor parkeren, versnelde doorvoering van de projecten van de Woonregie.

In de brief aan de cultuurpartners had hij het o.m. over een eigen Kortrijks festival, een professioneel kalendermanagement, infrastructuur (Tacktoren, site voor jongerencultuur, een o.c. Kortrijk-Zuid).

De burennota Rijsel repte nog niet letterlijk over een Euro-district.

OVER HET PROGRAMMA VAN HET CVP-BESTUUR
Ondermeer:
* Kinderopvang en speelpleintjes.
* Verdere uitbouw jeugdlokalen, speelbos op Sint-Anna.
* Groen Lint creëren in het noorden, met recreatiemogelijkhden.
* Omvorming van De Warande tot recreatief domein.
* Uitbreiding dienstencentra.
* Opwaardering van de buurten.
* Vrouwvriendelijk beleid.
* Verfraaing omgeving Tactoren.
* Topevenment: Anno’02.
* Nieuw openluchtzwembad.
* Recreatieve zone op Kapel ter Bede.
* Centrummanagement.
* Maximale bescherming landbouwgronden en open ruimte.
* Nieuw ziekenhuis.
* Professionele ondersteuning Noord-Zuiddialoog.

OVER HET ACW-PROGRAMMA (21 punten)
De voornaamste punten:
* Tegen 2007 nog 2000 bijkomende woongelegenheden.
* Nieuw open zwembad.
* Serviceflats in Heule en Kortrijk.
* Ouderenwoningen in Aalbeke en Rollegem.
* Ontmoetingscentrum Zuid.
* Kunst in het straatbeeld.
* Nieuw ziekenhuis.
* Waardering voor vrijwilligerswerk.
* Goedkoop parkeren onder de Veemarkt en het Schouwburgplein.
* Afwerken Leieboorden.

((Dat de “sociale economie” met al zijn vzw’s alhier zo’n hoge vlucht zou aannemen – en zoveel geld zou krijgen – was nog niet aan te zien in dit programma.)

HET PROGRAMMA WAEGEMANS OVER DEELGEMEENTEN
* Aalbeke: stadsrandbos.
* Kooigem: basisschool blijft.
* Marke: speelbos nabij Don Bosco.
* Rollegem: aanpak wateroverlast en geluidshinder, huisvesting voor verenigingen.

Mandatenlijst van de raadsleden uit de oppositie (4)

Als er voor bepaalde besturen wettelijk een proportionaliteit is voorzien voor de vertegenwoordiging van de fracties uit de gemeenteraad krijgen oppositieleden nog een kans om een mandaat in de wacht te slepen. Bijvoorbeeld voor intercommunales en autonome gemeentebedrijven. Anders niet.

VLDPIERRE LANO
Bezoldigd: raadslid, federaal volksvertegenwoordiger, Xpo.
NB: VOK, diverse NV’s en CVBA’s verband houdenD met de firma Lano Carpets.
Beroep: afgevaardigd bestuurder Lano NV en Lano Projects.

MARIE-CLAIRE VANDENBULCKE
Bezoldigd: raadlid, Leiedal, directielid (!) autonoom gemeentebedrijf AGB (bedoelt het SOK).
Niet bezoldigd: geen vermeld.

VINCENT VAN QUICKENBORNE
Bezoldigd: staatsecretaris, SOK. (Vergeten: raadslid.)
Niet bezoldigd: geen mandaat vermeld.

VLAAMS BELANG
Niemand aangifteplichtig.

GROEN
Niemand.

N-VA
In afwachting dat zij voor enkele jaren een schepenambt mag vervullen is Godelieve Vanhoutte nog niet aangifteplichtig.

SPIRIT

PIET MISSIAEN
Bezoldigd: raadslid, IMOG, politiezone VLAS.
Beroep: leraar.
Niet bezoldigd: geen?

EINDE

Mandatenlijst van de SP.A-raadsleden (3)

Van de vijf SP.A raadsleden zijn er drie aangifteplichtig. De onzin van de wetgeving wordt uitermate goed duidelijk als we zien dat bijv. een belangrijk vakbondsman als Eddy Van Lancker uit de boot valt.GERMAIN COELEMBIER
Hij zal na zijn mandaat als gemeenteraadslid nog wel weten wat te doen.
Heeft niet minder dan 27 niet bezoldigde mandaten.

We vermelden de belangrijkste: Bond Moyson, Socialistische Mutualiteiten, O.C De Vonke, Seniorenraad, Thuiszorg West-Vlaanderen, maar ook: penningmeester Dragers van Eretekens en Medailles.
Wel bezoldigd: raadslid, Gaselwest (sectorcomité), IMOG, vliegveld.
Het raadslid vermeldt tenminste nog zijn beroep: bruggepensioneerde.

MARC LEMAITRE
Bezoldigd: raadslid, Gaselwest (bestuurder, sectorcomité, directecomité), IMOG, VLAS, Stadsontwikkelingsbedrijf (2 functies).
Beroep: Attaché/commissiesecretaris (bij het Vlaams Parlement).
Niet bezoldigd: vzw Constructief, PWA Kortrijk en voorzitter SM Goedkope Woning.
(Dat dit laatste ambt niet wordt “verloond” is onbegrijpelijk.)
(Zit Mark niet meer bij GECORO?)

HILDE OVERBERGH
Geen enkel niet bezoldigd mandaat !
Wel bezoldigd: raadslid, vliegveld, Stadsontwikkelingsbedrijf.
Beroep: lerares.

Mandatenlijst van de CD&V-raadsleden (2)

Eerst een misverstand uit de weg ruimen.
Raadsleden moeten geen mandatenlijst en vermogensaangifte indienen uit hoofde van deze functie. Zij zijn slechts aangifteplichtig wanneer zij nog een bepaald ander mandaat uitoefenen.
In de meeste gevallen omdat zij bijvoorbeeld bestuurder zijn van een intercommunale, een huisvestingsmaatschappij, een autonoom gemeentebedrijf.
Vandaar dat hier in deze lijst bijvoorbeeld CD&V-raadsleden als Marcel Waegemans, Kathleen Segers, Maria Danneels, Christine Depuydt ontbreken.
Opvallend is dat heelwat raadsleden – en niet alleen bij de CD&V – vergeten hun beroep aan te geven. Patrick Jolie deed het wel. Hij is account manager en zelfstandige in bijberoep. En zoals vorige keer is Jozef Vandenberghe weer vergeten dat hij gemeenteraadslid is.

JOHAN COULEMBIER
Bezoldigd (B): raadslid, Intercommunale Maatschappij voor Openbaar Gezondheidsbeleid (al van gehoord?), vliegveld, VLAS, Imoro NV (?)
Niet bezoldigd (NB): Eigen Haard is Goud Waard, Unizo, De Wervel Bissegem, Huis van Beeld en Geluid (Dat is ons niet bestaand filmmuseum), WS Bellegem.

CARL DECALUWE
B: raadslid, Vlaams Parlementslid (ook vice-voorzitter!), Gaselwest, VLAS, Kredietvennootschap Elk zijn Huis.
NB: Goedkope Woning, vzw Auricola , vzw Revalidatiecentrum Overleie.

MARIANNE DE CANDT
B: raadslid, VMW, IMOG, Woonregie (zij bedoelt het Stadsontwikkelingsbedrijf).
NB: Groenigeheem, ondervoorzitter ACW.
(Vorig jaar vergat zij een vermogensaangifte in te dienen.)

PATRICK JOLIE
B: raadslid, IMOG, VLAS, zelfstandige in bijberoep, account manager.
(De beroepen oefent hij nogal eens uit in de gemeenteraad zelf, met zijn draagbare PC.)
NB: Buurthuis Sint-Katrien, Jeugdinfra, supportersclub KV Kortrijk en Centrum KV Kortrijk, Gulensporencomité, Vriendenkring Voogdijraad Kortrijk, Centrum voor Jongeren en Gezinsbegeleiding, Kleizaal, FV Heule Rondt, Unizo Heule.

ANTOON SANSEN
B: raadslid, Gaselwest, vliegveld, Intermixt, VLAGEOV (?), Electrabel Green Project Flanders.
NB: Kringloopcentrum, SM Goedkoe Woning. (Niet in Telesenior?)

FILIP SANTY
Oefent blijkbaar ook geen beroep uit.
B: raadslid, IMOG, vliegveld. (Vergeten: politiezone VLAS.)
NB: Jeugdinfra, Jeugdlokalen Aalbeke, Ontmoetingscentra, Telesenior, De Leiegouw, Tacktoren, Muziekcentrum, Koninklijke Harmonie Eendracht, CD&V.
(Hij is penningmeester van het Muziekcentrum en de O.C’s en keurt dientengevolge in de gemeenteraad zijn eigen rekeningen goed.)
Beroep: vergeten.

JOZEF VANDENBERGHE
Nog altijd de recordhouder inzake aantal mandaten. Veel afkortingen onverstaanbaar.
B: raadslid, FIGGA, Gaselwest (2 functies), Leiedal, GeFIN (2), cvba EGFP, Federale Kas Beroepskrediet.
NB: Middenstandkrediet, OVMB, Provinciaal Informaticabureau, CM, NV Middenstandhuis, Beroepskrediet, BK CP Invest, EGPF cvba, Resitel, ADMB vzw, Bitlar, GVO, MPI De Kindervriend, SVMB, Unizo.

FRANCESKA VERHENNE
Haar broodje is voor altijd gebakken. Zal nooit meer een normaal beroep moeten uitoefenen.
B: raadlid, voorzitter OCMW, Stadsontwikkelingsbedrijf, Vereniging Ons Tehuis, VVSG, AZ Groeninge, vzw Telesenior. (Raadsleden vermelden dit laatste mandaat soms als onbezoldigd.)
NB: Mentor, Welzijnsconsortium, CD&V.

Mandaten van burgemeester en schepenen (1)

B= bezoldigd
NB= niet bezoldigd (maar electoraal vaak wel winstgevend)
 

Burgemeester Stefaan De Clerck
B: burgemeester, Vlaams volksvertegenwoordiger, Gemeentelijke Holding NV.
NB: crematorium, kasteel ’t Hooghe, Lille 2004, Syntra West, Stadsontwikkelingsbedrijf, Xpo, Beeldenstorm, Resoc, Tsyon NV.
Mogen we aan de burgemeester vragen dat hij zo spoedig mogelijk een correctie stuurt naar het Rekenhof?
Als voorzitter van het Stadsontwikkelingsbedrijf is hij WEL bezoldigd.

Burgemeester vergat ook dat hij de baas is van de politiezone VLAS !

Frans Destoop (Stadsontwikkeling en planning)
Doet het niet slecht en kan nog een tijdje voort.
B: schepen, voorzitter crematorium, voorzitter Leiedal, Hoge Raad Binnenlands Bestuur, VVSG, politiezone VLAS, stadsontwikkelingsbedrijf.
(Vroeger slechts vijf bezoldigd.)
NB: Vzw Jeugdlokalen, Telesenior, congresafgevaardigde CD&V, GPCI, Rebak, Resoc, Tsyon NV (verkeerd gespeld).

Stefaan Bral (Cultuur en vrije tijd)
B: schepen, voorzitter Groeningeheem, Westtoer, Koramic Roofing Products (2 functies, en niet de minste). Dat zij in totaal er vijf.
NB: Cultureel centrum, bibliotheek, Toerisme Leiestreek, vzw Belgian Building Magazine, Sportplus, Speelokee, Museum, Bissegem voetbal, Bruisende Stad.
Wat is er hier curieus? Dat hij als voorzitter van een stedelijke vzw (Groeningeheem)wordt betaald.
En dat hij als schepen zichzelf tot voorzitter bombardeert van instellingen die rechtstreeks met stad zijn gelieerd: Cultureel centrum, Sportplus, Musea.

Philippe De Coene (Leefmilieu)
B: schepen, federaal volksvertegenwoordiger.
NB: bestuursfuncties bij de SP.A, Beeldenstorm (intussen ontslag genomen), Harmonieorkest Vooruit, vzw Maydai, MJA Nationaal, Resoc, vzw Festival van Vlaanderen.

Hilde Demedts (Burger en veiligheid)
B: schepen, IMOG (tweemaal ondervoorzitter), crematorium, politiezone VLAS, Ethias.
NB: geen!
Goed gedaan, Hilde. Zes functies en ALLEMAAL BEZOLDIGD.!
Wel vergeten: commissaris bij het Stadsontwikkelingsbedrijf (SOK), en dat is waarschijnlijk ook bezoldigd.

Jean de Bethune (Economie)
Is zeer economisch aangelegd: 9 bezoldigde functies!
B: schepen, voorzitter Provincieraad (!), IMOG, Syntra West, Academie voor de KMO, LAR-BITLAR, Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij, Huisvestingsmaatschappij Eigen Haard, Vereniging VLaamse provincies, vliegveld Wevelgem.
NB: Resoc, kasteel ’t Hooghe, Winkelcentrum, Volleybal Marke, Archief en bib en stichting de Bethune, Classics, Leiegalm Bissegem, Antigone, muziekvereniging Sint-Jan, Parochiale werken Marke. (Unitas vergeten?)

Guy Leleu (mobiliteit en infrastructuur)
B: schepen, FIGGA en dankzij broer ook Gaselwest.
NB: cvba Goedkope Woning.

Lieven Lybeer (personeel en jeugd)
B: schepen, IMOG.
NB: zoals bij de vorige aangifte onvoorstelbaar veel.
We vermelden hier zijn voorzittersambten. Mobiel, Speelokee, Jeugdinfra, PWA, Werkwinkel, Makkie, Jongerenatelier, Mentor, Buurt- en Nabijheidsdiensten, JOC, Karweibedrijf, De Warande. Maar politiek gezien is nog belangrijk dat hij ook bestuurslid is van bijv. Kanaal 127, Groeningeheem, Jeugdinfra, Constructief,
Skateconstruct.
In een volgende legislatuur zou men kunnen afspreken dat schepen geen voorzitter kunnen zijn van een stedelijke vzw.

Alain Cnudde (Financiën en Welzijn)
B: schepen, Gaselwest (twee functies), politiezone VLAS.
NB: ACV-secretaris, Bledi.

MOEILIJK IN TE SCHATTEN WIE ALHIER DE GROOTVERDIENER IS IN DE POLITIEK.
MAAR VAN MEKAAR WETEN ZE HET WEL HEEL GOED HOOR.

P.S.
Moet nog even kijken of de stads- en adjunctstadssecretaris ook mandaten uitoefenen.
Geen gevonden.

Lijst van mandaten

In het Staatsblad van vrijdag 11 augustus laatstleden verscheen opnieuw een lijst van mandaten (en beroepen en ambten) die bepaalde politici en ambtenaren om het jaar moeten voorleggen aan het Rekenhof. Overigens ook een vermogensaangifte.

Vakbondsleiders, managers van overheidsbedrijven, beheerders van openbare ziekenhuizen, ziekenkassen, gemeentebedrijven, huisvestingsmaatschappijen, korpschef van politie, bazen van de VRT en andere media ontspringen vooralsnog de dans.
(Kamervoorzitter De Croo is er nog niet in geslaagd om dit te veranderen.) 

Kortrijkwatcher gaf hier op 17, 19 en 21 augustus vorig jaar de lijst van mandaten die onze Kortrijkse gemeenteraadsleden in 2004 uitoefenden.
En dezer dagen volgt de nieuwe lijst voor 2005, met indien dat relevant zou zijn ook de verschillen met vroeger.

Geef ons nog wat respijt, want het is een heel karwei om dit op te zoeken.

Constructief met kruid en blad !

Naar schatting zijn er hier ter stede vier instanties met groen bezig.
1. Een zgn. cel “groen”.
2. Een ploeg “Net Tot En Met”.
3. De vzw “De Poort”.
4. De vzw “Constructief”.
Met “groen bezig zijn” betekent hier in deze context: onkruid verdelgen, bladeren bijeenvegen, hagen scheren. Vroeger schakelde men hiervoor ook jongens van “De Waak” in.
En sinds enkele jaren dus nu de vzw Constructief. Zetel in de Watermolenstraat. (Ga maar eens kijken naar het bedrijfsoppervlak van die plant!).
Zoals vele andere sociale instellingen (non-profit) is de vzw opgericht om bedrijfsactiviteiten te ontwikkelen in “een beschermde omgeving”. Een sociale werkplaats voor “moeilijk beschikbare werklui”.
In den beginne ging het om hout- en metaalbewerking. 

Sinds 2004 is er binnen de vzw ook een ploeg opgericht voor groenbeheer. Naam: “KRUID EN BLAD”. Die snelploeg krijgt onvoorstelbaar veel geld van de stad.
Voor dit jaar alleen al: 141.208 euro. Ter vergelijking: naar de stedelijke vzw Sportplus gaat er 125.420 euro.
Dat gigantische bedrag wordt geput uit een begrotingspost met als benaming “technische prestaties van derden voor huisvuilbewerking“.
Hierin staat voor dit jaar een krediet ingeschreven van niet minder dan één miljoen euro. Iedereen denkt dan dat dit allemaal nodig is voor de verbrandingsoven van IMOG, maar uit dit begrotingsartikel wordt bijvoorbeeld ook geput voor de nu ter ziele gegane actie rondom zwerfkatten. (Wanneer komt dit punt – nieuw contract – weer op de agenda van de gemeenteraad?)

Wat doet die snelploeg van Constructief met Kruid en Blad?
Samen met stads- en ander personeel een handje toesteken om de herfstbladeren van onze 10.000 bomen op te ruimen. Onkruid bestrijden, manueel dan.
In 2004 waren er alleen al van Kruid en Blad zes mensen bereid om de klus te klaren. In totaal: 24.
Als Kruid en Blad dit jaar met evenveel werklieden (6) op stap gaat kost dit aan Stad per kansarm persoon 23.534 euro. Berekend op basis van het uurloon van mijn kuisvrouw mogen ze daar elk afzonderlijk minsten 900 uren voor werken. Reken maar uit hoeveel minuten per boom.

Landschapswachter

Hoeveel “moeilijk beschikbare mensen” de vzw Constructief in zijn geheel aan duurzaam werk helpt is me niet bekend. Verslagen over de werking van de vzw bereiken de gemeenteraad niet. Ook het OCMW bijv. stuurt gesubsidieerde contractuelen uit om Constructief bij te staan. In 2005 dan 2 voor schrijnwerk, 3 voor de groendienst, 1 voor keukenhulp en – waarlijk – ook 1 landschapswachter.

Hoeveel deze zgn. jobcreatie kost aan de gemeenschap valt niet te berekenen. Van de vzw Constructief moet je dit soort informatie niet verwachten.
Een jeugdclubje dat enkele honderden euro aan stadsubsidies wenst in de wacht te slepen moet daarvoor heelwat papieren invullen, met rekeningen en activiteitenverslagen. Gemeentelijke vzw’s die minder subsidies ontvangen (bijv. JOC, De Warande) dan Constructief moeten zich met rekeningen, begrotingen, jaar- en beleidsplannen voor de gemeenteraad zelf verantwoorden.

We weten ook niet hoeveel Constructief krijgt van andere overheden, van mogelijke samenwerkingsverbanden. Is er ook nog geld mee gemoeid van ons “Fonds voor Sociaal Kapitaal”?

Misschien eens vragen aan raadslid Marc Lemaitre, want hij is in naam van de vzw PWA ook bestuurder van Constructief.

Risicoloos ondernemen

Andere bestuursleden zijn de – in de sociale sector – onvermijdelijke heren Rik Desmet en Piet Lareu.
Dat zijn ware risicoloze ondernemers uit de sociale economie.
De vertegenwoordigers van UNIZO en het ACV namen intussen ontslag uit het bestuur. Hebben zij de marktverstorende werking van vzw als Constructief dan ingezien?

NOG EEN NAWOORDJE VOOR KANDIDAAT-RAADSLEDEN
Probeer eens te achterhalen hoeveel gemeenschapsgeld Constructief tot op heden kon ontvangen.
Voor wat Stad betreft vermeldde het desbetreffende Collegebesluit vorig jaar niet eens een bedrag voor de verlenging van het contract met Kruid en Blad!
Eigenaardig is nog dat er ooit een offerte werd uitgeschreven voor manuele onkruidbestrijding in beplantingsmassieven. Constructief deed toen niet mee, en de sociale werkplaats WAAK won bij de inschrijving met een bedrag van 55.000 euro (zonder BTW). Vergelijk met het huidige bedrag.

Geheel onverstaanbaar is dat het College in april vorig jaar besliste om geen seizoensarbeiders meer in te zetten voor de “ecologische en doeltreffende aanpak van onkruid en bladafval”. De 50.000 euro die daarvoor was voorzien in de begroting (776/111-01) werd “overgeheveld”. Dat artikel is evenwel niet terug te vonden. En er is ook niet gezegd naar welke post het bedrag toen is overgeheveld.

En om het nog moeilijker te maken hierna nog wat Collegebesluiten.
Op 22 juni 2004 besliste het College om aan Kruid en Blad 65.000 euro te schenken voor de inzet van 5 arbeiders en 1 werfleider. Motief: stadspersonbeel kost meer.
Maar toen werd duidelijk overeengekomen dat er voor de werkzaamheden van het volgende jaar (2005) een aanbesteding zou worden uitgeschreven, conform de wet op de overheidsopdrachten (het principe van de mededinging).
Evenwel.
In 2005: geen aanbesteding! Constructief kreeg opnieuw de opdracht en werd hiervoor bedeeld met een onbekend bedrag.

Nog meer.
Het CBS van 22 juni 2004 besloot daarenboven aan Constructief een start- en kapitaalsinvestering te verlenen van 55.211 euro. Geput uit dat fameuse Fonds voor Sociaal Kapitaal. En daarbij werd uitdrukkelijk gestipuleerd dat het ging om een experiment, beperkt in de tijd (6 maanden). En dat experiment moest in samenwerking met de Werkwinkel geëvalueerd worden.

Kandidaat-raadsleden!
Als u verkozen wordt kan dit een indrukwekkende maidenspeech worden.
Een “interpellatie” over de werking van Constructief met Kruid en Blad.
Vragen:
1. Totaal bedrag van de overheidsgelden sinds de oprichting van de vzw.
2. Bedient de snelploeg nog andere gemeenten in de regio? (Dit was zo voorzien).
3. Waar blijft de evaluatie?
4. Komt er in 2007 eindelijk een aanbesteding?
5. Hoeveel kost 1 (duurzame) jobcreatie aan gemeenschapsgeld?

Risico’s op de maandagmarkt

Raadslid Piet Missiaen (Spirit) heeft via het “Bulletin van Vragen en Antwoorden” al begin mei een aantal schriftelijke vragen (13) gesteld in verband met de maandagmarkt. Het stadsbestuur heeft die in juli beantwoord. Kon Piet die informatie nog gebruiken voor zijn voorstellen terzake in de gemeenteraad van mei laatstleden? Groot risico! (Een vraag van het raadslid dateert al van april, zodat men deze maand kon antwoorden dat de zaak intussen is opgelost.) 

Er is hier sinds 2002 een adviserend marktcomité. Ongeveer achttien verkozen leden. die een viertal keer per jaar samen komen. In dit comité zetelt ook een vertegenwoordiger van de allochtonen.
Voor de plaatsing van de kramen is er een basisplan opgemaakt waarbij gewaakt wordt op een goede mix van producten. Marktkramers met de hoogste anciënniteit krijgen de eerste kans om een plaats uit te kiezen. (Piet vermoedt enig favoritisme.)

Wie “op risico” komt wordt door de plaatsingsmeester een plaats toegekend naargelang de beschikbaarheid. Het gaat meestal om allochtone marktkramers. (Ook hier vermoedt Piet dat ze bewust naar uithoeken worden verdreven.)

Het basisstandgeld bedraagt 75 euro per lopende meter (voorzijde!) en per jaar.
De zgn.”risico’s” betalen 12 euro per marktdag en per meter. Maar ze krijgen maximaal zes meter.
Het elektriciteitsverbruik is in het standgeld inbegrepen.
Het standgeld is al sinds 1990 vastgelegd en in al die jaren niet verhoogd.

Groot afval (paletten, bakken) moet door de marktkramer meegenomen.
Dolomiet als vloerbedekking vindt het stadsbestuur ook geen ideale oplossing maar toch “aanvaardbaar”.
Niettegenstaande allerlei promotiecampagnes (Eddy Wally!) stelt men vast dat er een vermindering is van aanbod en interesse.

De 13de vraag van Piet Missiaen luidt als volgt: “Worden de behoeften van de marktbezoeker onderzocht en indien wel, wordt er op ingespeeld?”
Het antwoord van de schepen van markten (Jan de Bethune) : “Hier geldt de regel van vraag en aanbod zoals bij elke economische activiteit.”
Groot risico dat u dit antwoord niet begrijpt.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert